Cykelpark vid Väsjöbacken (Sollentuna)

H.

Aktiv medlem
Sollentuna kommun utreder möjligheter att anlägga en XC/enduro/DH-anläggning i och kring Väsjöbacken.

https://www.sollentuna.se/sv/nyhete...ring/sollentuna-kan-fa-en-cykelpark-i-vasjon/

Bjuder på lite bilder och film för inspiration!

Starten på "backhopparspåret"

Stoora switchbacken på backhopparspåret

Ett hopp på backhopparspåret

Mer backhopparspår

Gap ner till ett alternativspår som aldrig byggdes klart

Stenkistan på det numera rivna "tävlingsspåret"

Slutet på tävlingsspåret

Det snackades väl om pumptrack och bmx-bana också?

Jag är dock, som vanligt, försiktigt skeptisk.

Det är ju här det kommer skita sig -> "Nu ska kommunen bland annat utreda finansiering, vem som ska ansvara för skötsel och vilka aktiviteter som slutligen ska ingå i parken."

H.

Aktiv medlem
Jag tror inte man ska ropa hej än. Men kul att kommunen uppmuntrar det. Då gäller det bara att få till nån som vill drifta och underhålla. Läge för Järvsö Bikepark att expandera?

Finns något nytt XC-spår där nu vet jag men jag är osäker på om det är markerat.

Skulle vara kul med lite nya leder Här i krokarna.

glitch

Aktiv medlem
Tergorotas sa:
Finns något nytt XC-spår där nu vet jag men jag är osäker på om det är markerat.

Skulle vara kul med lite nya leder Här i krokarna.
Vore kul med mer info. Jobbar i krokarna så vore nice med aw cykling :)

Det finns väl några loopar som är dragna där, har för mig att de är markerade också. Cykelparksplanerna sköts ju av kommunen så det går väl som vanligt när kommunen ska göra saker. Låååååångsamt.

hampe

Ny medlem
Mailade kommunen och frågade hur det gick, fick det här svaret. Låter ju bra!

"Hej!

Tack för att du hörde av dig.

jag har lyft dina frågor med vår natur- och trafikenhet och de svarade att det är ett pågående projekt som som man jobbar vidare med under våren så det kommer komma mer information till sommaren. Målet är att påbörja byggandet under hösten 2019.

Ha en fin dag!"

minigranis

Ny medlem
Försökte kolla av med Sollentuna kommun igen och efter lite om och men så fick jag följande svar:
--------
Förlåt sent svar!
Jag har nu fått mer information från Väsjöprojektet; att det planeras för en cykelpark under 2020.

Mvh
Jonas Franzén
Enhetschef, Drift & Anläggning, Idrott Sollentuna
Kultur och Fritid
------------

Vore väl inte så dumt om fler på norra sidan kan höra av sig till kommunen och påvisa intresse och behov av DH i Väsjöbacken.

Valhalla_

Aktiv medlem
Wünderbar!
Vore helt fantastiskt om det blev en cykelpark där! Det är liksom på rätt sida stan. Nu är det närmaste för mig fiskartorpet men då får man onödigt mycket träning när man traskar upp.

H.

Aktiv medlem
Tack för påminnelse. Ska kontakta dem och tipsa om att det finns ett befibtligt DH-spår som de ganska snabbt kan röja fram.

Jag är föräldraledig så jag kan åka dit och visa under arbetstid.

glitch

Aktiv medlem
Grymt H!
Har nån en mailadress till relevant kommunperson så hojta gärna till. Visar gärna stöd för projektet.

Johge

Aktiv medlem
glitch sa:
Grymt H!
Har nån en mailadress till relevant kommunperson så hojta gärna till. Visar gärna stöd för projektet.
+1
Sparar gärna tid och miljö för att slippa köra från Barkarby till Flottsbro:)

Valhalla_

Aktiv medlem
What? Gör de? Nice! Jag var där för ca 2 mån sedan och då var det ett par rätt trevliga slingor med några rätt fina hopp och berms. Vet ej om det var gamla spåret som röjdes fram, men det blir bra i alla fall. Vilken lift är det som ska gå?

josofin

Aktiv medlem
Vet inte så mkt detaljer, men som sagt kolla deras instagram, de verkar jobbat på en hel del..

Valhalla_

Aktiv medlem
Kanske man skulle åka dit och kolla helt enkelt. Verkar som att det är öppet 10-16 nu på lör och sön. Om det kommer bli regelbundet eller om det bara är tillfälligt framgick inte riktigt men man kan ju hoppas att det blir fler gånger. Det behövs en bikepark på norra sidan om stan.

Black planet

Aktiv medlem
Nu kör Mattias liften där. Bara kolla deras insta. Misstänker att Täby mtb som kör någon kväll. En hel del åkare verkar det som.

Atakua

Aktiv medlem
Vet någon hur man köper "liftkort" till denna lift? Man swishar väl till ett nummer? Instagram använder jag inte, så förlåt mig om frågan redan är svarat där.

H.

Aktiv medlem
Liften går inga fasta tider utan de brukar försöka få till en eftermiddag/kväll i veckan när det är fint väder. Uppdatering om öppettider sker via instagram.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer