Cykelprylar från Wish

Salkin

Ny medlem
Cykelprylar från Wish
Sökte på "Wish" men hitta inget så frågar istället..

Någon här som köpt och testat cykelkomponenter, tillbehör osv från Wish?

Ser att det finns endel sadelstolpar, styren, sadlar, styrstamar osv. Endel ser ut som Ritchey Carbon sen finns mycket annat som billiga cykelkläder mm.

Är det Ritchey kopior, bara totalt skräp?
Funkar kläderna, de ser helt ok ut..
resten?

Sett endel positiva utlåtanden så man undrar ju..

Ett exempel..
img_1556976277222.jpg

img_1556976188703.jpg

Salkin

Ny medlem
Cykelprylar från Wish
Mathias sa:
Ta bort klistermärkena med Ritchey och ersätt dem med ”BongoBongo. Skulle du köpa den fortfarande då?

Nej inte med tron om att det är äkta ritchey men bortser man just från logon, finns det någon som testat och sett att kvaliten duger fast självklart inte som orginal. Hur kass kan grejerna vara och då menar jag inte uteslutande Ritchey kopiorna..

Bengt-re

Aktiv medlem
Cykelprylar från Wish
Salkin sa:
Mathias sa:
Ta bort klistermärkena med Ritchey och ersätt dem med ”BongoBongo. Skulle du köpa den fortfarande då?

Nej inte med tron om att det är äkta ritchey men bortser man just från logon, finns det någon som testat och sett att kvaliten duger fast självklart inte som orginal. Hur kass kan grejerna vara och då menar jag inte uteslutande Ritchey kopiorna..

Varför chansa med en styrstam.... som vanligt finns det saker som är nästan lika bra som en riktig pryl, men också ganska mycket som är renaste skräpet. Vad som är respektive dåligt är svårt att avgöra och på en detalj där hållfasthet är viktigt hade jag inte chansat. Vill man ha billiga styrstammar så finns det ju Procraft/Kalloy.

Dåliga styrstammar är farliga.

Vernersson

Aktiv medlem
Cykelprylar från Wish
Kan i princip garantera att det inte finns ett mikrogram kolfiber i den där styrstammen.
Däremot lite kolfibermönstrad dekorativ tejp ?

Dessutom är det varumärkesintrång så det skriker om det.

Köp inte skräpet är mitt råd.

Alfakrull

Medlem
Cykelprylar från Wish
För inte många fler pengar får du ju en billig styrstam från internetbutiker som befinner sig på denna kontinenten och levererar en trovärdig produkt betydligt snabbare. Har däremot blöjor (bibs utan hängslen) från eBay, de gör sin grej.

emmer

Ny medlem
Cykelprylar från Wish
Vernersson sa:
Kan i princip garantera att det inte finns ett mikrogram kolfiber i den där styrstammen.
Tror snarare att det är tre ihoplimmade delar...
(Gjutna och inte smidda aluändar och färdigt "kolfiberrör" pålimmat som håller ihop ändarna.)
...blir billigare att göra så.

Vernersson sa:
Köp inte skräpet är mitt råd.
Går nog inte säga det bättre :-)

Vernersson

Aktiv medlem
Cykelprylar från Wish
emmer sa:
Vernersson sa:
Tror snarare att det är tre ihoplimmade delar...
(Gjutna och inte smidda aluändar och färdigt "kolfiberrör" pålimmat som håller ihop ändarna.)
...blir billigare att göra så.

Ahhh på så vis, är inte så insatt i "fulmanufaktur" ?

Mathias

Aktiv medlem
Cykelprylar från Wish
Salkin sa:
Mathias sa:

Det var egentligen det som var min poäng. Det är inte Ritcheykopior. Det är styrstammar som möjligen på avstånd ser ut som en styrstam och som har en Ritcheydekal. Likheten mellan Ritchey och den där styrstammen är ungefär som en giraff och en flodhäst. Båda bor i Afrika.

Senast ändrad:

miklax

Medlem
Cykelprylar från Wish
Det finns ok Kinaprylar. Men som är inte fulbrandade. Skulle jag köpa en stam från Ali skulle jag köpa Kalloy Uno. Vad gäller styre stolpe och sadel kan du kolla lite på chinertown och se vad andra testat...

D

Deleted member 43681

Guest
Cykelprylar från Wish
Jag HATAR kina-kopior! Hellre en fin kvalitetsdetalj från typ Malaysia per månad, än en äckligt billig kina-idiot-kopia per vecka.

miklax

Medlem
Cykelprylar från Wish
Örjan Lax sa:
Jag HATAR kina-kopior! Hellre en fin kvalitetsdetalj från typ Malaysia per månad, än en äckligt billig kina-idiot-kopia per vecka.
:D
Alltså om man måste fulbranda så har man förmodligen inte en produkt som håller måttet. Däremot är jag inget fel i Kinaprylar via wish/Ali (om man tar bort miljö och skatteaspekten) . Men det är ju alltid en större risk för konsumenten och kräver en helt annan efterforskning.

dEEDEE

Medlem
Cykelprylar från Wish
Jag köpte ett styra via ali och det höll 3 km. Sprack när jag skulle stegra över en trotarkant med framhjulet. Sprack på ovansidan.. så köp ej billig skit från Kina. Med kinesiska saker så fungerar det som följer, man får det man betalar för.

miklax

Medlem
Cykelprylar från Wish
Största problemet med sådana här kopior är ju att begagnatmarknaden blir lite jobbig. Man måste ju verkligen ha koll om man köper en begagnad Ritchey.

Allroad

Aktiv medlem
Cykelprylar från Wish
Handla från wish innebär två saker.

1. Du köper priatkopior, dvs du kan få smaka böter av Tullen.
2. Du gör inte miljön en endaste jävla tjänst med allt extra koldioxidutsläpp som ditt enskilda paket orsakar.

Lägg ner hela wish/aliexpress please. Det är ändå så bristande kvalitet i allt vare sig det gäller produkten eller arbetsvillkoren så varför stödja det mer?

Jimel

Aktiv medlem
Cykelprylar från Wish
Allroad sa:
Handla från wish innebär två saker.

1. Du köper priatkopior, dvs du kan få smaka böter av Tullen.
2. Du gör inte miljön en endaste jävla tjänst med allt extra koldioxidutsläpp som ditt enskilda paket orsakar.

Lägg ner hela wish/aliexpress please. Det är ändå så bristande kvalitet i allt vare sig det gäller produkten eller arbetsvillkoren så varför stödja det mer?

Håller med i stort men dom har faktiskt original grejor också, tex xiaomi som kan vara svårt att få tag på i Sverige.

HåkanC

Aktiv medlem
Cykelprylar från Wish
miklax sa:
Största problemet med sådana här kopior är ju att begagnatmarknaden blir lite jobbig. Man måste ju verkligen ha koll om man köper en begagnad Ritchey.
Gäller inte enbart ritcheyprylar

Alla är ju inte lika ärliga
5912544645_8b565744c4_b.jpg

Hur mkt får man för en "Pinarello" på Blocket/Köp&Sälj?

/Håkan

-Andy-

Aktiv medlem
Cykelprylar från Wish
Handla när det är rea och kampanjer i våra europeiska butiker istället om priset är viktigt. Det är inte jättesvårt att göra riktigt bra klipp på originaldelar/cyklar.

etnica

Aktiv medlem
Cykelprylar från Wish
Ser dock ett bra användningsområde för kina stammar och det är för att prova fram rätt längd på stam. Svindyrt även om man köper billigaste ”märkes” stammar.

ooms

Aktiv medlem
Cykelprylar från Wish
Väldigt många "experter" här om hur dåligt och farligt det är att handla fr Kina. Självklart ska man inte handla kopior, dels är det varumärkesintrång, dels är det troligen ingen vidare kvalitet. Men att därifrån dra slutsatsen och påstå att allt som säljs fr Kina är skit är otroligt okunnigt. Otroligt mycket cykeldelar, även de flesta premiummärken, tillverkas idag i Kina och Taiwan. Självklart lär de sig av detta, och självklart byggs det kunnande. Så självklart går det att köpa riktigt bra grejer fr Kina, ofta minst lika bra som de "fina" prylarna här hemma (som ofta är tillverkade i....*surprise*...Kina) men till ett förmånligare pris. Att konsekvent döma ut som "Kinaskit" gynnar inga andra än premiumtillverkare och importörer här i Europa. T.ex. hjul byggs i många fall av standardkomponenter (Novatec-nav, Sapim-ekrar, och kolfiberfälgar) och det finns de som lyckats bygga varumärken här i Europa i princip utan någon egen utveckling utan bara genom att bygga på dessa standardkomponenter. Naturligtvis går det att hitta minst lika bra byggda sådana hjul fr Kina men till lägre pris.

Senast ändrad:

sdx

Aktiv medlem
Cykelprylar från Wish
HåkanC sa:
etnica sa:
Ser dock ett bra användningsområde för kina stammar och det är för att prova fram rätt längd på stam.
Det borde väl vara enklare, och troligen även säkrare, med en
Look Ergostem

/Håkan

Redigerat: La till citatet
214 us dollar hur många kina stammar får man för dom pengarna. Sen tillkommer frakt tull och moms på det hela.Sen går det att köpa kina stammar på Amazon.de eller uk och då slipper man kanske frakt och moms och tull .

HåkanC

Aktiv medlem
Cykelprylar från Wish
sdx sa:
214 us dollar hur många kina stammar får man för dom pengarna. Sen tillkommer frakt tull och moms på det hela.Sen går det att köpa kina stammar på Amazon.de eller uk och då slipper man kanske frakt och moms och tull .
Jag köpte en Look Ergostem här på Köp&Sälj
och sålde den vidare för samma belopp jag hade köpt den för när jag hade provat klart.

/Håkan

Allroad

Aktiv medlem
Cykelprylar från Wish
etnica sa:
Ser dock ett bra användningsområde för kina stammar och det är för att prova fram rätt längd på stam. Svindyrt även om man köper billigaste ”märkes” stammar.

Köp en hos Bikester? Gratis retur. Det måste väl ändå anses som otroligt mycket bättre för miljön att det iaf fraktas inom EU än att ett paket skall gå från Kina med flyg från någon shady säljare, samt att skiten säkert går sönder efter en stunds användning pga bristande kvalitetskontroller. Eller så vänder man sig till sin LBS och får råd där?

ooms sa:
Ja mer eller mindre allt kommer från Kina idag men det är ju en oerhörd skillnad på något som tillverkas åt större företag som har kvalitetskontroller innan de vill kränga sina produkter gentemot dessa enskilda tomtar som säljer sina piratkopior på nätet.

ooms

Aktiv medlem
Cykelprylar från Wish
Allroad sa:
ooms sa:
Ja mer eller mindre allt kommer från Kina idag men det är ju en oerhörd skillnad på något som tillverkas åt större företag som har kvalitetskontroller innan de vill kränga sina produkter gentemot dessa enskilda tomtar som säljer sina piratkopior på nätet.
Om du hade läst och förstått mitt inlägg samt citerat det korrekt istf att hitta på nåt "kul", så hade du sett att jag aldrig sagt att man skall köpa piratkopior. Man skall köpa från de seriösa kineserna, oftast billigare OCH bättre än motsvarande europeiska leverantörer.
Förresten, ang Bikesterstammarna, var tror du de tillverkas? Och hur kommer de till Bikester i Tyskland? Det är väl bättre för miljön att köpa stammarna direkt fr Kina, istf att Bikester först köper dem från Kina och sedan ska du hålla på och skicka dem fram och tillbaka i EU?

rauken

Ny medlem
Cykelprylar från Wish
Mkt gnäll över China många kvalitets grejer tillverkas i Kina idag med så man kan inte sitta och kasta skit på Kina på det sättet de lär sig hela tiden och kopiorna blir bättre o bättre

Men som sagt glöm inte bort att många sk kvalitet grejer har sin produktion i Kina

Jensen

Aktiv medlem
Cykelprylar från Wish
rauken sa:
Mkt gnäll över China många kvalitets grejer tillverkas i Kina idag med så man kan inte sitta och kasta skit på Kina på det sättet de lär sig hela tiden och kopiorna blir bättre o bättre

Men som sagt glöm inte bort att många sk kvalitet grejer har sin produktion i Kina

finns fina saker från usa med, betyder ju inte allt allt är bra bara för att det tillverkas där. Problemet med att köpa direkt från kina är inte att det inte finns saker som är bra, utan att man ofta inte vet vad man får om man inte gjort lite eftersökningar. Och med just Wish så är det ju nästan omöjligt. Det är ju nog med att de flesta kinesiska butikerna säger att de tillverkar själv, men egentligen köper de ju in dem och säljer vidare.

julgus

Aktiv medlem
Cykelprylar från Wish
Alla cykelprylar jag köpt från Wish har varit skräp. Jag har handlat en sadel, ett gäng kläder o en cykellampa. Bara skit. Kläderna var ett skämt som både förlorade form o färg efter bara några tvättar, kassa dragkedjor osv. Har slängt allt. De inköpen blev mina dyraste.

Fältprästen

Ny medlem
Cykelprylar från Wish
Bara för att man kan finna grejerna man vill ha i Europa, så innebär det inte att det är "äkta" vara.
Jag hörde på radio för ett tag sedan att bl.a. SKF har problem med att någon köper billiga omärkta lager, märker om dem så att de ser äkta ut, och säljer dem vidare i distributionsleden för vanligt pris. Så de är inte billigare för de som skall använda dem, men håller en väsentligt lägre kvalité.
Problemet för SKF är inte att de förlorar pengar från en "konkurrent", utan att deras varumärke får sig törnar. De som har köpt de dyra lagerna i tron att de köpt riktiga SKF-lager, vänder sig inte till SKF nästa gång.

Det finns ett antal tekniker för att "äkthetsstämpla" varor, men de som väljer att fuska är inte dummare än att de kan använda sig av dem också.

NickPick

Aktiv medlem
Cykelprylar från Wish
rauken sa:

Kina eller China? Svårt att ta ditt inlägg seriöst, men det förstår du nog om du läser vad du skriver.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Cykelprylar från Wish
Jag älskar att shoppa billiga "skitprylar" på Wish (och tidigare på eBay innan tull osv). T.ex när jag filmade så köpte jag billiga lins-adaptrar, stepup-ringar, små väskor för kablar och linser och sånt där. På Wish har jag handlat typ billiga ringklockor, kabelprylar, valve caps och sånt där trams bara. :D Skulle aldrig köpa något dyrt, utan bara grejer som jag med lätthet kan kasta bort om det visar sig vara skräp. :D

Jag skulle definitivt inte köpa något som potentiellt kunde vara en säkerhetsrisk om det havererade. Visst, det finns aldrig 100% garanti även om man köper vad som anses vara pålitliga märken, men chansen att det är vettigt testat är väl i alla fall större. :D

nisseson

Aktiv medlem
Cykelprylar från Wish
jingleyschmidt sa:
Jag älskar att shoppa billiga "skitprylar" på Wish (och tidigare på eBay innan tull osv). T.ex när jag filmade så köpte jag billiga lins-adaptrar, stepup-ringar, små väskor för kablar och linser och sånt där. På Wish har jag handlat typ billiga ringklockor, kabelprylar, valve caps och sånt där trams bara. :D Skulle aldrig köpa något dyrt, utan bara grejer som jag med lätthet kan kasta bort om det visar sig vara skräp. :D

Jag skulle definitivt inte köpa något som potentiellt kunde vara en säkerhetsrisk om det havererade. Visst, det finns aldrig 100% garanti även om man köper vad som anses vara pålitliga märken, men chansen att det är vettigt testat är väl i alla fall större. :D

https://open.spotify.com/track/34OCyCt55loDGL6rhdc5G5?si=_Hhha5jNT2yXPmruf5f4Ug

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer