Cykelprylar i handbagage på flyget?

Herr Thomas

Medlem
En av mina cyklar står nere i huset i Spanien och jag behöver lite nya prylar till den. Känns dumt att köpa nytt på plats då jag har saker här hemma i Sverige som jag kan ta ner.
Men får man ta med sig i handbagaget tex kedjepiska, kedja och kassett? Det är tunga metallprylar och åtminstone kassetten kan uppfattas som vass med sina tänder. Känns dumt att bli av med sakerna i säkerhetskontrollen. Informationen på Swedavias hemsida ger ingen vägledning just när det gäller dom här sakerna.
Någon som har provat att frakta cykeldelar i handbagaget tidigare?

velovin

Aktiv medlem
Ingen egen erfarenhet, men en bekant fick vaska ett vintage bockstyre för en ansenlig summa. Om det räknas som farligt skulle jag inte ha för höga förhoppningar på att få ta med en kedjepiska.

42Hz

Aktiv medlem
Transporterade ett baknav från USA i handbagaget, fick rota fram och visa den i kontrollen vid varje byte. Var rädd för övervikt i incheckade bagaget annars hade den fått vara där.

ooms

Aktiv medlem
Är man beredd att bli av med prylarna är det väl bara att testa, annars skulle jag lägga till en incheckad väska. Det gjorde jag när jag skulle ta hem en sadelstolpe fr Spanien, tyckte den kändes alldeles för vapenaktig när jag höll i den. Kedjan och ev kedjepiskan känns ju lite åt det hållet.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Kamrat fick lämna sin 15" nyckel till pedalerna och en annan fick låna ett par stötdämpare men jag lyckades flyga med en kedja jag glömt jag hade i väskan.

Det beror säkert mycket på vem som sitter där, jag hade inte chansat.

Westman

Aktiv medlem
Jag har flugit med kedja, verktyg mm på mig hem från whistler, pga 3 incheckade kollin på maxade 32kg efter att skadade personer flög hem utan alla sina grejer.

Jag fick vaska insexnycklar och ngt mer verktyg i säkerhetskontrollen i Vancouver. Och stå ut med många blickar..

Hjälm på mig har jag flugit med många gånger dock. :) Eller iaf på ryggsäcken, redo att ta på mig om någon ifrågasätter.

Freddie L

Aktiv medlem
Jag fick lämna ifrån mig cykelverktyg, en rätt stor skruvmejsel och insexnycklar, när jag använde cykelryggan som handbagage. Alltså på hemvägen, ingen sa nåt när jag flög ut från Arlanda.

discomike

Medlem
Statistik över mina ca 20 flygresor resor med varierande cykelprylar i handbagaget:

Skor med cleats monterade: Kollade noga en gång men annars lugnt.
Litet set insexnycklar: Kollat ett par gånger, i något fall tyckte de att de kunde användas som stickvapen men fick behålla det ändå, skulle inte ta med mig något dyrare multiverktyg.
Hjälm: Aldrig varit fråga eller problem, dock glömt en på flygplanet då jag knäppte loss den från väskan - ha den alltid på huvet eller fastspänd i nåt.
Pedaler: Har haft Shimano M520 med mig, kollade i ca 50% av fallen men genomsläppta.
Kläder: Blev tagen av stilpolisen i Milano för jag hade baggy cykelshorts med mig.

Annat jag blivit av med: 2000mAh powerbank pga den inte var märkt med kapaciteten på utsidan (Japan). Diverse multiverktyg med tänger/knivar på sig som jag glömt i nån ficka (Spanien).

Saker jag fått igenom: Kniv med 15cm blad (Danmark), vattenflaskan full med vatten (Berlin).

Herr Thomas

Medlem
Tack för alla svaren.
Normal reser jag bara med handbagage. Får ta med cykelprylarna nästa gången jag checkar in bagage alternativt lämna in cykeln till den lokala cykelbutiken i Nerja så får dom fixa den.

Paul D

Medlem
Tack för alla svaren.
Normal reser jag bara med handbagage. Får ta med cykelprylarna nästa gången jag checkar in bagage alternativt lämna in cykeln till den lokala cykelbutiken i Nerja så får dom fixa den.
Undrar om de även väger in intrycket de får av bagageägaren. Frugan vithårig pensionär har fått igenom köttermometer, provsticka i metall för potatiskok och stålvisp. De öppnade inte ens o kollade. Nu senast ville de dock kolla glasburken med kryddor men det var ok.

staine

Aktiv medlem
Jag fick dra fram en innerslang och visa upp en gång. 60mm ventilen såg farlig ut. Det har bara hänt en enda gång så, ja det hänger mkt på personalen!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer