Cykelpump att ta med i skogen? Har ni tips?

CHs

Medlem
Är på jakt efter en cykelpump att ha med i väskan när man kör i skogen, vill kunna se lufttrycket, vad rekommenderas?

ett alternativ är att behåll min portabla pump jag har idag och köpa en digital mätare, men känns smidigare att se direkt.

Några tips utifrån ovan?

marr

Moderator
Forumvärd
Lezynes digitala varianter är trevliga. Finns i lite olika storlekar, läs på och välj en som passar dig :)

CHs

Medlem
Denna kanske man kan kombinera med en vanligare billigare pump också, men lite mack att få rätt tryck

Bengt-re

Aktiv medlem

Billig och bra. Har haft en sådan i många år och även kollat upp den mot en kallibrerad manometer två gånger - håller värdet repeterbart och rimligt noggrann. Självklart kan utfallet variera med så billiga prylar, men min har gått bra iaf.
dacktrycksmatare-schwalbe-airmax-pro.jpg

LarsM

Aktiv medlem
Jag tappar för mycket däcktryck när jag använder lös tryckmätare för att tycka det är bra.
Presta ventiler. Är det jag eller mätaren som är fel?

Salabaladala

Aktiv medlem
Köpte en sån här för att ha med i väskan när jag pendlar. Inget mirakel av kvalitet eller så men den har fungerat helt OK dom få gånger den har använts och priset är lågt. Tryckmätaren duger för syftet.

Berk

Aktiv medlem
Som pump i skogen använder jag en Topeak DX II och som tryckmätare en SKS Airchecker.

BAPEsta

Aktiv medlem
Jag hade gärna hittat en schysst och inte allt för dyr handpump med huvudet på en slang. Likt en gaffelpump.

Har köpt en från decathlon, men jag förväntar mig inte att den ska hålla speciellt länge.

Bengt-re

Aktiv medlem
Är på jakt efter en cykelpump att ha med i väskan när man kör i skogen, vill kunna se lufttrycket, vad rekommenderas?

ett alternativ är att behåll min portabla pump jag har idag och köpa en digital mätare, men känns smidigare att se direkt.

Några tips utifrån ovan?

Inte testat själv, men har andra silca prylar och de är bra.

Reedyn

Aktiv medlem
Mäter de separata däcktrycksmätatna på ett annat sätt än de som är inbyggda i punparna?

Funderar på om man ska köpa separat mätare eller pump med inbyggd sådan digital mätare eller både och?

Berk

Aktiv medlem
Mäter de separata däcktrycksmätatna på ett annat sätt än de som är inbyggda i punparna?

Funderar på om man ska köpa separat mätare eller pump med inbyggd sådan digital mätare eller både och?

Bra frågan. Vet inte.

Vanliga pumpor med tryckmättare jag har (haft) har problemet att trycket i pumpen är mestadels mycket högre än trycket i en mtb däck. Trycket är bara (nästan?) rätt vid slutet av slaget. Så man måste vara duktig för att läsa av rätt tryck på en analog tryckmättare i en pump. Vet inte om digitala är smartare.

Reedyn

Aktiv medlem
Bra frågan. Vet inte.

Vanliga pumpor med tryckmättare jag har (haft) har problemet att trycket i pumpen är mestadels mycket högre än trycket i en mtb däck. Trycket är bara (nästan?) rätt vid slutet av slaget. Så man måste vara duktig för att läsa av rätt tryck på en analog tryckmättare i en pump. Vet inte om digitala är smartare.

Som jag förstått finns det olika sätt att mäta. Pumpen jag har idag mäter precis som du beskrev endast under en pumpning. De separata tryckmätare som finns billigt (SKS tex) verkar mäta konstant när de sitter fast på ventilen och borde då ge säkrare mätvärden.

Men frågan är om det finns en pump med inbyggd mätare som fungerar på samma vis som de separata mätarna.

Berk

Aktiv medlem
Som jag förstått finns det olika sätt att mäta. Pumpen jag har idag mäter precis som du beskrev endast under en pumpning. De separata tryckmätare som finns billigt (SKS tex) verkar mäta konstant när de sitter fast på ventilen och borde då ge säkrare mätvärden.

Men frågan är om det finns en pump med inbyggd mätare som fungerar på samma vis som de separata mätarna.

SKS Airchecker kan både mäta en gång eller konstant. Konstant använder man (bara) när man släpper ut luft med knappen på mätaren för att få rätt tryck. In princip skulle både engångs och konstant mätning kunna funka i en pump, men har ingen aning hur och om det funkar.

CHs

Medlem
Köpte en sån här för att ha med i väskan när jag pendlar. Inget mirakel av kvalitet eller så men den har fungerat helt OK dom få gånger den har använts och priset är lågt. Tryckmätaren duger för syftet.

Denna finns på rea nu för 60 kr, det känns prisvärt för att testa! Kör nog på den

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer