Cykelråd för cyklist - modell "stabil" ;)

JPer

Ny medlem
Hej

Har hängt en del här på forumet och läst. Nu börjar jag bli allt mer cykelbiten, så tänker att det kanske är läge att bli medlem med på riktig då:)
Är redan medlem på nåt engelskt forum, för "road bikes" mera, men tycker ofta det känns som det är en annan stämning här i trådar där man frågar om hjälp, på ett positivt sätt! Sån´t som är guld värt när man är lite ny på cykling! ;)

Min första tråd blir säkert en lite klassisk "ny medlem-tråd" så här på Happyride. Jag skulle helt enkelt vara tacksam för lite råd kring cykelköp och uppgradering, men är ju ändå en del pengar att lägga ut så vore dumt att inte fråga runt lite :)

Ni har frågorna längst ner, men ibland kan det ju vara bra med lite bakgrund/info för att kunna ge bra råd, så:

Jag har cyklat landsväg i 2-3 säsonger nu. Egentligen bara ordentligt det här året, då jag fick förra årets träning förstörd av en ihållande "tennisarmbåge" och året innan köpte jag cykeln en bit in på säsongen.
Cykeln är en väl en bra instegscykel för landsväg, en Cube Peloton SL med ok komponenter och relativt stadiga Mavic Aksium hjul. De beskrivs väl ofta som att de "gör jobbet" men inte så mycket mer, och det är helt ok hjul både för en instegs-landsvägscykel och inte minst för en cyklist modell mer "stabil" som mig själv. En anledning att jag började cykla var för att komma i bättre form, men kunna slippa löpningen som jag kört mycket som yngre.

I år har dock cykeln fått jobba lite mer, framför allt från Maj och ett första lopp i "Tåkern runt" , som gick bättre än jag vågat hoppas, och vidare från det. Jag är väl en bra bit över 100 mil sedan dess, 30 rundor eller så. Turerna är oftast på mellan 2-3 mil och upp till 5-7 mil, ibland längre. Ibland ensam, ibland i sällskap. Det har också hjälpt mig att plocka 12-14 kg under vår/sommar i år, gott så!
Men jag väger ändå in som en tung cyklist på strax över 100 kg i skrivande stund.

Med turerna i sommar, milen som tickat på och kilona som trillat bort känner jag ändå att cyklingen är riktigt kul nu och passar mig kanon som träningsform! Men jag känner också att med det så börjar bli sugen på att byta ut min första trogna vän på landsvägarna, min CUBE peloton. Framför allt för att jag vill ha något bättre (stabilare och snabbare) och bekvämare (mindre skak/vibrationer) nu när jag börjar gå mer från entimmasturer till 2-4 timmar i sadeln. (och förhoppmingsvis längre)

Jag har kollat otroligt mycket på cyklar sista 3-5 veckorna. Tänker att nu börjar det komma mer och mer cyklar på sale/rea, både på svenska, tyska och engelska sidor. Min förhoppning är att hitta en bra, första, kolfiberbike (helst med fälgbroms) för mig :)

Här skulle jag vara väldigt tacksam och uppskatta lite svar och råd utifrån följande info och frågor.

Kort info: 100-105 kg just nu (förhoppningsvis mer 95 lr så snart haha), cyklar mest släta eller lätt kuperade sträckor (dåligt med berg här) och mer av motionär med målet att utvecklas och att under tiden träna bort kilon. Kan tänka mig att lägga runt 25000, men gör ju inget om det blir billigare ;)

- Med min vikt, på dryga 100 kg, är det något speciellt jag bör tänka på i valet av cykel och ram t.ex.?
Har redan ett par nya hjul jag köpte på sale för cirka 5000 från bike24 från i somras som inte är superlätta men något mer "aero" och också bör klara min vikt enligt deras tips/råd.

- Vilka butiker skulle ni se som seriösa och rekommendera när det gäller just köp av cykel (en del är ju mer fokus på delar t.ex.) om det är så att jag kan tänka mig att köpa online?
Har vänner som kan hjälpa mig en del med finjusteringar etc vid leverans, så det känns ok för mig bara butiken (svensk lr EU) är seiös.
Har redan beställt en del från t.ex. bikester, bike24 och wiggle. (Hjul, kläder, hjälm, däck, kost etc)

- Kommer otroligt mycket cyklar både på svenska, tyska och engelska sidor som kommer på sale nu. Är det så att du/någon har några tips/rekommendationer på några bra och prisvärda cyklar bland dem?

Gärna med någon rad om varför den är bra, eller kan vara bra för mig.
Kan nämna några cyklar jag kollat som t.ex. Cervelo r2/r3, några modeller från cannondale och specialized som är rejält prissänkta och så CUBE:s modeller för runt 17-25000 ( nöjd med den jag har så värda att kolla upp).

Ber om ursäkt för uppsatsen, men ville gärna presentera mig lite som ny och också försöka ge lite info så det är lättare att de bra råd.

Ännu en gång, tacksam för alla bra råd/tips jag kan få. Ha det gott go vänner :)

WSMC

Aktiv medlem
Jag lämnar tipsandet på cyklar till de som kan det bättre.
Men kul att du har fastnat för cykling, och välkommen till Happy!

d_anders

Aktiv medlem
Om dina fälgar är rimligt breda så kan du titta på cyklar som har plats för 28 mm däck (funkar inte på Peloton).

Gällande vibrationer och komfort så bör du i första hand titta på handskar, styrlinda, byxor och sadel.

JPer

Ny medlem
Tack WSMC och d-anders!

Ja, det känns som rimliga tips och bra tankar d-anders.
Har precis (juni) köpt nya cykelkläder, bl.a. bra byxor som har toppanvändar-ratings på wiggle, och även bytt till en selle san marco-sadel jag fick ge någon tusenlapp för på sale i samma veva. Gjorde genast skillnad, sitter bekvämare och har mindre av trötthet och eventuella domningar som jag ibland kunde uppleva förut.

Köpt handskar med, men inte helt nöjd med dem (passform och "padding") så kan säkert vara hjälpt av att pröva några andra.
Oavsett, sådana investeringar i sin cykling är ju aldrig fel då det är sånt som används mycket och även kan följa med och göra nytta på nästa cykel.

Bra poäng med utrymme för större däck om/när jag letar efter nytt. Bara ett byte från smalare däck till 25 mm i slutet på förra säsongen kändes som positivt och det jag kört vidare på.

Tack för tipsen :)

pirx

Aktiv medlem
Ja jag gillar också stämningen här! Kan inte riktigt relatera till diskussionerna som pågår om "stämningen" här inne ibland:) Men jag läser ju långt ifrån allt å andra sidan...

Jag kan heller inte tipsa om ngt speciellt dock:) Själv cyklar jag på 28mm och tycker att det går hur fint som helst, har ändå ingen chans på ngt rekord. Tävlar mig mig själv liksom...

JPer

Ny medlem
Japp, det där med tävla mot sig själv räcker långt, speciellt med lite strava-segment på turerna som lite extra motivation att bita i :)

Hade några funderingar kring butiker jag inte handlat av och som jag inte sett så mycket om på svenska sidor.

Merlincycles och thebikeshop.de
Båda har, vad jag hittar, positiva omdämen bland brittiska och tyska kunder överlag, men hittar inte mycket info på svenska sidor. Inte så mycket här heller tyvärr. (inser dock så klart att de inte är bland jättarna på marknaden, så förståeligt)

Merlincycles hade en del bra priser nu. Sökte här och hittade några trådar som berörde dem, verkar få mestadels bra och positiva omdömen. Dock en del lite äldre inlägg från några år tillbaka.
Är det någon som har handlat av Merlin nyligen som kan ge lite input? T.ex. kring service, info, levernstid och "tracking" / utlämning m.m.

Också hittat 2 intressanta modeller av cannondale till ok pris på thebikeshop. Någon som har erfarenhet av den butiken?

Hos Merlin hade de Sensa till bra priser nu. Det är ju ett märke som redan från början ligger rätt agressivt prissatt (i england ivf) och verkar få relativt fina recensioner på sina modeller för 25-30k. Nämns ofta som prisvärda bl.a. så med ytterligare sänkning känns på sale de ju intressanta för mig som söker en första kolfiberbike till rimligt pris.

Någon som cyklar Sensa, eller har testat dem, som vet hur känslan, kvalité m.m. verkar mot mer etablerade märken som funnits länge på marknaden?

Senast ändrad:

JPer

Ny medlem
Tack för rådet 26er!

Sedan finns det de som tillför mer och de som tillför mindre. Just sayin... ;)

Inser så klart att det finns annat som påverkar och som jag kan göra. Säkert massa prylar, men t.ex. också sugen på att cykla mer i grupp för att få hjälp att komma vidare, och fått tips om någon form av "cykelcoach" för att få lite input på hur jag kan jobba med tekniken m.m.

Nu var det ju dock ändå en cykel som jag börjar fundera på att införskaffa.
Min CUBE kommer dock inte gå till skroten utan min tanke är att den blir en finfin jobb och sen höst/tidg vår-cykel.

Men eftersom jag känner att det är värt det (för mig) och funderar på att "unna mig" en bättre cykel, troligen en kolfiber, är jag tacksam för råd och de svar på frågor jag kan få kring det.
Både kring vad jag kan tänka på för cykeln i sig, eventuella tips på modeller men även kring butiker. (Då man knappast har råd att pröva och handla från alla själv)

Så, it´s not (just) about the bike, men för mig är det ganska mycket "about the bike" just nu i varje fall ;)

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Sadelstolpen gör otroligt mycket för komforten. Med det sagt skulle jag kolla på Canyons Endurace-modeller som är utrustad med VCLS2.0-stolpe (vet inte om det finns nån under 25k dock, de enklaste modellerna har "vanlig" stolpe). Alt bara köpa stolpen till den cykel du har, men den kostar drygt 2500kr. Även Treks Domane-modeller med IsoSpeed ska ha bra komfort.

Valhalla_

Aktiv medlem
Håller canyons lvg hojar verkligen för stabila cyklister, med tanke på deras inkompetens när det kommer till mtb?

JPer

Ny medlem
Miss Lycka 2.0. Ja, den tanken finns nog med lite i bakhuvudet med ;)
Inte så att jag känner ett desperat behov av att jag "måste" köpa en cykel just nu. Mer att jag vet att jag kommer (vilja) köpa en bättre cykel och tänker att jag kan lika gärna börja kolla nu.
- Dels ger det mig en del tid att läsa in mig mer på modeller, ställa frågor etc så att jag förhoppningsvis kan hitta rätt i "djungeln" av fina cyklar.
- Dels är det mycket cyklar som kommer ut till bra priser under sensommaren/hösten. Större chans då att hitta en cykel som känns rätt till ett pris som känns rätt hoppas jag ;)
När jag letade hjul höll jag på i 3-4 månader och "spanade" tills jag hittade ett par som kändes intressanta, bra, till ett kalaspris!
Men så klart, inte helt lätt att hålla i avtryckarfingret ibland :P

Tack ooms för tipset om bra sadelstolpar. Hade samma råd från en kollega på jobbet att ha koll på det, dock inte så mycket mer konkreta förslag eller på märken mer än hans egen (han har mest kört Trek) men att det gjort skillnad. Logiskt dock, bara ett sadelbyte till en bra selle san marco gjorde massor för mig på min budgetracer! Rundorna på 2-4 timmar känns sjukt mycket trevligare nu :)

Valhalla, om Canyon...tänker det samma tyvärr efter att ha läst en del här om deras MTB. Trist läsning och behöver ju inte ha en koppling, men känns ju inte helt betryggande :P
Å andra sidan, Sensa som jag undrade lite om har ju fått en MTB-modell toksågad av Happy, men var iofs ett par år sedan om jag minns rätt.

Senast ändrad:

JPer

Ny medlem
Ooms, förstår jag dig rätt då om jag tänker som att det borde innebära att det kan vara en fördel att köpa en cykel i år? (Bättre pris för liknande vara/modell nu jämfört med nästa år)

Herrcykel

Aktiv medlem
Tror inte du behöver oroa dig över huruvida Canyon-cyklarna håller för en lite större cyklist, det finns både solskenshistorier och tråkiga historier runt alla cykelmärken... Idag finns ju ett rätt stort sortiment av komfort-racers från flera tillverkare, se bara till att få rätt storlek på ramen när du köper så blir det bra, allt utom ramen går ju att byta senare vid behov.

Jag är själv rätt stor och tung - 195 cm lång (90-95 pannor tung) och min förra racer (nu donerad till sonen) var en Canyon alu-cykel som jag utan haverier plågade rätt ordentligt i 6 år och ett par tusen mil, bla 4xVR och ett flitigt hoppande över alla fibergrävningsdiken som korsat våra vägar ett bra tag... Canyon är duktiga på att ta fram och sälja även stora ramstorlekar (alltså över 60 cm) till oss lång-skånkar, kan vara svårt att hitta annars (tror jag läst någonstans att Canyons grundare är en man på 2 meter).

SGS

Aktiv medlem
Herrcykel sa:
Tror inte du behöver oroa dig över huruvida Canyon-cyklarna håller för en lite större cyklist, det finns både solskenshistorier och tråkiga historier runt alla cykelmärken...

Sant i sak. Fast samtidigt verkar just Canyon ha betydligt fler andel tråkiga historier än de flesta andra cykelmärken. (För de motorcykelintresserade så påminner det starkt om märket KTM).

Säger inte att man inte ska köpa en Canyon trots detta, men man bör vara medveten om problematiken.

ooms

Aktiv medlem
SGS sa:
Herrcykel sa:
Tror inte du behöver oroa dig över huruvida Canyon-cyklarna håller för en lite större cyklist, det finns både solskenshistorier och tråkiga historier runt alla cykelmärken...

Sant i sak. Fast samtidigt verkar just Canyon ha betydligt fler andel tråkiga historier än de flesta andra cykelmärken. (För de motorcykelintresserade så påminner det starkt om märket KTM).

Säger inte att man inte ska köpa en Canyon trots detta, men man bör vara medveten om problematiken.
Verkar ju iofs vara betydligt mer skador på mtb (vissa modeller) än på lvg. Jag vet om iaf en handfull "stabila" lvg-cyklister som inte haft några problem med sina Canyons, och inte heller bland flugviktarna jag känner till. Sedan finns det väl ingen egentlig tillförlitlig statistik heller, så jag skulle vara försiktig med att säga varken bu eller bä utifrån vad som skrivs och drevas på ett forum.

JPer

Ny medlem
Tack för svaren!
Canyon är ju ett märke som nämns ofta så de har jag kikat på en del. Är ju som ni är inne på att det funnits en del inlägg, historier etc om viss problematik. Svårt att missa den delen med då man kollar runt, men likaså hittar man många som är positiva. T.ex. för att de tycker de fått en prisvärd, bra och inte minst skön cykel som de trivs med. Det där sista gäller iofs många märken och är väl ganska rimligt egentligen.

Problemet är ju också att en del lär ju också hänga på antal sålda cyklar och det kan ju kännas lite komplicerat att få bra koll på, både i Sverige och mer internationellt. Men ett märke som tillverkar/säljer mycket får ju rimligen en högre mängd både positiva och negativa rapporter, inlägg m.m. på forum.

För de som är lite hundintresserade så tänker jag att det påminner det lite om debatten kring vilka hundar som kan vara barnvänliga. När vi hade hundar och höll på med hund (collie) mycket fick jag ibland höra ska finns ett antal rapporter på att Golden retriever nafsat/huggit mot barn. Inte kul så klart.

Men frågan är ju hur många det var och framför allt... Hur vanliga är/var Golden retrievers?
Det låg säkert något i det, alla hundar kan "reagera/agera", men procentuellt tvekar jag på att Golden är värre än andra raser.
Däremot är de vanliga, populära, och därmed engagerar de många och många skriver om dem.

Nåja, kanske lite haltande cykel/hund-metafor men ni fattar säkert ungefär var jag vill komma... :)

Så klart ska man lyssna på det negativa, och speciellt (för att återgå till cyklar) blir jag tveksam om det visar sig att det är problem med någon specifik del, komponent hos ett märke eller på en modell.
Men tänker också att när du kliver upp lite i pris, sett ur en aktiv motionärs synvinkel och prisbild, så har ju de flesta märkena oftast vettiga cyklar/modeller med t.ex. en okej ram, grundkomponenter etc. Speciellt om du lyckas hitta en prissänkt modell du tycker känns intressant.

Sedan blir det kanske mycket en fråga om vad man vill prioritera. Som du säger Herrcykel, det mesta går ju att byta, men den del är ju lättare än annat ;)

Hank1886

Medlem
Halkade in på den här tråden när jag sökte info om kolfiber eller aluram när man är lite ”stabilare” i kroppen.

Väger in på dryga 98 just nu men är på väg neråt och ska nu köpa min första racer för kommande säsong. Vågar man satsa på en kolfiber cykel eller ska man gå på en bättre aluminium? Finns fortfarande lite reor så tänkte slå till nu och koppla upp din mot min trainer där nu MTB:n sitter.

Cyklarna jag väljer på är Cannondale CAAD12 med Shimano 105, alu mot en lagercykel från Bianchi Intrepida från 2017 i kolfiber. Vilken hade ni valt? Priset är i princip samma för båda cyklarna.
Lite info om cyklarna:

CAAD12

Frame CAAD12, SmartForm C1 Premium Alloy, SAVE, BB30a, Di2 Ready
Fork CAAD12, BallisTec full carbon, SAVE, 1-1/8" to 1-1/4" steerer, integrated crown race
Headset CAAD12, 1-1/4" lower bearing, 25mm top cap
Rims/Wheels Fulcrum Racing Sport
Hubs Fulcrum Racing Sport
Spokes Fulcrum Racing Sport
Tires Vittoria Zaffiro Pro Slick, 700 x 25c
Crankset Cannondale Si, BB30a
Chainrings FSA, 52/36
Bottom Bracket Cannondale BB30
Chain Shimano HG601, 11-speed
Front Derailleur Shimano 105, braze-on
Rear Derailleur Shimano 105
Cassette/Rear Cogs Shimano 105, 11-30, 11-speed
Shifters Shimano 105, 2x11
Handlebars Cannondale C3, 6061 Alloy, Compact
Tape/Grips Prologo Plaintouch Cork
Stem Cannondale C3, 6061 Alloy, 31.8, 7°
Brake Levers Shimano 105 7000
Brakes Shimano 105 7000
Saddle Prologo Nago RS STN

Bianchi (dåligt med info)

Ram. Carbon
Gaffel. Carbon
Växlar. Shimano 105, förmodligen äldre version än CAAD12.
Bromsar. Shimano
Hjul. Shimano RS, bättre än CAAD12?

Nu med länk till med mer info

https://www.evanscycles.com/en-se/bianchi-intrepida-105-2017-road-bike-EV288122

Senast ändrad:

SGS

Aktiv medlem
Utan tvekan CAAD12. En av de lättaste aluminiumramarna som finns i rimlig prisklass mot en ful(?) låtsasitalienare med komfortgeometri riktad till målgruppen som cyklar 20 mil per år. Nej tack.

Freddie L

Aktiv medlem
SGS sa:
Utan tvekan CAAD12. En av de lättaste aluminiumramarna som finns i rimlig prisklass mot en ful(?) låtsasitalienare med komfortgeometri riktad till målgruppen som cyklar 20 mil per år. Nej tack.
+1 Cannondalen är absolut den roligare av de där två. Men då geon skiljer ska du kanske försöka provsitta hos en seriös handlare?
Vad gäller hållbarhet så kan man inte generalisera att ett material håller bättre än ett annat. Det beror liksom på hur ramen är konstruerad. Min urgamla Caad8 har rör tunna som colaburkar (känns det som), vippar jag den olyckligt lär jag få en rejäl buckla.

dardos

Aktiv medlem
Så länge du väger under 120 är inte ramens hållbarhet något att grubbla över. Hjulen däremot är lite känsligare men förstod jag rätt nu vägde du under 100 nu och då håller det mesta.

Hank1886

Medlem
Tack för input. Jag är mest inne på Cannondalen och har varit det ett tag så lutar mot den. Verkar vara en bra instegsracer och hjul mm kan jag uppdatera allt efter som på den.

Båda är hos handlare och när Bianchin dök upp hos en handlare närmre än CAAD12 + att det är kolfiber så börjar man fundera 😁

Topp