Cykelram är av vid sadeln.

HåkanC

Aktiv medlem
Har bara hittills avverkat ett däck, slang och fem ekrar sedan september.
Tack för återkopplingen och återupplivandet av tråden
Men vad gäller din nya cykel så skall inte ens en tung cyklist som cyklar 3-4 mil/dag(som du skrev i #12) behöva acceptera upprepade ekerbrott och ännu mindre hela fem(5!) ekerbrott på endast tre månader!

Arne77

Medlem
Tack för återkopplingen och återupplivandet av tråden
Men vad gäller din nya cykel så skall inte ens en tung cyklist som cyklar 3-4 mil/dag(som du skrev i #12) behöva acceptera upprepade ekerbrott och ännu mindre hela fem(5!) ekerbrott på endast tre månader!
Tack, när dom tre första ekrarna flögg innan jag åtgärdade dom var jag så dum och genade igenom skogen som var så kolmörk med fullt av sly, gren och kvistar som stod rätt ut, hörde hur de smällde och lät i bakhjulet nerför stenvägenlikt en maskin. Var 3 mil hemifrånoch tänkte att kör jag åt helvete hittar dom inte mig på nån dag. Glad jag tog mig hem, problemet i Sundsvall är att de är så satans höga gatustenar, slår igenom så åt in i helvete. Hör, när de brukar släppa.

HåkanC

Aktiv medlem
Tack, när dom tre första ekrarna flögg innan jag åtgärdade dom var jag så dum och genade igenom skogen som var så kolmörk med fullt av sly, gren och kvistar som stod rätt ut, hörde hur de smällde och lät i bakhjulet nerför stenvägenlikt en maskin. Var 3 mil hemifrånoch tänkte att kör jag åt helvete hittar dom inte mig på nån dag. Glad jag tog mig hem, problemet i Sundsvall är att de är så satans höga gatustenar, slår igenom så åt in i helvete. Hör, när de brukar släppa.
Du skall inte behöva acceptera eller ens stå ut med så många upprepade ekerbrott.
Om det inte var så att ekrarna gick av pga att du fick in pinnar i hjulet så skall ekrar inte gå av under sådana förhållanden, det gör ju inte det för MTB. Inte heller när du cyklar på gatsten, att cykla "hårt" upp för/mot trottoarkanter ger större risk för pungtering, men även då borde ekrarna hålla.
Enl den spec jag har hittat för din cykel, Scott Hybrid Sub Cross 40 skall den ha hjul med 32 ekrar, det borde hålla.
Men det verkar vara en jämförelsevis "billig" cykel (<8kSEK) så gissningsvis har cykeln snabbt och simpelt maskinbyggda hjul. Men det går enkelt och är billigt att till stor del eliminera ekerbrottsproblemen, om inte din cykelhandlare kan fixa det så kan det vara en bra idé om du gör det själv, det enda som behövs är en passande ekernyckel av bra kvalité ( en som greppar om (minst) tre sidor av nippeln) och kanske lite olja och några minuter/hjul
Men skulle det inte räcka till finns det hjulbyggare som säljer hjul med livstids ekerbrottsgaranti!

Arne77

Medlem
Tack för tipset, har ekernyckel, har kollat men vågar inte riktigt dra i ekarna själv, rädd däcket blir ovalt. Enda jag inte gjort på cykeln är ekning och svetsning samtbyte av framdrev. Där jag köpte cykeln begärde sig i konkurs för två veckors sedan(SportsOn) . Jättetråkigt, jäkla schysst personal, hjälpt mig otroligt mycket och varit trevlig och peppat mig otroligt mycket.

Glömde till listan är nytt framdrev och nya pedaler.

HåkanC

Aktiv medlem
Tack för tipset, har ekernyckel, har kollat men vågar inte riktigt dra i ekarna själv, rädd däcket blir ovalt.
Låter som en bra början, tar man det bara lugnt och spänner ekrarna i små steg är det enkelt och ingen risk att hjulet blir snett/ovalt

Som jag skrev ovan, börja med att skaffa en ekernyckel av bra kvalité, dvs en som greppar om (minst) tre sidor, typ

Och en oljekanna ('blöt' kedjeolja duger)
-Droppa en droppe olja på varje eker där den går in i nippeln och på varje nippel där den går in i fälgen.
-Vrid sedan nippeln 1/4-varv fram o tillbaka för att smörja upp den.
-Spänn sedan ekrarna stegvis, typ MAX 1/2-varv i taget.

Detta är inte svårt, men är du osäker på hur du skall göra finns det mkt på nätet, tex:

Annars kan du följa ngn bra hjulbyggarbeskrivn, från ekerspännings-steget och framåt, tex:

OBS
Se även till att sedan spänningsbefria ekrarna (för att slippa inneboende spänningar i ekrarna från hjulbyggande och ekerbockande)

"It is best to squeeze/lever pairs of spokes that are adjacent but on opposite sides of the wheel,
to balance out the lateral bending loads on the rim
" från: http://forums.thepaceline.net/showpost.php?s=30d625cb202def8f37a832205c6a5a6e&p=1256203&postcount=17
Varför det behövs förklarar hjulbyggargurun Jobst Brandt här: http://www.sheldonbrown.com/brandt/stress-relieving.html

Glömde till listan är nytt framdrev och nya pedaler.
Betyder det att du även har slitit ut både drev och pedaler på endast tre månader?

staine

Aktiv medlem
Aha nu jag fattar. Hjulet kan såklart bli både skevt samt ovalt vid felaktig/för mycket ekerspänning? Har aldrig tänkt på det ovala :/

Arne77

Medlem
Låter som en bra början, tar man det bara lugnt och spänner ekrarna i små steg är det enkelt och ingen risk att hjulet blir snett/ovalt

Som jag skrev ovan, börja med att skaffa en ekernyckel av bra kvalité, dvs en som greppar om (minst) tre sidor, typ

-Droppa en droppe olja på varje eker där den går in i nippeln och på varje nippel där den går in i fälgen.

Detta är inte svårt, men är du osäker på hur du skall göra finns det mkt på nätet, tex:

Annars kan du följa ngn bra hjulbyggarbeskrivn, från ekerspännings-steget och framåt, tex:

OBS
Se även till att sedan spänningsbefria ekrarna (för att slippa inneboende spänningar i ekrarna från hjulbyggande och ekerbockande)

"It is best to squeeze/lever pairs of spokes that are adjacent but on opposite sides of the wheel,
" från: http://forums.thepaceline.net/showpost.php?s=30d625cb202def8f37a832205c6a5a6e&p=1256203&postcount=17
Varför det behövs förklarar hjulbyggargurun Jobst Brandt här: http://www.sheldonbrown.com/brandt/stress-relieving.html

Betyder det att du även har slitit ut både drev och pedaler på endast tre månader?
Nej på gamla cykeln, att de var nog inte så billig på slutet, att kostnaderna

OBS

Tack, ska sätta mig och studera ekning.
Nej, att jag la till trampor och drev var till gamla cykeln, att den blev oerhört dyr på slutet.

Arne77

Medlem
Hej igen!
Jag svetsade ihop ramen och det blev en till vintercykling, sadelstolpen
gick, fälgar hann avverkas men med eker byte innan, bromsbelägg
gnuggades bort, växelörat small av, kedjor bytes. Ny kasset blev de
också samt broms&växelskiftare plus lite punkteringar.

En tuff vinter där till slut cykelramen inte orkade med efter tredje
svetsningen var resan slut.Godset var uppätet, när sprickan
kom fram framför tidigare lagning var det färdigt.

RIP Merida Crossway 8500 - nu reserv cykel till affären 500 meter bort.

Nu är jag ägare till en Scott Hybrid Sub Cross 40, gud va skönt de är
med skivbromsar. Har bara hittills avverkat ett däck, slang och fem ekrar sedan september.
Bilder på lagningarna.
Ja, det gäller att inse när en cykel är slut. Annars blir det dyrt.
Tack för alla glada tillrop,det betyder mycket.
Ja karriären med ny cykeln är över nu Fick
den stulen igår och har inte råd med en ny
nu. Fan fan fan!Fördelen med förra cykeln
att den var var så ful att ingen ville ha den.

Hoppas polisen kan ta honom(tjuven), Finns
på 2 kameror på City Gross I Sundsvall i
entrén där jag ställde cykeln. Hoppas polisen
orkar ta i det,dessutom hade idioten handlat
i affären så omjliguppgift är det inte.

Ville bara avsluta med aldrig får vara glad!!
Jag som behövde cykeln.

staine

Aktiv medlem
Hatar cykeltjuvar! :(
Var den låst kanske du kan få ut lite på en försäkring.
Tumregeln är: lås fast ramen i en stolpe. Med ett Bauta-lås! Då möjligen kan det funka, en kort stund.

Swedish Chef

Ny medlem
Jag har ett Park Tool riktställ som du kan få gratis om du vill bli hjulbyggare. Finns i Åkersberga och hämtas på plats i så fall. Har länge tänkt lägga ut det i skänkestråden men inte fått tummen ur men du känns som en som kanske kan ha nytta av det?
Skicka meddelande i så fall.
Annars är nog grannens son intresserad, går i 8:an, redan nu lagar han nästan allt som han kör sönder. Vaxholm...

HåkanC

Aktiv medlem
Jag har ett Park Tool riktställ som du kan få gratis om du vill bli hjulbyggare. Finns i Åkersberga och hämtas på plats i så fall. Har länge tänkt lägga ut det i skänkestråden men inte fått tummen ur men du känns som en som kanske kan ha nytta av det?
Skicka meddelande i så fall.
Visst är det bra med ett riktställ
Men skall man "bara" spänna upp och rikta ett befintligt hjul så går det ofta tom snabbare att göra det med hjulet kvar i cykeln.

TS:
Hoppas att du får tillbaka din cykel
om inte så får vi hoppas på snabb och generös hantering + ersättning från försäkringsbolaget.

motionisten

Aktiv medlem
Hoppas du får tillbaka din cykel snart. Om man använder en cykel mycket och gillar den så är det ju inte bara pengarna som är förjäkligt. Ofta är det svårt hitta något med samma känsla eftersom många stora tillverkare som Scott ändrar ramar mm nästan varje år nuförtiden.
Nya cyklar kräver ju rätt många mil för att vänja sig in trots allt, för inte tala om sadlar.

Arne77

Medlem
Visst är det bra med ett riktställ
Men skall man "bara" spänna upp och rikta ett befintligt hjul så går det ofta tom snabbare att göra det med hjulet kvar i cykeln.

TS:
Hoppas att du får tillbaka din cykel
om inte så får vi hoppas på snabb och generös hantering + ersättning från försäkringsbolaget.
Jag bor i Sundsvall, känns onödig att åka och hämta verktyg när jag inte ens har någon cykel längre. Vet inte när jag har råd med ny heller. Tack för omtanken, uppskattas (y).
Bättre någon annan får chansen.

Arne77

Medlem
Hoppas du får tillbaka din cykel snart. Om man använder en cykel mycket och gillar den så är det ju inte bara pengarna som är förjäkligt. Ofta är det svårt hitta något med samma känsla eftersom många stora tillverkare som Scott ändrar ramar mm nästan varje år nuförtiden.
Nya cyklar kräver ju rätt många mil för att vänja sig in trots allt, för inte tala om sadlar.
Helt rätt, var så nöjd. Dessutom var den så skön och sitta på. Snygg också, hittar inte en likadan trots jag sökt.

Arne77

Medlem
Blev och svetsa ramen igen, denna gång välgjort. Känns stabilt. Tyvärr så rök vänsterpedalarm, kunde inte fatta felet, efter jag fick en ny mutter och dra fast den igen med hjälp av XXL, upptäckte att armen blivit glapp i arméns lagerhål, bara två dagar efter. Önskar de fanns en andra marknad för reservdelar på en cykel. Får väl köpa ett nytt vevparti på biltema, de är resercykel. Måtte ta slut nu.

Bilagor

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer