Tack för återkopplingen och återupplivandet av trådenHar bara hittills avverkat ett däck, slang och fem ekrar sedan september.
Tack, stärker mig!Hurra, grattis till nya cykeln!
Kul också med cyklister som cyklar mer och snackar mindre, du är grym!
Ja, de var verkligen till sista kornet.Uppfriskande att se folk som använder grejerna till de är slut på riktigt!![]()
Tack, när dom tre första ekrarna flögg innan jag åtgärdade dom var jag så dum och genade igenom skogen som var så kolmörk med fullt av sly, gren och kvistar som stod rätt ut, hörde hur de smällde och lät i bakhjulet nerför stenvägenlikt en maskin. Var 3 mil hemifrånoch tänkte att kör jag åt helvete hittar dom inte mig på nån dag. Glad jag tog mig hem, problemet i Sundsvall är att de är så satans höga gatustenar, slår igenom så åt in i helvete. Hör, när de brukar släppa.Tack för återkopplingen och återupplivandet av tråden
Men vad gäller din nya cykel så skall inte ens en tung cyklist som cyklar 3-4 mil/dag(som du skrev i #12) behöva acceptera upprepade ekerbrott och ännu mindre hela fem(5!) ekerbrott på endast tre månader!
Tack, behövde jag höra. Köper sällan nytt, gillar när grejorna får ett skälsligt livImponerande effektivt utnyttjande av jordens resurser, hatten av!
Du skall inte behöva acceptera eller ens stå ut med så många upprepade ekerbrott.Tack, när dom tre första ekrarna flögg innan jag åtgärdade dom var jag så dum och genade igenom skogen som var så kolmörk med fullt av sly, gren och kvistar som stod rätt ut, hörde hur de smällde och lät i bakhjulet nerför stenvägenlikt en maskin. Var 3 mil hemifrånoch tänkte att kör jag åt helvete hittar dom inte mig på nån dag. Glad jag tog mig hem, problemet i Sundsvall är att de är så satans höga gatustenar, slår igenom så åt in i helvete. Hör, när de brukar släppa.
Låter som en bra början, tar man det bara lugnt och spänner ekrarna i små steg är det enkelt och ingen risk att hjulet blir snett/ovaltTack för tipset, har ekernyckel, har kollat men vågar inte riktigt dra i ekarna själv, rädd däcket blir ovalt.
Betyder det att du även har slitit ut både drev och pedaler på endast tre månader?Glömde till listan är nytt framdrev och nya pedaler.
Nej på gamla cykeln, att de var nog inte så billig på slutet, att kostnadernaLåter som en bra början, tar man det bara lugnt och spänner ekrarna i små steg är det enkelt och ingen risk att hjulet blir snett/ovalt
Som jag skrev ovan, börja med att skaffa en ekernyckel av bra kvalité, dvs en som greppar om (minst) tre sidor, typ
![]()
Och en oljekanna ('blöt' kedjeolja duger)
-Droppa en droppe olja på varje eker där den går in i nippeln och på varje nippel där den går in i fälgen.
-Vrid sedan nippeln 1/4-varv fram o tillbaka för att smörja upp den.
-Spänn sedan ekrarna stegvis, typ MAX 1/2-varv i taget.
Detta är inte svårt, men är du osäker på hur du skall göra finns det mkt på nätet, tex:
Annars kan du följa ngn bra hjulbyggarbeskrivn, från ekerspännings-steget och framåt, tex:
OBS
Se även till att sedan spänningsbefria ekrarna (för att slippa inneboende spänningar i ekrarna från hjulbyggande och ekerbockande)
![]()
"It is best to squeeze/lever pairs of spokes that are adjacent but on opposite sides of the wheel,
to balance out the lateral bending loads on the rim" från: http://forums.thepaceline.net/showpost.php?s=30d625cb202def8f37a832205c6a5a6e&p=1256203&postcount=17
Varför det behövs förklarar hjulbyggargurun Jobst Brandt här: http://www.sheldonbrown.com/brandt/stress-relieving.html
Betyder det att du även har slitit ut både drev och pedaler på endast tre månader?
Tack, ska sätta mig och studera ekning.Låter som en bra början, tar man det bara lugnt och spänner ekrarna i små steg är det enkelt och ingen risk att hjulet blir snett/ovalt
Som jag skrev ovan, börja med att skaffa en ekernyckel av bra kvalité, dvs en som greppar om (minst) tre sidor, typ
![]()
Och en oljekanna ('blöt' kedjeolja duger)
-Droppa en droppe olja på varje eker där den går in i nippeln och på varje nippel där den går in i fälgen.
-Vrid sedan nippeln 1/4-varv fram o tillbaka för att smörja upp den.
-Spänn sedan ekrarna stegvis, typ MAX 1/2-varv i taget.
Detta är inte svårt, men är du osäker på hur du skall göra finns det mkt på nätet, tex:
Annars kan du följa ngn bra hjulbyggarbeskrivn, från ekerspännings-steget och framåt, tex:
OBS
Se även till att sedan spänningsbefria ekrarna (för att slippa inneboende spänningar i ekrarna från hjulbyggande och ekerbockande)
![]()
"It is best to squeeze/lever pairs of spokes that are adjacent but on opposite sides of the wheel,
to balance out the lateral bending loads on the rim" från: http://forums.thepaceline.net/showpost.php?s=30d625cb202def8f37a832205c6a5a6e&p=1256203&postcount=17
Varför det behövs förklarar hjulbyggargurun Jobst Brandt här: http://www.sheldonbrown.com/brandt/stress-relieving.html
Betyder det att du även har slitit ut både drev och pedaler på endast tre månader?
Hej igen!
Jag svetsade ihop ramen och det blev en till vintercykling, sadelstolpen
gick, fälgar hann avverkas men med eker byte innan, bromsbelägg
gnuggades bort, växelörat small av, kedjor bytes. Ny kasset blev de
också samt broms&växelskiftare plus lite punkteringar.
En tuff vinter där till slut cykelramen inte orkade med efter tredje
svetsningen var resan slut.Godset var uppätet, när sprickan
kom fram framför tidigare lagning var det färdigt.
RIP Merida Crossway 8500 - nu reserv cykel till affären 500 meter bort.
Nu är jag ägare till en Scott Hybrid Sub Cross 40, gud va skönt de är
med skivbromsar. Har bara hittills avverkat ett däck, slang och fem ekrar sedan september.
Bilder på lagningarna.
Tack för alla glada tillrop,det betyder mycket.Ja, det gäller att inse när en cykel är slut. Annars blir det dyrt.
Jag har ett Park Tool riktställ som du kan få gratis om du vill bli hjulbyggare. Finns i Åkersberga och hämtas på plats i så fall. Har länge tänkt lägga ut det i skänkestråden men inte fått tummen ur men du känns som en som kanske kan ha nytta av det?Tack, ska sätta mig och studera ekning.
Annars är nog grannens son intresserad, går i 8:an, redan nu lagar han nästan allt som han kör sönder. Vaxholm...Jag har ett Park Tool riktställ som du kan få gratis om du vill bli hjulbyggare. Finns i Åkersberga och hämtas på plats i så fall. Har länge tänkt lägga ut det i skänkestråden men inte fått tummen ur men du känns som en som kanske kan ha nytta av det?
Skicka meddelande i så fall.
Jag skickar ett meddelande till dig ikväll om TS inte nappat då.Annars är nog grannens son intresserad, går i 8:an, redan nu lagar han nästan allt som han kör sönder. Vaxholm...
Visst är det bra med ett riktställJag har ett Park Tool riktställ som du kan få gratis om du vill bli hjulbyggare. Finns i Åkersberga och hämtas på plats i så fall. Har länge tänkt lägga ut det i skänkestråden men inte fått tummen ur men du känns som en som kanske kan ha nytta av det?
Skicka meddelande i så fall.
Topp!Jag skickar ett meddelande till dig ikväll om TS inte nappat då.
Jag bor i Sundsvall, känns onödig att åka och hämta verktyg när jag inte ens har någon cykel längre. Vet inte när jag har råd med ny heller. Tack för omtanken, uppskattasVisst är det bra med ett riktställ
Men skall man "bara" spänna upp och rikta ett befintligt hjul så går det ofta tom snabbare att göra det med hjulet kvar i cykeln.
TS:
Hoppas att du får tillbaka din cykel
om inte så får vi hoppas på snabb och generös hantering + ersättning från försäkringsbolaget.
Helt rätt, var så nöjd. Dessutom var den så skön och sitta på. Snygg också, hittar inte en likadan trots jag sökt.Hoppas du får tillbaka din cykel snart. Om man använder en cykel mycket och gillar den så är det ju inte bara pengarna som är förjäkligt. Ofta är det svårt hitta något med samma känsla eftersom många stora tillverkare som Scott ändrar ramar mm nästan varje år nuförtiden.
Nya cyklar kräver ju rätt många mil för att vänja sig in trots allt, för inte tala om sadlar.