Cykelringen söker grafisk formgivare

Hejnrik

Medlem
Någon som känner sig manad att wallraffa? ;-)

Nedanstående text är hämtad från Arbetsförmedlingens webbplats.
Kontaktinformation är bortagen.
-----------------------------------------------------------------------------------------

Grafisk formgivare
Cykelringen

Publicerad: 2009-11-09, Annons-ID: 1603203

Cykelringen är en av Sveriges största återförsäljare av cyklar och fitnessprodukter med 12 butiker runt om i landet. Till vår marknadsavdelning på huvudkontoret i Alvik söker vi nu en grafisk formgivare.

Tjänsten innefattar att utforma annonser, broschyrer, kataloger, produktförpackningar, dekaler mm. I arbetet ingår även fotografering, friläggning av bilder, underhåll av webbplats samt administrativa uppgifter.

Du bör vara en ambitiös och positiv person med relevant utbildning samt erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Du är duktig på layout, har känsla för färg och form samt har lätt att kunna uttrycka och formulera dig i säljande annonstexter. Du har också goda kunskaper i Indesign, Illustrator, Photoshop, Coreldraw, HTML/Macromedia. Kunskaper i Auto Cad är meriterande men inget krav.

I tjänsten ingår även kontakter med leverantörer i Asien, varför god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på engelska är ett måste.

Arbetsbelastningen är generellt mycket hög. Därför ställer vi stora krav på din flexibilitet och förmåga att kunna prioritera. Du är självgående och tvekar inte att ta ansvar samt har stor känsla för service. Du måste trivas att jobba i en liten organisation då vi totalt är tio personer som arbetar på huvudkontoret.

Skicka din ansökan tillsammans med CV senast den 29/11-09. Bifoga gärna arbetsprover eller länk till portfolio på webben.

Urval och intervjuer sker löpande.

Arbetstid/Varaktighet
Heltid, med 6 månaders provanställning

Lön
Fast lön+rörlig lön

Varaktighet/Arbetstid
Visstidsanställning 6 månader eller längre

Heltid
Heltid, med 6 månaders provanställning

Lön
Fast lön + rörlig lön

Ansökan
Sista ansökningsdag: 2009-11-29

underscore

Ny medlem
"Arbetsbelastningen är generellt mycket hög. Därför ställer vi stora krav på din flexibilitet och förmåga att kunna prioritera. Du är självgående och tvekar inte att ta ansvar samt har stor känsla för service. Du måste trivas att jobba i en liten organisation då vi totalt är tio personer som arbetar på huvudkontoret."

42Hz

Aktiv medlem
"Allt går att sälja med mördande reklam, kom och köp, kom och köp, konserverad gröt!" ;)

Fikasvettot

Ny medlem
De nämner inte att de har 70-talsmöbler från Myrorna på huvudkontoret - det som ägaren var så stolt över när han fick gråta ut via DN:s ledarredaktion.

Hur många sätt kan en grafisk formgivare skriva "50% RABATT!!!111" på?

s

Aktiv medlem
Det borde stått: Erfarenhet av procenttecken är meriterande.

Oskar

Aktiv medlem
Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> De nämner inte att de har 70-talsmöbler från
> Myrorna på huvudkontoret - det som ägaren var
> så stolt över när han fick gråta ut via DN:s
> ledarredaktion.
>
> Hur många sätt kan en grafisk formgivare skriva
> "50% RABATT!!!111" på?

Var det någon här som kontaktade Malin Siwe (malin.siwe@dn.se) efter hennes oinitierade artikel där Cykelringens VD Göran Duhrin tilläts gråta ut om oschysst prisdumpning som bedrivs av Sjätte AP-fonden och Sportex?

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1257392/1257678/quote=1
http://www.dn.se/opinion/signerat/s...r-sonder-en-bransch-med-subventioner-1.970093

Det är rätt magstarkt av Malin Siwe att låta en enskild näringsidkare få föra talan på det här sättet, och att hon inte på något sätt försöker skapa sig en egen bild av situationen. Och förstår hon inte att hennes egen opinionsbildning skulle bygga på en stabilare grund om hon ägnade lite tid åt källkritik?

Brad

Ny medlem
> samt har lätt att
> kunna uttrycka och formulera dig i säljande
> annonstexter.

Vilka annonstexter? Allt på cykelringen går på formulären "förr" (3*marknadspris) "nu!" (3*marknadspris/2)

> Kunskaper i Auto Cad är
> meriterande men inget krav.

WTF!? Ska de börja med sin egen komponentlinje?

Oskar

Aktiv medlem
Brad skrev:
>
> > Kunskaper i Auto Cad är
> > meriterande men inget krav.
>
> WTF!? Ska de börja med sin egen komponentlinje?

Japp, dom tycker att Dura-Ace växlar för dåligt.

Ubu

Ny medlem
42Hz skrev:
> "Allt går att sälja med mördande reklam, kom
> och köp, kom och köp, konserverad gröt!" ;)

det där är faktiskt inte bara ett talesätt, Risifrutti är ju just precis detta.

Timothy

Ny medlem
Vet inte hur en formgivare arbetar men varför bör man ha kunskaper i AutoCad? Kommer man att få designa cyklar också?

Brad

Ny medlem
Oskar skrev:
> Brad skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > > Kunskaper i Auto Cad är
> > > meriterande men inget krav.
> >
> > WTF!? Ska de börja med sin egen
> komponentlinje?
>
>
> Japp, dom tycker att Dura-Ace växlar för
> dåligt.

Kom på ett bra namn på eventuell komponentlinje: CykelRingen Authentic Parts (CRAP)

Munthe

Ny medlem
Ja för fan, grupper ska väga lite grann! Dom kommer att använda samma fina bruksstål som dom halar hem från kina för 25 öre ramen till att bygga grupper med (förmodligen kamrat Maos nedsmälta kastruller som ingen vill ha längre). En 10/15 kg ska ju en grupp väga MINST. Och helst ska den rosta bara av luftfuktighet inomhus.

Varför fick Cykelringens VD gråta ut? Enda stället han ska gråta ut är bakom galler, tycker jag som råkar tycka att cyklar är nåt fint och besjälat.

I allmänhet fattar jag att ställen som Cykelringen går dåligt i tider av att folk blir mer cykelintresserade. När seriösa tillverkare erbjuder kvalitetscyklar till samma priser som Cykelringen säljer rost på två hjul så blir det ju jobbigt att konkurrera i längden.

Ett inlägg till alla grafiska formgivare. Jag avråder alla att söka jobb hos Cykelringen och skriver anledningarna här. Ibland blir man desperat i jakten på jobb, det är något som många företag vet om, och därför behandlar de folk som skit.

De hade en annons ute i mars 2013, sedan två annonser i juli 2013, jag blir inte förvånad om det dyker upp nya annonser regelbundet i framtiden.

Jag sökte ett jobb som grafisk formgivare hos Cykelringen, annonsen låg ute på Arbetsförmedlingen. Jag fick svar och de bad mig göra arbetsprover, jag fick uppgifterna på en torsdag och deadline var måndag veckan där på. Den planerade helgresan ställdes in och jag satte igång med proverna. På fyra dagar jobbade jag ca:80h och blev i alla fall klar med uppgifterna till deadline. Jag bad om att få en bekräftelse på att mina saker kommit fram ordentligt.

Sedan hörde jag ingenting från dem. Jag ringde upp dem i slutet av veckan och fick tag på ansvarig rekryterare. De hade tydligen försökt nå mig tidigare samma vecka, de hade dock ringt från dolt nummer, och jag missade samtalet, vilket betyder att jag inte hade en chans att kolla eller ringa upp numret. Hinner man inte svara så har man sållat bort sig själv ...

De hade tydligen intervjuat några personer redan, men de kunde eventuellt tänka sig att intervjua mig i början på veckan därpå, det var förstås: "om den som sköter intervjuerna orkar". De skulle återkomma efter helgen med mer information.

Jag hörde inget. En vecka senare ringde jag utan framgång. Jag mailade den som skötte rekryteringen utan att få svar. Jag ringde igen och fick svar att rekryteraren var på semester och att de inte visste när hen skulle komma tillbaka, OCH att hen jobbade flexibelt och inte var regelbundet på kontoret. De rekommenderade mig att testa på mailen.

Under tiden gjorde jag en djupare research av företaget, och även om jag är tokpank och arbetslös så skulle jag aldrig vilja jobba på Cykelringen. MEN jag ville i alla fall ha feedback på mina arbetsprover.

Tre veckor senare fick jag svar av rekryteraren. Jag fick ingen feedback eller svar på om jag kunde få det överhuvudtaget, allt de skrev var att tjänsten gått till en annan sökande. De svarade alltså inte på någon av mina frågor, men bad faktiskt om ursäkt för att jag fått vänta, men det kändes platt.

Den personen som jag hade "kontakt" med skulle sluta och gjorde sig oanträffbar, men jag hoppas att den feedback jag gav hen/dem kom fram.

I vanliga fall så börjar rekryteringen med en intervju, går det bra där, så går man vidare till arbetsprover. Men det kräver intervjuer, vilket är kostsamt. Det är lättare att direkt skicka ut arbetsproverna och sedan sålla. Men det kräver ordentlig uppföljning, dvs man gör inte som Cykelringen gjort i mitt fall. Jag misstänker att de skickade ut uppgifterna till alla som sökt, och de som inte gör dem har sållat bort sig själva. När jag frågade om de sett mina arbetsprover så var hen tvungen att kolla, eftersom hen inte mindes mitt namn, därför tror jag att de gjort ett massutskick till alla sökande.

Jag har tyvärr haft med många oseriösa företag att göra, och Cykelringen tar en säker plats på top 3.

Jag meddelade arbetsförmedlingen om Cykelringens beteende och att de borde kolla upp vilka de annonserar ut. De svarade att de inte kunde göra något eftersom annonsen inte bröt mot arbetsförmedlingens annonseringsregler ...

Om du söker tjänster hos Cykelringen, var beredd på att inte behandlas så bra.

// Drinkerovgoatbload

Hackson

Medlem
Lustigt detta med Cykelringens sökande efter grafisk designer.

Har själv tidigare gått tankar att söka men fått dåliga vibbar av deras annonser. Sedan har jag märkt att samma annons dyker upp med jämna mellanrum. Antingen så expanderar de som fan eller så slutar deras designers titt som tätt. Man kan ju spekulera.

geologen

Aktiv medlem
ginnfilt skrev:
> Vad skulle en rörlig lön baseras på, för en
> grafisk formgivare i det här fallet?

Baserat på företagets vinst, kanske? Jag känner personer som jobbar på ett stort teknikföretag som fick en årlig bonus baserat på företagets vinst. Utöver den redan höga ordinarie lönen.

DD88

Medlem
Drinkerovgoatblood skrev:
> Ett inlägg till alla grafiska formgivare. Jag
> avråder alla att söka jobb hos Cykelringen och
> skriver anledningarna här.

Nu försvarar jag inte cykelringen på något sätt, jag har själv jobbat där (i butik) och vet vilket fruktansvärt ställe det är att jobba på.

Men, antalet sökande till liknande tjänster (AD, originalare, grafisk formgivare) brukar ligga runt 600-800 i Göteborg, kan inte tänka mig annat än att det är ännu fler i Stockholm. Det är mer eller mindre omöjligt att göra ett korrekt urval av det antalet sökande genom att bara gå på ett CV. Arbetsprov gallrar ur de värsta lyckosökarna och sen går man vidare med i processen, oftast med intervjuer.

Större företag brukar ha personal som jobbar med HR, men på mindre företag så är det någon stackare som kan området som brukar få ta det. Då urvalsprocessen mer eller mindre är en heltidstjänst, samtidigt som övriga arbetsuppgifter ska skötas, så brukar kommunikation och återkoppling bli lidande (speciellt om personen i fråga vet att den ska sluta).

Kanske inte alltid man inser det själv, men om du tänker efter så förstår du säkert att dom hade följt upp dig bättre om du hade varit intressant för tjänsten.

Personligen så anser jag att du bör vara glad som inte fick det.

Senast ändrad:

Atlas

Aktiv medlem
Skulle inte tro att cykelingen (cyklar rostar*) är intresserade av att ha någon som är cykelintresserad på posten.

*för googles skull

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer