Cykelrygga för pendling - kräsen

Foss

Aktiv medlem
Jag behöver en något större ryggsäck. Har en Haglöfs Gram 15 nu som är i minsta laget när man ska klä sig tjockt på morgonen å tunnt på hemvägen. Jag är dessutom påtvingad en ny större dator från min arbetsgivare.

Jag vill ha
-tight passform
-fickor på midjebältet (för telefon på ena sidan å nycklar på den andra)
-hjälmhållare utanpå ryggan
-brett midjebälte
-gärna ett separat fack som man når utifrån för lapptoppen
-20-30 liter
-det är ett plus om man öppnar den från sidan som på corker eller hela fronten som på Gram-säcken.

Jag har även en Haglöfs corker men den sitter inget vidare.

Jag har fastnat för Osprey Talon, den har allt jag önskar UTOM separat fack för laptopen. Finns någon rygga som är som Talon 22 men med laptopfack? Deras commuterserie ser inte ut att ha några vettiga midjebälten, lika risiga som på Corker.

staine

Aktiv medlem
Kolla deuter 24 liter. Inte perfekt men ok, och den ligger inte an mot ryggen, det blir en luftspalt där vilket är najs.

Bengt-re

Aktiv medlem
Du har kollat runt på?

Hammersmashed

Aktiv medlem
Jag behöver en något större ryggsäck. Har en Haglöfs Gram 15 nu som är i minsta laget när man ska klä sig tjockt på morgonen å tunnt på hemvägen. Jag är dessutom påtvingad en ny större dator från min arbetsgivare.

Jag vill ha
-tight passform
-fickor på midjebältet (för telefon på ena sidan å nycklar på den andra)
-hjälmhållare utanpå ryggan
-brett midjebälte
-gärna ett separat fack som man når utifrån för lapptoppen
-20-30 liter
-det är ett plus om man öppnar den från sidan som på corker eller hela fronten som på Gram-säcken.

Jag har även en Haglöfs corker men den sitter inget vidare.

Jag har fastnat för Osprey Talon, den har allt jag önskar UTOM separat fack för laptopen. Finns någon rygga som är som Talon 22 men med laptopfack? Deras commuterserie ser inte ut att ha några vettiga midjebälten, lika risiga som på Corker.
Osprey Syncro 20 alla dagar i veckan. Har en själv senaste 3 åren. Dags för en ny då den luktar lite illa trots tvätt. Sitter bra och fungerar i alla väder med integrerat regnskydd. Har även löptränat med den trots att jag har en Salomon 10 liters. Den är bra!

Foss

Aktiv medlem
Osprey Syncro 20 alla dagar i veckan. Har en själv senaste 3 åren. Dags för en ny då den luktar lite illa trots tvätt. Sitter bra och fungerar i alla väder med integrerat regnskydd. Har även löptränat med den trots att jag har en Salomon 10 liters. Den är bra!

Såg fin ut, vad är skillnaden mot Talon?

Den Gram 15 jag har är väl en typ av multisportrygga. Har sprungit jämtlandstriangeln med två övernattningar med den. Gillar den typen av säck!

Hammersmashed

Aktiv medlem
Såg fin ut, vad är skillnaden mot Talon?

Den Gram 15 jag har är väl en typ av multisportrygga. Har sprungit jämtlandstriangeln med två övernattningar med den. Gillar den typen av säck!
Talon har inte integrerat regnskydd, måste köpas till separat tror jag. Har en Talon 33 som jag köpt regnskydd till. I övrigt så verkar Talon riktigt bra och kompetent för sin uppgift.

andho

Medlem
De ospreysäckar jag själv har eller har kollat på rymmer inte dagens stora mobiler i midjebältets fickor. Jag gillar Osprey generellt men deras utvecklingsavdelning verkar vara kvar i iphone 4 eller Nokia 3110.

båtbensbudet

Aktiv medlem
Har en gigantisk säck på ryggen när jag jobbar men privat har jag en mission workshop arkiv r6. Det är en väldigt nice ryggsäck av modulär karaktär som går att bygga ut med en massa fack o fickor.

Finns i 20 lr 40 liter.

Lite dyr kanske men kan rekommendera !

SocialGimp

Aktiv medlem
Får man kapa tråden något med ett stickspår? Är oxå ute efter en bra ryggsäck men för kamerautrustning. Kanske kan vara intressant för TS oxå tänkte jag med tanke på kombon teknisk utrustning i ryggsäck + cykling.

Jag behöver en hyfsat tight o bekväm kameraväska som tål lite inspirerad MTB-åkning o har regnöverdrag. Har hittat denna (Lowepro ProTactic BP 350 AW II) som verkar kunna funka o har en "laptop sleeve". Finns även i en större modell för större laptops o mer plats.

Någon som har erfarenhet av bra kameraryggsäckar som passar bra för MTB?

Bengt-re

Aktiv medlem
Får man kapa tråden något med ett stickspår? Är oxå ute efter en bra ryggsäck men för kamerautrustning. Kanske kan vara intressant för TS oxå tänkte jag med tanke på kombon teknisk utrustning i ryggsäck + cykling.

Jag behöver en hyfsat tight o bekväm kameraväska som tål lite inspirerad MTB-åkning o har regnöverdrag. Har hittat denna (Lowepro ProTactic BP 350 AW II) som verkar kunna funka o har en "laptop sleeve". Finns även i en större modell för större laptops o mer plats.

Någon som har erfarenhet av bra kameraryggsäckar som passar bra för MTB?

Den här 29 sida tråden inehåller en del tips.

SocialGimp

Aktiv medlem
Den här 29 sida tråden inehåller en del tips.

Tack! Då har jag att läsa så här till morgonkaffet! :giggle:

Nija_

Ny medlem
Hej.
Jag hoppar in här också för lite tips!
Jag är ute efter i princip samma sak. Jag har en Talon 33 idag som jag haft ett gäng år. Den är förvisso bra men jag blir väldigt varm/svettig på ryggen. Jag är ute efter en ryggsäck i 30-40 liter som är bra för cykelpendling men med RIKTIGT bra ventilation i ryggen.
Jag vet att Granite Gear för länge sedan hade en som var helt uppspänd så den fick ev väldigt stor luftspalt men den finns tyvärr inte länge, men något sådant tror jag skulle vara bra.
Har någon något bra tips?

tonimakaroni

Aktiv medlem
Väcker liv i en gammal tråd.

Tänkte kolla om det är fler som har erfarenhet av Mission Workshop ryggsäckar?
Har kikat på deras Rambler som verkar rätt nice då jag har en drygt 20l säck egentligen passar bra för det mesta en ska man handla så behöver jag oftast min 40L säck som i alla fall inte är med när man lämnade på morgonen.

Övriga lösningar som sadelväska etc. är inte aktuellt i detta fall.

Har som sagt inte några problem att slanta upp för en vettig ryggsäck som gärna väger sub 2kg och har en kapacitet på 40l +- (Expanderbar d.v.s.)

Stervelo

Aktiv medlem
Jag har vandalen, 28 - 60 liter går den mellan. Superkvalitet, hojjar med den, handlar med, det expanderbara är kalas när man ska handla och behöver plats.

Men, den är lite "styv" på gott och ont, den går att lasta i lite, man bär det bra ändå.
Skulle inte rekommendera vandal till någon kortare än säg 185. Annar får du den "styva" kanten rakt i ryggslutet, mitt putar i alla fall ut där. :)

tonimakaroni

Aktiv medlem
Jag har vandalen, 28 - 60 liter går den mellan. Superkvalitet, hojjar med den, handlar med, det expanderbara är kalas när man ska handla och behöver plats.

Men, den är lite "styv" på gott och ont, den går att lasta i lite, man bär det bra ändå.
Skulle inte rekommendera vandal till någon kortare än säg 185. Annar får du den "styva" kanten rakt i ryggslutet, mitt putar i alla fall ut där. :)
Tack för den infon!
Ja 29l som minsta är ju inte så dumt heller och går såklart handla ännu mer med 65l än 44l (Rambler)

Är den själva kanten i botten på ryggsäcken du tänker på?
1618154808306.png

Stervelo

Aktiv medlem
Tack för den infon!
Ja 29l som minsta är ju inte så dumt heller och går såklart handla ännu mer med 65l än 44l (Rambler)

Är den själva kanten i botten på ryggsäcken du tänker på?
Visa bilaga 481287
Japp, det då utan midjebältet, jag köpte ett med, men aldrig satt på, det är biffigt som fan så ryggan blir osmidig som bara den, bär du den fullastad hemmifrån, så check, men det gör jag inte.
En hel kundkorg, den gamla typen, som inte har hjul, går i , oexpanderad, med planerad packning, men ångesten är inte svår, det finns ju 30 liter till att ta av om det slår över. Jag gillar den skarpt, den ser ut som ny trots 5 år, tror jag det är, och pendling, handlande. Den kompleteras med en lite budväska, chrome, och stor fet budväska, chrome berlin, den går det i en ölback i. Den har fått åka mycket mc också, när jag är på landet och ska åka och handla, perfekt att ha med, snorfull väska i ett par mil går hur bra som helst, och hojjen är roligare på vägen dit utan väskor på. :) Är väskan tung, så släpper jag gnuttan på axelremmarna, så stor väskan på sadeln och det tar mesta vikten, styvheten hjälper till där, den har en "ryggplatta" med viss styvhyt i sig, den viker sig inte när den står upp tom.

tonimakaroni

Aktiv medlem
Japp, det då utan midjebältet, jag köpte ett med, men aldrig satt på, det är biffigt som fan så ryggan blir osmidig som bara den, bär du den fullastad hemmifrån, så check, men det gör jag inte.
En hel kundkorg, den gamla typen, som inte har hjul, går i , oexpanderad, med planerad packning, men ångesten är inte svår, det finns ju 30 liter till att ta av om det slår över. Jag gillar den skarpt, den ser ut som ny trots 5 år, tror jag det är, och pendling, handlande. Den kompleteras med en lite budväska, chrome, och stor fet budväska, chrome berlin, den går det i en ölback i. Den har fått åka mycket mc också, när jag är på landet och ska åka och handla, perfekt att ha med, snorfull väska i ett par mil går hur bra som helst, och hojjen är roligare på vägen dit utan väskor på. :) Är väskan tung, så släpper jag gnuttan på axelremmarna, så stor väskan på sadeln och det tar mesta vikten, styvheten hjälper till där, den har en "ryggplatta" med viss styvhyt i sig, den viker sig inte när den står upp tom.
Min 40l är 55cm lång och denna är 53cm om man kollar hemsidan, förvisso kan ju dom vara upphängda olika men min stora sitter bra och väger ändå något mindre (VX Version) eller samma std.

Låter helt klart som en kandidat 😃

Steel is Real

Aktiv medlem
Jag har vandalen.......Skulle inte rekommendera vandal till någon kortare än säg 185. Annar får du den "styva" kanten rakt i ryggslutet, mitt putar i alla fall ut där.
Jag har oxå vandalen. Är 175cm kort, men har inga problem med styv kant i ryggslutet. Bara justera remmarna så hamnar ryggan högre/lägre. Grym väska annars. Dock lite väl stor för daglig pendling, då den blir för varm. Men grym när mkt saker ska med och att handla med.

Jag pendlar med en Chrome Barrage, då 34l täcker mitt behov av prylar till/från jobb. Men vandalen är ett bra komplement.

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Kollade på Chrome Barrage men 1.4kg för en 18-22l säck? Iamrunbox har liknande men som i samma storleksintervall (ca 18l) väger lite drygt hälften. Har någon testat den?

Batavus

Aktiv medlem
Jag har också en Deuter. Nätet som ryggen ligger emot funkar toppen: Man kommer fram utan att vara kladdig. 'Nästan för många fack att knö saker i. Min har också en regnkåpa att dra fram som skyddar hela ryggsäcken.

Bromic

Medlem
Tack för tipset!
Hur upplever du den när den är lastad tung, något den klarar av eller sviker den?

Om inget annat så har jag bara bra erfarenhet av deras support vid tidigare tillfälle (y)
Har en Radial. När den känns rejält tung vid lyft från golvet (dator, laddare, lurar, kläder, lås, prylar för dusch, etc.) så känns den ändå bra på ryggen - speciellt så när man sitter på cykel, framåtlutad.

Radial gjordes om 2020 eller nåt. Jag beställde hem en och den har numera böjd, ventilerad rygg så att datorn lutar snett in i huvudfacket. Jag returnerade. Det är en 15-tummare, ska nämnas. Fruns 13-tummare passade marginellt bättre.

Osprey-Radial.jpg

RN

Aktiv medlem
ja men gör gärna det!
Kört med den två mornar nu och det funkar, Jag har med mig en 15" laptop som inte kan ha fodral om den skall gå ner i datorfickan, ett om byte kläder (byxor, kallingar strumpor och tröja) och en macka. Det finns plats för lite till kanske men inga oändliga mängder. Den sitter rätt bra på ryggen tycker jag men iom att datorfacket är mot ryggen så blir den väldigt platt så den följer kanske inte ryggen optimalt.

Den är inte svinbra som motorcykelväska heller, framförallt inte när jag kör skinnställ då axelskydden gör att väskan åker upp på något konstigt sätt som jag inte lyckats motverka och gör det svårt att vrida huvudet för hjälmen tar i.

Typ så, helt ok men inte guds gåva till cykelpendlaren? Iofs ganska svårslagen pris-prestand iom att den kostar typ 200 spänn lite då och då tror jag

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Kört med den två mornar nu och det funkar, Jag har med mig en 15" laptop som inte kan ha fodral om den skall gå ner i datorfickan, ett om byte kläder (byxor, kallingar strumpor och tröja) och en macka. Det finns plats för lite till kanske men inga oändliga mängder. Den sitter rätt bra på ryggen tycker jag men iom att datorfacket är mot ryggen så blir den väldigt platt så den följer kanske inte ryggen optimalt.

Den är inte svinbra som motorcykelväska heller, framförallt inte när jag kör skinnställ då axelskydden gör att väskan åker upp på något konstigt sätt som jag inte lyckats motverka och gör det svårt att vrida huvudet för hjälmen tar i.

Typ så, helt ok men inte guds gåva till cykelpendlaren? Iofs ganska svårslagen pris-prestand iom att den kostar typ 200 spänn lite då och då tror jag
ok. tack för testet!. såg ju så lovande ut annars. och AERO!!! det är det nya har jag hört, näst efter vita strumpor!

glitch

Aktiv medlem
Köpte nyligen en sån här:

Hittade den för 800 ish i Tyskland så det kändes OK för att testa.
Inte hunnit så mycket mer än lite dagislämningar och sånt men känns rätt lovande. Ganska enkel historia men däri ligger också styrkan. Vågar inte säga hur välventilerad den är dock på längre pass.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Köpte nyligen en sån här:

Hittade den för 800 ish i Tyskland så det kändes OK för att testa.
Inte hunnit så mycket mer än lite dagislämningar och sånt men känns rätt lovande. Ganska enkel historia men däri ligger också styrkan. Vågar inte säga hur välventilerad den är dock på längre pass.
Jag har en liknande billig sak som sonen fick från Gymnasieskolan. Den är helt ok men inte AERO!!! sedan har ena remmen lossat till 60% i överkant

Stervelo

Aktiv medlem
Jag har oxå vandalen. Är 175cm kort, men har inga problem med styv kant i ryggslutet. Bara justera remmarna så hamnar ryggan högre/lägre. Grym väska annars. Dock lite väl stor för daglig pendling, då den blir för varm. Men grym när mkt saker ska med och att handla med.

Jag pendlar med en Chrome Barrage, då 34l täcker mitt behov av prylar till/från jobb. Men vandalen är ett bra komplement.
Det kan ha att göra med att jag sitter rejält aggresivt när jag pendlar på cykel, så för att inte hjälmen ska ta i ryggan, så kör jag den nog lite lågt.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer