Cykelsemester i Provence?

earnstrom

Aktiv medlem
Vagt medveten om att alla filmer från Sydfrankrike egentligen är reklamfilmer utsända av Frankrikes turistbyrå så har jag ändå bestämt mig för att ta min cykel och tjej dit ner i sommar för lite lugnt dagsetappande med minimal packning och hotellboende.

Frågan är då: Vilka ställen kan rekommenderas att passera? Hur galet riskerar det att vara veckorna i anslutningen till när touren passerar området? Etc.

Det enda som är hyfsat klart är väl att vi flyger till Nice.

Touren är nog rätt chill, jag har långcyklat i Frankrike ett par gånger nära touren, precis dagarna innan kan det vara lite hektiskt om det är en större stan, men på landet har jag upplevt det som lungt, trots att de ska dundra förbi en eller 2 dagar senare. Givetvis gäller inte detta de där superklassiska ställena som Alpe d'Huez och liknande

Touren påverkar i princip bara om du vill korsa/köra tävlingsvägen med bil samma dag innan etappen passerat. Det är alltså inte ett dugg galet att vara i närheten av touren. Jag har varit i Alpe d'Huez två gånger och sett Touren och inte ens då har det varit bökigt på något sett. Det som kan vara trixigt kan vara att hitta hotell nära start- eller målorter. Att ha cykel som transportmedel för att se Touren är optimalt. Du kan cykla ända fram till banan utan problem.

Hm, det vänder ju upp-å-ner på hela saken. Det kanske är fånigt att vara i Sydfrankrike i juli UTAN att försöka se touren.

Men ok, då var det avklarat. Ingen som hade tips på småställen man bör passera?

Merparten av sydfranska småbyar är verkligen sådär äckligt mysiga som de framstår i filmer, inklusive gamla gubbar som spelar boule under platanerna på torget. Med andra ord, jag har inga direkta rekommendationer, men är övertygad om att det kommer att bli grymt!
Dessutom är jag mer än en gnutta avundsjuk...

Om det är något man som cyklist ska uppleva i Provence så är det ju Mont Ventoux. Det är definitivt det märkligaste/häftigaste jag cyklat. Det är förvisso en rätt tuff klättring, iaf från Bedoin-sidan som är den "klassiska" vägen. Vill man ha det klart snällare så kör man från Sault på andra sidan.

6a00e398d87142000400e398d87f690005-500pi

Med tanke på att Touren i år har målgång på den helt avgörande etappen just på Mont Ventoux, så hade iaf jag stått på Mont Ventoux då om jag skulle se en etapp.

Instämmer med JT. Mont Ventoux är ett måste, har varit två dagar innan touren passerade, galet mycket folk i husbilar på vägen upp på toppen (som mäter strax över 1900 m ö h). Så vill ni cykla etappen, ta det inte i direkt anslutning till denna passerar, annars finns det gott om platser att titta på. Annars kan jag rekommendera följande, då jag är i Syd-Frankrike minst två gånger per år, dock utan cykel (märk väl)

GORGES DU VERDON - Ett MÅSTE om du ska till Provence. Kallas Europas Grand Canyon. Ligger ganska off nord-öst om Aix-en-Provence, men ändå inte otillgängligt, tar ca två timmar med bil från Nice. Fantastiska cykelvägar, stora höjdskillnader. Men fantastiskt vackert (se bilder). Väl framme vid stränderna runt Lac Sainte Marie (tror jag den konstgjorda sjön heter) hyr ni en trampbåt, trampar upp längs floden någon timme, sedan är det bara att flyta med floden tillbaka med klippor som reser sig flera hundra meter på varsin sida
AVIGNON - trevlig storstad (betydligt trevligare än Nice).
AIX-EN-PROVENCE - Också trevlig storstad
ALÈS - med omnejd. Ganska långt väster, men oerhört fint. Trevliga städer såsom Uzès ligger nära, och vägarna runt Mont Aigoual i väster torde vara grymma för cykling. Vet ett oerhört trevligt Bed & Breakfast i staden Vezenobres där ni bor i ett av de fyra rummen för runt 60 €.

Zintoo - PM:a om du vill ha lite mer tips.

Här är lite bilder

Utsikten från Mont Aigoual

1.jpg ht=544

Väderstationen

2.jpg ht=544

På vägen till Gorges du Verdon. Lägg märke till vägen på övre delen av berget mitt emot

3.jpg ht=725

Gorges du Verdon sett från vägen innan man kommer fram. Floden man ser är den man trampar upp för...

4.jpg ht=544

Tillbaka
Topp