Instämmer med JT. Mont Ventoux är ett måste, har varit två dagar innan touren passerade, galet mycket folk i husbilar på vägen upp på toppen (som mäter strax över 1900 m ö h). Så vill ni cykla etappen, ta det inte i direkt anslutning till denna passerar, annars finns det gott om platser att titta på. Annars kan jag rekommendera följande, då jag är i Syd-Frankrike minst två gånger per år, dock utan cykel (märk väl)
GORGES DU VERDON - Ett MÅSTE om du ska till Provence. Kallas Europas Grand Canyon. Ligger ganska off nord-öst om Aix-en-Provence, men ändå inte otillgängligt, tar ca två timmar med bil från Nice. Fantastiska cykelvägar, stora höjdskillnader. Men fantastiskt vackert (se bilder). Väl framme vid stränderna runt Lac Sainte Marie (tror jag den konstgjorda sjön heter) hyr ni en trampbåt, trampar upp längs floden någon timme, sedan är det bara att flyta med floden tillbaka med klippor som reser sig flera hundra meter på varsin sida
AVIGNON - trevlig storstad (betydligt trevligare än Nice).
AIX-EN-PROVENCE - Också trevlig storstad
ALÈS - med omnejd. Ganska långt väster, men oerhört fint. Trevliga städer såsom Uzès ligger nära, och vägarna runt Mont Aigoual i väster torde vara grymma för cykling. Vet ett oerhört trevligt Bed & Breakfast i staden Vezenobres där ni bor i ett av de fyra rummen för runt 60 €.
Zintoo - PM:a om du vill ha lite mer tips.
Här är lite bilder
Utsikten från Mont Aigoual
Väderstationen
På vägen till Gorges du Verdon. Lägg märke till vägen på övre delen av berget mitt emot
Gorges du Verdon sett från vägen innan man kommer fram. Floden man ser är den man trampar upp för...