Cykelställ till VW Transporter för montering på bakdörr

Patlin

Ny medlem
Hej!

Precis köpt en VW transporter T5 med dubbeldörrar bak. nu när jag transporterar cyklar blir det väldigt störande att man inte kan använda dörrarna bak när cykelstället sitter på kulan. så jag planerar att montera ett ställ på en av dörrarna.

Fiamma har ett specifikt ställ för vw t5, men detta går inte att låsa fast cyklarna i annat än med separat lås.
Så jag kollar såklart på thules alla olika varianter. (plus att jag har massa saker från dem redan vilket gör att jag kan ha samma nyckel till allt)

Men enligt deras hemsida så finns inget specifikt ställ som passar VW transporter med dubbeldörrar bak. Thules support skickar mig vidare till kama fritid och de skickar mig tillbaka till Thule! :P

Är det någon som gjort detta innan? vilket ställ passar, det stora problemet är nog att jag har rutor på dörrarna och att dörrarna inte är raka utan lite svängda.

Jag undrar också om dörrarna klarar av vikten från cyklar plus cykelställ? säg ca 40-50kg? 2 stigcyklar och cykelstället själv?

Edit: Glömde såklart att skriva att bilen är inredd för att bo/sova i, ananrs hade jag givetvis tagit in dem i skåpet =)

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
Lås kan väll kvitta? Det enda som hindrar en tjuv är att inte lämna cyklarna där oövervakat.

Rompa

Aktiv medlem
Kan du inte ha cykeln i bilen? Det är ju liksom en Transporter...

Patlin

Ny medlem
jag tänker mer när man typ är och handlar osv... så är det smidigt med thules variant. lämna dem där över längre tid kommer inte på fråga :)

Bilen är inredd för att bo/sova i så inte sugen att tvinga in en lerig cykel där :)

marr

Moderator
Forumvärd
Patlin sa:
jag tänker mer när man typ är och handlar osv... så är det smidigt med thules variant. lämna dem där över längre tid kommer inte på fråga :)

Bilen är inredd för att bo/sova i så inte sugen att tvinga in en lerig cykel där :)
Man lämnar inte cykeln på bilen när man handlar. Definitivt inte med thules lås. Eller med något annat för den delen.

Patlin

Ny medlem
ska jag lämna bilen en kort stund så litar jag mer på thules lås än inget alls och känns riktigt drygt att hålla på att dra kätting genom cyklarna för att låsa fast i.

NickPick

Aktiv medlem
Det är motsvarande låset på en dagbok, eller låset på den där väskan du fick av ditt företag i julklapp 2008.

Rompa

Aktiv medlem
NickPick sa:
Det är motsvarande låset på en dagbok, eller låset på den där väskan du fick av ditt företag i julklapp 2008.
Dem är ju rätt kraftiga, ungefär som att man kan bryta upp dem med en kokt spagetti...! ?

BjörnÅke

Ny medlem
Jag har en T6 men med vanlig baklucka. På dem ska det tydligen gå att ha Thule VeloSpace XT 3 på kroken och öppna bakluckan. Vet inte om det fungerar med dubbeldörrarna men det kan kanske vara värt att kolla upp som ett alternativ till dörrmontage.

ForesterGuy

Aktiv medlem
Patlin sa:
ska jag lämna bilen en kort stund så litar jag mer på thules lås än inget alls och känns riktigt drygt att hålla på att dra kätting genom cyklarna för att låsa fast i.
Det duger, om man är max 50 meter bort, har fri sikt och sitter vänd mot bilen.

Efogelberg

Ny medlem
Hej!

Precis köpt en VW transporter T5 med dubbeldörrar bak. nu när jag transporterar cyklar blir det väldigt störande att man inte kan använda dörrarna bak när cykelstället sitter på kulan. så jag planerar att montera ett ställ på en av dörrarna.

Fiamma har ett specifikt ställ för vw t5, men detta går inte att låsa fast cyklarna i annat än med separat lås.
Så jag kollar såklart på thules alla olika varianter. (plus att jag har massa saker från dem redan vilket gör att jag kan ha samma nyckel till allt)

Men enligt deras hemsida så finns inget specifikt ställ som passar VW transporter med dubbeldörrar bak. Thules support skickar mig vidare till kama fritid och de skickar mig tillbaka till Thule! :P

Är det någon som gjort detta innan? vilket ställ passar, det stora problemet är nog att jag har rutor på dörrarna och att dörrarna inte är raka utan lite svängda.

Jag undrar också om dörrarna klarar av vikten från cyklar plus cykelställ? säg ca 40-50kg? 2 stigcyklar och cykelstället själv?

Edit: Glömde såklart att skriva att bilen är inredd för att bo/sova i, ananrs hade jag givetvis tagit in dem i skåpet =)
Hej, hittade du någon lösning? Funderar själv på exakt samma sak 😊

darkforce

Aktiv medlem
de bör du inte göra thules lås öppnar man med snudd på en glasspinne... en vanlig mejsel o de e öppet på ca 3sec...
ett thule platå ställ de tar en flink tjyv max 15 sec att bryta låset lossa hjulremmarna o va bort med vinden med en hoj

jomper

Forumpappa
Forumvärd
De få gånger jag lämnar cyklarna på bilen innefattar det klass 3-kätting och lås, ihoplåsta cyklar med stället. Det går ju att montera bort hela stället om man vill men det blir ett grymt otympligt paket att bära på, kräver att man har rätt verktyg för att ta bort stället och ser förhoppningsvis lite misstänkt ut.

Och det är typ vid snabba matpauser.

nilebiker

Medlem
Seasucker.
Bara att suga fast på bilen och hänga dit cykeln. Och nej, de lossar inte. Jag kör det på min typ omöjliga bil och fraktar olika cyklar och kajak.
En i övrigt intressant tråd om att låsa sina grejer, men få lösningar på frågan.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer