Cykelstöld på uppdrag av kommunen

Berk

Aktiv medlem
Framför var hus hade kommunen för några år sen anordnat en cykelparkering. För några veckor sen fanns tejp på den och skyltar att parkeringen skulle tas bort och att man måste tar bort sin cykel från parkeringen. Jag undrade hur länge det skulle tar innan alla kvarvarande cyklar och parkeringen själva skulle tagits bort. Det visade sig att vara tre (!) dagar. Såklart han inte alla att läsa skyltar inom tre dagar. En granna tappade hennes cykel. Hon frågade kommunen och dom sade att tar kontakt med entreprenören som tog bort cyklarna. Den sade att alla cyklarna var sålde. Och sen att dom inte hade tagit hennes cykel, men att hon kunde välja en annan (?).

Är det lagligt att tar bort cyklar efter bara 3 dagar? Hur kan kommunen tänka att alla tittar på sina cyklar atminstone varje tredje dag?

Är det lagligt att en entreprenör säljar cyklar dom har "stulit"?

Manurhin2

Aktiv medlem
Framför var hus hade kommunen för några år sen anordnat en cykelparkering. För några veckor sen fanns tejp på den och skyltar att parkeringen skulle tas bort och att man måste tar bort sin cykel från parkeringen. Jag undrade hur länge det skulle tar innan alla kvarvarande cyklar och parkeringen själva skulle tagits bort. Det visade sig att vara tre (!) dagar. Såklart han inte alla att läsa skyltar inom tre dagar. En granna tappade hennes cykel. Hon frågade kommunen och dom sade att tar kontakt med entreprenören som tog bort cyklarna. Den sade att alla cyklarna var sålde. Och sen att dom inte hade tagit hennes cykel, men att hon kunde välja en annan (?).

Är det lagligt att tar bort cyklar efter bara 3 dagar? Hur kan kommunen tänka att alla tittar på sina cyklar atminstone varje tredje dag?

Är det lagligt att en entreprenör säljar cyklar dom har "stulit"?
Det känns jävligt över gränsen för vad som borde vara lagligt.
När vi ska flytta fordon från vår mark på jobbet är det ett jävla krångel och skulle påstå minst 1 vecka innan vi kan flytta en skrotbil.

nisseson

Aktiv medlem
När vi rangerat ut övergivna cyklar i cykelförråden i vår brf så annonseras det någon månad eller mer innan, och sen förvaras cyklarna i mer än sex månader innan de säljs (av företaget som tagit hand om dem). Detta blev ifrågasatt av boende som undrade om föreningen verkligen fick göra så. Läget är inte solklart, se t.ex. https://www.familjensjurist.se/frag...inns ingen lag som,värde, det vill säga skrot. Men det du/ni varit med om är väl ganska klart olagligt och att anse som stöld (så länge cykeln hade ett värde högre än skrot). Polisanmäl.

Hep

Aktiv medlem
Om de som ställt cyklarna där ingått ett avtal med kommunen med den korta uppsägningen (och effekten av den) i villkoren är det kanske ok. Annars inte.

Berk

Aktiv medlem
Det känns jävligt över gränsen för vad som borde vara lagligt.
När vi ska flytta fordon från vår mark på jobbet är det ett jävla krångel och skulle påstå minst 1 vecka innan vi kan flytta en skrotbil.

Om jag inte minns fel är det minst två veckor för en cykel i Nederländerna.

Berk

Aktiv medlem
När vi rangerat ut övergivna cyklar i cykelförråden i vår brf så annonseras det någon månad eller mer innan, och sen förvaras cyklarna i mer än sex månader innan de säljs (av företaget som tagit hand om dem). Detta blev ifrågasatt av boende som undrade om föreningen verkligen fick göra så. Läget är inte solklart, se t.ex. https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/nar-en-bostadsrattsforening-ska-rensa-cyklar/#:~:text=Det finns ingen lag som,värde, det vill säga skrot. Men det du/ni varit med om är väl ganska klart olagligt och att anse som stöld (så länge cykeln hade ett värde högre än skrot). Polisanmäl.

Tror det är olagligt att sälja cyklar på det sättet som Brf.

Berk

Aktiv medlem
Och det man ”samlar in” ska ju anmälas som hittegods till Polisen, sedan ska man lagra det i (tror jag) tre månader innan det tillfaller oss och vi får göra vad vi vill med det. Så har polisen iaf sagt när vi gör cykelrensning i Brf:en.

Ah, det äe bra information! Vi samlar in många cyklar i var Brf. Föråderna har blivit fullt.

nisseson

Aktiv medlem
Tror det är olagligt att sälja cyklar på det sättet som Brf.
Jag saknar rättspraxis på ärenden som detta, men en strikt tolkning av 8 kap. 8 § brottsbalken ger att en brf skulle behöva behålla funna föremål av värde i evinnerlig tid, vilket också blir ohållbart. Det skulle behövas lite tydligare lagar (eller rättspraxis?).

Berk

Aktiv medlem
Detta är ju mest skrotbilar och pundarhusvagnar.
Tror efter att jag anmält till kommunen att dom måste lappa 5 ggr innan bortforsling eller liknande.

Googlade lite och ser att i:
Amsterdam: 6 veckor, i centrum 2 veckor, när verksamheten kräver det (som i den här fallet) 2 veckor
Den Haag: 4 veckor, i centrum 1 vecka

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Detta är ju mest skrotbilar och pundarhusvagnar.
Tror efter att jag anmält till kommunen att dom måste lappa 5 ggr innan bortforsling eller liknande.
Finns en "Lag om flyttning av fordon i vissa fall". Hört nån säga att bilar är mer skyddade enligt lag än nånting annat. Jag tror att om nån parkerar/dumpar en bil i min trädgård så är det egenmäktigt förfarande av mig att flytta skiten. Då ska det sättas upp lappar och tramsas i tre månader innan bilen får flyttas. Om bilens värde är motsvarande skrotvärdet så kanske det går snabbare. Men är det inte byråkratin så är det byråkraten som ska göra jobbet man får vänta på.

Manurhin2

Aktiv medlem
Finns en "Lag om flyttning av fordon i vissa fall". Hört nån säga att bilar är mer skyddade enligt lag än nånting annat. Jag tror att om nån parkerar/dumpar en bil i min trädgård så är det egenmäktigt förfarande av mig att flytta skiten. Då ska det sättas upp lappar och tramsas i tre månader innan bilen får flyttas. Om bilens värde är motsvarande skrotvärdet så kanske det går snabbare. Men är det inte byråkratin så är det byråkraten som ska göra jobbet man får vänta på.
Vi har en ganska bra rutin numera med kommunen.
Vi har också som rutin att vi är 2 utvalda personer som tar första konfrontationen med packet. Speciellt Irlän...e brukar skicka ut nån buse för att skrämmas och det här nog visat sig fungera för det mesta, tror dom får nån manual med modersmjölken.
Det är fortfarande så att när packat etablerat sig så har dom nästan besittningsrätt av vår parkering. Kronofogden måste ha personnummer på dom som ska avvisas och det är ingen i hela världen skyldig att uppge.
Vi brukar dock få bort även Irländ..e numera😎

LWB

Aktiv medlem
Wow, vaffan?!

Vilken kommun är det? Har de, som så många kommuner, någon cykelstrategi eller liknande? Vore isf intressant att höra hur detta påverkar ev. mål om ökad cykling.

Kold

Aktiv medlem
Praxis som jag fått höra är att bortforsling ska annonseras i "god tid", normalt en månad i förväg. Sen ska cyklarna förvaras i minst 3 månader (men dom blir ofta stående längre) innan cyklarna får göras av med, antingen genom försäljning eller skrotning.

Källa: Jag arbetade ett tag för en kommunal organisation som hämtade cyklar från brf'er och renoverade. Det som inte var värt att laga strippades på användbara komponenter och resten gick till återvinning. Vi kollade ramnummer med polisen på alla cyklar vi lade ut för försäljning.

Så detta låter absolut som något att polisanmäla.

Berk

Aktiv medlem
Måste tillägga att det fanns ett papper på både sidor av cykelparkeringen en eller två veckor innan. Men den sade bara att parkeringen skulle tas bort, inte att cykeln skulle tas bort. Det fanns också ingen datum på den . Men värsta var att papperna satt på sidan av parkeringen som man inte ser när man kommer från vart hus. Tror att många inte har sett papprarna.

Debbo

Aktiv medlem
Min far blev av med 2 cyklar efter brf gjort en rensning, har ingen koll på tider, men han aldrig märka upp dom.
Brf hänvisa till företaget, som husera på andra sidan stan, han fick aldrig tillbaka dom, om dom var borta, eller logistiska problem vet jag ej.
Oavsett verkar det finnas bättre och sämre metoder att rensa förråd samt bra och mindre bra firmor som utför uppdragen.

Står en cykel med bra lås utan damm och har ett högre värde, så bör den kanske lämnas lapp eller inte, men är väl dessa cyklar företagen gör vinsterna på, brf's kostnad täcker väl arbetstid och transporter.

Topp