Cykelstyret satt bra, men nu är det mindre bra.

Tony sthlm

Ny medlem
Hej alla!

Kommer nu tillbaka med tredje tråden där jag frågar om hjälp med min nya begagnade cykel.

Jag har en gammal racercykel från typ -72 och tänkte höja styret då jag ogillar att sitta på prostatan när jag håller i den. Så jag tog en insexnyckel och skitnyckel och började pilla på styret. Jag använde insexnyckeln för att dra ut en lång stång som sitter längst upp på styret och och lodrätt ned genom styret och ned i ramen och sen tog jag skiftnyckeln för att lossa på en rund grej runt själva styret. Efter det kunde jag höja styret samt dra den till vänster och höger och höjde den så mycket jag ville. Sen ramlade den ned.
Jag använde då skiftnyckeln för att dra åt ringen runt stammet på styret tills den satt som sten och sen körde jag ned pinnen i styret och började skruva med insexnyckeln, men oavsett hur många varv jag skruvade med nyckeln (skruvade åt båda hållet för säkerhets skull) så fastnade den inte. Styret kan fortfarande gå upp och ned och åt sidorna utan att däcket rör på sig.

Någon som har någon aning om vad som kan ha hänt?

Spacekitty

Aktiv medlem
Du skruvade ur den långa skruven för långt, så denna har trillat ner i gaffelröret. Det räcker att skruva några varv och knacka till skruven så låsningen släpper lite.

Bilagor

• 4C4F1596-9F7C-4B9D-B337-A23D92E59B04.jpeg
    4C4F1596-9F7C-4B9D-B337-A23D92E59B04.jpeg
    37.6 KB · Besök: 245
Hej!

ja,det sitter en liten klump med en gänga som lossnat när du skruvade ut den långaskruven med insexnyckeln.
Enklast är nog om du vänder cykeln uppochner och försöker hitta gängan med skruven, försöker fånga upp den så att säga.
När den får fäste så spänner du den där du vill ha styret.

Med vänlig hälsning,

Johan

Tony sthlm

Ny medlem
Hej!

ja,det sitter en liten klump med en gänga som lossnat när du skruvade ut den långaskruven med insexnyckeln.
Enklast är nog om du vänder cykeln uppochner och försöker hitta gängan med skruven, försöker fånga upp den så att säga.
När den får fäste så spänner du den där du vill ha styret.

Med vänlig hälsning,

Johan
Tack. Ser på bilden ovan hur den ser ut - men vad är det? Behöver jag bara knacka lite grann så den lossnar eller behöver jag göra något med den?

Steel is Real

Aktiv medlem
Den ”runda grejen” som du gått lös på med skiftnyckeln är styrlagret och det har inget med styrets och styrstammens infäste i gaffeln att göra.

Knalla ned till din lokala cykelshop och be dem hjälpa dig. Finns en klar olycksrisk om du har dragit sönder styrlagret med skiftnyckeln och att du inte får till det rätt med din styrstam. Alternativt googla quill stem och vintage headset.

velovin

Aktiv medlem
Den ”runda grejen” som du gått lös på med skiftnyckeln är styrlagret och det har inget med styrets och styrstammens infäste i gaffeln att göra.

Knalla ned till din lokala cykelshop och be dem hjälpa dig. Finns en klar olycksrisk om du har dragit sönder styrlagret med skiftnyckeln och att du inte får till det rätt med din styrstam. Alternativt googla quill stem och vintage headset.

Låter faktiskt som bästa planen här. Styrlager tål inte hur mycket våld som helst, och det krävs lite känsla för att justera dem så att det blir bra.

Vad gäller expanderbulten längst ner vid din insexa så borde du få upp den genom att dra upp styre/styrstam ur gaffelröret och sedan vända upp och ner på cykeln.

Tony sthlm

Ny medlem

Hej,
Tack för ditt svar.
Jag har en erfaren cyklist på jobbet som förklarade det du skrev (samt ritade en bild) och jag har inte rört något kullager. Jag skruvade loss den översta ringen och under den fanns det två st ringar utan några kulor, och jag rörde på alla de tre ringarna, men ingen med något kullager. Då borde den väl inte påverkats?

velovin

Aktiv medlem
Hej,
Tack för ditt svar.
Jag har en erfaren cyklist på jobbet som förklarade det du skrev (samt ritade en bild) och jag har inte rört något kullager. Jag skruvade loss den översta ringen och under den fanns det två st ringar utan några kulor, och jag rörde på alla de tre ringarna, men ingen med något kullager. Då borde den väl inte påverkats?
Lagret sitter under de där ringarna, och kläms åt om du drar åt ringarna för hårt.

velovin

Aktiv medlem
Det borde sitta en bricka med styrning (Som ej snurrar med) mellan justering och låsmuttern, kanske även ett fäste för lampa, så hen kan ju ha klarat sig ifrån att ändra lagerspänningen?
Jag tolkade "Jag använde då skiftnyckeln för att dra åt ringen runt stammet på styret tills den satt som sten" som att det inte var så mycket fingertoppskänsla med i sammanhanget.

Mini_me

Aktiv medlem
Känns inte som det är en Ming vas han meckar med. Det är toklugnt skulle jag säga..

Ta ur den långa skruven, dra upp styret med allt på och vän cykeln upp och ner.
Få ur den sneda järnaklumpen som ligger kvardär inne.

Sätt sen i skruven igen i din styrstam och skruva fast järnklumpen (Hur det ska se ut finns på bild högre upp).

Och sen ner med allt igen och dra fast där du vill ha det.

Och ditt styrlager mår högst troligen tillräckligt bra, om du har dragit åt det till du inte kunnat vrida på gaffeln så får du backa av lite.
Om inte så ut och cykla :)

Topp