Cykeltips i Aktiv fritid

Batavus

Aktiv medlem
Cykeltips i Aktiv fritid
Tyckte det var 50 bra tips om enklare cykelmek. och -service i senaste numret av Aktiv fritid.
Ett av de viktigaste råden, tror jag, var att inse sina begränsningar, och vända sig till verkstad och cykelsmed om man är osäker. ...Kanske dumt, dock, att varna för cykelhybris i det här forumet.

aben

Aktiv medlem
Cykeltips i Aktiv fritid
Tyckte det var 50 bra tips om enklare cykelmek. och -service i senaste numret av Aktiv fritid.
Ett av de viktigaste råden, tror jag, var att inse sina begränsningar, och vända sig till verkstad och cykelsmed om man är osäker. ...Kanske dumt, dock, att varna för cykelhybris i det här forumet.
Haha, jag tycker precis tvärtom, försök alltid serva och reparera själv. Ursprungligen var det t.o.m. en absolut regel vid cykeltävlingar, minsta hjälp så diskades man

Berk

Aktiv medlem
Cykeltips i Aktiv fritid
Alla är vi barn i början. Kommer ihåg hur det var rena hokus pokus att laga en punktering förr.

Nej, förr kunde minst en i familjen och alla studenter jag mötte laga en punktering. Nuförtiden lagar ingen en punktering och går de flesta till en cykelsmed för att få slangen byt för minst 350 kr.

PS min storsta problem är att limen alltid är uttorkad vid de en eller två punkteringen cyklar i familjen får i ett år.

Senast ändrad:

Laan84

Aktiv medlem
Cykeltips i Aktiv fritid
Nej, förr kunde minst en i familjen och alla studenter jag mötte laga en punktering. Nuförtiden lagar ingen en punktering och går de flesta till en cykelsmed för att få slangen byt för minst 350 kr.

PS min storsta problem är att limen alltid är uttorkad vid de en eller två punkteringen cyklar i familjen får.
Men innan ens mor eller far visade en så var det lite magi..

Masjevel

Aktiv medlem
Cykeltips i Aktiv fritid

PS min storsta problem är att limen alltid är uttorkad vid de en eller två punkteringen cyklar i familjen får i ett år.
Lime är en färskvara 😉

Masjevel

Aktiv medlem
Cykeltips i Aktiv fritid
Lim också (svenska är svår). Dessutom heter det "solutie" på nederländska. Man känner igen icke cyklister för att dom säger "lijm".
Förstod att du menade att limmet alltid har torkat när du behöver det. Tyckte bara att det såg lite roligt. Fick en bild i huvudet att du försökte stryka en lime över hålet men blev irriterad över att den torkat. :giggle:

DarkMatter

Aktiv medlem
Cykeltips i Aktiv fritid
Även lim är väl en färskvara även om det oftast har längre hållbarhet än Lime?

Annars uppskattar jag de som betalar 350 kr till en cykelsmed för däckfix eftersom det nog hjälper till att hålla dem vid liv. Så att jag kan gå dit och dregla över cyklar.

Berk

Aktiv medlem
Cykeltips i Aktiv fritid
Även lim är väl en färskvara även om det oftast har längre hållbarhet än Lime?

Annars uppskattar jag de som betalar 350 kr till en cykelsmed för däckfix eftersom det nog hjälper till att hålla dem vid liv. Så att jag kan gå dit och dregla över cyklar.

Hahaha!
Vid cykelsmeden i min kvarter kan man dregla över såna cyklar (PS fel i svenska här på gränssnittet, det ska vara "infoga fulbild", inte "infoga "fullbild"):

elcykel.jpg

Batavus

Aktiv medlem
Cykeltips i Aktiv fritid
För att komplicera det hela är 'lime stone' på engelska kalksten. Det har faktiskt med lim som i klister att göra. Viss mald kalksten limmar vid litet fukt, och i Skåne förstod man i alla fall förr vad limsten var.

Men det var ju mer än klister som skulle till vid slanglagning, suck! En icke-tonåring såg det som hokus pokus.

Köp & Sälj

Topp