Cykelträning för de yngsta 3-5 år

thefnatte

Medlem
Hej
Vi har haft vår son på djungelgympa, vilket han älskade. Leka träning i grupp.

Hans största intresse är dock cykling. Finns det någon förening runt Stockholm som har grupper där kids kan leka på cyklar? Kanske BMX klubbar eller mtb föreningar där små barn får vara med.

Sonen är lite drygt 3 och gillar pumptrucks och att cykla i vattenpölar.

jonte987

Aktiv medlem
Friluftsfrämjandet?

Grupp 1 ska vara från springcykel så ska nog finnas not för alla.
Anmälan i Skåne imorgon 17:00.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Yes, jag såg att friluftsfrämjandet hade på några orter. Hittade dock inget nära Stockholm.
De anser sig ha en Stockholmsavdelning men stan är stor.

Berk

Aktiv medlem
Friluftsfrämjandet?

Grupp 1 ska vara från springcykel så ska nog finnas not för alla.
Anmälan i Skåne imorgon 17:00.

Lite långt att åka från Stockholm ...

Jag har inte sett cykelaktivitet för 3-åriga hos friluftsframjändet kring Stockholm, men jag har inte tittat noggrann. Just nu är minsta ålder 6, men det kan fortfarande komma nya aktiviteter. Vi är riktig nöjd med friluftsframjändets cykelaktiviteter!

jonte987

Aktiv medlem

Jag har inte sett cykelaktivitet för 3-åriga hos friluftsframjändet kring Stockholm, men jag har inte tittat noggrann. Just nu är minsta ålder 6, men det kan fortfarande komma nya aktiviteter. Vi är riktig nöjd med friluftsframjändets cykelaktiviteter!
Ok, det står 4-5 år ja. Genarp verkar ha en grupp 1 som är från springcykel.
Får intrycket att det är lite olika upplägg på olika ställen

TazD

Medlem
Hej
Vi har haft vår son på djungelgympa, vilket han älskade. Leka träning i grupp.

Hans största intresse är dock cykling. Finns det någon förening runt Stockholm som har grupper där kids kan leka på cyklar? Kanske BMX klubbar eller mtb föreningar där små barn får vara med.

Sonen är lite drygt 3 och gillar pumptrucks och att cykla i vattenpölar.
Hej, i i vår BMX klubb, Älvsjö BMX,brukar de yngsta åkarna vara runt 5år tror jag när de börjar på de organiserade träningarna (den absolut minsta race-bmx cykeln har 18” hjul, i övrigt är alla 20” med olika storlekar på ramen). Banan är dock öppen för att köra på när det inte är träningar eller tävling, så det kan vara ett ställe att åka till? På nya banan som nu byggs, nedanför en av högdalstopparna, kommer det även finnas pumptrack.

thefnatte

Medlem
Hej, i i vår BMX klubb, Älvsjö BMX,brukar de yngsta åkarna vara runt 5år tror jag när de börjar på de organiserade träningarna (den absolut minsta race-bmx cykeln har 18” hjul, i övrigt är alla 20” med olika storlekar på ramen). Banan är dock öppen för att köra på när det inte är träningar eller tävling, så det kan vara ett ställe att åka till? På nya banan som nu byggs, nedanför en av högdalstopparna, kommer det även finnas pumptrack.
Det ska vi absolut göra, när är det minst folk? Tidiga mornar? :)
Han har cyklat på en 20 tum, men var knappast optimalt.. får kika på små 18"

simson

Aktiv medlem
Tidiga morgnar är jättebra, mina grabbar brukar vakna vid fem, frukost å sen cykla dit Vi har alltid varit ensamma 😜(vi har säkert olika definition av tidigt)
Mange

simson

Aktiv medlem
Strax före hemfärd ca 9.30
2C5445B0-DE2D-4754-9358-AA37E8432EA9.jpeg

Ganska tomt😜

oid

Ny medlem

Vart hittar du för 6 åringar? Det enda jag hittar för i Sthlm är minst 7 år?

Spindelbenen

Aktiv medlem
Kommer banan i Långbro försvinna?
Nej, inte om vi får lita på vad idrottsförvaltningen sa till oss i styrelsen (iaf innan årsmötet då jag avgick från styrelsen då). Den marken är dedikerad för idrott och de hade inga som helst planer på att ta bort banan när den nya kommer. Det är ju ingen jättestor plats heller så jag vet inte ens vad man skulle kunna använda den till? Det ligger en fotbollsplan 50 meter bort.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Här ser du när det är riktiga träningar iaf https://www.alvsjobmx.com/traning/ skulle tro att det är som glesast just tidiga morgnar. Men kom gärna och kolla... Vi har sagt att man kan börja träna det år man fyller fem och får tävla från den dag man fyller fem (bestämt av SCF tror jag). Det beror inte på ev kompetens på cyklisten utan att knatten ska kunna lyssna och vara uppmärksam på vad tränarna säger. Sen kanske en treåring är lika uppmärksam som en fyraåring men någonstans måste man väl sätta en gräns.

Berk

Aktiv medlem
Vart hittar du för 6 åringar? Det enda jag hittar för i Sthlm är minst 7 år?

Till Hellas är ännu inte alla grupper utlagda på websidan. Här kan man ser vilken grupper som kommer att finnas:

Jag ser nu att det ska finnas "skoj på hoj" till 4-6 åriga. Jag minns inte vad åldersgräns är för grupp 1, men tror att 6 år skulle går.

Min son var med i grupp 2 just innan han fyllde 6 år, men då kunde han redan cykla nästa allt i Hellas, så han var redan mycket duktigare än de flesta.

Senast ändrad:

simson

Aktiv medlem
Cykelturen igår blev till en insektsundersökning när vi stannade en stund.
865EC7C2-1D8B-42C3-BCB1-EE6385F58364.jpeg
BB80CC31-C3B9-4151-99E9-9AC862C665FA.jpeg

En liten fråga vad för typ av spindel är det , har aldrig sett en vit (i Sverige) förut?
Mange

Topp