Cykeltransportväsketråden

Lejon

Aktiv medlem
Jag ligger på ett hotellrum i detta nu. Bredvid sängarna står en evoc Pro och en biknd helium. Funktionsmässigt är de likartade. Känns som ungefär samma skydd och vikt. Evocen är dock betydligt stabilare. De tar ungefär lika mycket plats.

Sam

Aktiv medlem
Många är oerhört nöjda med EVOC, men hur stabil är den med tanke på att den är mjuk? Vågar man skicka med sin kolfiberraket på flyget i en sådan?

McAdam

Aktiv medlem
Sam sa:
Många är oerhört nöjda med EVOC, men hur stabil är den med tanke på att den är mjuk? Vågar man skicka med sin kolfiberraket på flyget i en sådan?
Jag läste nyligen en intervju med en cyklist som dessutom jobbade med bagagehantering på en flygplats. Han menade att halvmjuka väskor typ Evoc skyddade bättre än hårda. Den vanligaste orsaken till att en cykel blev skadad under en flygresa var nämligen att de ramlade av rullbandet mellan incheckningen och utlastningen. Hårda väskor är "halare" och trillar oftare av bandet sa han.

DC Rainmaker använder för övrigt en mjuk väska när han flyger. Alltså inte halvmjuk som Evocen, utan helmjuk. Som en påse med lite stoppning. Han hade en hård väska innan (tror det är samma som Canyon, och många andra för den delen, säljer under eget namn) men konstaterade snabbt att: This bike case is a piece of crap. Really…crap.
http://www.dcrainmaker.com/2011/02/how-i-travel-with-my-bike.html

Rico

Medlem
Jag har nu lagt en beställning på Thules Round Trip Pro, då det var bra pris på Rose (3300 kr jämfört med över 5tkr i original). Tilltalades av bra ställning för cykeln, hjulväskor och smidiga yttermått, samt att det inte skriker "expensive bike inside" om väskan.

Får se om den öht går att få in i en vanlig kombi. Återkommer.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag kan hyra ut en av mina Evocväskor.. Hämta o lämna vid gärdet. Sadeln kan (ska) sitta kvar men behöver sänkas.

Skyddar klart bättre än Blocketväskan ovan.

emilh

Aktiv medlem
Tycker det är värre att behöva sänka sadeln och låta den sitta kvar än att ta loss den. Svårt att undvika att repa sadelstolpen.

mikipedia_

Aktiv medlem
emilh sa:
Tycker det är värre att behöva sänka sadeln och låta den sitta kvar än att ta loss den. Svårt att undvika att repa sadelstolpen.

Va! Är du rädd för repor på stolpen? Är det inte en cykel du har? Hur gör du med stenskott och annat som blir, fyller du i och polerar?

emilh

Aktiv medlem
mikipedia_ sa:
emilh sa:

Va! Är du rädd för repor på stolpen? Är det inte en cykel du har? Hur gör du med stenskott och annat som blir, fyller du i och polerar?
Det är flera cyklar. På åtminstone en av dem vill jag inte ha ren repig stolpe :)

freddan

Ny medlem
Rico sa:
Jag har nu lagt en beställning på Thules Round Trip Pro, då det var bra pris på Rose (3300 kr jämfört med över 5tkr i original). Tilltalades av bra ställning för cykeln, hjulväskor och smidiga yttermått, samt att det inte skriker "expensive bike inside" om väskan.

Jag slog till på en likadan fast hos Sigma Sport. Landade på 3100 inkl frakt och skickades 2h efter jag la beställningen. Verkar vara en riktigt schysst väska, känns bra att ha ett skyddande lager utanför hjulen tillskillnad mot Evoc, så slipper jag vara nervös över krasade kolfiberfälgar.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
freddan sa:
kadan fast hos Sigma Sport. Landade på 3100 inkl frakt och skickades 2h efter jag la beställningen. Verkar vara en riktigt schysst väska, känns bra att ha ett skyddande lager utanför hjulen tillskillnad mot Evoc, så slipper jag vara nervös över krasade kolfiberfälgar.
Å andra sidan, en sån smäll som fälgarna inte pallar är antagligen en så hård smäll att en hård väska pajar. En fälg tål mycket stryk, ett potthål får inte vara några problem t.ex.

freddan

Ny medlem
jomper sa:
Å andra sidan, en sån smäll som fälgarna inte pallar är antagligen en så hård smäll att en hård väska pajar. En fälg tål mycket stryk, ett potthål får inte vara några problem t.ex.
Jag tänkte mer på slag eller liknande från sidan, både fälgar och ekrar är ju relativt oskyddade där. Evocen är ju en fin väska, har lånat en några gånger vid tidigare resor men det ska bli kul att se hur den här är.

Luzen

Aktiv medlem
freddan sa:
Rico sa:

Jag slog till på en likadan fast hos Sigma Sport. Landade på 3100 inkl frakt och skickades 2h efter jag la beställningen. Verkar vara en riktigt schysst väska, känns bra att ha ett skyddande lager utanför hjulen tillskillnad mot Evoc, så slipper jag vara nervös över krasade kolfiberfälgar.
ser fin ut!

Senast ändrad:

Rico

Medlem
freddan sa:
Rico sa:

Spännande! Bra pris också, snyggt. Min landade på 3600 med frakt från Rose. Win some, loose some...

Om den känns bra får den premiära ner till Mallis i juni.

C-dale

Aktiv medlem
Thuleväskan verkade intressant,men en max hjulbas på 116,8 cm är ju inte alls enduromässigt,så den går bort. Kollade EVOC där de anger 122cm för vanliga modellen o 124 för Pro d:o.

freddan

Ny medlem
Idag dök Postnord upp. Hemma vid dörren och jag var hemma! Kändes lite overkligt..

Packat upp, monterat och provpackat väskan. Mekstället är fan riktigt smidigt!
Själva väskan känns inte lika robust som Evoc i tyget, lite finare vävt?, men kanske håller precis lika bra.

Evocen känns som en betydligt större större väska. Thulen kommer nog inte rymma så mycket mer är cykel och lite småprylar. I Evocen tryckte jag in två väskor med kläder i utan problem..

Väskan helt ren, utan mekställ osv väger 6.5kg, stativhuvudet och ben 1.6kg (de delarna går att lämna hemma). Komplett väska med mekställ och medföljande hjulväskor väger 10.5kg.

Thulen provpackad..
IMG_3221.jpg

Evoc packad för hemresa.
IMG_0570.jpg

Rico

Medlem
Ser bra ut!

Lustigt sammanträffande - jag hade ett missat samtal från PostNord idag som antagligen ville boka in leverans.

Ska bli spännande att se om/hur Thulen går in i en bil.

Filipod

Medlem
Vad skulle ni rekommendera för lvg, en evoc eller en Thule roundtrip pro? Evocen känns ju smidig om man kan få in lite packning utöver cykeln för att klara sig med cykelväska + handbagage. Men thulen antar jag är smidigare och mer lagom storlek om man bara skall ha den till lvg.

Vad är skillnaden på evoc och evoc pro? Är PRO värd de extra pengarna?

anderski

Aktiv medlem
Länge sen jag reste med cykel, har en Crateworks PRO XL-C väska.
Får man plats med en fulldämpad 29:er i den tro ?

Edarion

Aktiv medlem
Vet inte om frågan hör hemma här, men jag började fundera på hur ni vet vilka inställningar ni ska ha när ni monterat ner hela cykeln? Jag ska slänga min i bilen när jag åker med familjen på semester om ett par veckor. Sadeln måste ju markeras på något sätt... Eller? Vad behöver man mer ha koll på?

(har cyklat en hel del de senaste 3 åren, men aldrig skruvat på cykeln)

clnr

Aktiv medlem
JPL: Ja, jag tror faktiskt skillanden är värd det. Iaf om du reser hyfsat ofta. Lite bättre konstruktion på väskan och framhjulet är rätt smutt på stora flyplatser. Äger själv den normala medans min kompis har Pro-varianten. Skulle själv köpa pro idag om jag skulle göra om valet.

nieves

Aktiv medlem
Edarion sa:
Vet inte om frågan hör hemma här, men jag började fundera på hur ni vet vilka inställningar ni ska ha när ni monterat ner hela cykeln? Jag ska slänga min i bilen när jag åker med familjen på semester om ett par veckor. Sadeln måste ju markeras på något sätt... Eller? Vad behöver man mer ha koll på?

(har cyklat en hel del de senaste 3 åren, men aldrig skruvat på cykeln)
Det enda jag skruvat på som behöver återmontering på så sätt är just sadel med stolpe.
På min rese-cykel är stolpen graderad, på min Rose så har jag satt på tejp.

Schreddan

Aktiv medlem
clnr sa:
JPL: Ja, jag tror faktiskt skillanden är värd det. Iaf om du reser hyfsat ofta. Lite bättre konstruktion på väskan och framhjulet är rätt smutt på stora flyplatser. Äger själv den normala medans min kompis har Pro-varianten. Skulle själv köpa pro idag om jag skulle göra om valet.
Pro ska vara 1 kg lättare också. Har dock inte kontrollvägt min. Framhjulet är smutt men lite smäckig konstruktion. Mitt gick av vid vanlig dra-på-flygplatsen-promenad.

Schreddan

Aktiv medlem
Nån som äger en Evoc Pro där det smidiga extrahjulet pajat och reklamation har gjorts?

På min pajade det på den andra rullningen på platt flygplatsgolv. Har sett i recensioner att det varit kritik mot det hjulet. Men jag är lite nyfiken på hur ev reklamationer har hanterats.

Och ja, jag ska kontakta butiken för att höra vad de säger men de har stängt just idag.

JPL

Aktiv medlem
Inser ju att den inte kan jämföras med evoc-alternativen, men är det någon som har erfarenhet av Dakine bike bag 17?

Billig och smidig att packa ihop när den inte används är det som verkar positivt när man ser bilder.

Bollox

Medlem
Har ett par st Evoc Pro på Blocket om det är någon som behöver hyra.

Notera att Pro modellen är mycket bättre än deras vanliga bikebag. Lite styvare, rullar bättre tack vara styvare bas o bredare hjulspår.

Finns i Eskilstuna

/ Alec

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer