Cykeltur + glass => vårt egna lilla glassrejs förslag på ställen

glitch

Aktiv medlem
Jag älskar glass, så när jag fick nys om Hansens (glassmärke) gravelrejs i Danmark vart man ju så klart toksugen. Av #anledningar, blir det nog ingen tripp till Danmark i år heller, men då kan man ju ta saken i egna händer och köra sin egna glasstur.
Jag tänker mig en tur på asfalt och grus på runt 15-20 mil med 4-5 obligatoriska glasstopp längs vägen.

Stockholms glassutbud har jag rätt bra koll på, ett naturligt stopp blir Aryam som vunnit massa fina priser för sin glass. Men sen då?
Vad finns det för riktigt bra glasställen inom en radie av runt 10 mil runt Stockholm? Nu snackar vi inte mjukglass, SIA, TRIUMF, GB och dylikt utan riktigt bra glass tillverkad med kärlek.

Ös på med era glassfavoriter, så kanske det går att pussla ihop en trevlig runt så blir det "Happy ice cream ride" :)
gelato.jpg

johan44

Aktiv medlem
Vid Ulriksdals slott finns bra glass och en trevlig, lagom stor slottsträdgård att sitta i eller så är det några meter till strandkanten och utsikt över Edsviken.

Scarfo i Ålsten är gott, ofta kö men då finns en "snabbkassa" utanför med färre smaker och utan kölapp.

Jag saknar Pressbyrån hos kungen/Drottningholm. Hade schysst mjukglass men nu är kiosken riven. Motfråga, var hittar man bra mjukglass?

Edit: Glass på hörnet i Vaxholm är helt ok och cykelvägen dit och miljön att äta glass i är klart godkänd.

Senast ändrad:

JIllergard

Ny medlem
I Björnlunda ska det finnas bra glass, har inte smakat dock. Järna brukar väl också anses ha bra glass.

(bäst glass har Ryssbyglass utanför Nässjö. Lite långt att åka dock 🙃)

GoranS

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att varenda håla i Italien har schysst glass :)
Jo, schysst glass finns det gott om i stövellandet. Nämnda plats håller dock jag som den bästa Gelateria jag besökt. Dessutom är det ju ännu mer orimligt långt bort än Nässjö.

MtbIte

Aktiv medlem
Götlunda mellan örebro och arboga har riktigt bra glass , cirka 17 mil från estockholmo.

nadderf

Aktiv medlem
Finns en glassbar i Rönninge, bra med grönområden att placera cyklarna på också.

glitch

Aktiv medlem
Har ett vagt minne att vi provade det när vi letade landställe och åkte runt i krokarna. Vill minnas det som helt okej men inte någon revolution direkt.

Snö är bra, men det blir liksom ännu ett ställe i stan mer eller mindre. Har förvisso bara varit på den på Odengatan men det brukar vara sån sjuk kö så det lämpar sig verkligen inte för ett snabbt glasstopp på hojen. Det måste ju finnas några smultronställen som man inte vet om på lagom avstånd. Sommarsverige är fullt av pärlor men tyvärr är man ofta lätta hemmablind.

Allroad

Aktiv medlem

nieves

Aktiv medlem
Finns bara ett ställe i hela Sverige som egentligen är värt ens pengar när det kommer till glass..

Fryst på Kungsholms Strand

Magnus Johanssons nyöppnade ställe i Hammarby Sjöstad är iofs en värdig andraplatstagare..

Magnus Johansson Glass & Konfektyr

NJUT.
Finns det sittplatser på Kungsholms strand? Lång kö oftast och ingenstans att parkera hojen säkert.

GoranS

Aktiv medlem
Ett förslag är att börja med de bästa glasshaken och sedan avverka dem i fallande kvalitetsordning. I alla fall jag brukar bli mindre och mindre kräsen ju mer "bonkad" jag blir. Nu är jag absolut ingen finsmakare till att börja med och den mesta glass går ner lite när som helst, men är det kris och det är väder för det brukar t.o.m. de flesta GB-glassar vara suveränt goda!

Raemoe

Aktiv medlem
Dalénum på Lidingö är bra, precis vid linjebåten mot Nacka om det passar för att ansluta till nästa glasshak

glitch

Aktiv medlem
Dalénum på Lidingö är bra, precis vid linjebåten mot Nacka om det passar för att ansluta till nästa glasshak

Nja det är ett okej glasshak i brist på annat men verkligen inget särskilt imho. Inte värt en omväg för. Men det ligger rätt trevligt och är rätt cykelvänligt. Nu låter jag superneggo, det är verkligen inget fel på stället men det är inte next level shit och inget man minns någon längre tid efter. Sen var förhoppningarna skyhöga som lokalbo - hade ju varit grymt att ha en primo gelateria på hemmaplan och då blir besvikelsen alltid lite högre.

glitch

Aktiv medlem
Ett förslag är att börja med de bästa glasshaken och sedan avverka dem i fallande kvalitetsordning. I alla fall jag brukar bli mindre och mindre kräsen ju mer "bonkad" jag blir. Nu är jag absolut ingen finsmakare till att börja med och den mesta glass går ner lite när som helst, men är det kris och det är väder för det brukar t.o.m. de flesta GB-glassar vara suveränt goda!

Det där är en bra poäng. Sen är ju glasshak till skillnad från macken inte lika generösa med öppettiderna så den parametern måste också tas med.

fhloston

Aktiv medlem
King scoopa på söder, har den nämnts?

Sen lite utanför sträckan, Slagstaglass i Eskilstuna. Jag vet egentligen inte hur bra de är, men de har egengjord mjukglass.

ulen

Medlem
Instämmer i Björnlunda.
Järnaglass hade fabriksförsäljning granne med Skillebyholm (suveräna luncher), men hemsidan nu borta...
LaGelateria.se på Götgatan är senaste fyndet i stan

ulen

Medlem
Instämmer i Björnlunda.
Järnaglass hade fabriksförsäljning granne med Skillebyholm (suveräna luncher), men hemsidan nu borta... Nej, uppköpt av nån locarb-firma i Växjö? Går bort då.
LaGelateria.se på Götgatan senaste fyndet lokalt

Raemoe

Aktiv medlem
Nja det är ett okej glasshak i brist på annat men verkligen inget särskilt imho. Inte värt en omväg för. Men det ligger rätt trevligt och är rätt cykelvänligt. Nu låter jag superneggo, det är verkligen inget fel på stället men det är inte next level shit och inget man minns någon längre tid efter. Sen var förhoppningarna skyhöga som lokalbo - hade ju varit grymt att ha en primo gelateria på hemmaplan och då blir besvikelsen alltid lite högre.

Haha okej, tror att jag helt enkelt saknar bra referenser!

glitch

Aktiv medlem
Då det verkar bli som befarat "Stockholmstungt" skulle rutten kanske kunna se ut så här.

Start typ Stadion / Roslagstull

Del 1 => Norra Djurgården => Lidingö => Djurgården => Söder
Glasstopp #1 Caput Mundi Åsögatan

Del 2 => Hästhagen - Erstavik runt tillbaka mot Björkhagen Årsta Liljeholmen
Glasstopp #2 Allgoths i Liljeholmen

Del 3 => här har jag dålig koll men finns det grus man kan köra längs vinterviken söderut för att ta sig till Slagsta: sen färjan över till Ekerö och snurra runt på grusvägar där och Lovön för att sen åka till Ålsten och Scarfo.

Del 4 längs vattnet om det går mot Alvik, över till stan, västerbron, söder mälarstrand, slussen
Glasstopp #4 Aryam.

Jag har dålig koll på området från Gullmarsplan till Liljeholmen respektive därifrån mot Slagsta om man vill köra grus / inte tråkig cykelbana. Sen vet jag inte riktigt hur det ser ut med grusvägar på Lovön heller?
Finns ju lite grusbitar man kan haka på FRA-loopen men på Lovön borde det ju finnas lite,

Sen kan jag inte vägarna runt Ålsten / Alvik heller men har för mig man kan köra längs vattnet där?

glitch

Aktiv medlem
King scoopa på söder, har den nämnts?

Sen lite utanför sträckan, Slagstaglass i Eskilstuna. Jag vet egentligen inte hur bra de är, men de har egengjord mjukglass.

Inte nämnts, har inte heller provat. Varit lite skeptisk då det känns mer som "Ben & Jerry"-stuk på det hela, dvs. more is more, vilket inte riktigt är min melodi. Jag vill äta glass och inte lösgodis nedmulad i glass :)

mikan

Ny medlem

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Då det verkar bli som befarat "Stockholmstungt" skulle rutten kanske kunna se ut så här.

Start typ Stadion / Roslagstull

Del 1 => Norra Djurgården => Lidingö => Djurgården => Söder
Glasstopp #1 Caput Mundi Åsögatan

Del 2 => Hästhagen - Erstavik runt tillbaka mot Björkhagen Årsta Liljeholmen
Glasstopp #2 Allgoths i Liljeholmen

Del 3 => här har jag dålig koll men finns det grus man kan köra längs vinterviken söderut för att ta sig till Slagsta: sen färjan över till Ekerö och snurra runt på grusvägar där och Lovön för att sen åka till Ålsten och Scarfo.

Del 4 längs vattnet om det går mot Alvik, över till stan, västerbron, söder mälarstrand, slussen
Glasstopp #4 Aryam.

Jag har dålig koll på området från Gullmarsplan till Liljeholmen respektive därifrån mot Slagsta om man vill köra grus / inte tråkig cykelbana. Sen vet jag inte riktigt hur det ser ut med grusvägar på Lovön heller?
Finns ju lite grusbitar man kan haka på FRA-loopen men på Lovön borde det ju finnas lite,

Sen kan jag inte vägarna runt Ålsten / Alvik heller men har för mig man kan köra längs vattnet där?

Koppla på köld på Friisgatan i Malmö, så får du lite distans också. Sen har du en bra runda.

qma

Aktiv medlem
Också på söder men Gelateria Amore i Hornstull gör grymt bra gelato och sorbet med mer klassiska smaker.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer