Cykeltvätt med tryckspruta?

nl

Ny medlem
Gissar att inte alla kännar igen sig, men min flickvän brukar inte bli så glad när jag tvättar cykeln i badkaret... för att lösa situationen funderar jag på att köpa en tryckspruta från biltema. (Jag är less på att stå med en hink och svamp efter man plöjt genom lera i en hel dag).

tryckspruta.jpg ht=220

Är det nåpon som testat? och hur fungerade det?
Är det någon som kan rekommendera en bra?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=820&iItemId=91987

kaipartai

Ny medlem
Tvätta inte cykeln med högtryck, inte bra för lagren! Det är bara att svabba på med hink och svamp! Och säg till tjejen att sluta gnälla!

nl

Ny medlem
Högtryck är det ju inte riktigt... och trycket verierar man ju genom att man själv pumpar. Risken att man får vatten i lager är nog mindre än i duschen. Det är mer om smutsen släpper mha den som jag undrar.

Hink och tvättsvamp fungerar bra, men det är väldigt svårt att få bort allt smuts från alla små ställen. Min utrustning idag är hink, tvättsvamp, 4 borstar för att komma åt. Sedan tar det typ 30-40 minuter att tvätta den hyfsat ren. Med en slang så tar det jobbet 5-10 minuter....

AndersS

Ny medlem
Kör på Biltema sprutan! Jag använde själv en sådan tidigare. Det blev mycket smidigare cykeltvätt gentemot att hålla på med hinkar. Dessutom så kan man ju fylla den med varmvatten om man vill att smutsen ska lossa lättare samt att det blir skönare för händerna att tvätt på vintern.

//Anders

Mårten

Aktiv medlem
Badkaret är the shit, säg åt flickvännen att sluta gnöla. Det är väl inga problem så länge du gör rent efter dig liksom?

Oh, nej... nu har jag varit singel för länge...

s

Aktiv medlem
Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
... säg åt flickvännen ... jag ... singel ... länge...

Mmmm. Fler bra tips?

Mårten

Aktiv medlem
s: Hehe. Jag kom på det dumma i det jag skrev, så än är jag inte ett hopplöst fall. Men det går snabbt utför nu... :P

nl

Ny medlem
Då var det bestämt, jag ska testa med biltemasprutan. Jag återkommer när jag har testat om det fungerar.

Ps. Jag får egentligen tvätta i badkaret. Men jag är för lat att rengöra avloppet varje gång.

hakanf

Aktiv medlem
jag har kört med tryckspruta förut, och det funkar bra. Trycket blir ju som sagt efter hur mycket man pumpar upp det, men vanligen i stil med en trädgårdsslang

Little Stereo

Aktiv medlem
Lättast blir det om du åker förbi närmsta bensinmack och slår en hink vatten över cykeln på hemvägen så skiten hinner lösa upp sig lite sista biten... Då funkar det fin-fint med ovan visade spruta och sen svamp med milt vaxschampo :-) T

gavin_gadget

Aktiv medlem
Väcker denna till liv. Är det någon skillnad på tryckspruta och tryckspruta? Någon med bra munstycken? Hur många liter?

Tänkte slänga med den i bilen och ha den för att tvätta av cykeln på innergården (lght).

Verkar praktiskt att inte behöva ladda och släpa med en sån där mellantryckstvätt... Om en tryckspruta duger.

Lykce

Medlem
Väcker denna till liv. Är det någon skillnad på tryckspruta och tryckspruta? Någon med bra munstycken? Hur många liter?

Tänkte slänga med den i bilen och ha den för att tvätta av cykeln på innergården (lght).

Verkar praktiskt att inte behöva ladda och släpa med en sån där mellantryckstvätt... Om en tryckspruta duger.

Har en tryckspruta från Biltema på 8 l. Fungerar alldeles utmärkt till att tvätta två landsvägscyklar. Komplettera med utblandad såpa i en sprutflaska.

Efter tre års användning börjar den bli sliten. Det långa metallmunstycket har börjat nötas sönder, vilket lagats med silvertejp.

gavin_gadget

Aktiv medlem
Har en tryckspruta från Biltema på 8 l. Fungerar alldeles utmärkt till att tvätta två landsvägscyklar. Komplettera med utblandad såpa i en sprutflaska.

Efter tre års användning börjar den bli sliten. Det långa metallmunstycket har börjat nötas sönder, vilket lagats med silvertejp.
Tack! Hur är trycket i den tycker du? Är det att jämföra med en blomspruta, vattenpistol eller vattenslang?

Någon som testat till leriga vårrundor i skogen?

Reedyn

Aktiv medlem
Tack det kanske är lite väl klent för lera då...
Borde inte vara några problem. Jag tvättar min MTB med en Gardena tryckspruta som ger maximalt 3 bar tryck (som kan jämföras med vattentrycket i ledningar som ligger någonstans 2-10 bar). Det tar självklart lite mer tid med lägre tryck men rent blir det till slut.

Dessa trycksprutor går absolut inte att jämföra med en högtryckstvätt som är över 100 bar i tryck.

gavin_gadget

Aktiv medlem

Caan

Medlem
Om man har tillgång till vattenslang så är denna suverän! Man får en vibrerande/pulserande vattenstråle med lågt tryck som lätt löser lera m.m.

gavin_gadget

Aktiv medlem
Borde inte vara några problem. Jag tvättar min MTB med en Gardena tryckspruta som ger maximalt 3 bar tryck (som kan jämföras med vattentrycket i ledningar som ligger någonstans 2-10 bar). Det tar självklart lite mer tid med lägre tryck men rent blir det till slut.

Dessa trycksprutor går absolut inte att jämföra med en högtryckstvätt som är över 100 bar i tryck.
Kanske värt att prova då.
Är ute efter ett skonsamt men tillräckligt tryck och tänkte att jag ska spola av direkt innan det har torkat. Kan det fungera?
Har sett dem i 4, 8 och 15 liter. Hur stor behövs?

HåkanC

Aktiv medlem
Det verkar vara en kopia av/annat namn på
aqua2go-met-onderdelen.jpg

Aqua2go GD73

Den säljs under flera olika namn bla hos Rose, och såldes under några i början av 2010-talet av Clas Ohlson under Cotech-namnet,
jag hade tur och hittade en av de sista exen i Fyndgrottan i Insjön för <400 SEK ngn gång 2015(?)
Jag har den på landet och den fungerar bra fortfarande, men den används bara 5-10 ggr/år, det inbyggda batteriet tar lite onödigt lång tid att ladda, men det går även att köra den direkt från 12V via en medföljande sladd med cigaretttändarkontakt, eller en 220V => 12V adapter på minst 6A

Trycket från den jag har är inte jättehögt, men det räcker för att spola av både cykel, bil och utemöbler. Men lite klent för terasstvätt.

Batavus

Aktiv medlem
Jag tycker hink och svamp låter bra. Demontera fram- och bakhjul innan du börjar så kan inte tvätten ta så länge.

Reedyn

Aktiv medlem
Kanske värt att prova då.
Är ute efter ett skonsamt men tillräckligt tryck och tänkte att jag ska spola av direkt innan det har torkat. Kan det fungera?
Har sett dem i 4, 8 och 15 liter. Hur stor behövs?
Jag har den minsta på 1.25l, men använder bara för sista finliret. Kör på metoden med spann vatten/vattenflaska först samt skrapar bort det värsta med pinne innan.

earnstrom

Aktiv medlem
Det verkar vara en kopia av/annat namn på
aqua2go-met-onderdelen.jpg

Aqua2go GD73

Den säljs under flera olika namn bla hos Rose, och såldes under några i början av 2010-talet av Clas Ohlson under Cotech-namnet,
jag hade tur och hittade en av de sista exen i Fyndgrottan i Insjön för <400 SEK ngn gång 2015(?)
Jag har den på landet och den fungerar bra fortfarande, men den används bara 5-10 ggr/år, det inbyggda batteriet tar lite onödigt lång tid att ladda, men det går även att köra den direkt från 12V via en medföljande sladd med cigaretttändarkontakt, eller en 220V => 12V adapter på minst 6A

Trycket från den jag har är inte jättehögt, men det räcker för att spola av både cykel, bil och utemöbler. Men lite klent för terasstvätt.
Spännande att den här tråden dyker upp dagen efter jag upptäckt att det var dumt att lämna vatten i munstycket på min sån från Clas Ohlson så att det frös sönder under vintern. Nu gäller det att hitta vem som har reservdelar i lager (och inte tar ocker-priser för kedjor).

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag har en handpumpad pryl från Jula tror den kostade 99 eller 129kr när jag köpte den. Skulle förmodligen gå att använda för att poppa däck med efter en mindre modifiering.

HåkanC

Aktiv medlem
Spännande att den här tråden dyker upp dagen efter jag upptäckt att det var dumt att lämna vatten i munstycket på min sån från Clas Ohlson så att det frös sönder under vintern. Nu gäller det att hitta vem som har reservdelar i lager (och inte tar ocker-priser för kedjor).
Rose har en del tillbehör till Aqua2Go, kanske funkar med ngt av dem?

earnstrom

Aktiv medlem
Rose har en del tillbehör till Aqua2Go, kanske funkar med ngt av dem?
Jo, jag hittade på några ställen, men enda som har i lager är bikeshop.se. Där kostar allt annat på "att köpa listan" lite för mkt dock, så det får bli en pytte-beställning. Menmen, trevligt med tillgång på reservdelar iaf, det trodde jag nog inte när jag köpte den för 500 på CO.

Lejon

Aktiv medlem

Har också en 8 liters från Biltema. Funkar bra tycker jag under förutsättning att skiten är färsk och inte intorkad, trycket är ju som sagt inte så högt.

cubefritzz

Aktiv medlem
Den är inte opraktiskt då den är liten, du skruvar i sär allt med handen utan verktyg och allt får plats i en hink. Oftast när man kör MTB kör man också förbi en sjö eller hav, kasta i slangen och spruta runt. Problemet löst =) Här kommer en film hur den fungerar att tvätta en MTB cykel samt annat:

turespe

Ny medlem
Läser ovan tråd och funderar på en Worx 629. Ser att Clas Ohlson säljer ut dem för 999kr mot ord 1699.
Bauhaus har fått in 630 men den ligger på 2199:-
Frågan är om jag kommer bli besviken?...det är ju ända en del prisskillnad

ooms

Aktiv medlem
Såg att Lidl hade en i reklambladet för nästa vecka. 5-liters, 2.5 bar, 199kr.
Observera att den är ”premium”. Bara en sån sak.

ooms

Aktiv medlem
Lät ju kanon. Någon som vet om de finns på alla Lidl-butiker? Eller måste man åka till ngn särskild i Stockholm?
Det verkar som den ska finnas på alla. Det finns en fotnot på sidan att varor markerade med * inte finns i listade butiker, men den märkningen finns bara på tomatplantkrukan såvitt jag kan se. Men notera att det är fr.o.m. torsdag 15/4 sprutan finns tillgänglig.

Ridley

Aktiv medlem
Läser ovan tråd och funderar på en Worx 629. Ser att Clas Ohlson säljer ut dem för 999kr mot ord 1699.
Bauhaus har fått in 630 men den ligger på 2199:-
Frågan är om jag kommer bli besviken?...det är ju ända en del prisskillnad
Den här har jag som komplement till min riktiga högtryck när jag är ute och reser med hoj eller det är minusgrader: https://www.worx-europe.com/sv/shop...hydroshot-wg629e-91-utan-batteri-och-laddare/

Helt enkelt grym för cykeltvätt.

gavin_gadget

Aktiv medlem
Det verkar som den ska finnas på alla. Det finns en fotnot på sidan att varor markerade med * inte finns i listade butiker, men den märkningen finns bara på tomatplantkrukan såvitt jag kan se. Men notera att det är fr.o.m. torsdag 15/4 sprutan finns tillgänglig.
Tack! Då ska jag prova en sådan.
Har trots allt kunnat spola av det värsta med eventuell kvarvarande slatt ur vattenflaskan. Så fem liter att spola med borde kunna fungera bra.

turespe

Ny medlem

kais01

Aktiv medlem
Finns det någon chans på Fridhemsplan?
ingen koll på den butiken, men såna här sprutor säljs överallt även i andra affärer. har själv en från bauhaus. den har vit flaska, så lätt att se hur mycket som är kvar.

tänk på att det är bra om den står stadigt och inte välter på ojämnt underlag eller i bilskuffen. både 5 el 8 liter räcker långt.

ooms

Aktiv medlem
Som jag skrev ovan, dessa butiker (Stocksund, Liljeholmen, Fridhemsplan, och några till) nämns i fotnoten i reklambladet. Men trycksprutan är INTE markerad med * som indikerar att fotnoten gäller den, det är däremot andra produkter på den sidan. Kolla själv på länken jag postade högre upp i tråden!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer