Cykelväska på transferbuss

Mats65

Aktiv medlem
Jag har aldrig rest med cykel, men funderar på att åka iväg till lite varmare ställe. På charterbolagens hemsidor står det ofta att det inte finns en garanti att få med cykel på transferbussen även om man köpt cykelfrakt.
Har det hänt er någon gång att ni har nekats att ta med den på transferbussen?

Kan ju bli ganska dyrt och struligt att fixa alternativ transport om det är lång transfer.

nypan

Aktiv medlem
Händer nästan varje gång att jag blir nekad men att det löser sig efter man har tjafsat en stund. Helt obegripligt att charterbolagen inte begriper att resenär som bokat både transport av cykel på flyg och dessutom bokat transfer säkert är intresserad av att tilläggsboka transfer av cykel. Den tjänsteutvecklingen har dom missat helt. Om man reser med megastor tvillingbarnvagn så blir den prioriterad.

Rock

Aktiv medlem
Dom bråkar varje gång. En oförstående spansk(för det mesta) chaufför som inte förstår något, men sen har det alltid löst sig. Känner du inte för att argumentera i 10minuter så boka inte transfern utan ta en taxi.

clnr

Aktiv medlem
Ta en taxi direkt. Då slipper man ju dels bråka och dels åka förbi alla andra charterhotell. Och prisskillnaden brukar inte vara enorm.

Edit: För 3 personer med varsin cykelväska betalade vi €96 ToR Las Palmas-Maspalomas i minibuss i våras. Tror Fritidsresor tog 600-700 kr per person.

Senast ändrad:

julgus

Aktiv medlem
Häpp, precis vad jag sa till frun igår när hon (åter) gnällde över att jag tar med cykeln till Gran Canaria om några veckor.
"Då cyklar jag då för helvete från Las Palmas till Bahia Feliz " för att uttrycka mig precis som igår... ha ha ha

Cujo sa:
Bärmes på cykelväskan och så cyklar du till hotellet!

C-dale

Aktiv medlem
clnr sa:
Ta en taxi direkt. Då slipper man ju dels bråka och dels åka förbi alla andra charterhotell. Och prisskillnaden brukar inte vara enorm.

Edit: För 3 personer med varsin cykelväska betalade vi €96 ToR Las Palmas-Maspalomas i minibuss i våras. Tror Fritidsresor tog 600-700 kr per person.

Hade ni förbokat minibussen,och i så fall var?

poacue

Medlem
"Det är ovanligt att allt bagage inte får plats på våra transferbussar men resväskor, barnvagnar och rullstolar prioriteras i första hand. Vi måste informera om att den tas med i mån av plats även om den troligtvis kommer med. Skulle den inte få plats behöver du ta en taxi till hotellet!"

Mvh Ving!

Hoppas att det löser sig! Hört att det är vanligt att man behöver muta chauffören lite på GC!

Mats65

Aktiv medlem
Låter som att det är läge att kolla taxipriser i förväg då. Är det inte alltför dyrt är det ju klart smidigare.
Charterbolagen tar ju trots allt lite betalt för transfern och då är det ju surt om man inte kommer med.

GoranS

Aktiv medlem
Sen sparar du ju, som sagt, tid med taxi kontra att dels vänta på att alla människor ska komma på transferbussen och att den ska komma iväg och dels att den ska åka runt till ett antal andra hotell innan den kommer till ditt (Murphys lag säger att ditt hotell är något av de sista).

Preacher

Aktiv medlem
Taxi, alltid.

Har fått nog av att behöva tjafsa med resebolagsrepresentanter och chaufförer när man har bokat in och betalt extra för transfer av cykellåda/cykelväska.

Golfbagar i drivor lastas in utan en blinkning men sedan kommer man med sin cykel och då är man Judas all day.

45 minuters taxifärd på GC senast med minibusstaxi: 42€.

clnr

Aktiv medlem
C-dale sa:
clnr sa:

Hade ni förbokat minibussen,och i så fall var?

Ja, Vi använde Vivatransfers.com. Du lär få ett fordon som är större än vad du tror du behöver för att cyklarna tar plats, men totalsumman blev lägre och transfertiden kortare.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag skrev om detta i en av mina gc trådar tror det var 2015. En idot till chaufför som lastar hur dåligt som helst för att sedan kräva extra betalt. Boka taxi. Det är inte värt att börja semestern med onödig irritation.

JLarsson

Aktiv medlem
Eller så pröjsar man chaffisen för väskan för att sedan insistera på kvitto, vilket gjorde att det tog hus i helvete senaste gången jag åkte till playitas. Nu kanske apollo har fixat detta, men att anordna träningsresor där väldigt många kommer med cykelväska utan att ha en förutsägbar hantering av dessa är bara så jävla dåligt.

poacue

Medlem
Avbokade min transfer och bokade taxi istället.. bara nån hundring dyrare och är säker på att alla väskor får åka med! Dubbelt så snabb transfertid skadar ju inte heller!

poacue sa:
Avbokade min transfer och bokade taxi istället.. bara nån hundring dyrare och är säker på att alla väskor får åka med! Dubbelt så snabb transfertid skadar ju inte heller!

Bra! Har bara negativt att säga om charterbolagens transfer på Gran C, och aldrig något negativt att säga om taxin. Tror att taxi är reglerat på ön. Dyr bussresa jämfört med att betala samma eller mindre för taxi som tar dig direkt till hotellet istället för att vänta in alla resenärer och sen kuska runt till alla andra hotell innan du kommer till ditt (som alltid verkar vara det sista på turen).

Topp