Cykelväska

Jonasg72

Ny medlem
Cykelväska
Behöver någon typ av cykelväska till pakethållaren till cykeln på sommarstället. För att slippa i svettig på ryggen av ryggsäck. Billig och helst möjlig att bära någorlunda bekvämt. Användningsområde allt från att handla mat till dagsutflykter.

Någon som erfarenhet av xxls billigaste: https://www.xxl.se/bits-cykelvaska-...VSBV7Ch391gXYEAQYAyABEgL9N_D_BwE&gclsrc=aw.ds
Har inte lyckats hitta den på varuhus o känna på den.

Biltema har dels en snarlik, men något dyrare, dels den klassiska vattentäta (https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykeltillbehor/cykelvaskor/packvaska-bak-2000020549) som är större o dyrare. Tyckte den var aningens tung och lite klumpig. Hur är den att bära? Inte så särskilt billig heller?

Bikester säljer ju ett par sådana här där styckpriset bli lägre (men jag behöver egentligen bara en) https://www.bikester.se/red-cycling...MIlYf0v7rR6gIVm94YCh2EGAiUEAQYAyABEgIgqPD_BwE

Eller riktiga budgetalternativet, korg till pakethållaren att slänga ryggsäcken i.

Tankar?

nieves

Aktiv medlem
Cykelväska
Köp 2, det kommer alltid en stund då du behöver storhandla.
Biltemas väskor har jag hört är ok. Själv har jag bara haft Ortlieb som är bra. Numera har jag Gilles Berthoud, inte budget och inte vattentätt men snyggt.

CEHG

Medlem
Cykelväska
Ärligt talat, vad gör en svettig rygg? Ryggsäck är ändå rätt oöverträffat, om man inte ska in på kontoret direkt.

BFS

Aktiv medlem
Cykelväska

BFS

Aktiv medlem
Cykelväska
Anslutningar? Menar du fästanordningen för sätta den på pakethållaren? De ser lite simpla ut på bilderna av Julas ja.
Ja, det menade jag. Alla tre fästpunkter är justerbara på Biltemas. Det garanterar inte att det blir optimalt (de övre är tex väldigt grova), men det blir väldigt mycket roligare att ta av och på dem.

kais01

Aktiv medlem
Cykelväska
Ärligt talat, vad gör en svettig rygg? Ryggsäck är ändå rätt oöverträffat, om man inte ska in på kontoret direkt.
jag brukar endast vid pendling och endast när det är högsommarvarmt spänna fast ryggsäcken på pakethållaren.

det ökade luftmotståndet och inte helt angenäma tyngden i cykeln märks av.

cykelväskor är tyvärr hos mig dammsamlare i ett förråd. för små när man skall handla och halvbökiga att hålla reda på och hantera. en grej för långfärdscykling. ska jag handla spänner jag fast två fullstora kassar på pakethållaren.

ooms

Aktiv medlem
Cykelväska
Det är ju helt vidrigt, man blir ju kokt! Det finns en anledning att vindtäta plagg för intensiv träning, ex.vis längdskidåkning, har ryggpartier som andas.

Jonasg72

Ny medlem
Cykelväska
Ska man väldigt korta sträckor kan ryggsäck va smidigt men ska man bara över någon mil eller så är det inte värt att köra med ryggsäck.
Håller med och har man bra väska åker de ofta med på kortare sträckor!

Någon som provat att cykla med cykelkorg på pakethållaren? Nackdelen jag ser är att man inte vill bära med sig den och den då riskerar försvinna, andra nackdelar? Skrammel? Viktfördelning?

BFS

Aktiv medlem
Cykelväska
Håller med och har man bra väska åker de ofta med på kortare sträckor!

Någon som provat att cykla med cykelkorg på pakethållaren? Nackdelen jag ser är att man inte vill bära med sig den och den då riskerar försvinna, andra nackdelar? Skrammel? Viktfördelning?
Jag har buntbandat (och klamrat) fast en billig cykelkorg bak på en av mina minicyklar. Inget nån vill stjäla. Inget skrammel. Har kört med ett 20-pack cola i den utan några konstigheter. Handlar med rygga och lägger den där.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Cykelväska
Jag gillar väskor av alla möjliga olika slag. Det finns ju så många olika, men om du har pakethållare så är en sådan ~20 liters väldigt allround.
Har både Ortlieb och Biltema. De är bra båda två. Biltemas är väldigt mycket väska för pengarna. Just den du länkade till då tänkte jag på.
Bra också att de har reservdelar om något skulle pajja. Jag lägger min röst på en Biltema 23 liter.

BFS

Aktiv medlem
Cykelväska
Jag gillar väskor av alla möjliga olika slag. Det finns ju så många olika, men om du har pakethållare så är en sådan ~20 liters väldigt allround.
Har både Ortlieb och Biltema. De är bra båda två. Biltemas är väldigt mycket väska för pengarna. Just den du länkade till då tänkte jag på.
Bra också att de har reservdelar om något skulle pajja. Jag lägger min röst på en Biltema 23 liter.
Den lilla Biltemaväskan kostar lika mycket som den stora. 11 liter är inte mycket. Den stora är ett bättre köp.

erik h

Aktiv medlem
Cykelväska
Beställde just en Basil Robin till fulfixien för just sånt här, 10 kilo eller 20-25 liter till lokala ärenden eller utflykter med familjen (och då med 45 kilo på släp). Får se om det funkar och hur mycket det pajar styrningen, verkar mest vara hipstercyklar som kör korg fram. Men det är ju enkelt.

CEHG

Medlem
Cykelväska
Att lasta tungt på cykeln förändrar cykelns hela "beteende" på grund av viktfördelningen. Jag är rätt känslig för sådant om det inte handlar om att cykla just som "transport". Jag vill inte att cykeln vägenskaper helt plötsligt förändras eftersom jag ute i trafiken vill cykla med hög säkerhet. Sedan är jag nog inte så känslig för svett på ryggen eftersom jag svettas mycket överallt oavsett.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer