Cykelväskor för att pendla med två barn utan vagn på kolfibergaffel

pahjul

Ny medlem
Hej

Jag har en CX (stl S) med kolfibergaffel (och utan hål för att fästa något) två barn varav en i cykelsits och en planerad i en follow me tandem. Jag har en önskan att kunna cykla med dem till förskola, jobb och någon utflykt. Men hur får jag med mig saker och gärna en jobbdator på 15". Börjar landa i cykelkorg men det känns inte så snyggt och att ha. Ryggsäck finns inte utrymme för då utrymmet mellan cykeln och barnsitsen är för liten. Någon som har erfarenhet och löst detta?
/Kristin

Akronym

Aktiv medlem
Hej

Jag har en CX (stl S) med kolfibergaffel (och utan hål för att fästa något) två barn varav en i cykelsits och en planerad i en follow me tandem. Jag har en önskan att kunna cykla med dem till förskola, jobb och någon utflykt. Men hur får jag med mig saker och gärna en jobbdator på 15". Börjar landa i cykelkorg men det känns inte så snyggt och att ha. Ryggsäck finns inte utrymme för då utrymmet mellan cykeln och barnsitsen är för liten. Någon som har erfarenhet och löst detta?
/Kristin
Pakethållare och panniers låter väl som det enklaste

Akronym

Aktiv medlem

Bilagor

• 20220124_135908.jpg
    20220124_135908.jpg
    769.2 KB · Besök: 284

kontorsråttan

Aktiv medlem
Om man redan har en unge bakpå cykeln är det väl praktiskt att ta litet vikt fram. Antingen en löstagbar korg fram (fult men praktiskt) eller en pakethållare fram om det är en möjlighet rent tekniskt. Då har man ju uppsikt över datorn också, nog så smart i dagens samhälle.

Akronym

Aktiv medlem
Men vad har du för pakethållare? Känns inte som att det finns plats för det på min cykel..

Stolen är justerad en del framåt mot sadeln och panniern sitter så långt bak det går. Har väskorna längst bak även när stolen är borta för annars tar mina hälar i dom

pahjul

Ny medlem

Stolen är justerad en del framåt mot sadeln och panniern sitter så långt bak det går. Har väskorna längst bak även när stolen är borta för annars tar mina hälar i dom
Tack för tips! Ska spana in den.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
akta dig för bakvikt bara. Höll på att dra ena sonen i backen baklänges när jag lyfte av en väska jag hade på styret.

Känner igen problemet med taight avstånd mellan rygg o barnstol. Löste det en period med att jag la ryggan i en cykelkorg till o från förskolan, korgen lämnade jag kvar på förskolan o plockade på den när jag hämtade ungen igen. Var en snabblösning som var billig

Mikva

Aktiv medlem
Lösningen är n+1* = Surly Big Dummy, Kona Ute eller Xtracycle.

När jag cyklade med barn i barnstol på en vanlig cykel föredrog jag att lasta i korg på styret för att bättre balansera viktfördelningen på cykeln.

Hade en avtagbar korg från Hamax: https://www.jibo.se/cykeltillbehor/...706T3hpYZtb5EyngS2gwghatB4qLINM0aAuNGEALw_wcB
Fungerade, men det finns stabilare lösningar.

Jag skulle rekommendera en lösning med väskor eller flak på framgaffeln. Om gaffeln saknar fästen kan det vara ett alternativ att byta gaffel. Billigare än att köpa ny cykel och cykeln går att återställa vid behov.

*n+1 syftar på ny cykel

LWB

Aktiv medlem
Tubus Logo pakethållare kostar förvisso en slant, men där kan man skicka bak väskorna ganska långt. Så tyska som de är så upplyser de med all önskvärd tydlighet om att pakethållaren inte är godkänd för att skjutsa barn på. Men jag har svårt att tro att de inte skulle hålla.

Och fram, har inte ex. Pelago en pakethållare eller möjligtvis en korg som fäster i styret och nere vid navet? Det låter som att det vore klokt att kunna balansera vikten mellan fram och bak.

John Blaze

Aktiv medlem
Hej

/Kristin
Cykelvagn skulle jag säga. Sånt som barnen behöver på förskolan tar MYCKET plats. Overaller, regnkläder, stövlar, extrakläder...

Jag hade Thules största vagn till våra barn. Chariot Captain 2. Den säljs inte längre. Den var inte för stor, snarare lagom.

LWB

Aktiv medlem
Cykelvagn skulle jag säga. Sånt som barnen behöver på förskolan tar MYCKET plats. Overaller, regnkläder, stövlar, extrakläder...

Jag hade Thules största vagn till våra barn. Chariot Captain 2. Den säljs inte längre. Den var inte för stor, snarare lagom.
+1
Vi hade en enmans Thule Chariot men hade ofta gärna haft en 2x för att ha lite mer utrymme.

pahjul

Ny medlem
Känner igen problemet med taight avstånd mellan rygg o barnstol. Löste det en period med att jag la ryggan i en cykelkorg till o från förskolan, korgen lämnade jag kvar på förskolan o plockade på den när jag hämtade ungen igen. Var en snabblösning som var billig
Har varit inne på det med, men svårt nu med utelämning att "smuggla in" saker på förskolan =)

pahjul

Ny medlem
Tubus Logo pakethållare kostar förvisso en slant, men där kan man skicka bak väskorna ganska långt. Så tyska som de är så upplyser de med all önskvärd tydlighet om att pakethållaren inte är godkänd för att skjutsa barn på. Men jag har svårt att tro att de inte skulle hålla.

Och fram, har inte ex. Pelago en pakethållare eller möjligtvis en korg som fäster i styret och nere vid navet? Det låter som att det vore klokt att kunna balansera vikten mellan fram och bak.
Hej! Hittade förlängning delar till min thule pakethållare som skulle få bak väskorna, då kom problem två.. att stolen kommer slå sönder pakethållaren....

pahjul

Ny medlem
+1
Vi hade en enmans Thule Chariot men hade ofta gärna haft en 2x för att ha lite mer utrymme.
Vi har en för två men då tar den upp platsen att bogsera den andra ungen på som inte kommer orka cykla allt själv men ändå är för stor för vagnen... att få in rörelse är ibland lite knivigt.

pahjul

Ny medlem

Hej! Vi har en vagn men målet var att komma bort från den och få in lite mer rörelse för barnen.

pahjul

Ny medlem
Lösningen är n+1* = Surly Big Dummy, Kona Ute eller Xtracycle.

När jag cyklade med barn i barnstol på en vanlig cykel föredrog jag att lasta i korg på styret för att bättre balansera viktfördelningen på cykeln.

Hade en avtagbar korg från Hamax: https://www.jibo.se/cykeltillbehor/...706T3hpYZtb5EyngS2gwghatB4qLINM0aAuNGEALw_wcB
Fungerade, men det finns stabilare lösningar.

Jag skulle rekommendera en lösning med väskor eller flak på framgaffeln. Om gaffeln saknar fästen kan det vara ett alternativ att byta gaffel. Billigare än att köpa ny cykel och cykeln går att återställa vid behov.

*n+1 syftar på ny cykel
Hej! Har varit inne på att byta gaffel, men tycker att det borde finnas en lösning utan det ingreppet.

pahjul

Ny medlem
Hej! Tack för alla svar och tankar, efter många vändor med kollade på olika cykelkorgar, förlängningar och justeringar hit och dit har jag landat i att en sån här blir nog enklast att snabbt och enkelt få med sig det man behöver för en stund i lekparken, förskolan eller bara frakta sig med cykel. https://www.bikemasters.se/produkt/klickfix-vario-rack/

Topp