Cykelvagn efter landsväg.

Hej!
Har nyligen köpt en cykelvagn, en Croozer 2-sitsig för min 2-åriga dotter. Perfekt för att cykla i stan och hämta/lämna på förskolan och att handla med. Men hur ställer ni er till att cykla med cykelvagn efter landsväg? Den är ju trots allt ganska bred så bilister måste ju köra åt sidan och sakta in vid möte t.ex. Hade ju varit perfekt att slippa ta bilen även vid skogsutflykter och dylikt och istället ta cykel, men det kräver dock att man cyklar i mycket trafik och långa sträckor utan cykelfil. Hur ställer ni er till det? Är det en farlig och onödig risk att ta med ett litet barn för att slippa ta bilen?

Berk

Aktiv medlem
En cykelvagn är inte bredare en utrymmen en cyklist på en cykel behöver på gatan. Ett barn är också relativt bra skyddad i en vagn jämfört med på en cykel. Men skulle aldrig cykla på väger med mycket eller snabbt bilttrafik. Har kört mycket lvgcykel med vagn när min son var små. Jag kan komma ut stan på cykelbanor och ute välja väger med lite biltrafik.

velovin

Aktiv medlem
Jag har testat det på landsvägar med lite trafik, med förhoppningen att bilisterna skulle bete sig lite mindre dåligt när det är en barnvagn med. Så var tyvärr inte fallet.

Vissa strider är inte värda att ens försöka sig på. Det är klart begränsande, men priset är för högt.

classic

Aktiv medlem
Risken är liksom inte riktigt värd det. Jag är ingen landsväg cyklist. Men gissar att det är skönt att cykla på bilväg. För att slippa alla stop, kringeli krok o ojämnheter. Det går liksom inte så snabbt ändå,med vagn därbak. Så man kan lika väl cykla cykelbana

h.g.j

Aktiv medlem
Vi har cyklat en del med cykelvagn efter väg, både på semester och hemmavid. Det har inte varit några problem, mestadels har det varit efter mindre landsvägar, det inte är så kul att ligga efter större vägar särskilt länge.

Men det beror ju helt klart på trafikmängden...

Brakastruten

Aktiv medlem
Cykelsemestrat med kärra för hunden, och då varit noga med att göra oss synliga! Varselväst baktill på vagnen, är en snabbt intjänad ansträngning.. Reflexer och lysen, naturligtvis. Liksom glada färger på egna klädseln.
-Ändå väljer jag lugnare vägar med generös väg-ren. Det blir trevligare så.

Topp