Cykelvagn för barn med elassist?

alans

Medlem
Känns ju orimligt att en sån produkt inte skulle finnas, men min Google-fu sviker mig och jag lyckas inte hitta något sånt. Någon som har koll på om det finns något motsvarande?

Alltså en cykelvagn (exvis Thule) fast med batteri och motor.

perzzon

Aktiv medlem
Är det inte många gånger enklare att ha assisten på cykeln och slippa jiddra med påskjut/drag-sensorik osv?

Hep

Aktiv medlem
Om barnen redan är elassisterade kanske de kan hjälpa till med trampandet.

Om inte så håller jag med om att ha all drivning på cykeln. Läskigt nog med tunga barn i en vagn som skjuter på när man bromsar.

svpe

Aktiv medlem
alans sa:
Känns ju orimligt att en sån produkt inte skulle finnas, men min Google-fu sviker mig och jag lyckas inte hitta något sånt. Någon som har koll på om det finns något motsvarande?

Alltså en cykelvagn (exvis Thule) fast med batteri och motor.
Har också sökt efter nåt liknande och om jag minns rätt har jag sett lastkärror med elassist men inga vagnar för barn.
Fördelen med att ha assisten i vagnen är ju att man slipper elcykla när man inte behöver.

staine

Aktiv medlem
Inte för jag har nåt som helst med det att göra. Jag har kvar min gamla plastbalja från 90-talet, ypperlig kvalitet, tung och gedigen. Kapell och störtbåge. Klarar lätt två lågstadieungar. Så inget man vill byta bort.
Men undrar ändå bara, elassisterad kärra, hur skulle den regleras?

Larsifer

Aktiv medlem
Låter inte alls nyttigt för de små liven att sitta 3 cm ifrån en stark elmotor och de fält som den genererar..

Valhalla_

Aktiv medlem
Var hittar man elassistans till barn? Går det att eftermontera? Skulle behöva sådant ibland när kläderna tas på för långsamt och man blir tokig.

Atakua

Aktiv medlem
Larsifer sa:
jofahjalm sa:
Larsifer sa:
Låter inte alls nyttigt för de små liven att sitta 3 cm ifrån en stark elmotor och de fält som den genererar..
Är det lika farligt som mobiltelefoni eller att vaccinera sig?
Värre än mobiltelefon, skulle jag tro. Vad gäller vaccin får du klura ut själv. Men kanske inte lika många som du tagit?
Både solens och jordklotets egna elektromagnetiska fält är flera gånger starkare än en liten skärmad elmotor med stängda strömkretsar kan någonsin skapa. Ändå har människorna råkat överleva i tiotusen år trots deras 24/7 effekt, undrar hur så.

Doctor C

Medlem
staine sa:
Ngn form av PID-regulator som styr mot drag-/skjutkrafter i dragstången alternativt en teleskopisk dragstång och så styr man mot ett idealläge. Kanske.
Väl genomfört skulle vagnen kännas viktlös vid såväl acceleration som retardation.
Men jag tycker nog att det är lite att gå över ån efter vatten...

Larsifer

Aktiv medlem
Atakua sa:
Larsifer sa:
jofahjalm sa:
Larsifer sa:
Värre än mobiltelefon, skulle jag tro. Vad gäller vaccin får du klura ut själv. Men kanske inte lika många som du tagit?
Både solens och jordklotets egna elektromagnetiska fält är flera gånger starkare än en liten skärmad elmotor med stängda strömkretsar kan någonsin skapa. Ändå har människorna råkat överleva i tiotusen år trots deras 24/7 effekt, undrar hur så.
De fälten har alltid funnits och vi har utvecklats att tåla dom. Det kallas evolution och tar ett tag.

frankfurt

Aktiv medlem
Det vore ganska fett med en elbasist!
Tänk er en cykelkärra med Bootsy Collins! Eller Prince, han vägde ju typ som ett barn.
Eller vafan, tänk att ha McCartney lirandes basgången från Dear Prudence.

Men åter till kärran, tror det skulle fungera bra med en brytare som slår på vid drag och av vid tryck. Bygg själv!

För att kompensera den ickejoniserande strålningen från en borstlös elmotor på 250 watt kan man stänga ute den kosmiska strålningen med ett tunt lager aluminium i kärrans kapell, då borde snittstrålningen hamna under 0,2 mikrotesla. Eller håller man inne motorns strålning då?

Åter till Bootsy Collins, spelade han inte på Atomic Slop och Electric spanking of babies? Med Clinton alltså, apropå det där med strålning. George Clinton diggade nog rejäla mängder mikrotesla.

Snuten

Aktiv medlem
Valhalla_ sa:
Var hittar man elassistans till barn? Går det att eftermontera? Skulle behöva sådant ibland när kläderna tas på för långsamt och man blir tokig.
Absolut! Mycket intresserad här också. Tänk när rummet skall städas tex!

staine

Aktiv medlem
Doctor C sa:
staine sa:
Ngn form av PID-regulator som styr mot drag-/skjutkrafter i dragstången alternativt en teleskopisk dragstång och så styr man mot ett idealläge. Kanske.
Väl genomfört skulle vagnen kännas viktlös vid såväl acceleration som retardation.
Men jag tycker nog att det är lite att gå över ån efter vatten...
Ja. Lite som att ha en massa gadgets på sin bil. Varna för sidolinjer. Blinkar i backspegeln när ett fordon ligger bakom. ABS. ESP. Jo nejm it. Herrejösses alltså.

perzzon

Aktiv medlem
Antar att alla sett Carla cargo. De har ju löst det. Men med det priset hade jag hellre köpt två olika cyklar.

IM

Aktiv medlem
Snuten sa:
Valhalla_ sa:

Som varande icke-förälder har jag fått uppfattningen att småbarnsåren innehåller tillräckligt med fart och fläkt som det är? 😁

Snuten

Aktiv medlem
IM sa:
Snuten sa:
Valhalla_ sa:

Som varande icke-förälder har jag fått uppfattningen att småbarnsåren innehåller tillräckligt med fart och fläkt som det är? 😁
Energin är inte jämt fördelad.

kais01

Aktiv medlem
kul ide.

att fundera på är drivningen. skall den ske på två hjul lär det behövas differential, annars föreställer jag mig att den kommer att styra dragcykeln på ett obehagligt sätt. effekten kan studeras på tandemcykel där den som sitter bak genom att luta sig åt sidan tvingar främre cyklisten att följa efter.

och med driving bara på ena hjulet blir det snarast värre effekt men bara åt ena hållet.

som bromptonägare hade jag kanske funderat på en lösning där en barnfraktarcykel lämnas på dagis, och man pendlar vidare på sin medfraktade brommie.

en piggybackcykel för ett större barn kan ju också lämnas kvar med barnet.

själv körde jag när det begav sig med två barnsitsar, fram och bak, som lämnades kvar där resp barn befann sig och återmonterades vid hämtning. operationen tog några sekunder, och sitsarna kunde monteras även på den andra förälderns cykel. eller man kunde hämta varsitt barn utan närmare funderingar på logistiken, sitsen hörde sas samman med barnet. konceptet användes fram till att storebror började skolan och började ta sig dit på egen hand.

staine

Aktiv medlem
Jag tycker alla borde börja fundera på det här med elassist nu när de stänger ner Ringhals och importerad el blir skitigare än nånsin. Använd benen för bövelen!

staine

Aktiv medlem
Eller skicka över den här tråden till elcykelsidan då, ännu bättre. Tänka själv har inte varit svenskens bästa gren. Fan nu blev jag förbannad också.

Stålis

Medlem
staine sa:
Eller skicka över den här tråden till elcykelsidan då, ännu bättre. Tänka själv har inte varit svenskens bästa gren. Fan nu blev jag förbannad också.
Lugn. Inte hetsa för småsaker.
Det är ju rätt mycket i detta fora som inte handlar om cykelpurism så en liten tråd till kanske inte är något att bry sig i nu under årets sista självande minuter? Jag menar, om man är allvarligt sjuk så är det ju ok att prata el-mtb i detta forum. Så varför inte om man är frisk?

Hur som helst låter det vansinnigt onödigt och halvt farligt att ha assist på barnkärra.

DaK

Medlem
Stålis sa:
staine sa:
Lugn. Inte hetsa för småsaker.
Det är ju rätt mycket i detta fora som inte handlar om cykelpurism så en liten tråd till kanske inte är något att bry sig i nu under årets sista självande minuter? Jag menar, om man är allvarligt sjuk så är det ju ok att prata el-mtb i detta forum. Så varför inte om man är frisk?

Hur som helst låter det vansinnigt onödigt och halvt farligt att ha assist på barnkärra.
https://emmaljunga.com/sv/emmaljunga-estroller

Octagon

Aktiv medlem
Larsifer sa:
Atakua sa:
Larsifer sa:
jofahjalm sa:
Larsifer sa:
De fälten har alltid funnits och vi har utvecklats att tåla dom. Det kallas evolution och tar ett tag.
Man kanske kan sätta foliehattar på barnen som skydd? Eller se till att deras föräldrar begriper något om elektriska fält, det kallas utbildning och tar ett tag.

Larsifer

Aktiv medlem
Octagon sa:
Man kanske kan sätta foliehattar på barnen som skydd? Eller se till att deras föräldrar begriper något om elektriska fält, det kallas utbildning och tar ett tag.
Vad menar du egentligen? Försök svara seriöst.

Tror du på allvar att du kan skärma av en kraftig elmotor så att den inte ger en ansenlig strålning i cykelvagnen? Jag antar att du vet hur cykelvagnar ser ut? Ett enkelt kapell med ett stort hjul på var sida. Var sätter du motorn?

Eller menar du att forskning som pekar på koppling mellan EMF och barnleukemi har missat något?

Larsifer

Aktiv medlem
Atakua sa:
Larsifer sa:
Ja precis!
Elmotorn ger ju inte ifrån sig solstrålar och ett statiskt magnetfält som jordens. Att vi tål sol bra behöver inte betyda att vi tål elmotorer bra. Det var min poäng tidigare. Ber om ursäkt att det blev otydligt.

Mikva

Aktiv medlem
Motorsläde:
Vad kan gå fel?

För egen del föredrog jag påhängscykel när barnen var mindre. Det gör förvånansvärt stor skillnad när barnet hjälper till att trampa.
Burley Piccolo: https://www.burley.com/product/piccolo/
Nu cyklar barnen på egna cyklar och till våren ska Piccolon säljas.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer