cykelvagn för barn

Hästmyran

Ny medlem
cykelvagn för barn
Biltemas cykel vagn eller Julas där det går att placera 2 barn i.

Är det med fällbara ryggstöd, tänkte så att barnen kan sova om det blir sen cykling.

eller vet ni om det finns en annan variant som är BILLIG med fällbart ryggstöd om det finns..

sweet-o

Medlem
cykelvagn för barn
Jag tycker att om man ska ha en vagn som funkar så ska man satsa på en Chariot på en gång... det finns nog ingen bättre vagn!! Allt e bra tex fjädring, infästning, utrymme, stabilitet, kvallite, lastfömåga, andrahandsvärde, reservdelar, barnen sitter bra med hjälm, krocktestad, dom sover bra i den p.g.a det lutande ryggstödet m.m.
Visst att dom kostar en hel del men det är det bästa jag köpt på lääääänge! Min dotter är snart 4 1/2 år men hon sitter fortfarande bra i den fast hon är 110cm lång.
Köpte en billig vagn först men den är jobbig att ha efter cykeln, det skakar hoppar och skrammlar...
Vi fick en ny Emmajunga till vårat första barn (ca 8000:-) som började rammla isär efter 6 månader, hade jag vetat att Charioten är så otroligt bra så skulle jag köpt en sådan på en gång.

Köp en vagn för två barn.

Köp dyrt och gråt en gång...

Bilagor

• P240509_16.47.JPG
    P240509_16.47.JPG
    155.7 KB · Besök: 79
Senast redigerad av en moderator:

Brakastruten

Aktiv medlem
cykelvagn för barn
Julas orange-grå tål inte kyla!
Förra årets serie kallades tillbaka p.g.a material-utmattning, men de jag hann pröva brast i tyget! Ett tunt och sprött, plasbelagt nylontyg som frasar sönder i -10 grader. Så även den nyare med liten snål reflexpyramid i ryggen. Notera det för lilla avståndet, mellan vägg och hjul! Kan funka med barn(?), men inte så värst med en kringknövlande hund! Gaffatejp på utsidan, fick bli lösningen ett tag.

DSC-0040.jpg ht=240

Skall man enbart cykla på semestern, kan det vara idé att spara kvittot och få pengarna åter, när kärran trasats sönder inom året! Montera vid butik! Passformen har blivit sämre..

Senast redigerad av en moderator:

scuda

Aktiv medlem
cykelvagn för barn
http://www.nordiccab.com är ett sorts mellanting mellan Chariot och budgetmodellerna. Ingen fjädring men i övrigt mycket god kvalitet och funktion, dessutom trevlig service hos importören. Har bara hunnit cykla några rundor men är nöjd så här långt. Bra sittkomfort, stort lastutrymme och rimligt yttermått. Dessutom hyfsad skidfunktion om man är intresserad av det. 3 olika lägen på sätet, inte helt fällbart om man inte slackar ordentligt på remmarna, men Smulan har somnat gott ändå (11 mån).
Totalpris ca 8000 inkl alla tillbehör, ca 6k för bara vagnen.

Erol

Aktiv medlem
cykelvagn för barn
Vi hade en Chariot till vår första kiddie, och den var riktigt fin. Vi sprang dock mest med den, men cykelfunktionen var bra.

Nu med unge nummer 2 på dagis har vi köpt en CycleTrack på Coop. Jag kan ärligt säga att jag inte saknar Charioten. Visst är den här lite rangligare, och ibland hade det varit bra med fjädringen. Men då vi har den till att hämta/lämna på dagis (3 km) och ibland cykla och handla (7-8 km) och nästan uteslutande kör asfalt, kan jag inte se varför jag skulle betala 4 ggr så mycket för en "fin" vagn.

Det är klart, den nya vagnen går ju inte att bygga om pss som Charioten. Men nu var det ju cykelvagn som efterfrågades.

Kvalitén känns helt ok.

//Erik

Mr. Scott

Medlem
cykelvagn för barn
Charioten är dyr i inköp, men vad blir slutkostnaden? Den har bra andrahandsvärde och funkar till mycket mer. Så över de år man använder kärran så vad är extrakostnaden.

Hade vi köpten en Julakärra så hade vi behövt köpa något bättre för vår löpträning. Då hade vi ändå inte kunnat cyklar grusvägar och längs typ Göta Kanal som vi gör nu.

oxr

Aktiv medlem
cykelvagn för barn
Mr. Scott skrev:
-------------------------------------------------------

> Hade vi köpten en Julakärra så hade vi behövt
> köpa något bättre för vår löpträning. Då
> hade vi ändå inte kunnat cyklar grusvägar och
> längs typ Göta Kanal som vi gör nu.

Varför skulle man inte kunna cykla på grusvägar? Jag kör motionsspår med min biltema-vagn. Enda problemet är att i isiga backar skjuter vagnen på så att man får sladd och ekipaget knyter sig, men det problemet tror jag att jag hade haft även med en chariot.

Mr. Scott

Medlem
cykelvagn för barn
oxr skrev:

> Varför skulle man inte kunna cykla på
> grusvägar? Jag kör motionsspår med min
> biltema-vagn. Enda problemet är att i isiga
> backar skjuter vagnen på så att man får sladd
> och ekipaget knyter sig, men det problemet tror
> jag att jag hade haft även med en chariot.

Klart du kan, men fjädringen gör ju någon nytta, eller?

Största nyttan vi sett med fjädring är vid snabbare grusväg då det är tvättbräde eller potthål typ.

mytomspunnen

Aktiv medlem
cykelvagn för barn
Vår chariot kan vara det bästa köpet jag nånsin gjort alla kategorier.
De är sååååååååååå mycket bättre än allt annat. Oxr är bara dumsnål... ;-)

Brakastruten

Aktiv medlem
cykelvagn för barn
Jag tror det är mytomspunnen som försöker rättfärdiga dyrköpet för sig själv... ;)
Den var nog väldigt mycket bättre ändå. Det finns säkert någon som ser vad jag har!

Nämnde jag, att jag fick pengarna åter? Och det var en direkt dålig vagn! I år blir det att köpa en ny igen! Lyxigt värre. :p

mytomspunnen

Aktiv medlem
cykelvagn för barn
scuda skrev:
> http://www.nordiccab.com är ett sorts mellanting

> Totalpris ca 8000 inkl alla tillbehör, ca 6k för
> bara vagnen.

Vad kostar charioten numer egentligen? När vi skulle köpa så var det där exakt vad den kostade (Vi lyckades iofs få tag på en beggad några tusenlappar billigare än så men ändå).

oxr

Aktiv medlem
cykelvagn för barn
Litet förtydligande: Det är inget snack om att Charioten inte bara är åtta gånger så dyr som Biltema utan också åtta gånger så bra.

Kid1000

Aktiv medlem
cykelvagn för barn
Jag har haft en billig cykelvagn, och nu en chariot cougar 2, behöver jag nämna att jag sålde vår emmaljunga tvillingvagn och den billiga cykelvagnen och Cougar2 ersätter dom båda två galant så i längden blir det nog billigare än femtielva saker i carporten för bara två barn.

Har f.n tre barn, fyran kommer inom kort.
Köper nog en till Cougar 2, bara för att...

David_J

Medlem
cykelvagn för barn
Ang Chariot vagnar.
Vad är eran åsikt när det gäller nyfödda och den sk "hängmattan"?
Är Chariotvagnen att rekomendera även till de andra minsta eller rekomenderar ni med erfarenhet att man skall vänta tills barnet är typ ett halvår?
Jag är grymt sugen på en CX2:a av anledning att skaffa en vagn till allt (promenader, cykling, löpning) och slippa ha en av varje.
Delar era sambos/fruar (nu chansar jag att tidigare input kommer från personer av manligt kön) era åsikter om Chariotens oslagabarhet inom alla områden?
Finns det något negativt alls med Chariotvagnarna förutom den något saftiga prislappen (storlek, plats i bilen, in/ut i butiker, etc.?)?

Jag håller just nu på med att försöka bearbeta min sambo åt Chariothållet. Hon har dock stulit mina argument om att en produkt som skall användas i olika användningsområden aldrig blir speciellt bra på något.
Jag undrar när jag sagt något sånt... kanske när jag argumenterar för mina olika cyklars existens..

MVH David

PerryE

Aktiv medlem
cykelvagn för barn
Har ju haft vår Corsaire XL ett tag nu och otroligt nöjd med allt. I synnerhet packutrymmet där bak är kanon och det har ju inte Cougar och CX-modellerna. Men allt beror ju på vad man har för behov

Bilagor

• DSC00060_compressed.JPG
    DSC00060_compressed.JPG
    88.9 KB · Besök: 46

David_J

Medlem
cykelvagn för barn
Perry!

Efter lite trådarkeologi antar jag att du inte haft din vagn när töserna var små bebisar, korrekt?
Jag är lite intresserad av hur det fungerar med de aldra minsta i en Chariot. Nån som vet?
Mötte en mamma i vår lilla by med en Cougar1, hon nämnde nåt om att det fanns liggdelar till dubbelvagnarna, nån som vet om det stämmer och i såna fall blir en framåt eller bakåtvänd?

Ha det fint!

rikard

Aktiv medlem
cykelvagn för barn
Jag tror vi väntade 3 månader innan första cykelturen. Man skall inte cykla med ligginsatsen, men hängmattan är ok såfort de har lite stabilitet i nacken.

ligginsatsen gör att barnet ligger med huvudet mot den som går och puttar vagnen.

Mr. Scott

Medlem
cykelvagn för barn
rikard skrev:
> Jag tror vi väntade 3 månader innan första
> cykelturen. Man skall inte cykla med ligginsatsen,
> men hängmattan är ok såfort de har lite
> stabilitet i nacken.
>
> ligginsatsen gör att barnet ligger med huvudet
> mot den som går och puttar vagnen.

Har cyklat endel med småbabisar i hängmattan. Typ 3-4 månader, men det finns en del praktiska aspekter så som sol, temperatur mm som gör att man inte kan köra så länge.

Jag har en sådan Corsair XL som är på bild ovan. Men den är inte för att transportera med i bil när du är ute och handlar och så.

Vi kör i princip med följande uppsättning vagnar. Corsair XL för aktiviter och enkla/lätta paraplyvagnar för resor etc. Dom senare är inte så dyra men jäkligt bra att ha som komplement.

Libet

Ny medlem
cykelvagn för barn
Jag har en 7-veckors dotter och jag använder en Chariot Cougar med hängmatta. Första gången jag använde den var hon en vecka. Jag har en vanlig liggvagn också men den har jag aldrig använt, charioten är så mycket smidigare. Det som jag upplevt som mindre bra är två saker:
-Solskydd, när man fäller ner det så ser man inte barnet. Men ioförsig så är det så med alla bakvända barnvagnar.
-Fastspännandet, det krävs lite skjutande och dragande av barn och spännen. Blir ännu besvärligare när man lägger till en åkpåse. Men det kanske bara är för att jag är lite nojjig att skada barnet, tycker att det är jobbigt att spänna fast hon i bilstolen också.

Anledningen att jag inte köpte ligginsatsen var att vi hade en liggvagn annars hade jag satsat på ligginsatsen.

Förutom det är jag skitnöjd med vagnen, den osar av kvalite och min dotter ser nöjd ut i den. Ser framemot tills hon blir så stor att jag kan cykla med henne och nästa vinter så blir det skidor.

PerryE

Aktiv medlem
cykelvagn för barn
David - helt rätt att vi inte hade Corsaire när flickorna var små. Emellertid är det väl illustrerat hur det fungerar med en "Infant Sling" - de är framåtvända och det skall gå bra att använda även när man cyklar. Baby Bivyn verkar inte rekommenderas för cykling men det är nog upp till en själv hur man gör där. Skulle själv satsat på en Infant Sling om det varit aktuellt. Se http://www.chariot.de/en/chariot/vom-ersten-tag-an/ för illustrationer

Bästa är ju att testa - åka till Addnature (där vi köpt både en Phil and Ted samt vår Corsaire XL) och se hur det går. När barnen är små tycker de det mesta är "normalt" - dvs när äldsta dottern var 15 månader började jag cykla till dagis (i januari) med henne i en Hamax. Hon tyckte det var OK och vi hade riktigt kul när vi passerade gupp, snövallar och liknande. Fungerade bra med min Uncle John och Hamax även om frogglegs inte är optimala bromsen vid snö och regn

Numera använder jag Corsaire två-tre gånger/vecka och barnen tycker om det. Tänkte ett tag att byta till ett dagis närmare lägenheten men eftersom det fungerar så bra att cykla och barnen trivs där de går nu blir det inte av med byte av dagis.

Att skaffa en riktigt bra cykelvagn är ju också en investering i min cykling - om barnen inte trivs med cykelvagn måste jag ta buss eller liknande vilket är en så hemsk tanke att jag inte ens vågar tänka den ;)

Thomas

Ny medlem
cykelvagn för barn
Vi har en cougar 2:a sen snart 3 år. Båda ungarna har legat i hängmattan från ca 4 månaders ålder, både cyklandes (försiktigt) och gåendes. Funkar kanon. Sambon tycker det är jobbigt med framåtvända barn för hon har läst i en tidning att barn som inte tittar på mamma när de åker vagn kan bli knasiga. Inget jag lider av så jag använder den ofta. Den börjar bli lite trång när barnen blir uppåt tre men det funkar bara ungarna kommer överens.

Vi har kört en hel del veckohandlande i vår INNAN unge 2 kom. Det finns inte utrymme att handla särskilt mycket med Cougar, ångrade direkt att jag inte skaffade Corsaire XL pga detta.

Barnen tjuter av lycka när pappa svänger fram o tillbaka och de åker "karusell" därinne. :)

Skaffa inte barnsitsen för sittande barn om ni ska cykla, huvudkudden är i vägen för hjälmen.

Med två barn blir det fort jobbigt att cykla i motlut, jag började med singlespeed men det var inte bra så numer är det växlar som gäller, ett litet tips från en som inte har boaormar på låren till andra spagettiben.

Om ni bor i lägenhet, kolla så att den går in för den är breeed. Lättmanövrerad som attan men breeeed! Jag fick modda dörrkarmen i barnvagnsrummet med en handyxa...

David_J

Medlem
cykelvagn för barn
Det där med "Sambon tycker det är jobbigt med framåtvända barn för hon har läst i en tidning att barn som inte tittar på mamma när de åker vagn kan bli knasiga" kan bli ett problem då jag skall sälja in vagnen..

Jag kikar mest åt antingen CX2 eller Cougar2. Bor tyvärr inte så strategiskt nära en återförsäljare för att klämma o testa vagnarna.. Kan man med ett enkelt handgrepp fälla ihop vagnen och sen går den in i en bil av V70 storlek?

Tack för er input!
Kom gärna med mer..

/David

PerryE

Aktiv medlem
cykelvagn för barn
Vår Corsaire XL gick utan problem ner i en vanlig Golf. Med V70 och en CX2 behöver man nog inte ens fälla ihop den... bara lägga en ramp och köra in ;)

Appel

Aktiv medlem
cykelvagn för barn
Jag har varit hemmapappa i 2 mån nu och jag kände att jag bara måste ha en juste vagn. Efter en snabb marknadsundersökning (och lite penga ångest) köpte jag en Nordic Cab, året runt paket sport. Den är något billigare än cougar (vilken jag skulle säga är strået vassare än Noric Caben). MEN fördelen med Nordic Caben är att den känns lite mer oöm och är gjord för att kunna packa ihop till en takbox, något mindre yttermått och något större innermått! Kvalitén känns gedigen så att det räcker.

Jag är super nöjd!

Skidtur på Erstaviken:
nc_mini_skate.JPG ht=300

Gammelracern har fått bli pappacykel:
nc_mini.JPG ht=300

Erol

Aktiv medlem
cykelvagn för barn
oxr skrev:
> Ja, är det inte för jävligt att man ska behöva
> ha ögonkontakt med sina barn? Det är ju
> jätteopraktiskt.

Hehehe..

Det där med framåtvända barn har inte med att se sina föräldrar har jag fått förklarat för mig. Det har tydligen med möjligheten för små barn att sortera intryck att göra. Jag garvade som fan åt det där och tyckte det verkade vara trams, men har bytt åsikt sen nån person (vagt jag vet, men nån såndär barn...vetare. Det kan ha varit på DN.se jag läste) som brukar förmedla rediga, logiska åsikter om barn skrev att ungarna faktsikt kan bli stressade av att åka framåtvända.

Det kan ju vara idé att chilla lite när kidsen är riktigt små. Cykeln finns ju kvar.

Nordic Cab:en såg ju vettig ut.

//Erik (Tidigare Cougar-ägare)

Marx

Ny medlem
cykelvagn för barn
Hej

Jag har precis köpt mig en Nordic Cab. Nu har jag jätte problem med att få fast den på cykeln. Jag kör en Scott Scale -09. Har köpt nya snabbfästen så att jag kan få fast cykelfästet på cykeln. Men cykelfästet som ska sitta på vänster sida passar inte, det sitter inte rakt mot ramen utan vinklas snett så att kontaktytan blir felaktig. Cykelfästet kommer snett och ramen få ta en del stryk men man kan inte dra åt snabbkopplingen så bra att hela paketet (hjul, cykelfäste mm) låser ordentligt.

Vad fan ska man göra ???

H/ Marcus

Appel

Aktiv medlem
cykelvagn för barn
Marx skrev:
> Hej
> Cykelfästet kommer snett och ramen
> få ta en del stryk men man kan inte dra åt
> snabbkopplingen så bra att hela paketet (hjul,
> cykelfäste mm) låser ordentligt.
>
> Vad fan ska man göra ???
>
>
> H/ Marcus

Jag hade problem med frugans gaffeländar oxså. Det jag gjorde var att jag tog fram bågfilen och "skulpterade" fram rätt passform på cykelvagnsfästet så att det gick att klämma fast med snabbkopplingen ordentligt. Tror att fästet är starkt nog så att det räcker ändå. På min gammelracer funkade det bra direkt...

cykelvagn för barn
Kan verkligen rekommendera Chariot Cougar!
Har använt den till cykel, löpning, skidor,skridskor samt lekstuga. Skulle inte vilja utsätta min dotter för en cykeltur i en ofjädrad vagn, minsta lilla hål i vägen smäller rejält i en ofjädrad vagn, här i Dalarna har vi en del fina grusvägar, så Chariot är ett måste. Ekonomiskt tror jag inte skillnaden är speciellt stor heller då man kan använda Chariot i alla "vanliga" situationer också. Det vi kompletterat med är en lätt sulky for resor.

Kvalitetsmässigt ligger Chariot på Shimano Di2 nivå, och alla andra på Sora...

/Jens

bollen

Ny medlem
cykelvagn för barn
Jag är en sån där barn..vetare

att små barn behöver ögonkontakt med sin vårdgivare är ett mkt klokt råd

det finns ingenting bra med BARNVAGNAR som är framåtvända för barn upp till 2 års ålder
förutom att sälja in en ny grej på babyland för blivande föräldrar

skadligt?
det finns ju ingen direkt forskning just på framåtvända barnvagnar just nu (eftersom puckot som kom på idén med framåtvända barnvagnar för nyfödda gjorde det ganska sent), vad jag vet

men det finns barnläkare som hävdar att det kan leda till adhd och andra neuropsykiatriska funktionshinder

det man vet genom forskning och kliniska observationer är dock att barnet inte har samma förmåga som vi andra att filtrera det upplevelser som man är med om
hörsel, syn, lukt, balans, känsel
barnet använder sin vårdgivare/anknytningsperson/förälder som en som tolkar/filtrerar upplevelserna
ett mkt vanligt exempel är ju ett litet barn som man hälsar på, men som man inte har relation till, kollar med t.e.x. sin mamma hur hon reagerar på när du kommer fram. Om mamman svarar positivt tolkar barnet det som ofarligt.

ett barn som inte har fysisk närhet (bli buren t.ex.) och/eller emotionell/psykologisk närhet (ögonkontakt) att tolka sina upplevelser blir stressad
långvarig eller ofta förekommande stress är skadlig och än mer för de små

jag rekommenderar alla mina vänner som ska köpa barnvagn att undvika framåtvända upp till ivf 2 årsålder

däremot att sticka ut på ett löppass eller cykla ibland är väl ok, tycker jag
jag har själv en chariot som jag börjat använda till cykeln under min pappaledighet och min dotter var 14 mån första gången.

att däremot endast använda sig av framåtvänd vagn är enligt mig inte bra
betyder det att barnet kommer få problem?
det vet man ju inte riktigt idag, men de flesta (som kan ngt inom området små barn) skulle nog säga att man inte ger sitt barn optimal chans till utveckling

David_J

Medlem
cykelvagn för barn
Hej igen,

När börjar det bli trångt och obekvämt för barnen att åka i en chariot?
Jag lyckas inte hitta nån info om detta bara att en Cougar2/CX2 kan lasta 45kg.
Börjar vagnen kännas urväxt när kottarna når 1m?

Om man cyklar med endast ett barn i en Cougar2 eller CX2 blir den då märkbart labilare och tippkänskig?

/David

McOla

Aktiv medlem
cykelvagn för barn
Om man har ett barn i Cougar/CX 2 sätter man det i mitten, det finns spännen för att sätta ett barn i mitten så den blir inte labil eller tippkänslig.
På den första frågan vet jag inte. Mina barn är 16 månader nu, så än är det inga problem.

//Ola

PerryE

Aktiv medlem
cykelvagn för barn
Ett barn placeras ju lämpligen i mitten - tar bara några sekunder att flytta fästen. Tillämpas när jag har med mig springcykeln - när Isabella bir för trött att cykla spänner jag fast cykeln ovanpå handtagen

Corsaire är rymlig - äldsta dottern är 4.5 år och 107 cm och har fortfarande gott om plats - se ett april-inlägg från mig ovan (men då var hon nog någon centimeter kortare ...)

David_J

Medlem
cykelvagn för barn
Tackar för infon!
Genomtänkt att man kan "centrera" barnet..
Ja, 107cm verkar ju inte vara nåt problem, hoppas på input från någon Cougar alt CX ägare också.

PerryE

Aktiv medlem
cykelvagn för barn
CX och Cougar är nog det optimala om man skall träna och köra mycket och långt. Om man även vill kunna handla och transportera något är Corsaire svårslagen. Finns lite olika modeller uppställda på Addnature - bäst är att testa med barnen. Om de är med och beslutar blir det roligare!

David_J

Medlem
cykelvagn för barn
Tyvärr har jag lite långt till Addnature, vet faktiskt inte var jag kan kika på vagnarna då jag bor i NV skåne. Kanske finns det nåt ställe Malmö..

Här verkar det gå nåt mode i att ha Christiania Bikes men jag lägger hellre samma pengar på en bra cykelvagn + bra cykel.

Min tanke är att jag skall använda den som joggingvagn (och så cykelvagn oxå då såklart) sen hur mycket joggat det blir i slutändan återstår att se. Jag ger mig ibland ut med vår Urban Jungle men upplever att den är ganska trögsprungen.

Vagnen skulle i mitt fall även fungera som dagistransportmedel. Där verkar Corsairen precis som du säger svårslagen..

PerryE

Aktiv medlem
cykelvagn för barn
Att springa med två barn är tufft - däremot att köra cykelvagn är ju inte speciellt ansträngande. Använder Corsaire 5 dagari veckan och det har jag gjort sedan februari. I helgen blev det en liten tur på 36 km också vilket var kanon!

McOla

Aktiv medlem
cykelvagn för barn
Bikepro i Malmö säljer Chariot men de brukar bara ha en vagn framme i butiken.

Det var där jag köpte min Cougar 2, jag gillar den butiken.

//ola

hanek082

Aktiv medlem
cykelvagn för barn
Min första kommer nu i sommar och tänkte för en gång skull vara ute i god tid så man kan hålla koll på ebay och se om det går att komma över en cykelkärra till bra pris.

Vi såg denna när vi var ute och vandrade förra sommaren och den verkade riktigt smidig då den enbart har ett hjul så man inte behöver bry sig om bredden på stigen. Vagnen hade 200 mm fjädring och ser ut som man kan få tag på en ny en för ca 1000 euro. Kommer inte ihåg namnet nu men ska försöka leta upp det igen.

Någon som kört med denna och vet om den är bra eller ej?

Skrmavbild2014-03-08kl.09.22.40.png

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer