Cykelvagn för två barn(1 & 3 år)

Schreddan

Aktiv medlem
Är det någon som har tips på en cykelvagn för transport av barnen, året runt med bra komfort för dem.

Det finns gott om kombivagnar(gå,spring, skida och cykla) men jag vill ha en som är bara för cykel.

Vi har idag en gammal från Sportex och den duger men den minsta kan i princip inte ha hjälmen på utan den åker ner i ansiktet samt att den är inte av bästa utformning rent generellt så jag tror inte att den pall "taket" kan hasa ner etc.

Har hört att det finns/funnits vagnar från Trek men det verkar vara svårt att få fram, i alla fall i Sverige.

Jag har kollat på Chariot Carriers (Cougar & CX), Kidz Cab, Nordic Cab och Croozer, alla är ju kombi och den som är intressantast just nu är Kidz Cab. Den ligger bra prismässigt och verkar ha helt ok funktion.

/Freddan

jaras

Medlem
Jag tycker den här från Team Sportia verkar supersjysst (för 2500 kr). Två barn och fjädring, stora hjulen har parkeringsbroms.

Rullstolshjulsnav, dvs man kan trycka på knapp och dra ut/av hjulen. Det är en båge utanför hjulen på bilderna som man kan av.

Bilagor

• DSC00014.jpg
    DSC00014.jpg
    90.7 KB · Besök: 39
  • DSC00016.jpg
    DSC00016.jpg
    75.1 KB · Besök: 75

svpe

Aktiv medlem
Jag tror att Chariot har de bästa kärrorna för barn. Viktigt för mig är att vagnen har fjädring. Även om jag nästan uteslutande håller mig på asfalterade cykelbanor i stan så skakas barnen om ordentligt i kärran. Vill man ha fjädring så finns det inte mycket att välja på.

Har en Chariot Corseair XL som jag är ganska nöjd med. Rymlig, lätt, hopfällbar, justerbar fjädring, parkeringsbroms och med möjlighet att använda den som barnvagn/joggingvagn. Tyvärr dyr. Har också en Orby från 90-talet som jag köpte på blocket för 300kr. Fjädringen fungerar faktiskt bättre än på Charioten men i övrigt en sämre vagn.

Önskar dock att det fanns ännu bättre vagnar. När man cyklar med kärra är det ofta som kärran begränsar hastigheten. Trots fjädringen är det väldigt stötigt för barnen redan vid 20km/h.
Charioten är byggd för maxlast 45kg + vagn 11kg om jag minns rätt. Dvs 56kg till att bromsa med cykelns bromsar medger inte några höga hastigheter.

Mina önskemål på en cykelkärra är följande:
ca 10cm fjädring med oljedämpning
påskjutsbroms
parkeringsbroms
stort lastutrymme
två sittplatser med individuellt fällbara säten
automatisk belysning bakåt
belysning invändigt
hopfällbar

Nån som hittar eller bygger en sådan får gärna höra av sig...

Kung Stalle

Aktiv medlem
Du Freddan... Sune hade ju en Chariot för två att kränga för nåt år sen. Kolla med honom... kompispris vettu... Svenne!

Stalle

Jörgen_A

Aktiv medlem
Kapar tråden lite.

Går i köptankar på en chariot. Då jag planerar att köra en hel del grusväg funderar jag på att dra på ett par feta Big Apple och köra med lågt tryck. Någon som har provat detta?

/* Jörgen */

donc1000

Medlem
Hej
"Går i köptankar på en chariot. Då jag planerar att köra en hel del grusväg funderar jag på att dra på ett par feta Big Apple och köra med lågt tryck. Någon som har provat detta? "
-----------------------

Har en Chariot CX 2 och saknar erfarenhet gällande fetare däck än standard. Vet ej hur feta Big Apple är, men jag noterade att om de är tokfeta så kan det bli problem åtminstone gällande CX-modellen. Du har nämligen 1,5 cm från standarddäcks insida till snabbspännet till "bagageluckan". Standarddäcket bygger ca 4 cm från fälgens översida i höjdled.

I värsta fall fastnar således däcket i snabbspännet om man nu inte monterar av det.

Kör dock regelbundet grusväg av bättre kvalitet utan några som helst bekymmer. En dålig grusväg skulle dock kräva fartanpassning. Gällande grusväg så kan jag även rekommendera kompislapp på dragfordonet för det sprutar ganska rejält med enbart standardlängd på bakskärmen.

mvh
C

Schreddan

Aktiv medlem
Hade visst glömt av denna lite... ett raminköp kom i vägen. =)

Tack för tipset om den på Team Sportia, den hat faktiskt fjädring men jag tycker att sitt delen kunde ha varit lite mer påkostad(eller vad man ska säga), den ser ut som den jag har idag.

Som jag skrev tidigare, skulle gärna ha en Chariot CX2 men dels "kan" den mer än vad vi behöver och då är den ju ännu dyrare, att köpa en vagn på 10 lax som bara ska användas som cykelvagn på kortare sträckor finns inte.

Jakten fortsätter kanske eller så kör jag på den jag har så länge den funkar.

Tack för all info.

/F

Supertramp

Aktiv medlem
Nån som testat Trek Gobug?
Trek_s_Gobug_camping_trailer.jpg

Kostar begagnad ungefär som den där Team Sportia vagnen.
Fast den hade ju fjädring, och det verkar ju bra i och för sig.
Hade en gammal Biltema-vagn till mina tidigare barn och det blev lite skumpigt har jag för mig.

Senast redigerad av en moderator:

Carl R

Ny medlem
jaras skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker den här från Team Sportia verkar
> supersjysst (för 2500 kr). Två barn och
> fjädring, stora hjulen har parkeringsbroms.
>
> Rullstolshjulsnav, dvs man kan trycka på knapp
> och dra ut/av hjulen. Det är en båge utanför
> hjulen på bilderna som man kan av.

Den där kollade jag på i somras. Tyckte hjulens infästning var racklig och parkeringsbromsen var tyvärr ett skämt.

Supertramp

Aktiv medlem
Köpte Treken idag.
Hela utförandet känns mycket bättre än Spectra-vagen (inte Biltema, jag mindes fel) jag hade tidigare. Sätena har 5-punktsbälten och sidostöd, och tillsammans med rörkonstruktionen över vagen så känns den mycket säkrare än Spectra-vagnen.Konstruktionen gör att den känns rymlig också.

Ni som kör barn i cykelvagn, vid vilken tycker ni att dom är stora nog att börja åka vagn?
Min större grabb började jag skjutsa i vagn först när han var 4år, men det var för att jag själv inte började cykla förrän då. Funkar det när dom är 1 år? Tänker främst på att dom måste ha tillräcklig stabilitet i nacken.

JKolmo

Aktiv medlem
Jag köpte vår Chariot Cougar 2 när 1:an var 3,5 år och 2:an 1,5 år. Det gick perfekt med en 1,5 åring. Nu när de är 6 och 4 år vägrar de dock att åka vagn utan skall cykla själva. Jag får väl köra runt 3:an i den när han blivit lite äldre, och sedan lägga ut vagnen till försäljning på K&S...

poxisen

Ny medlem
Chariot cougar duo, Barn nummer 1 var då 1,5 år och barn nummer 2, nytillverkad, då körde vi den som vagn men när 2an var ca 3 månader så blev det cykla av. Införskaffade "sätesstöd" så 1,5åringen inte tappade huvudet samt "babysäte" som tillbehör vilket blir som en hängmatta med stöd för huvudet och det funkade kanon, finns även ligginsats, men det är helt omöjligt att hitta en hjälm som passar till 3 månaders(snälla låt det inte spåra ur till en diskussion om hjälm eller inte).

Surfa runt på "activekids.nu" och "http://www.activekids.nu/tillbehor.htm" så ser du vad jag menar och jag misstänker starkt att några av tillbehören går väldigt enkelt att konvertera så dom passar din vagn.

Nu är dom närmare 2,5 och 4 och håller precis på att växa ur vagnen, men den har funkat varje dag både som cykelvagn och som vanlig vagn. Den stora lärde sig cykla mha springcykel vid 3,5 år och den lilla kör fortfarande springcykel, det går snabbt som bara den, men dom har än så länge ingen kläm alls på andra trafikanter så det blir barnsadel ett tag framöver.

Misstänker att ni snart kommer att se en väl begagnad duo med tillbehör till bra pris samt springcyklar på annons snart ;)

/poxisen

PerryE

Aktiv medlem
Började skjutsa första barnet i Hamax när hon var 15 månader - hade nog gått tidigare också. Skulle definitivt inte varit ett problem att ha henne i cykelvagn men om man har ett barn är ju Hamax smidigare.

Vi har ju som sagt en Corsaire XL till våra barn som är 3.5 och "nästan" 5 år. Tycker lastutrymmet är kanon och dessutom är det ju den vagn som fungerar bäst till större barn.

kitzblitz

Aktiv medlem
Cyklade dagligen i alperna (grus och asfalt vägar upp och ner) med min äldsta tjej i en Trek vagn innan hon fyllde 1. Inga problem och hon verkar helt ok nu som 10'åring också :-)

AxelSthlm

Aktiv medlem
Om man köper en cx2 och bara har ett barn som är redo för transport nu, men ett andra som kommer bli till nästa år, går den att använda eller blir det balansproblem?

Är sugen på en bra kärra och har två barn men minstingen är ännu för ung.

David_J

Medlem
Har fått lära mig via Happy att om man kör ett barn i en vagn gjord för två så kan man sätta barnet mitt i vagnen. Flyttar nog om remmarna lite bara.

/David

Scott tokig

Ny medlem
AxelSthlm skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man köper en cx2 och bara har ett barn som är
> redo för transport nu, men ett andra som kommer
> bli till nästa år, går den att använda eller
> blir det balansproblem?
>
> Är sugen på en bra kärra och har två barn men
> minstingen är ännu för ung.

Ja det är inga problem CX2án är förberedd för att du kan göra det utan att du behöver ändra något i vagnen.

lleberg

Aktiv medlem
jag har haft lite tankar på att bygga en cykelkärra för transport av prylar dvs inte barn..
Och en tanke jag hade i den konsturktionen var att sätta på 20x2.0 Schwable big apple däck.. Det blir ju plush och kanske ett bra alternativ till fjädring. :)

AxelSthlm

Aktiv medlem
Efter att ha sett fina pedagogiska filmer på chariots hemsida undrar jag om inte en cougar2 är mer min melodi, dels billigare men också tillräcklig. "Infant" selen verkar ju bra dessutom, kan nog ta med 4 månaders dottern också redan nu med den......

Jisses vilken vinterträningsmaskin det kommer bli, tabata intervaller med två barn plus en 11 kg kärra :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer