Cykelvagn, vad ska man köpa?

mek

Ny medlem
Hej!

Jag bor rätt Central i Gävle och har sålt min bil för några år sen, så jag cyklar dagligen året om.

Jag hade lite småtankar på bullitt kanske längre fram när man ska på återvinningen, handla osv. Men dit är det ett tag. Så i väntan på att det eventuellt händer tänkte jag skaffa mig en smidig vagn!

Så? Vad ska man ha? Kostnad typ 1000:-

Kan detta vara något?

https://www.xxl.se/bits-cargo-trailer-cykelvagn-for-bagage/p/1108898_1_style

ensamvarg

Aktiv medlem
Ingen erfarenhet … men rekommenderad maxhastighet 12,5 km/h. Man undrar ju över övriga formuleringar ”lättrullad” …

Jag har en sån. Använder den för veckohandling och turer till återvinningsstationen. Nu efter mer än fem år, lite sliten i överdraget och rost på fälgarna, så funkar den fortfarande utmärkt bra.
Om jag skulle på en långresa så skulle jag kanske välja en finare kärra, men den här passar bra för kortare turer hemmavid. Bra pris. Extra kopplingar köper man på Biltema.

mek

Ny medlem
uffelundqvist sa:
Jag har en sån. Använder den för veckohandling och turer till återvinningsstationen. Nu efter mer än fem år, lite sliten i överdraget och rost på fälgarna, så funkar den fortfarande utmärkt bra.
Om jag skulle på en långresa så skulle jag kanske välja en finare kärra, men den här passar bra för kortare turer hemmavid. Bra pris. Extra kopplingar köper man på Biltema.
Låter riktigt bra!

Kan du berätta mer om kopplingen? Vad följer med? Hur fäster man på cykeln osv?

Dumma frågor kanske, men har aldrig haft en kärra.

1.jpeg

Kopplingen ser ut såhär. Den sätter man innanför snabbkopplingen på vänster sida. Den sätter man fast kärran där, det går jättelätt.

Har bits vagn fast för barn. Funkar jätte bra. Men bor på landet så hade behövt lite större däck när man inte cyklar på asfalt

Felix Adolfsson

Ny medlem
Hej.
Jag tänkte dra liv i den här tråden ihop om att få lite åsikter och perspektiv. Jag skall cykelsemestra i sommar till flera olika destinationer och i distanser. Jag tänkte köpa en cykelvagn för detta ändamål och undrar vad ni har för åsikter kring vagn med ett hjul i förhållande till vagn med två hjul?
Jag förstår att två hjul erbjuder stabilitet i stillastående form och att ett hjul erbjuder smidighet och att den inte är speciellt bred.
Men är det någon mer skillnad? Och vad bör jag tänka på?

Hej.
Jag tänkte dra liv i den här tråden ihop om att få lite åsikter och perspektiv. Jag skall cykelsemestra i sommar till flera olika destinationer och i distanser. Jag tänkte köpa en cykelvagn för detta ändamål och undrar vad ni har för åsikter kring vagn med ett hjul i förhållande till vagn med två hjul?
Jag förstår att två hjul erbjuder stabilitet i stillastående form och att ett hjul erbjuder smidighet och att den inte är speciellt bred.
Men är det någon mer skillnad? Och vad bör jag tänka på?
Ingen erfarenhet av vagn med ett hjul. Jag har en Chariot CX2 från 2012 (Alltså innan Thule köpte upp dem). Den är väldigt bra och får plats med två barn 2 åring och 4 åring plus massa packning. Så mitt tips är att försöka få tag i en chariot begagnad för de är mycket rymligare än de nya Thulevagnarna och på en cykelsemester så behöver du nog mycket plats för grejer.

perzzon

Aktiv medlem
De flesta sådan här trådar brukar landa i att ingen vill köra med vagn om de inte måste. Så om inte vagnen är för barn tror jag de flesta förespråkar bra väskor istället.
Själv har haft enhjulig vagn för ärenden, tvåhjulig hembygge för stora transporter, tvåhjulig cougar för barn och nu tvåhjulig cross för barn.
Det extra hjulet gör inte jättestor skillnad på asfalt. Men enhjulingen är så klart trevligast.

velovin

Aktiv medlem
De flesta sådan här trådar brukar landa i att ingen vill köra med vagn om de inte måste. Så om inte vagnen är för barn tror jag de flesta förespråkar bra väskor istället.
Själv har haft enhjulig vagn för ärenden, tvåhjulig hembygge för stora transporter, tvåhjulig cougar för barn och nu tvåhjulig cross för barn.
Det extra hjulet gör inte jättestor skillnad på asfalt. Men enhjulingen är så klart trevligast.
Håller med där.

Vi åker på många längre rundor med tält och barn, och det funkar. Cyklar jag utan barn skulle jag aldrig komma på tanken att lasta i vagn, om inte minst för att det dödar cykelglädjen så effektivt.

Kolla lite bilder på jorden-runt-cyklister, de flesta får med ett smärre bohag i bara väskor. (Även om jag skulle förorda att minimera packningen så långt detta bara går).

Ragnvald

Aktiv medlem
Hej!

Jag har cyklat Stockholm-Bryssel för 10 år sedan och cyklade 175 mil med en Croozer Transport (tvåhjulig, platt vagn) med en 80-liters packväska på. Sedan dess har jag tourat två resor i Skandinavien och en i USA, totalt runt 500 mil och då använt väskor.

1584699794360.png1584701088498.png

Fördel med vagn så som jag ser det:
1. Man får plats med mycket - kompromisserna ligger längre bort.
2. Man avlastar cykeln (mycket med tvåhjulig vagn, inte lika mycket med enhjulig vagn).
3. Lätt att packa.
4. Cykeln blir rätt smidig att röra (med tvåhjulig vagn iaf) då lasten inte ändrar karaktär på cykelns rörelser när man rullar på. Acceleration och inbromsning är en annan sak.
5. Lägre tyngdpunkt än med väskor - stabiliserar fint.

Nackdelar med vagn:
1. Man får plats med mycket man kanske kan fråga sig om det egentligen behövs.
2. Extra hjuldimension att hantera map. punkor.
3. Mer som kan gå fel
4. Tungt(!). En Thule Sportvagn (toppmodellen) väger 12-13 kg innan du börjar lasta. Min enkla lastvagn var 8 kg tom och var ingen lättviktare. Finns lättare, men jämför det med väskors egenvikt.
5. Svårare att få transporthjälp på vägen (bil/buss/tåg) då man är "hur stor som helst" om det krisar.
6. Vindfånget av en barnvagn är mycket stort relativt lastvolymen. Rena lastvagnar är bättre.
7. Tvåhjuliga löper vältrisk på trottoarkantar, potthål etc. Enhjuliga har inte samma bekymmer.

Med det sagt:
Jag hade inte köpt en barnvagn om ändamålet är endast "godstransport". Vindfånget (tvärsnittet sett framifrån/från sidan). blir alldeles för stort och de väger onödigt mycket för att hålla saker säkra och torra och dessutom bekväma. Bättre med lågt/platt och en vattentät väska som lätt kan tas in i tält.

Jag hade köpt en vagn om jag skulle ut och cykla med full bekväm campingutrustning på min landsvägscykel som enda alternativ, och kanske nu när jag har två barn som får åka barnvagnen och man behöver lite mera grejer för att hålla barnen glada som då inte går i barnvagnen.

Nu har jag alternativa cyklar och jag föredrar helt klart väskor på dessa framför att dra på en vagn, men om jag skulle dra en vagn för last utan hänsyn till cykelns lastkapacitet så hade det blivit en enhjulig vagn.

Hoppas jag inte lyckats motsäga mig själv här.. :-)

katten

Aktiv medlem
Jag funderar också på en sådan - vi bor numer 2km från ICA Maxi och en köpstad, dessutom inga backar. Känns löjligt att ta bilen.

Går det att ta bort gavlarna för att köra lite större saker också?

/A

steen

Aktiv medlem
I mitt tycke så är tvåhjuliga vagnar bökigare över lag än enhjuliga. Tyngre att dra, kan ha välttendens i högre hastighet. Bredden kan också vara en parameter när man ska trixa sig igenom bommar och mellan betongsuggor. Enhjulingen följer cykeln mkt bättre och är stabilare i högre farter. För egen del så kör jag med en B.O.B YAK. Den faller på priset då den kostar mer än 1000 kr. Den här är en billigare YAK-kopia, vet inte alls hur den är eller hur VidaXL är, men den kan ju vara ett alternativ. https://www.vidaxl.se/e/87184757180...MIwcjZ3Zq16AIVGqqaCh1mZgDaEAQYASABEgJUG_D_BwE
Såg att CdOn har en liknande för 1600 spänn.

/steen

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer