cykelvagn

bollen

Ny medlem
cykelvagn
ska bli farsa för tredje gången

letar cykelvagn som man kan kombinera som joggingvagn

har hittat chariot www.activekids.nu och nordiccab www.nordiccab.se

någon som har erfarenhet av dessa?
kvalitet?
andra märken?

rekrej

Aktiv medlem
cykelvagn
Jag har cyklat ca 400 mil med två ungar i vår Chariot Carrier (Cougar twin) den är helt grym!

Promenadhjulen är av skamligt dålig karaktär men jogging / cykel delen är super!

/Jerka

donc1000

Medlem
cykelvagn
Hej,

Har själv spanat lite på dina kandidater samt en annan vid namn Croozer (se länk nedan)

http://www.croozerdesigns.com/

Några spontana intryck:
Chariot - Rolls Roysen i såväl pris som kvalitet. Cougarvariantens skulle nog kännas skönast för löpning med sitt fina hantag. Men som sagt, dyrt värre

Nordic Cab. Perfekt att kunna fälla sätet i vagnen. Eventuellt är den ngt mindre än de andra - att kolla. Löpfunktionen var jag ej imponerad av då ett tämligen stort "naturligt" glapp förefaller finnas i hantaget. Rent estetiskt förefaller detta vara en cykelvagn med möjlighet att göra annat. Det fula cykeldraget finns där hela tiden.

Croozer. Samma prisklass som Nordic Cab. Något mindre funktionaliteter (ej slädfunktion t ex som båda ovanstende har). Har ej testat löpfunktionen, men om det är ditt andra syfte, så skulle jag testa denna vagn och jämföra mot den glappande Nordic Cab.

Tar gärna del av dina funderingar då jag på sikt är i liknande position som du, dvs mer än ett barn.

Ciao
C

actionbent

Ny medlem
cykelvagn
Croozer är jag tveksam till efter att hört grossisten säga "jag skulle aldrig sätta mina egna barn i den, för dålig kvalitet på den" men så säljer dom också Chariot ska man tänka på ;)

rikard

Aktiv medlem
cykelvagn
rekrej skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har cyklat ca 400 mil med två ungar i vår
> Chariot Carrier (Cougar twin) den är helt grym!

Vi kunde nästan inte vara mer nöjda med vår chariot.

> Promenadhjulen är av skamligt dålig karaktär
> men jogging / cykel delen är super!

Det gäller att byta de små oringarna som agerar bussningar på styraxlarna rätt ofta. Då är de hjulen kanon. Varje gång man provar att gå med en annan barnvagn blir man förundrad över att alla andra människor står ut öht.

Kupa

Aktiv medlem
cykelvagn
+1 (minst) på Chariot. Vi har en CX1 - visst var den dyr som fan, speciellt tillbehören tar de ju saftigt betalt för. Vi har cykel- och joggingseten. Valde CX för det bättre handtaget, bromsen och för att den fanns hemma när vi ville handla. Kunde väl varit lite bättre packmöjligheter på den, om jag fått önska något.

boson

Aktiv medlem
cykelvagn
Vi har en Croozer som vi är mycket nöjda med. Det beror väl lite på vad man prioriterar...

Fördelar Chariot:
- Bättre kvalitetskänsla. (Verklig kvalitet kan jag inte uttala mig om. Vi inte haft några problem med Croozern.)
- Fler tillbehör. Om man behöver det...
- Smalare (åtminstone enbarnsmodellen).

Fördelar Croozer:
- Billigare: 3100:- inkl. frakt från tyskland. Dessutom ingår alla tillbehör.
- Större lastutrymme.

Summa summarum skulle jag nog offra lite lastutrymme för att få en snyggare och lite smalare vagn om pengar inte spelade nån roll. Eftersom jag tyvärr inte är ekonomiskt oberoende så blev det en Croozer... :)

bollen

Ny medlem
cykelvagn
en frååga jag fått utifrån de olika modellerna:

ensits vagnarna räcker de till eller blir en sådan ganska snabbt för liten?

är det lika bra att köpa en tvåsits även om man endast ska ha en unge i (och därmed få mer packningsutrymme?

är en tvåsitsig vagn lite klumpig, gåller speciellt när man ska använda den som vanlig barnvagn och som jogging vagn??

johanå2

Ny medlem
cykelvagn
jag hittade en chariott CX-1 på blocket för 1 år sedan. Har löphjulen och cykeldelen som tillbehör. Visst vagnen kostar en hel del, speciellt CX modellen, men det är värt de tusenlapparna extra. Jag skulle tycka det va rätt irriterande att inte kunna ställa vagnen i en backe utan att den rullar iväg, för dom rullar verkligen iväg, har aldrig varit med om en vagn som rullar så bra. Bromsen är suverän när man springer elelr går i nedförsbackar, helt oslagbart.

Många av de lite billigare vagnarna har inte någon fjädring så som Chariott har, tänk dig själv att sitta i en vagn utan dämpare=ont i ryggen. Vagnen blir mer flexibel med fjädringen, du blir inte lika bunden till att springa på fina stigar utan rötter. Jag brukar släppa lite på luften i däcken och ställa fjädringen löst, då slukar den de flesta ojämnheterna.

Köp en CX, då kommer du bli nöjd och inte ångra dig efteråt. Kan inte utala mig om bredden på en dubbelvagn, men kan tänka mig att den blir klumpig att gå med om det är mycket folk.

Andrahandsvärdet är så pass högt att det nog inte är några problem att sälja din enkelvagn när du tycker att en dubbelvagn behövs. Behöver nog inte lägga mycket pengar imellan för att få en ny.

madeiraguide

Ny medlem
cykelvagn
Hej jag plockar upp en gammal tråd angående detta ständigt återkommande ämne. Jag skall börja med att säga att jag är återförsäljare för NordicCab i Stockholm och det finns möjlighet att hyra eller bara provrulla vagnen hos mig. Än så länge har jag vagnarna hemma, men till sommaren kommer de att finnas i lokal med mina uthyrningscyklar.

Jag har även slädfunktion att låna ut för den som vill åka skridskor eller skidor.
Kontakta mig via mail eller telefon för fler frågor eller för att bestämma tidpunkt och plats att träffas på.

Jag vill ckså säga att jag har en son på snart 2 år som jag använder vagnen till och det var även därför jag startade detta samarbete. Att få sälja en produkt som jag kan stå för och även använder själv.

/Mvh Erik Svedin Bikeguide-Stockholm

Topp