cykelvasan 2021 inställd, hemmavasan istället?

sub_sonic

Aktiv medlem
Nån som klurat ut vad man har för alternativ att göra med sin anmälningsavgift till Cykelvasan 2021? (Förra året kunde man välja återbetalning, men det verkar inte finnas i år!?) (Och för övrigt anser jag att det är på tok för dyrt för ett motionslopp. Lite motsägesefullt kanske eftersom jag ändå anmäler mig varenda år........)

Skärmbild 2021-06-02 100452.jpg

ooms

Aktiv medlem
Troligtvis lärde de sig förra året, och har nu uppdaterat villkoren för att slippa punga ut miljoner i återbetalningar. Du har ju alternativet att flytta anmälan till nästa år?
Mär jag läser villkoren för Siljan Runt verkar de ha gjort likadant, inget står om återbetalning vilket de gjorde ifjol, däremot att om loppen i september ställs in flyttas anmälan till nästa år Istället.

Det var väl ärenden uppe i ARN ifjol som gav praxis, nu minns jag inte exakt utfallet där men rimligtvis har arrangörerna uppdaterat sina villkor enligt detta.

poqa

Aktiv medlem
Troligtvis lärde de sig förra året, och har nu uppdaterat villkoren för att slippa punga ut miljoner i återbetalningar. Du har ju alternativet att flytta anmälan till nästa år?
Mär jag läser villkoren för Siljan Runt verkar de ha gjort likadant, inget står om återbetalning vilket de gjorde ifjol, däremot att om loppen i september ställs in flyttas anmälan till nästa år Istället.

Det var väl ärenden uppe i ARN ifjol som gav praxis, nu minns jag inte exakt utfallet där men rimligtvis har arrangörerna uppdaterat sina villkor enligt detta.
ARN skrev väl att ideella föreningar inte behöver betala tillbaka, men företag bör göra det.
Jag tycker ju personligen att Vasaloppet är tillräckligt stora för att räknas till de som bör betala tillbaka, även om det drivs utifrån en förening!

fhloston

Aktiv medlem
ARN skrev väl att ideella föreningar inte behöver betala tillbaka, men företag bör göra det.
Jag tycker ju personligen att Vasaloppet är tillräckligt stora för att räknas till de som bör betala tillbaka, även om det drivs utifrån en förening!

Stora lopp drivs väl av AB, även när det är en förening som ligger bakom? För att skydda föreningen om loppet skulle gå med brakförlust.

ooms

Aktiv medlem
Villkoren lyder såhär numer:
Har svårt att se att de skulle uppdaterat dem utan att ha anpassat sig till ARN-utfallet. Nu nämns iaf att det aldrig blir fråga om återbetalning.
Ifjol nämndes väl återbetalning, men de menade att det var force majeure. Jag minns inte om det bara var det som ARN prövade, eller om det var att villkoren skulle vara oskäliga.

vndre

Medlem
Även jag var anmäld till årets upplaga... Och jag har varit i kontakt med dom för att försöka få tillbaks mna pengar då det handlar om en väldigt ansenlig summa på 3250 kr (Ultravasan inkl).
Jag skrev till dom direkt efter när dom skickade ut notisen om att sommarveckan blir inställd iår och var först väldigt snabba och skickade tillbaks ett färdigt skrivet mail med argumenten:

- "I den rådande pandemin har vi på Vasaloppet tvingats anpassa vårt arrangemang efter rådande situation och gällande restriktioner."

-"Enligt anmälningsvillkoren som finns mellan Vasaloppet och Dig som deltagare gäller att anmälningsavgiften inte återbetalas vid inställt lopp som beror på bland annat myndighetsbeslut eller smittspridning av virus."

- "Enligt Vasaloppets uppfattning är dessa anmälningsvillkor rimliga och inte på något sätt oskäliga.
Allmänna reklamationsnämnden har i mål 2020-06881 prövat frågan om återbetalning av anmälningsavgift när anordnaren är en ideell förening och konstaterar att avtalsvillkor ej skall jämkas om anmälningsavgiften inte uppgår till ett så stort belopp, vilket man anser att anmälningsavgifter till motionsarrangemang inte gör.
Ovanstående anges också i ett pressmeddelande från ARN från 2020-06-29, se länk: https://www.arn.se/om-arn/pressmeddelanden/arn-har-fattat-beslut-i-arenden-dar-evenemang-har-stallts-in-pa-grund-av-coronaviruset-och-covid-19/"

MEN - Det finns idag inget myndighetsbeslut som täcker idrottsevenemang i Augusti. Och idag är över 40% av den svenska befolkningen vaccinerade vilket betyder att vi med råge kommer nå flockimmunitet.

Dom definerar smittspridning av virus som force majeure...vilket är en klausul för "oförutsägbara händelser". Vi har haft covid-19 i över ett år, det är allt annat än oförutsägbart.

Dom hävdar att dom inte behöver betala tillbaks för att dom är en ideel förening. Men det är fastställt i ARN mål 2020-05928 att dom inte ska betraktas som ideel förening utan som näringsidkare. Och ska då gå under samma krav som andra bolag. Dom har även en VD som säkerligen kommer plocka hem en fet bonus. Samt att beloppets storlek inte spelar någon roll för att vi har alla gått igenom och påverkat alla. Sen ska det också nämnas att fallet dom refererar till är för GBG varvet som har en deltagaravgoft på 595, sen att dom har typ 300% dyrare glömde dom att nämna.

Har alltid varit en ambassadör men är så less på Vasaloppet, och har tappat all respekt för dom.

Har vi en jurist i huset som kan fortsätta nysta i detta?

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Även jag var anmäld till årets upplaga... Och jag har varit i kontakt med dom för att försöka få tillbaks mna pengar då det handlar om en väldigt ansenlig summa på 3250 kr (Ultravasan inkl).
Jag skrev till dom direkt efter när dom skickade ut notisen om att sommarveckan blir inställd iår och var först väldigt snabba och skickade tillbaks ett färdigt skrivet mail med argumenten:

- "I den rådande pandemin har vi på Vasaloppet tvingats anpassa vårt arrangemang efter rådande situation och gällande restriktioner."

-"Enligt anmälningsvillkoren som finns mellan Vasaloppet och Dig som deltagare gäller att anmälningsavgiften inte återbetalas vid inställt lopp som beror på bland annat myndighetsbeslut eller smittspridning av virus."

- "Enligt Vasaloppets uppfattning är dessa anmälningsvillkor rimliga och inte på något sätt oskäliga.
Allmänna reklamationsnämnden har i mål 2020-06881 prövat frågan om återbetalning av anmälningsavgift när anordnaren är en ideell förening och konstaterar att avtalsvillkor ej skall jämkas om anmälningsavgiften inte uppgår till ett så stort belopp, vilket man anser att anmälningsavgifter till motionsarrangemang inte gör.
Ovanstående anges också i ett pressmeddelande från ARN från 2020-06-29, se länk: https://www.arn.se/om-arn/pressmeddelanden/arn-har-fattat-beslut-i-arenden-dar-evenemang-har-stallts-in-pa-grund-av-coronaviruset-och-covid-19/"

MEN - Det finns idag inget myndighetsbeslut som täcker idrottsevenemang i Augusti. Och idag är över 40% av den svenska befolkningen vaccinerade vilket betyder att vi med råge kommer nå flockimmunitet.

Dom definerar smittspridning av virus som force majeure...vilket är en klausul för "oförutsägbara händelser". Vi har haft covid-19 i över ett år, det är allt annat än oförutsägbart.

Dom hävdar att dom inte behöver betala tillbaks för att dom är en ideel förening. Men det är fastställt i ARN mål 2020-05928 att dom inte ska betraktas som ideel förening utan som näringsidkare. Och ska då gå under samma krav som andra bolag. Dom har även en VD som säkerligen kommer plocka hem en fet bonus. Samt att beloppets storlek inte spelar någon roll för att vi har alla gått igenom och påverkat alla. Sen ska det också nämnas att fallet dom refererar till är för GBG varvet som har en deltagaravgoft på 595, sen att dom har typ 300% dyrare glömde dom att nämna.

Har alltid varit en ambassadör men är så less på Vasaloppet, och har tappat all respekt för dom.

Har vi en jurist i huset som kan fortsätta nysta i detta?
Regeringens öppningsplan är ju tydlig att det är max 600 deltagare som kommer gälla i augusti (om de kan göra de aviserade lättnaderna i juli). Nästa steg kommer ev i september (inget datum specat), så det är ju redan nu fullständigt uppenbart att det inte kommer gå att genomföra några Vasaloppsevenemang i augusti.
Här är f.ö. ARN:s beslut ang Vätternrundan. Tycker inte det är solklart att även en näringsidkare skulle vara skyldig till återbetalning, så länge det tydligt angivits i villkoren. Jag tror de har torrt på fötterna i detta.

poqa

Aktiv medlem
Hursomhelst svinigt att hålla på pengarna med argumentet att de erbjuder mig att ta en cykeltur här hemma, som ersättare för en masstartstävling med stort jippo.

Azog

Aktiv medlem
Alltså, att det skulle vara på håret att det skulle gå att arrangera så stora lopp i sommar har väl inte varit någon hemlighet. Inte villkoren för återbetalning heller.

Jag har gärna kvar lopparrangörer för att kunna åka lopp i framtiden och har full förståelse för att de inte kan betala tillbaka allt efter två års utebliven intäkt.

Rimligen hanterar man såna här situationer genom att inte anmäla sig till saker man inte har lust att vaska anmälningsavgiften på eller skjuta upp ett år.

vndre

Medlem
Alltså, att det skulle vara på håret att det skulle gå att arrangera så stora lopp i sommar har väl inte varit någon hemlighet. Inte villkoren för återbetalning heller.

Jag har gärna kvar lopparrangörer för att kunna åka lopp i framtiden och har full förståelse för att de inte kan betala tillbaka allt efter två års utebliven intäkt.

Rimligen hanterar man såna här situationer genom att inte anmäla sig till saker man inte har lust att vaska anmälningsavgiften på eller skjuta upp ett år.

Absolut är det så att man inte behöver anmäla sig. Och det kommer jag tyvärr inte längre göra.
Orsaken till varför jag gjorde det, var dels att jag först och främst ringde deras support och frågade vad som skulle hända om loppet blev inställt (dom bekräftade att man skulle få pengarna tillbaks) och framförallt för att ha en garanterad plats till loppen för att kunna genomföra Vasaloppstrippeln.
Men jag hade ju kunnat lägga ner den ofantligt mkt träning som behövs, hyra stuga, boka upp hela semestern till loppen och sen upptäcka att det inte finns några biljetter kvar. För att sen få göra hemmavasan och få en tshirt för besväret.
Men det är väll som du säger att man måste vara beredd att vaska.....

Det jag inte förstår är varför jag som konsument ska betala för dom?
Dom har garanterat mer pengar än mig, och jag kan även gissa att dom får en hel del i bidrag från både stat och kommuner. Vilket jag inte får.......

poqa

Aktiv medlem
Absolut är det så att man inte behöver anmäla sig. Och det kommer jag tyvärr inte längre göra.
Orsaken till varför jag gjorde det, var dels att jag först och främst ringde deras support och frågade vad som skulle hända om loppet blev inställt (dom bekräftade att man skulle få pengarna tillbaks) och framförallt för att ha en garanterad plats till loppen för att kunna genomföra Vasaloppstrippeln.
Men jag hade ju kunnat lägga ner den ofantligt mkt träning som behövs, hyra stuga, boka upp hela semestern till loppen och sen upptäcka att det inte finns några biljetter kvar. För att sen få göra hemmavasan och få en tshirt för besväret.
Men det är väll som du säger att man måste vara beredd att vaska.....

Det jag inte förstår är varför jag som konsument ska betala för dom?
Dom har garanterat mer pengar än mig, och jag kan även gissa att dom får en hel del i bidrag från både stat och kommuner. Vilket jag inte får.......
Jag skulle dessutom tro att de sparar en hel del pengar på att inte genomföra själva arrangemanget. Åtminstone dessa pengar borde ju isf fördelas ut på de som betalat (och är grunden för hela deras verksamhet).

Bikzz

Aktiv medlem
Riktigt svinigt gjort av Vasaloppet, men dom vet väl att folk kommer tillbaka ändå.
Om man betalar en massa stålar för någon tjänst, som sen inte levereras, är det väl självklart att man skall få tillbaka större delen pengarna. Vad har hänt med konsumentskydd osv ?

ooms

Aktiv medlem
Hursomhelst svinigt att hålla på pengarna med argumentet att de erbjuder mig att ta en cykeltur här hemma, som ersättare för en masstartstävling med stort jippo.
Nu tycker jag att villkoren är ganska tydliga med vad som gäller, då kan man ju välja att inte anmäla sig om man inte gillar dem, speciellt ett sånt här år.
Men, jag håller med om att det hade varit snyggt med viss återbetalning om man byter till Hemmavasan. Dock finns ju även möjligheten att skjuta starten till nästa år, vilket jag skulle ha valt.
Siljan runt gjorde lite tvärtom, de öppnade anmälan till hemma-arrangemanget först, sedan när de öppnade till ”riktiga” loppet kunde man välja att uppgradera (till viss kostnad, man fick tillgodoräkna det man betalt redan). Men om det blir inställt blir det ingen återbetalning, utan anmälan flyttas till nästa år.

Azog

Aktiv medlem

Om jag köper en ny bil så är det orimligt att handlarn byter ut den mot en lådbil pga att de har det trångt på parkeringen 🤷‍♂️
Fast i det här fallet erbjuder de ju dig antingen en lådbil nu eller att vänta en stund på den riktiga varan.

Worst case så har man redan betalt nästa års lopp.

Jag fattar att det inte är så kul. Jag har själv fått ett lopp inställt och ett lopp uppskjutet ett år utan ersättning. Men det hade varit en sak att bli upprörd och chockad förra året när man inte visste läget vid anmälan, nu var det ju uppenbart för alla med ögon att se med vad som skulle hända om inte reglerna lättades i tid.

Och att vasaloppen kostar pengar bör man ju också veta innan man anmäler sig, så jag förstår inte riktigt vad det tillför diskussionen. Personligen tycker jag att man fått vad man betalat för de år jag deltagit. Tycker man inte det så är det ju bara att låta bli..

poqa

Aktiv medlem

Fast i det här fallet erbjuder de ju dig antingen en lådbil nu eller att vänta en stund på den riktiga varan.

Worst case så har man redan betalt nästa års lopp.

Jag fattar att det inte är så kul. Jag har själv fått ett lopp inställt och ett lopp uppskjutet ett år utan ersättning. Men det hade varit en sak att bli upprörd och chockad förra året när man inte visste läget vid anmälan, nu var det ju uppenbart för alla med ögon att se med vad som skulle hända om inte reglerna lättades i tid.

Och att vasaloppen kostar pengar bör man ju också veta innan man anmäler sig, så jag förstår inte riktigt vad det tillför diskussionen. Personligen tycker jag att man fått vad man betalat för de år jag deltagit. Tycker man inte det så är det ju bara att låta bli..
Vi har ju olika syn på saken uppenbarligen.
Jag tycker att ansvaret för att planera för, och ta risken i ”nu var det ju uppenbart för alla med ögon att se med vad som skulle hända om inte reglerna lättades i tid.” ska ligga hos arrangören.
Att prata om det som att det är Force Majeure är ju inte rimligt.
Arrangören har varit mycket medveten om förutsättningarna, och borde haft en vettig plan för det, som inte innehåller att belasta kunden på detta vis.

Jag är själv arrangör av en cykeltävling. I mycket mindre format såklart.
Vi har planerat så mycket vi kan för olika scenarion och senarelagt alla kostnader så mycket det går, just för att undvika en ekonomisk förlust om vi tvingas ställa in.
Att ställa in tävlingen och fortfarande göra en rejäl vinst skulle inte vara en option för oss. Men vi är ju en ideell förening som gör detta för att folk ska få tävla cykel, inte för att snuva folk på pengar!

Edit: ( Vi gör ju iofs inga stora pengar på arrangemanget utan restriktioner heller).

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Jag tycker att ansvaret för att planera för, och ta risken i ”nu var det ju uppenbart för alla med ögon att se med vad som skulle hända om inte reglerna lättades i tid.” ska ligga hos arrangören.
Arrangören har varit mycket medveten om förutsättningarna, och borde haft en vettig plan för det, som inte innehåller att belasta kunden på detta vis.

Vi har planerat så mycket vi kan för olika scenarion och senarelagt alla kostnader så mycket det går, just för att undvika en ekonomisk förlust om vi tvingas ställa in.
Att ställa in tävlingen och fortfarande göra en rejäl vinst skulle inte vara en option för oss. Men vi är ju en ideell förening som gör detta för att folk ska få tävla cykel, inte för att snuva folk på pengar!

Edit: ( Vi gör ju iofs inga stora pengar på arrangemanget utan restriktioner heller).
Det kan ju dock vara viss skillnad på att rodda arrangemang under en vecka och med tiotusentals deltagare och ett endagarslopp med något hundratal...

F.ö. så talar de inte om Force Majeure nu, de har en Covid19-paragraf i sina villkor som är väldigt tydlig med vad som gäller. Gillade man inte den, var det ju bara att låta bli att anmäla sig. Det verkar ju också som att många tagit fasta på det, 2017 var det 28.000 anmälda till sommarveckan, i år verkar det ha varit ca hälften.

Och som sagt, ni får ju skjuta starten till nästa år (och får därmed antagligen en billigare startplats än vad den troligtvis kostar då), så det är ju inte så att de ”snor” pengarna.

Azog

Aktiv medlem

Min förening har gjort som er med våra arrangemang. Det var självklart för oss också.

Men nu är detta en ganska mycket större organisation som arrangerar ett ganska mycket större arrangemang. Och således har ganska mycket större fasta kostnader. Även om de så klart senarelagt och snålat de också.

Jag tycker att de har gjort vad som kan förväntas av dem (och precis som alla andra större arrangörer jag sett gjort i år) varit tydliga med vad som händer i det fallet att deras arrangemang blir inställt.

Sen kan man ju ha åsikter om det så klart, men att klaga på att man blir lurad är lite magstarkt tycker jag.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Ska börja lägga ut annonser på köp och sälj på grejer jag inte kan leverera och sen hävda coronapandemi. Jag är en ideel handlare så det är ok om jag tar betalt ändå.

ooms

Aktiv medlem
Ska börja lägga ut annonser på köp och sälj på grejer jag inte kan leverera och sen hävda coronapandemi. Jag är en ideel handlare så det är ok om jag tar betalt ändå.
Ja, anger du tydligt i dina köpevillkor att coronapandemin kan innebära att du måste skjuta leveransen till nästa år så är det nog ok. Om du bara tar pengarna och drar får du problem.

sub_sonic

Aktiv medlem

Jag har aldrig lust att vaska någonting. Rätt ska vara rätt.
Har pysslat med enduro i många år, och där återbetalar arrangören alltid avgiften vid inställt lopp (minus 50 / 100kr). Dessutom brukar startavgift vara kring 300-500 kr. (Förutom Gotland Grand National + nån mer då, som drivs av ett bolag och har spårat ur totalt)

Masjevel

Aktiv medlem
Tycker de är popcorn-dax över hela den hela den här tråden.
Global pandemi, och anmälningsvillkor som är uppdaterad för att hantera detta.
De är ju inte så att någon vill ha kvar varken pandemi eller restriktioner.
Vänta bara. Vasaloppet hittar säkert på ett sätt att håva in anmälningsavgifter och sen genom kryphål slippa arrangera några lopp även efter att pandemin är över. Värsta affärsmodellen ju!
Tänk att få köra en Hemmavasa cykel varje år för endast 1150kr! Digitalt diplom ingår!!

skier

Aktiv medlem
Det är väl bara att flytta sin anmälan till nästa år?
Varför skulle man bränna sin anmälningsavgift på att köra hemmavasan istället, träna är ju gratis?

Jag var anmäld till två större lopp 2020, bägge blev flyttade till i år utan någon extra avgift, tycker det är en rimlig åtgärd när det är pandemi, är ju ändå inte så ofta som det händer.

poqa

Aktiv medlem
Jag påstår inte att Vasaloppet har LURAT någon. Bara att de har ett, vad jag tycker, dåligt/orimligt avtal som de tvingar på alla sina deltagare.

Ja, det är frivilligt att anmäla sig, och det går bra att flytta fram ett år. Men det skulle också vara möjligt för Vasaloppet att betala tillbaka avgiften!

Pandemin är inte längre en överaskning eller oväntad händelse för en arrangör. Därför bör man planera för den, utan att bygga den planeringen på att man ska sitta på deltagarnas pengar i ett helt år. Jag tycker inte det är snyggt helt enkelt.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Vasaloppet sitter ju på en ganska stor maskinpark, anställd personal, hyror för lokaler, och annat, som säkert genererar ganska stora fasta kostnader. Det är nog rimligt att tro att de behöver en hel del intäkter för att täcka dessa och inte hamna i likviditetskris, speciellt då de redan haft ett krisår i fjol.

poqa

Aktiv medlem
Vasaloppet sitter ju på en ganska stor maskinpark, anställd personal, hyror för lokaler, och annat, som säkert genererar ganska stora fasta kostnader. Det är nog rimligt att tro att de behöver en hel del intäkter för att täcka dessa och inte hamna i likviditetskris, speciellt då de redan haft ett krisår i fjol.
Sälj nåt som går att leverera!

ooms

Aktiv medlem
Sälj nåt som går att leverera!
Köp inte om du inte gillar köpvillkoren!
Jag misstänker f.ö. att det hade varit ännu värre liv om de tidigt gått ut och sagt att det blir inget i år, och det sedan hade visat sig att svenskarna följt restriktionerna till punkt och pricka så att smittspridningen varit borta nu och att det inte hade varit nåt som helst problem att arrangera i augusti. Då hade det rasats över det istället.

Bikzz

Aktiv medlem
Ja det där med HemmaVasan är ju ett lysande marknadsföringstrick. --> Cykla dina vanliga träningsrundor hemma, men betala samtidigt in en massa stålar till Vasaloppet. Fattar inte att någon går på det....

Rholm

Aktiv medlem
Ja det där med HemmaVasan är ju ett lysande marknadsföringstrick. --> Cykla dina vanliga träningsrundor hemma, men betala samtidigt in en massa stålar till Vasaloppet. Fattar inte att någon går på det....
Jag upplever det som något förmätet att dumförklara alla som väljer att cykla Hemmavasan. Det finns nog en ansenlig mängd cyklister i landet för vilka det är en rätt stor prestation att cykla över 90 km på mountainbike i ett svep. För dessa människor är nog känslan av samhörighet med alla andra Cykelvasacyklister och att få göra det i ett socialt sammanhang (om än på distans) en rejäl morot för att kräma ur alla kilometer ur benen. Känslan av att ha fullbordat ett lopp och få en medalj ska nog inte heller underskattas. För målgruppen är det nog åtskilligt mer värt än att enda "diplomet" är att Strava säger att de cyklat 94 km.

Det faktum att Hemmavasan funkar är ju ett tydligt tecken på att behovet finns (sen om det är av de anledningar jag tror eller något annat, det vet jag faktiskt inte). Givetvis är det upp till var och en att tycka vad man vill om Hemmavasan, men jag tror också att vi inbitna cyklister kanske ska vidga våra vyer litegrann i sammanhanget.

Woodknocker

Aktiv medlem
Jag påstår inte att Vasaloppet har LURAT någon. Bara att de har ett, vad jag tycker, dåligt/orimligt avtal som de tvingar på alla sina deltagare.

Ja, det är frivilligt att anmäla sig, och det går bra att flytta fram ett år. Men det skulle också vara möjligt för Vasaloppet att betala tillbaka avgiften!

Pandemin är inte längre en överaskning eller oväntad händelse för en arrangör. Därför bör man planera för den, utan att bygga den planeringen på att man ska sitta på deltagarnas pengar i ett helt år. Jag tycker inte det är snyggt helt enkelt.
Det stämmer men det är ingen oväntad händelse för kunderna heller. Det ska ha funnits med i avtalet så det finns egentligen inget att tala om.

Jag menar seriöst, det står i avtalet att de inte kommer betala tillbaks. Snälla, vad ska de göra, ska de ringa upp varje person som betalar in och förklara för dem att de kanske inte ska betala in? Människor måste sluta llägga över sina besvikelser på andra hela tiden, jag förstår att det är svårt i ett land där det alltid finns en annan som är ansvarig men det står ju uttryckligen??

Edit: Skulle de ringt upp varje person som betalade in och satte sig och avrådde dem från att betala skulle ni garanterat klagat om det.

Senast ändrad:

GurraG

Aktiv medlem
Citat från ett/(elr flera?) inlägg:
"Arrangören har varit mycket medveten om förutsättningarna, och borde haft en vettig plan för det".
Hur är det med kunden? Kan det här vara rätt?: Kunden borde (väl) ha varit mycket medveten om förutsättningarna, och borde haft en vettig plan för det.

poqa

Aktiv medlem
Citat från ett/(elr flera?) inlägg:
"Arrangören har varit mycket medveten om förutsättningarna, och borde haft en vettig plan för det".
Hur är det med kunden? Kan det här vara rätt?: Kunden borde (väl) ha varit mycket medveten om förutsättningarna, och borde haft en vettig plan för det.

Jag verkar ju vara lite udda i min syn på att ett företag borde leverera det de saluför och kan man inte leverera så tar man inte betalt, men sån är jag :)

ooms

Aktiv medlem
Jag verkar ju vara lite udda i min syn på att ett företag borde leverera det de saluför och kan man inte leverera så tar man inte betalt, men sån är jag :)
Och vi andra kanske är lite udda i vår syn att man innan man ingår ett avtal faktiskt läser de villkor som finns. Speciellt ett sådant här år då det är väldigt osäkert om företaget kommer kunna leverera enligt plan.

F.ö. förstör jag inte snacket att de ”inte kan leverera”. De kommer visst att leverera, enligt villkoren har de ju rätt att skjuta upp leveransen till nästa år. Om de inte levererar då, kan man börja bjäbba att man inte fått det man betalt för. Det de gör nu är ju bara fullföljer det ingångna avtalet.

poqa

Aktiv medlem
Och vi andra kanske är lite udda i vår syn att man innan man ingår ett avtal faktiskt läser de villkor som finns. Speciellt ett sådant här år då det är väldigt osäkert om företaget kommer kunna leverera enligt plan.

F.ö. förstör jag inte snacket att de ”inte kan leverera”. De kommer visst att leverera, enligt villkoren har de ju rätt att skjuta upp leveransen till nästa år. Om de inte levererar då, kan man börja bjäbba att man inte fått det man betalt för. Det de gör nu är ju bara fullföljer det ingångna avtalet.
Bjäbba kan du va själv!

;)

Woodknocker

Aktiv medlem
Mjo men så enkelt är det ju aldrig. Företag kan ju i verkligheten få förhinder, riktiga förhinder. Sedan att många avtal väl mest känns som ett sätt att frigöra sig från allt ansvar är en annan fråga. Avtal är en rätt stor grej alltså, och många fajter uppstår.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer