Cykelvasan med CX

Cykelvasan med CX
Hej!

Jag funderar cykla cykelvasan med min cyklocross, ingen gravel, så att säja smalare däck. Jag vet inte om jag montera 38 mm i mina cx hjul. Min alternativ är en Specialized Camber med 140/120 dämpning och det känns lite överdrivet för grusvägar. Vad tycker ni? Jag har aldrig kör Cykelvasan, kan det vara tekninsk svårt på visa delar med en CX? Jag brukar köra med den på Lida i Botkyrka kommun (17 km svart vitt spår) och den går fint. Tack i förhand.

Annors

Aktiv medlem
Cykelvasan med CX
Det är inget problem att köra CV på CX/Gravel. Det är många som kör på helstela mtb. Det som är problemet är att det blir stötigt i 3 till 4 timmar. Kör man långsammare så blir det inte så stötigt men det är 9 mil över rötter, sten och på grusväg med stenkross. De som kört med helstelt brukar klaga efter 2h i korsrygg o händer men är du väl förberedd och tränad så klarar det fint.

Lingon

Aktiv medlem
Cykelvasan med CX
Byt styre så får du köra i tävlingsklassen. Ett vinnande recept. 😁
FCCE82ED-D41D-40CA-8D6B-1A3C28E4D27F.jpeg

NickPick

Aktiv medlem
Cykelvasan med CX
Ja CX med flatbar, cantibromsar, tvådelat fram och tätstegat bak var hett 2010. Men sen dess har väl både banan och vinnarcyklarna utvecklats?
Emil Lindgren försökte ju vinna vasan med en gravel skodd med 27,5” och thunder Burt.
Han sade ju att man måste vara väldigt duktig för att cykla snabbt med en sådan cykel… året efter körde han ht igen och blev framdragen till sin första vinst.

Men ja nog går det allt!

southland

Aktiv medlem
Cykelvasan med CX
Under pandemin körde jag "cykelvasan hemma" på Hallandsåsen, med min Nishiki-pendlarhybrid med 32 mm slicks. Kom runt men när det blev stökigt så sögs egolappen in under framskärmen :)
Såhär i efterhand kunde jag i alla fall monterat av skärmarna, men min ambitionsnivå var inte så hög.

Masjevel

Aktiv medlem
Cykelvasan med CX
Att titta på vad eliten gör är kanske inte alltid det bästa för en motionär...

CV terrängen är inte tekniskt svår så för den skullen så funkar en CX. Det beror mer på hur behagligt man vill ha det under loppet.
Har du inga tidsambitioner så skulle jag nog valt den heldämpade. På med ett par lättrullade däck så blir det kanon. :-)

NickPick

Aktiv medlem
Cykelvasan med CX
Jag skulle vilja🥰
År 2022 på crossen med 43mm fram så hade nog kameran skakat ut i skogen dock.
Funkar tillräckligt bra när man drar, på hjul i "stök" not so much.....
Tydligen är det ju bara de som är ung och rapp som kör CX… vad hände?

Sanningen är ju faktiskt att de som är ung och rapp INTE kör cx på Vasan… snarare fs eller kanske ht om man har två.

Mavve

Aktiv medlem
Cykelvasan med CX
Ännu en anledning att köra fs eftersom man, i mitt fall, är tvungen att köra tävlingsklass för att närma sig 3 timmar.
(Fastän det kvittar fullständigt eftersom det är mtb, dum kommentar av mig(som vanligt))
Jag körde på ca 3 timmar med min gravelhoj från startled 6, funkade hur bra som helst.

Manurhin2

Aktiv medlem
Cykelvasan med CX
Jag körde på ca 3 timmar med min gravelhoj från startled 6, funkade hur bra som helst.
1 av oss har nog och 1 av oss saknar nog ben. När jag kollade sist för ca 4-5 år sen så var det 2 st från motionsled som cyklat under 3.
Mina 3:11 är långt ifrån och kräver mer draghjälp äv vad jag är van.
Drar normalt på platten och blir fråncyklad uppför☹️

Cykelvasan med CX
Körde CX förra året i Öppet spår. Funkade bra. Dock med 35mm Conti speed däck, tubeless förstås.
Jag skulle säga att mycket beror på hur van man är att cykla och vilken cykel man känner sig bekväm med.
Själv har jag inga problem rent tekniskt så länge det inte kommer partier med mycket sten och rötter, typ singel trail. Så jag skulle säga att kan man behärska cykeln och de tekniska så funkar CX hur bra som helst. Sen är ju trycket i gummiringarna kanske mer viktigt är mycket annat. Det skapar både komfort och grepp med rätt tryck. En sak till att ta med sig att du inte kommer vara ensam så det kan bli en viktigt del hur du kan hantera cykeln med andra runt om dig.
Fanns några situationer där jag som startade i mitten av alla startgrupperna cyklade om flera andra och det kan skapa lägen där man behöver passera långsammare åkare. Vet att om man då inte har en taktisk och teknisk del i sitt cyklande kunde farliga situationer skapas både för dig och andra.
Som sammanfattning så skulle jag bara säga kör Cykelvasan hur du vill och med vad du vill. Det viktigaste är att du tränar och har kul.

Cykelvasan med CX
Tack för svaren, jag har en HT men den är i Spanien, jag tror att jag kommer att ta den tillbaka, det verkar som den bästa alternativ. jag fick en bra förklaring, slutsatsen tror jag är att det går att köra CX teknikmässig, men komforten är minimalt, och man kanske tar slut i ryggen eller händerna innan man hinner blir trött.

Cykelvasan med CX
Körde CX förra året i Öppet spår. Funkade bra. Dock med 35mm Conti speed däck, tubeless förstås.
Jag skulle säga att mycket beror på hur van man är att cykla och vilken cykel man känner sig bekväm med.
Själv har jag inga problem rent tekniskt så länge det inte kommer partier med mycket sten och rötter, typ singel trail. Så jag skulle säga att kan man behärska cykeln och de tekniska så funkar CX hur bra som helst. Sen är ju trycket i gummiringarna kanske mer viktigt är mycket annat. Det skapar både komfort och grepp med rätt tryck. En sak till att ta med sig att du inte kommer vara ensam så det kan bli en viktigt del hur du kan hantera cykeln med andra runt om dig.
Fanns några situationer där jag som startade i mitten av alla startgrupperna cyklade om flera andra och det kan skapa lägen där man behöver passera långsammare åkare. Vet att om man då inte har en taktisk och teknisk del i sitt cyklande kunde farliga situationer skapas både för dig och andra.
Som sammanfattning så skulle jag bara säga kör Cykelvasan hur du vill och med vad du vill. Det viktigaste är att du tränar och har kul.
Tack, väldigt klok och bra svar. Jag cyklar till jobbet 25+25 km dagligen med min CX (från mars förstås) och i Älvsjö skogen i Stockholm har aldrig problem med tekniken, trafiken men andra cyklister kan vara en stor handicap, man ser det dagligen i rusnings tid i Stockholm. Om jag inte får tillbaka min HTR från Spanien då tror jag att jag ska köra CX, det känns roligare.

Manurhin2

Aktiv medlem
Cykelvasan med CX
Tack, väldigt klok och bra svar. Jag cyklar till jobbet 25+25 km dagligen med min CX (från mars förstås) och i Älvsjö skogen i Stockholm har aldrig problem med tekniken, trafiken men andra cyklister kan vara en stor handicap, man ser det dagligen i rusnings tid i Stockholm. Om jag inte får tillbaka min HTR från Spanien då tror jag att jag ska köra CX, det känns roligare.
Om du bara ska genomföra utan att ligga på spygränsen hela vägen så går det utmärkt.

Bonden Bert

Ny medlem
Cykelvasan med CX
Hej!

Jag funderar cykla cykelvasan med min cyklocross, ingen gravel, så att säja smalare däck. Jag vet inte om jag montera 38 mm i mina cx hjul. Min alternativ är en Specialized Camber med 140/120 dämpning och det känns lite överdrivet för grusvägar. Vad tycker ni? Jag har aldrig kör Cykelvasan, kan det vara tekninsk svårt på visa delar med en CX? Jag brukar köra med den på Lida i Botkyrka kommun (17 km svart vitt spår) och den går fint. Tack i förhand.
Du kan köra Vasan med mormors gamla damcykel svårare terräng än så är det inte.

Topp