Cykelvelande..

BikeRunRepeat

Aktiv medlem
Cykelvelande..
Återigen beslutsångest deluxe inför ny hoj. Kört på 2 cyklar fram tills nu Top Fuel 9.8SL 2018 som tävlingshoj och en remedy 7 för skog och teknik, Cyklar mest på Remedyn för det är mycket roligare men skulle vilja ha en hoj som "gör allt".

Såklart blir det en kompromiss men har inga ambitioner att vinna tävlingar utan mer känna rejäl glädje varje gång cykeln tas fram och vill kunna köra 10 mil blandat stig/stök/grusväg utan att gunga runt på 14kg remedy eller känna dödsläntan i stenkistor utför på top fuel:en.

Antar att slag jag söker är typ 130/120mm och någon form av lockout på båda, antagligen en kolfiberhoj så vikten inte drar iväg. Har kikat på Cannondale Habit, Radon Skeen Trail och likande "all mountan" etc. Kruxet är att jag hade en Trek Fuel Ex 9.9 med 140mm slag, men den kändes som en pansarvagn på allt annat än stök + att BB var så lågt att jag slog i hela tiden. Postorder cyklarna är inte så lätta att testa innan..är 187cm så antagligen en XL eller iaf något med mer än 460mm reach.

Hälsingland

Aktiv medlem
Cykelvelande..
Jag hade en fuel ex 8 2018 med 27,5" upplevde som dig att den slog i pedalerna hela tiden, bytte till 29" men den var ändå rätt gungig och inte så rapp. Har nu Fuel ex 2020 med 29" och upplever den som väldigt rapp och lättcyklad i jämförelse med den gamla. Har dock även gått upp från L->XL det spelar nog in mycket i känslan. (Jag är 189)

Någon traktor är då inte nya FEX vad jag kan tycka, annars kanske du ska ha nya top fuel som är mer trail än den gamla? Men den kostar ju en slant men det kan ju inte vara något problem om du kört 9.9 :D

BikeRunRepeat

Aktiv medlem
Cykelvelande..
Jag hade en fuel ex 8 2018 med 27,5" upplevde som dig att den slog i pedalerna hela tiden, bytte till 29" men den var ändå rätt gungig och inte så rapp. Har nu Fuel ex 2020 med 29" och upplever den som väldigt rapp och lättcyklad i jämförelse med den gamla. Har dock även gått upp från L->XL det spelar nog in mycket i känslan. (Jag är 189)

Någon traktor är då inte nya FEX vad jag kan tycka, annars kanske du ska ha nya top fuel som är mer trail än den gamla? Men den kostar ju en slant men det kan ju inte vara något problem om du kört 9.9 :D
9,9:an var byggt på ramkit och köptes begagnad för en "rimlig" peng :) Ki

Tack för input, har kikat på nya Top fuelen faktiskt , ser fin ut. :) 9.9:an var bygg på ramkit och begagnad så inget nypris på den inte :D

Hälsingland

Aktiv medlem
Cykelvelande..
9,9:an var byggt på ramkit och köptes begagnad för en "rimlig" peng :) Ki

Tack för input, har kikat på nya Top fuelen faktiskt , ser fin ut. :) 9.9:an var bygg på ramkit och begagnad så inget nypris på den inte :D

Okej ja jag har byggt min fuel ex 2020 på ramkit också. Blev sjukt bra!

Skulle dock vara kul att testa nya top fuel, min lbs har den hemma men det blir ju som bäst några varv på asfalten och det säger ju inte så mycket. Får se om någon jag cyklar med köper en som man får testa på stig 😊

BikeRunRepeat

Aktiv medlem
Cykelvelande..
Neuron 8.0 CF ser trevlig ut. Ligger precis mellan L & XL, vill ha reachen på XL men blir lite nojjig över hur högt sadeln hamnar med tanke på 150mm dropper.

Hälsingland

Aktiv medlem
Cykelvelande..
Neuron 8.0 CF ser trevlig ut. Ligger precis mellan L & XL, vill ha reachen på XL men blir lite nojjig över hur högt sadeln hamnar med tanke på 150mm dropper.

En jag cyklar med har den och gillar den skarpt, varit lite kvalitetsproblem men Canyon har löst det utan problem. Har fått byta ut ramen pga glappande lager och fick byta lager i främre navet nästan direkt.

Makten

Aktiv medlem
Cykelvelande..
Låter som en Ibis Ripley i XL med lätta hjul och inte alltför köttiga däck vore vettigt. Om det nu går att få tag i en sån efter CK:s konkurs. Jag tycker att den är väldigt trampeffektiv och har noll behov av dämparlåsning. Det skulle möjligen vara fram om man står upp och bryter i nån seg backe. Bak gungar bara av kroppens viktförflyttningar, inte av momentet man lägger på pedalerna.
Cykeln känns "stor men rapp" på ett konstigt och trevligt sätt. Min väger in på strax under 13 kilo vilket får anses ganska lätt i förhållande till vad den klarar av, utan att den kostat hysteriskt mycket.

Väljer du nåt annat så ska du nog i alla fall kika på en ganska stor och lång cykel med inte alltför brant gaffel, som samtidigt är lätt och har kort slaglängd. Det tror jag är ett utmärkt recept för mångsidighet.

yonsson

Aktiv medlem
Cykelvelande..
Låsning bak är ju rätt onödigt på vissa hojar. Min Snabb 130 har i princip noll trampgung. Har testat sätta den i trampläge några gånger men märker ingen skillnad alls uppför.

BikeRunRepeat

Aktiv medlem
Cykelvelande..
Tack för all input, man kan ju internetcykla i all oändlighet men slog till slut till. Det blev en 2020 Neuron CF 8.0 i XL, fanns på lager så nu får vi se när den dyker upp. Kändes inte värt att gå upp till en 9.0. Tänkte istället kompletter denna med ett par kolfibehjul.

SocialGimp

Aktiv medlem
Cykelvelande..
Tack för all input, man kan ju internetcykla i all oändlighet men slog till slut till. Det blev en 2020 Neuron CF 8.0 i XL, fanns på lager så nu får vi se när den dyker upp. Kändes inte värt att gå upp till en 9.0. Tänkte istället kompletter denna med ett par kolfibehjul.
Coolt! Tror det är en väldigt allround cykel som går att trampa runt på hela dagen om så behövs. Hoppas du kommer trivas på den!

BikeRunRepeat

Aktiv medlem
Cykelvelande..
Cykeln kom igår, premiärtur idag. Känns riktigt bra, och som jag tänkt mig, mitt emellan top fuel o fuel ex. XL blev kanon även om jag är på gränsen, har 0,5cm till godo med droppen i botten på min normala sitthöjd. Innerbensmått 91cm 187cm. Skulle absolut inte trivas på en L då reachen känns bra, skulle inte skadat med 1-2cm till i reach och en ännu korta stam men det känns som en bra kompromiss för att sitta lite "rejsigare".

SocialGimp

Aktiv medlem
Cykelvelande..
Skönt att det blev som du tänkt dig o att storleken blev rätt! Nackdelen med postorder-cyklarna är ju att man inte vet förrän man köpt dom...

HenryLee

Medlem
Cykelvelande..
Cykeln kom igår, premiärtur idag. Känns riktigt bra, och som jag tänkt mig, mitt emellan top fuel o fuel ex. XL blev kanon även om jag är på gränsen, har 0,5cm till godo med droppen i botten på min normala sitthöjd. Innerbensmått 91cm 187cm. Skulle absolut inte trivas på en L då reachen känns bra, skulle inte skadat med 1-2cm till i reach och en ännu korta stam men det känns som en bra kompromiss för att sitta lite "rejsigare".

Nu vet jag inte vad det sitter för dropper på den där cykeln men jag bytte en Fox 150mm mot en OneUp 150mm och fick ner min sadel 2-3cm istället för att behöva byta till en dropper med kortare slag.
Kan vara värt att kika på ifall du vill ha mer än 5mm marginal på sitthöjden =)

BikeRunRepeat

Aktiv medlem
Cykelvelande..
Nu vet jag inte vad det sitter för dropper på den där cykeln men jag bytte en Fox 150mm mot en OneUp 150mm och fick ner min sadel 2-3cm istället för att behöva byta till en dropper med kortare slag.
Kan vara värt att kika på ifall du vill ha mer än 5mm marginal på sitthöjden =)

Det sitter en Iridium Dropper den går ner hela vägen i ramen. "Toppen" bygger 2-3 cm

jonte987

Aktiv medlem
Cykelvelande..
Det sitter en Iridium Dropper den går ner hela vägen i ramen. "Toppen" bygger 2-3 cm
Det ut som alla andra droppers?
iridium-dropper-post-tech-article-1.jpg

Topp