Cykla Bohuslän, Strömstad-Göteborg bl.a. Tips och råd önskas.

moros

Aktiv medlem
I sommar funderar vi på att bland annat beta av kuststräckan Göteborg - Strömstad/Norska gränsen. Vill vi lägga lite fler dagar så tänkte vi eventuellt börja i Trollhättan/Vänersborg för att ta oss upp till gränsen, eventuellt inom Norge och sen tillbaks mot Göteborg.

Har noll koll på Bohuslän, skärgård, öar mm. så tänkte vi kunde få lite uppslag här. Det är ju lite krångligare att dra upp en rutt i strava om man även kan tänka sig ta en båt mellan två punkter exempelvis.

Skapade en rutt bara för att visa på ett ungefär. Kanske att man åker båt från Kungshamn eller Lysekil? Vi behöver liksom inte slaviskt följa kusten och besöka varenda udde men vill heller inte köra kortaste raka vägen ner. Vad är värt och vad inte?

Tar gärna tips på sträckan typ Vänersborg - Halden också, förbi Tresticklan

Bikepack/touring med gravel hoj är tanken så gärna mindre vägar, grus är såklart önskvärt men kanske främst att slippa allt för långa delar både av vältrafikerad asfalt och renodlade mtb-leder

Screenshot_20220515-143353_Strava.jpg

Senast ändrad:

MagerValp

Aktiv medlem
Nu var det fem år sedan jag cyklade Gbg-Lysekil och det har byggts lite cykelbanor sedan dess, men stora delar av 160 över Tjörn-Orust är ingen kul upplevelse. 70/80-väg, folk kör fort och det är dåligt med vägren.

Bokenäs/Dragsmark/Skaftö är väldigt vackert och värt en omväg, och sedan tar man färjan över till Lysekil. Från Lysekil går det ett par turbåtar ut till öarna under sommaren, vi har t ex åkt till Bohus-Malmön med cyklar. Man får ringa och kolla så det finns plats bara.

Ut på Ramsvikslandet är också värt en omväg.

slice me nice

Aktiv medlem
+1 på Bokenäs/Dragsmark/Skaftö. Det går linfärjor över Flatön-Malön till Orust. Väl på Orust är vägen på insidan jättefin för cykling, vindlande vacker och oftast väldigt lite trafik. Då kommer man naturligt till färjan över från Svanesund till Stenungsund (då missar man dock Tjörn helt, men slipper också broarna där med mycket trafik och trist cykelbana).

Batavus

Aktiv medlem
Det är vackert vid Sotenkanalen och dess bro, och ut till Ramsviksbadet eller -campingen. Fast det är väl till att cykla tillbaka samma väg sen, om det känns jobbigt.
Bilden är från kök och arbetsstugor vid byggandet av Sotenkanalen, och är så museal (och unik), att inte ens muséerna har den. Ett s k fotovykort.

Bilagor

• Sotenkanalens begynnelse ok år Fotograf A Karlsson, Sjuberga.jpg
    Sotenkanalens begynnelse ok år Fotograf A Karlsson, Sjuberga.jpg
    717.8 KB · Besök: 25

perzzon

Aktiv medlem
Skaftölandet är fint som sagts ovan. Cyklade kuststräckan av Orust ned därifrån förra sommaren och det var inte uppskattat av resten av familjen som tycker det är jobbigt med annan trafik. Kanske insidan hade varit bättre?
Vi letade som tokar efter någon som kunde köra oss i båt över till Tjörn från exvis mollösund men gick bet och fick cykla omvägen över den vanliga landförbindelsen.

moros

Aktiv medlem
Tack för alla tips.

Någon sträcka samma väg tillbaka är nog oundvikligt. Bara det är värt det så :) och det verkar väl ex Ramsvikslandet vara. Vägen via Skaftölandet och vidare har jag skissat in, och sen insidan rakt över Orust. VI får väl helt enkel se om vi vill ta med Tjörn också. Om man tar sig ner hela vägen på Tjörn, kommer man över med färja till Marstrand då? Det ser inte riktigt ut så, eller inte direkt i alla fall?

Pfaff

Aktiv medlem

perzzon

Aktiv medlem
Tack för alla tips.

Någon sträcka samma väg tillbaka är nog oundvikligt. Bara det är värt det så :) och det verkar väl ex Ramsvikslandet vara. Vägen via Skaftölandet och vidare har jag skissat in, och sen insidan rakt över Orust. VI får väl helt enkel se om vi vill ta med Tjörn också. Om man tar sig ner hela vägen på Tjörn, kommer man över med färja till Marstrand då? Det ser inte riktigt ut så, eller inte direkt i alla fall?
Brukar finnas betalfärja från Rönnäng till marstrand. Inte alla turer till åstol/dyrön går dit men jag tror det kan vara vissa.
De öarna är också sevärda men inte mycket att cykla på förstås.

Pfaff

Aktiv medlem
Inte mycket att cykla på men väldigt fint.

Kan man tänka sig asfalt mot Norge finns det magisk lvg-cykling från Strömstad om man rundar Idedjorden Söderholm och fortsätter mot Halden.

Söderholm?
Du menar söder om, via Vassbotten kanske?

moros

Aktiv medlem
Tack för tipsen så här långt. Just nu så har förutsättningarna ändrats något så det blir nog inga omvägar utan bara kusten.

Men, skall man cykla norrut eller söderut? Tolkar SMHIs vindstatistik som att det oftast blåser väst eller sydvästligt därefter sydliga vindar. Med en västlig vind så bör det ju bli en svag sned/motvind om man kör norrut, men om sydväst och sydliga vindar i övrigt är i majoritet så blir det ju bättre. :D Jag är mest sugen på norrut pga bara sätta sig på cykeln när man är framme i Göteborg

Luzen

Aktiv medlem
Tack för tipsen så här långt. Just nu så har förutsättningarna ändrats något så det blir nog inga omvägar utan bara kusten.

Men, skall man cykla norrut eller söderut? Tolkar SMHIs vindstatistik som att det oftast blåser väst eller sydvästligt därefter sydliga vindar. Med en västlig vind så bör det ju bli en svag sned/motvind om man kör norrut, men om sydväst och sydliga vindar i övrigt är i majoritet så blir det ju bättre. :D Jag är mest sugen på norrut pga bara sätta sig på cykeln när man är framme i Göteborg
Den vanligaste vinden är sydvästlig.

Luzen

Aktiv medlem

Men nu tänker du väl fel? Om vinden oftast är sydvästlig får du mest medvind om du cyklar från söder till norr.

moros

Aktiv medlem
Men nu tänker du väl fel? Om vinden oftast är sydvästlig får du mest medvind om du cyklar från söder till norr.
Kanske otydligt formulerat. Om vinden är rak västlig så blir det ju en svag motvind/sidvind eftersom kustlinjen ju är svagt nord nordvästlig riktning eller hur? Men oavsett så känns det som mindre risk för motvind om man cyklar norrut och det är ju det jag vill åt. :)

Screenshot_20220608-112619_Chrome.jpg

Fordhasse

Medlem
Jag har bra koll på Trollhättan/Vänersborg och södra Dalsland.

Bifogar en rutt jag kört några gånger den är typ 70% grus från Trollhättan till Dalbergså skitbra rutt. Därefter har jag inte jätte bra koll, men cyklat några gånger upp till Bengtsfors och Ed men kommer inte ihåg vägarna helt. Från Mellerud via Åsensbruk - Dals långed - Bengtsfors är fint och roligt dock bara asfalt vad jag har koll på.

Om du vill kan jag försöka komma ihåg vägen och göra en rutt från Trollhättan till Bengtsfors. Använder dock Ridewithgps.

Typ något sådant.

Ha de gött! Hooj!
D149A59E-E68C-46C4-8A6F-7FA9434B936A.jpeg

Jonatan F

Aktiv medlem

Bifogar en rutt jag kört några gånger den är typ 70% grus från Trollhättan till Dalbergså skitbra rutt. Därefter har jag inte jätte bra koll, men cyklat några gånger upp till Bengtsfors och Ed men kommer inte ihåg vägarna helt. Från Mellerud via Åsensbruk - Dals långed - Bengtsfors är fint och roligt dock bara asfalt vad jag har koll på.

Om du vill kan jag försöka komma ihåg vägen och göra en rutt från Trollhättan till Bengtsfors. Använder dock Ridewithgps.

Typ något sådant.

Ha de gött! Hooj!
Visa bilaga 560200

Finns den på gpx eller är den publik i rwgps? Vad heter den i så fall?:)

moros

Aktiv medlem

Typ något sådant.

Ha de gött! Hooj!
Visa bilaga 560200
Tack, hör av mig om det blir aktuellt. Just nu ser det ut som att vi kortar ner turen och håller oss längs kusten

Luzen

Aktiv medlem
Kanske otydligt formulerat. Om vinden är rak västlig så blir det ju en svag motvind/sidvind eftersom kustlinjen ju är svagt nord nordvästlig riktning eller hur? Men oavsett så känns det som mindre risk för motvind om man cyklar norrut och det är ju det jag vill åt. :)

Visa bilaga 560064
Jag tror du kan bortse från ev motvind om det är västlig vind. Vägen är så krokig så det kommer ändå variera.
Men hör av dig om du kommer till Strömstad så kan det bli kaffe.

Jacoba

Aktiv medlem
Kul idé! Jag tänker att vägen du valt är perfekt för bil men cykel- not so much. Efter Orust tar ni istället vägen över Bokenäs, via Eriksberg. Ta färjan över till Lysekil. Snirkla er bakvägen ner mot Vann Hallinden. Sedan blir det mycket biltrafik när ni korsar över till strandängs bro. Sväng höger mot Bärfendal. Åk till Bottna Inn eller Gerlesborgs konstskola för fika eller lunch. Kör via Kville till Fjällbacka. Fika, lunch eller ohemult många öl. Välj sedan innerväg mot Tanumshede. Sannäs. Håll gamla e6 utefter havet ut till Tjärnö marinstation. Ta er upp till Strömstad. Strunta i Svinesund utan gå hellre direkt upp mot Halden via Berby som Luzen sa. Sedan viker ni antingen tillbaka till Sverige via Nössemark eller ner mot Vassbotten. Efter gränsen precis går en magiskt vacker grusväg upp till vänster över Eningdalelven upp till väg 164. Cykla vidare ner via Munkedal eller upp mot Dals Ed.

Mitt i sommaren håller man sig gärna undan kustvägen utan gör hellre avstickare ner till havet och håll er på inlandsvägarna grund av trafiken. Innan vecka 27 och efter 32 är det annorlunda. ;)

CCS

Aktiv medlem
Exakt, många stockholmare +annat bös som kör som idioter tyvärr.

moros

Aktiv medlem
Kul idé! Jag tänker att vägen du valt är perfekt för bil men cykel- not so much. Efter Orust tar ni istället vägen över Bokenäs, via Eriksberg. Ta färjan över till Lysekil. Snirkla er bakvägen ner mot Vann Hallinden. Sedan blir det mycket biltrafik när ni korsar över till strandängs bro. Sväng höger mot Bärfendal. Åk till Bottna Inn eller Gerlesborgs konstskola för fika eller lunch. Kör via Kville till Fjällbacka. Fika, lunch eller ohemult många öl. Välj sedan innerväg mot Tanumshede. Sannäs. Håll gamla e6 utefter havet ut till Tjärnö marinstation. Ta er upp till Strömstad. Strunta i Svinesund utan gå hellre direkt upp mot Halden via Berby som Luzen sa. Sedan viker ni antingen tillbaka till Sverige via Nössemark eller ner mot Vassbotten. Efter gränsen precis går en magiskt vacker grusväg upp till vänster över Eningdalelven upp till väg 164. Cykla vidare ner via Munkedal eller upp mot Dals Ed.

Mitt i sommaren håller man sig gärna undan kustvägen utan gör hellre avstickare ner till havet och håll er på inlandsvägarna grund av trafiken. Innan vecka 27 och efter 32 är det annorlunda. ;)
Tackar. Den uppritade vägen var mer eller mindre stravas ruttval för att visa upp på ett ungefär var vi vill cykla. Så det var tips i stil med detta jag var på jakt efter :) Skall kolla kartan ikväll

Luzen

Aktiv medlem
Dum fråga men är det någon specifk sträcka du tänker på här?
Nu var det inte jag som skrev det men...
Jag skulle inte cyklat huvudvägarna till varken Lysekil eller mot Kungshamn. Faktiskt undviker jag dessa även med bil.
Och det finns tyvärr inte så många (bra) alternativ om man vill till tex Lysekil.

eda

Ny medlem
Jag är inte säker på att Jacoba har samma definition av "Kustvägen" som jag har. Men för egen del hade jag undvikit den mest kustnära vägen mellan Hamburgsund och Tanumshede under sommaren. Mellan Hamburgsund och Fjällbacka vet jag inte vilket nummer den har men mellan Fjällbacka och Tanumshede har den väg jag tänker på vägnr 163. Under sommaren är den sträckan vansinnigt trafikerad av människor som vill komma fram snabbt på sin semester och som gör vansinniga omkörningar med minimala marginaler.

I Hamburgsund hade jag valt att cykla mot Kville och därifrån norrut mot Tanumshede. Det går att göra avstickare till Fjällbacka, Kämpersvik och Grebbestad från den vägen också. Mellan Tanumshede och Grebbestad hade jag undvikit landsvägen och cyklat på den lilla cykelvägen som går mellan orterna och som utgår från järnvägsstationen i Tanumshede.

Andbo0123

Aktiv medlem
Hej,

Om du inte redan fått förslaget så ta färjan från Ellös till Malö och flatö. Kolla upp om det finns någon färja mellan Lysekil och Smögen, väldigt trafikerad väg under sommarmånaderna och finns knappt några alternativa vägar.

Luzen

Aktiv medlem
Jag är inte säker på att Jacoba har samma definition av "Kustvägen" som jag har. Men för egen del hade jag undvikit den mest kustnära vägen mellan Hamburgsund och Tanumshede under sommaren. Mellan Hamburgsund och Fjällbacka vet jag inte vilket nummer den har men mellan Fjällbacka och Tanumshede har den väg jag tänker på vägnr 163. Under sommaren är den sträckan vansinnigt trafikerad av människor som vill komma fram snabbt på sin semester och som gör vansinniga omkörningar med minimala marginaler.

I Hamburgsund hade jag valt att cykla mot Kville och därifrån norrut mot Tanumshede. Det går att göra avstickare till Fjällbacka, Kämpersvik och Grebbestad från den vägen också. Mellan Tanumshede och Grebbestad hade jag undvikit landsvägen och cyklat på den lilla cykelvägen som går mellan orterna och som utgår från järnvägsstationen i Tanumshede.
Den lilla cykelvägen mellan Grebbestad och Tanumshede kallas Kärravägen.
Tyvärr är den nu helt stängd och spärrad av markägaren och inte framkomlig.

moros

Aktiv medlem
Det byggs cykelväg dit men innan den är klar är den farlig.
Sen är det inte helt lätt att ta sig vidare med färja till Tjörn om jag googlat rätt, måste mellanlanda och tajma två färjor alternativt cykla tillbaks igen. Känns inte så värt just nu men får se hur rutten ser ut när det börjar närma sig

Vi skulle kanske lagt den här turen efter sommaren istället :D

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Sen är det inte helt lätt att ta sig vidare med färja till Tjörn om jag googlat rätt, måste mellanlanda och tajma två färjor alternativt cykla tillbaks igen. Känns inte så värt just nu.

Vi skulle kanske lagt den här turen efter sommaren istället :D
har gått färja mellan Rönnäng och Instön eller Rönnäng-Åstol och Åstol-Instön. Alternativ via marstrand.

Topp