Cykla från Trelleborg till Verona

Hej!
Jag och min bror ska cykla till Verona (närmare bestämt till Gardasjön) i September.
Vi hade blivit jätteglada om ni som kan och kanske t.o.m. har cyklat dit själva skulle vilja beskriva den bästa cykelvägen dit?
Vi vill helst slippa så mycket trafik som möjligt men ändå komma fram så fort som möjligt.

Ni får gärna skriva vilka hostel eller liknande ni har sovit på.

Eddy

Aktiv medlem
Hej!
Kolla in den rutt som delats i GBS, om du har facebook!

GoranS

Aktiv medlem
Om man vill fram snabbt, är det då optimalt att välja Arlbergpass istället för att cykla via Kufstein in i Tyskland? Har dålig koll på hur cyklingsbara rutter ser ut upp genom Tyskland men det kändes spontant möjligen som en omväg och absolut mkt tuffare kuperingsmässigt åtminstone för att komma in i Tyskland.

DH

Aktiv medlem
Hej!
Jag och min bror ska cykla till Verona (närmare bestämt till Gardasjön) i September.
Vi hade blivit jätteglada om ni som kan och kanske t.o.m. har cyklat dit själva skulle vilja beskriva den bästa cykelvägen dit?
Vi vill helst slippa så mycket trafik som möjligt men ändå komma fram så fort som möjligt.

Ni får gärna skriva vilka hostel eller liknande ni har sovit på.
Jag brukar alltid svara Komoot på denna typ av frågor.
Ladda ner Komoot appen och betala avgiften ( typ €30).
Sen kan ni laborera dagsrutter bäst ni vill. Komoot hjälper er att hitta vägar o stigar m minimal trafik enligt era önskemål.
Obs, synka över komoot rutten till din cykeldator (vilket ni absolut ska ha på denna ty av resa).
Have fun!😀

Stort tack för svaren och tipsen!
Det ska bli väldigt intressant! Vi är extrema nybörjare, men vi ska försöka klara det på 7 dagar för vi att ska möta min sambo och son som kommer med flyget då...

Jag skulle gärna vilja ha tips på cykel som ska införskaffas också, vi är båda 172 cm långa och skulle vilja lägga max 4 tusen vars på en cykel ny eller begagnad :)

DH

Aktiv medlem
Det ska bli väldigt intressant! Vi är extrema nybörjare, men vi ska försöka klara det på 7 dagar för vi att ska möta min sambo och son som kommer med flyget då...

Jag skulle gärna vilja ha tips på cykel som ska införskaffas också, vi är båda 172 cm långa och skulle vilja lägga max 4 tusen vars på en cykel ny eller begagnad :)
😀 7 dar...
Då blir det inte så kul. Om ni inte vill göra annat än att cykla och sova alltså.

LWB

Aktiv medlem

Roligt projekt!

Om ni verkligen är nybörjare så planera ganska milda dagsetapper de första dagarna så att benen och kanske ffa rumpan hinner ikapp efterhand, så kan ni öka därefter.

Budgeten på 4kkr är väl i ärlighetens namn ganska begränsande om ni både är nybörjare (svårt att veta vad man ska kolla efter eller hålla sig undan) och behöver ha cyklarna redan till september (svårt att hinna göra klipp på kort tid). Men Happy svämmar å andra sidan över av klipska förståsigpåare som maxar 15 mil i veckan (vem? jag?) men som kan tala om för alla andra hur komplicerat det är att cykla (vem? jag?) samtidigt som vissa hårdingar spottar i näven, sätter sig i sadeln och kör!

Inga användbara råd är jag rädd, men jag ser fram emot att följa projektet - det är småländska och betyder att jag är jävligt avundsjuk - och önskar er lycka till!

Ps. Kom ihåg simultanrapportering åt alla oss som sitter hemma och önskar att vi var med er där ute!

Pfaff

Aktiv medlem

Om ni inte är vältränade kommer det inte att funka.
Och leta begagnat, för 4000 hittar ni kanske 10-12 år gamla endurancecyklar med 10 vx105. Var beredda på att köpa nya kassetter ( och kedjor) med största möjliga kassett som växlarna klarar av. Alperna är tuffare än Dalköpingebacken, i synnerhet med packning.

DH

Aktiv medlem
Och leta begagnat, för 4000 hittar ni kanske 10-12 år gamla endurancecyklar med 10 vx105. Var beredda på att köpa nya kassetter ( och kedjor) med största möjliga kassett som växlarna klarar av. Alperna är tuffare än Dalköpingebacken, i synnerhet med packning.
Ja, kom ihåg en sån här resa kommer kosta mycket mer än att flyga...

n3wton

Aktiv medlem
Jag vet ingenting i sakfrågan men vill skriva ändå!

Trelleborg - Verona är 150 mil enligt google vid val av cykel som transportfordon. 150/7 = 21,4 mil per dag. Om ni klarar 21,4 mil per dag på en cykel för 4 000 kr och som totala nybörjare är ni mina gudar för alltid! Jag har tänkt cykla 215 mil på 7 dagar (eller gärna mindre) men har då lagt några år på vaga (men seriösa) förberedelses samt har tre år på mig att träna. Samt har en budget som överskriver 4 000 kr "litegrann", där "litegrann" betyder "jättemycket".

Samtidigt gör folk sjuka grejer utan direkta förberedelser, miraklens tid är inte förbi! En cykel för 4k kan man lägga i ett dike när man hoppar på bussen därtill, så det är bara att köra på! Lycka till!

GoranS

Aktiv medlem
Om de väljer rutten Kufstein-Innsbruck-Brennerpasset och sen ner genom Italien är besegrandet av Alperna lika med uppförsbacken från Innsbruck till Brennerpasset. En lång backe men snäll lutning: http://www.salite.ch/000063.asp?Mappa=

Pfaff

Aktiv medlem
Om de väljer rutten Kufstein-Innsbruck-Brennerpasset och sen ner genom Italien är besegrandet av Alperna lika med uppförsbacken från Innsbruck till Brennerpasset. En lång backe men snäll lutning: http://www.salite.ch/000063.asp?Mappa=

Såklart, fast då får man nog trängas med fyrhjulingar av olika slag. Tyskland söder om Köln är ju inte direkt platt heller om man inte tar lilla omvägen runt Berlin och Sachsen. Fast då ränner man in i berg i Tjeckien istället.

Bikzz

Aktiv medlem
Ja min väg ovan var för att följa tyska floder så mkt som möjligt, sightsinga i små coola gamla städer, även besöka St Anton & Bodensee. Drar man ett rakt sträck över landsbygden blir det såklart kortare, men föredrar att försöka hitta & följa fina bitar.

GoranS

Aktiv medlem
Min kommentar var inte avsedd som recension av ditt ruttval för dig utan en fundering om det var kompatibelt med TS:s önskemål om rask färd. Med detta endast sagt att bara för att man hittat en rutt som uppfyller ens egna preferenser väl så behöver den inte vara bra för någon med andra preferenser.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer