Cykla Göteborg-Värnamo. Tips på väg?

wallander

Medlem
Tjena!
Tänkte cykla Göteborg-Värnamo här om ca 2 veckor. Jag funderar på att ta vägen Göteborg-Landvetter-Svenljunga osv. via väg 156. Problemet är att den vägen är sjukt backig och med väldigt smal väggren. Jag förstår att man inte kan fuska sig förbi faktumet att man ska från havsnivå till knappt 200 m, som Värnamo ligger på, utan att få cykla i backar, men väg 156 är extremt mycket upp och ner.

Så, finns det någon smartare men möjligen lite längre väg att ta?

wallander

Medlem
wallander skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjena!
> Tänkte cykla Göteborg-Värnamo här om ca 2
> veckor. Jag funderar på att ta vägen
> Göteborg-Landvetter-Svenljunga osv. via väg 156.
> Problemet är att den vägen är sjukt backig och
> med väldigt smal väggren. Jag förstår att man
> inte kan fuska sig förbi faktumet att man ska
> från havsnivå till knappt 200 m, som Värnamo
> ligger på, utan att få cykla i backar, men väg
> 156 är extremt mycket upp och ner.
>
> Så, finns det någon smartare men möjligen lite
> längre väg att ta?

Tack! Det där var en sida jag har missat! Asbra! Den där vägen ser ju betydligt snällare ut. Kan man på något sätt skicka denna rutt till telefonen, till google maps eller någon annan app?

Audioholic

Aktiv medlem
wallander skrev:
> wallander skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tjena!
> > Tänkte cykla Göteborg-Värnamo här om ca 2
> > veckor. Jag funderar på att ta vägen
> > Göteborg-Landvetter-Svenljunga osv. via väg
> 156.
> > Problemet är att den vägen är sjukt backig
> och
> > med väldigt smal väggren. Jag förstår att
> man
> > inte kan fuska sig förbi faktumet att man ska
> > från havsnivå till knappt 200 m, som Värnamo
> > ligger på, utan att få cykla i backar, men
> väg
> > 156 är extremt mycket upp och ner.
> >
> > Så, finns det någon smartare men möjligen
> lite
> > längre väg att ta?
>
> Tack! Det där var en sida jag har missat! Asbra!
> Den där vägen ser ju betydligt snällare ut. Kan
> man på något sätt skicka denna rutt till
> telefonen, till google maps eller någon annan
> app?

Om du trycker på 'export'-knappen högst upp på skärmen så får du upp en dialog där du kan välja mellan en mängd exportformat. Det verkar även som att det går att ladda ned direkt i en Garmin-enhet. Så det är nog bara att välja en lämplig app och ladda ner rundan i ett format som appen stödjer.

earnstrom

Aktiv medlem
tropfrog skrev:
> Stravas förslag baserat på poppuläraste
> cykelvägarna och minsta möjliga elevation.
>
> http://www.strava.com/routes/518089
>
> 5 km längre än Geologens förslag. Något måste
> vara fel på höjdberäkningen, för inte kan det
> väl vara nästan hälften så många höjdmeter?
>
> MVH
> Magnus

Varför hade jag missat den funktionen när jag var ute och cyklade 3-fältsväg mellan Kristianstad och Halmstad i helgen? Tack!

geologen

Aktiv medlem
BRT har nån märklig funktion för att räkna höjdmeter. När jag lagt en rutt och sen cyklat den i verkligheten brukar det bli ungefär en tredjedel så många höjdmeter med min egen mätare, och ungefär samma som Strava räknar. Så dela med tre, ungefär.

Jag tror ändå på min rutt, under förutsättning att det inte gömmer sig en grusväg i de småländska skogarna...

geologen

Aktiv medlem
Cykeln blir smutsig och är vägen i dåligt skick kan det vara jävligt obekvämt jämfört med att susa fram på slät asfalt. Särskilt när man börjar få sittsår och annan värk i ändan efter många timmar i sadeln. Och regnar det kan det bli verklig misär!

Men för all del, en del går väl igång på sånt...

wallander

Medlem
tropfrog skrev:
> Stravas förslag baserat på poppuläraste
> cykelvägarna och minsta möjliga elevation.
>
> http://www.strava.com/routes/518089
>
> 5 km längre än Geologens förslag. Något måste
> vara fel på höjdberäkningen, för inte kan det
> väl vara nästan hälften så många höjdmeter?
>
> MVH
> Magnus

Tack! Även det där en funktion jag inte visste fanns. Jag har stirrat mig blind på Google Maps.

tropfrog

Aktiv medlem
Båda förslagen kan inehålla grusvägar. Men eftersom många som använder strava tänker som geologen att grusvägar är något dåligt så är risken mindre med det verktyget.

I Italien blev vi inledda på en mycket ruff grusväg när vi använde strava heatmap. Vi beslutade oss att köra runt och senare visade det sig att det var 2 km och 400 höjdmeter eller något liknande. I vilket fall en väldigt poppulär downhillbana som man kunde cykla asfalt upp och bompa på nerför. Inte särskilt bra när man sitter på racer.

Vad jag vill säga är att alla verktyg har sina begränsningar. Jag skulle testa båda för att få en egen bild. Men ha med gps med karta under rutten så att man kan lägga om färdvägen efter behov. Jag har kört Göteborg Helsingborg några gånger nu på det sättet. Använder alltid förra gångens spår att åka efter och justerar efter behov.

MVH
Magnus

geologen

Aktiv medlem
Själv föredrar jag att lägga rutter så man passerar genom tätorter ofta. Dels bör det innebära att det är en viss standard på vägarna intill, dels att det finns butiker längs vägen om det skulle knipa.

wallander

Medlem
geologen skrev:
> Själv föredrar jag att lägga rutter så man
> passerar genom tätorter ofta. Dels bör det
> innebära att det är en viss standard på
> vägarna intill, dels att det finns butiker längs
> vägen om det skulle knipa.

Ja några tätorter vill man ju gärna ha. Båda förslagen ger ganska bra med tätorter. Det skulle va mellan Horred och Burseryd det är lite dåligt med civilisation. Hmm, får fundera på vilken väg jag ska ta. Återkommer när det börjar närma sig. :-)

Tack alla så länge!

wallander

Medlem
geologen skrev:
> Inget grus på rutten jag föreslog.

Nej den verkar bra, lutar åt det alternativet i nuläget. Känns spontant som att det är finare den vägen.

geologen

Aktiv medlem
Tropfrogs och min rutt verkar vara lika långa (inom ett par kilometer) och har i stort sett identiskt antal höjdmeter. Däremot visar Tropfrogs karta en sträcka som inte finns, eller så är det en gammal banvall som inte står med som vanlig väg, norr om Limmared. Den är misstänkt rak, så antingen GPS-fel eller banvall alltså.

tropfrog

Aktiv medlem
Geologen vinner ;) Jag har inte riktigt lika mycket tid till att snöa in på detaljerna.

Jo, det verkar vara en gammal banvall enligt satelitbilderna. Såna kan ju vara poppulära för cykelturister och CX/XC åkare, men kanske inte för raceråkare.

Att stravas heatmap funktion skulle rekomendera rutter baserat på gps fel finner jag föga troligt. Det är ju de mest körda sträckorna den rekomenderar. Då måste det innebära att väldigt få kör i området eller att väldigt många får exakt samma gps fel för att det skall komma med.

Jag ändrade i rutten så att banvallen inte är med längre.

MVH
Magnus

gsb

Aktiv medlem
tropfrog skrev:
> Jag hittar inte filterfunktionen, kan någon peka
> i rätt riktning?
> MVH
> Magnus

Capture.JPG

tropfrog

Aktiv medlem
DaK skrev:
> tropfrog skrev:
>
> > Jag ändrade i rutten så att banvallen inte
> är
> > med längre.
> >
> > MVH
> > Magnus
>
> Banvallen verkar vara asfalterad!
>
> http://sv.wikipedia.org/wiki/Västra_Centralba
> nan

Sedär. Asfalterade banvallar är grymma, då brukar det gå snabbt och smärtfritt. Det måste varit gjort nyligen, för på google maps ser det fortfarande ut som grus.
MVH
Magnus

NLC

Aktiv medlem
BTW, provade Stravas "popularitets-ruttning" på en godtycklig sträcka mellan Lund & östkusten i höjd med Östra Ed. Istället för dryga 45 mil som jag ruttat på frihand skrapade verktyget ihop ca 57 mil eftersom man prompt skulle förbi både Jönköping, Linköping och Söderköping. Så man ska nog ta Strava-resultatet med en nypa salt, det är inte alltid de fina vägarna är de mest trafikerade (= populära), särskilt inte ute från områden där nästan inga loggade turer finns.

Beppo

Medlem
Sedärja. Jag har också tänkt göra samma resa, nästan samma start och mål. Den 4-5 juli tänkte jag cykla till Kalmar via Värnamo från Sävedalen. När tänkte du köra?

Min plan är att övernatta i Asa ca 5 mil öster om Värnamo. Har kollat olika alternativ men för närvarande lutar det av olika anledningar mot 156an till Kinds Golfklubb sedan Sjötofta-Gislaved-Hillerstorp-151an mot Värnamo, genar nog norrom Värnamo sedan 127an-Os-Lammhult-Asa... 22 mil totalt. Med ett rullsnitt på 25 och pauser varannan timme på 15-30 minuter så borde det väl kunna gå och fixa på 12 timmar? Utrustningen blir en DBS super sport från 70-tal tror jag med en cykelväska bak på pakethållare, så det är lite semi-touring av det hela.

/Björn

soderblom

Aktiv medlem
Skulle satsa på tropfrogs alternativ före geologens eftersom det går på betydligt mindre trafikerade vägar de sista 5 milen innan Värnamo.

På tropfrogs alternativ är det egentligen bara sträckan mellan Hestra och Gnosjö det kan vara mycket trafik medan det på geologens är mycket trafik och smal vägren från Smålandstenar till Värnamo. Sista milen innan Värnamo är 2+1-väg (rv27) på det alternativet också.

tropfrog

Aktiv medlem
Jag rodnar....Inte mitt förslag, stravas. Jag hade inte lagt en enda waypoint själv förrän det om banvallen kom upp. Nu vet jag dock inte om det var så smart att ändra, om den är asfalterad hela vägen är den ju klockren.
MVH
Magnus

thisismycat

Aktiv medlem
Jag har ingen rekommendation på rutt, men kan bara påpeka att man bör undvika lv 156, det går mycket trafik på den och mycket tung trafik i form av långtradare. Bor i närheten av den, men cyklar aldrig på den.

johrn

Aktiv medlem
geologen skrev:
> BRT har nån märklig funktion för att räkna
> höjdmeter. När jag lagt en rutt och sen cyklat
> den i verkligheten brukar det bli ungefär en
> tredjedel så många höjdmeter med min egen
> mätare, och ungefär samma som Strava räknar.
> Så dela med tre, ungefär.

Prova "Recalculate Height Data" längst ner till höger i BRT så kanske det stämmer bättre

Senast ändrad:

geologen

Aktiv medlem
johrn skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > BRT har nån märklig funktion för att räkna
> > höjdmeter. När jag lagt en rutt och sen
> cyklat
> > den i verkligheten brukar det bli ungefär en
> > tredjedel så många höjdmeter med min egen
> > mätare, och ungefär samma som Strava räknar.
> > Så dela med tre, ungefär.
>
> Prova "Recalculate Height Data" längst ner till
> höger i BRB så kanske det stämmer bättre

Jag har testat den knappen flera gånger, men jag får alltid samma resultat som innan. Jag tror att den är till för de fall där man har en rutt som skapades för länge sen, och där den underliggande höjddatabasen kan ha ändrats efteråt. Då fyller den en funktion.

johrn

Aktiv medlem
geologen skrev:

> Jag har testat den knappen flera gånger, men jag
> får alltid samma resultat som innan. Jag tror att
> den är till för de fall där man har en rutt som
> skapades för länge sen, och där den
> underliggande höjddatabasen kan ha ändrats
> efteråt. Då fyller den en funktion.

Konstigt, när jag amvände den på din rutt så fårjag:
Elevation Gain 1192 meters
Elevation Loss 1020 meters
Minimum Elevation 4 meters
Maximum Elevation 192 meters

i stället för

Elevation Gain 3413 meters
Elevation Loss 3242 meters
Minimum Elevation 3 meters
Maximum Elevation 200 meters

johrn

Aktiv medlem
geologen skrev:
> Underligt! Hos mig gör den inget alls.

Smooth elevationdata står på 20 hos mig (jag har inte ändrat den, standard?)

"Smooth Elevation Data

The elevation data used by Bike Route Toaster is not exact and some smoothing is required. The optimum amount of smoothing to use depends on where you are riding (flat or hills). The best way to find the right amount of smoothing is by comparing rides created in Bike Route Toaster with GPS data from rides that you have actually ridden.

Finding the right smoothing level for elevation data is important if you want the Estimated Time to be accurate. This is especially important if your are using Virtual Partner on a Garmin GPS."

http://bikeroutetoaster.com/Help/Summary

Beppo

Medlem
Ah, Trafikverkets "slitlager" var ju riktigt bra. Har ändrat rutten nu så jag bara kör till Kinna på 156an (startar dessutom 06.00 typ) sedan Öxabäck-Holsljunga-Ambjörnarp osv. Kör istället High Chapparall istf Store Mosse och sedan den sista biten in till Värnamo går att köra strax norrom 27an via bilskroten in till centrum, 17 mil. Sedan är det bara 55 km kvar... Helst ska det vara vettigt väder också. Den som vill hänga med en bit är välkommen!

/Björn

wallander

Medlem
Beppo skrev:
> Ah, Trafikverkets "slitlager" var ju riktigt bra.
> Har ändrat rutten nu så jag bara kör till Kinna
> på 156an (startar dessutom 06.00 typ) sedan
> Öxabäck-Holsljunga-Ambjörnarp osv. Kör
> istället High Chapparall istf Store Mosse och
> sedan den sista biten in till Värnamo går att
> köra strax norrom 27an via bilskroten in till
> centrum, 17 mil. Sedan är det bara 55 km kvar...
> Helst ska det vara vettigt väder också. Den som
> vill hänga med en bit är välkommen!
>
> /Björn

Jag trodde jag svarade här i morse, kom tydligen inte in. Hur som helst så är lite rädd för 156an, har cyklat den sträckan förr. Den saknar väggren, är trafikerad, som någon redan nämnt, av tung trafik och är våldsamt backig. Jag tar Geologens förslag som går mer söder ut och sen rakt öster mot smålandsskogarna.

Jag börjar 06.00 nästa fredag 4/7. Jag ska vidare till Kalmar jag också sen, dock inte för än den 9/6. Hade varit kul om vi sammanstrålade nånstans på vägen iallafall! Det är möjligen inte så att du ska till Öland roots?

Jag känner förresten familjen som den skrot du nämner ovan! ?

För övrigt kommer jag cykla på min orange/röda Scott Sub30 så håll utkik i smålandsskogarna! ?

NLC

Aktiv medlem
geologen skrev:
> Cykeln blir smutsig och är vägen i dåligt skick
> kan det vara jävligt obekvämt jämfört med att
> susa fram på slät asfalt. Särskilt när man
> börjar få sittsår och annan värk i ändan
> efter många timmar i sadeln. Och regnar det kan
> det bli verklig misär!
>
> Men för all del, en del går väl igång på
> sånt...

Jämfört med att färdas på en halvusel länsväg med tjälskador och lappad med oljegrus så kan grusvägar vara rena (!) himmelriket, även på racer.

IMG_20140627_143558.jpg

thisismycat

Aktiv medlem
Är tyvärr inte hemma när du ska cykla, annars hade en kompis och jag kunnat sluta upp en bit på vägen. Sträckan du valt är nog bra, men en fin hade varit att cykla Göteborg-Mölndal-Kungsbacka-Fjärås-Förlanda-Björketorp. Fast ganska backigt, förstås...

Beppo

Medlem
Hur gick det sen?

Jodå, 06.25 på fredags morgon möttes vi upp vid Statoil efter Lackarebäck.
Vi hade tillsammans kommit fram till att bästa vägen var i huvudsak den som geologen tipsat om, vilket skulle besannas. Finast vägar och minst höjdmeterslöseri.

Här är den ungefärliga rutten på GPSies.
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=hcvskidanghrordr

GbgVrnamo.JPG

Översiktlig bild på rutten.

Hjdprofil.JPG

Höjdprofil.

IMG_20140704_083306.jpg

Första stoppet vid Horreds kyrka.

IMAG0303.jpg

Fantastiska vägar mellan Kungsäter och Älvsered. Nästan inga bilar.

IMAG0306.jpg

IMG_20140704_101812.jpg

Påfyllning i Älvsered efter ca 10 mil cyklat. Where only in it for the...

IMG_20140704_113728.jpg

Första grusvägen, vid Håcksvik. Vi överlevde...

IMAG0312.jpg

Heavy metal is the law!

IMG_20140704_131848.jpg

Inga tempoben direkt. Ingen tempomage heller å andra sidan. Nu i Reftele.

IMAG0313.jpg

Invägning i Forsheda. Ca 0.1 ton vardera vägde vi in på.

IMAG0315.jpg

Det blev lite 2+1 väg mellan Forsheda och Kärda utanför Värnamo men med medvind och rätt lite trafik gick det bra.

IMAG0316.jpg

John, som är fd local, guidade den sista biten in till Värnamo centrum där det blev en glasspaus. Det kändes som det räckte med cykling nu för en av oss. Själv hade jag 55 km kvar till Asa.

IMAG0319.jpg

Vägen mellan Värnamo och Asa via Lammhult var nästan fri från bilar den också. Fan va skönt det är. Cyklade iaf förbi en annan cyklist på sträckan.

IMAG0320.jpg

Äntligen framme vid slutstationen för dagens etapp, Asa Herrgård. Här väntade dopp i sjön och grillbuffe. En bra avslutning på en fantastisk dag. Dag två bestod av ca 15 mil cykling till Färjestaden. Tack John för härligt sällskap. Happy är grumt. Nästa år kör vi hela vägen i ett svep!

Stats Gbg-Värnamo
Distans: ca 194 km
Total tid: 8h 30 min
Rullsnitt: ca 27 km/h
Fikatid: 1h 30 min

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp