Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Manurhin2

Aktiv medlem
Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)
Och tyvärr ertappad
Kan ju ha varit ett misstag.
Finns tyvärr fler deltager som Epic GC använder som affischnamn som åkt fast.
Tyvärr vet man väl inte riktigt vem som man ska flagga med, en del åker dit, andra inte. En del har medvetet tagit ngt, andra inte.
Det enda man vet är att man inte vet.
 

Paul D

Aktiv medlem
Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)
Första biten är ju gnetig om man har motvind som det då är på morgonen. PaulD?
Stämmer oftast.
På morgonen har bergen kylts ner och kalla luften "ramlar" ner mot det varmare havet.
Tydligast är detta i dalgångarna upp mot Soria och Ayagaures.
När solen värmt upp bergen blir luften lättare och stiger. Typ som en dammsugare.
Har varit med om samma fenomen när jag vindsurfade i norra delen av Lago de la Garda i Italien.
Höga berg i norr. På förmiddagen surfade man på frånlandsvind och efter lunch pålandsvind.
"Termisk vind"
 

Pfaff

Aktiv medlem
Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)
Uppför är det segmentet Mirador de Fataga som är officiella Sopbacken.
Pinarello18 ser inte jag så den kanske bara @kroem ser eller betalande användare, oavsett så är det samma väg bara att den startar vid cafe't på höger sida 100m högre upp.

Visa bilaga 607236
Sopbacken? Vaffödefö? Det enda i sopväg ( bortsett från alla sopor i diket som folk slänger. Men det gäller alla vägar på ön. Och övriga öar btw) jag ser är begravningsplatsen. Borde heta Dödsbacken då? 😁
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)
Sopbacken? Vaffödefö? Det enda i sopväg ( bortsett från alla sopor i diket som folk slänger. Men det gäller alla vägar på ön. Och övriga öar btw) jag ser är begravningsplatsen. Borde heta Dödsbacken då? 😁
Om du nångång du tar det lugnt uppför ser dig lite omkring så ser du att dom shaktat ut bla massor med glas på vissa ställen. Lite som en soptipp☹️
 

Paul D

Aktiv medlem
Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)
Om du nångång du tar det lugnt uppför ser dig lite omkring så ser du att dom shaktat ut bla massor med glas på vissa ställen. Lite som en soptipp☹️
Höger sida i högersväng när man klättrar upp. Har varit förvånad att det inte självantänder med så många prismor. Solen är ju stark och ofta är det torrt och varmt.
 

Pfaff

Aktiv medlem
Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)
Om du nångång du tar det lugnt uppför ser dig lite omkring så ser du att dom shaktat ut bla massor med glas på vissa ställen. Lite som en soptipp☹️
Jag tar det alltid lugnt uppför. Kan inget annat.
Schaktmassor finns ju överallt här på plana obebyggda ytor.
Nä, framför döbacken! Påminner om Döängen i Bara. Allt annat olika. 😁
 
Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)
Sista cykeldagen imorgon. Måste prova igen, tror vädret kan vara sådär dock...
Hur elakt är VOTT egentligen? Jag körde ju 13Hills runt Jönköping. Det var tufft. Uppemot 28 % ibland, give and take. Gick så långsamt att jag nästan ramlade. 13 sådana. Fast det var ju en dieselbeklädd rondell i Jönköping i regnet som tog mig. Nästa gång på GC ska jag prova. Fast det finns ju några stigningar när man kör mot det där Zoo där man måste vända som är hyfsat branta också...
 

Paul D

Aktiv medlem
Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)
Hur elakt är VOTT egentligen? Jag körde ju 13Hills runt Jönköping. Det var tufft. Uppemot 28 % ibland, give and take. Gick så långsamt att jag nästan ramlade. 13 sådana. Fast det var ju en dieselbeklädd rondell i Jönköping i regnet som tog mig. Nästa gång på GC ska jag prova. Fast det finns ju några stigningar när man kör mot det där Zoo där man måste vända som är hyfsat branta också...
Körde någon backe i Huskvarna i somras. Beskrivet i början av Tour de Mont Blanc tråden. Vist var den brant en stund men beläggningen var perfekt. Temperaturen som svensk sommar brukar vara.
VOTT mäter min Garmin till 20% på ett par ställen. Beläggningen riktigt dålig. Kan var 40 grader varmt. Långt dit och långt hem om man bonkar.
På sidan 49 i denna tråd har jag och andra skrivit en del om VOTT.
Den som har gott om tid och redan skött sin träning kan ju läsa. Skrolla i så fall både upp och ner för att få sammanhanget.
Kroems kommande rapport är nog mer tillförlitlig än mitt orerande från 2019.
 
Senast ändrad:

Paul D

Aktiv medlem
Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)
7962626F-C6B4-43DE-B1A7-E8CF6DC90F01.jpeg

I morse helt nyspolat. Regnat en del i söder i natt. Terassen på solsidan nyss torkat upp.
Ingen som helst Calima. Knivskarp horisont.
Kommer kanske jämförande Calima beskrivning till helgen om prognosen skår in.

God nyhet: Munskyddstvånget på buss o Taxi hävdes häromdagen på GC
 

mankis

Aktiv medlem
Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)
Hur elakt är VOTT egentligen? Jag körde ju 13Hills runt Jönköping. Det var tufft. Uppemot 28 % ibland, give and take. Gick så långsamt att jag nästan ramlade. 13 sådana. Fast det var ju en dieselbeklädd rondell i Jönköping i regnet som tog mig. Nästa gång på GC ska jag prova. Fast det finns ju några stigningar när man kör mot det där Zoo där man måste vända som är hyfsat branta också...

Finns många trådar om den men personligen så är det ju inte backen i sig som är utmaningen, visst den är brant, varmt, dålig asfalt och rätt lång men du behöver dessutom passera två hygglit tuffa berg innan du når själva Vott, när det är klart så är du fortfarande rätt många mil hemifrån och mycket tid att lida. En Vott dag blir ju typ 3500 hm och över 6h i sadeln ändå. Gjort den två gånger och osäker om jag är sugen igen :-)
 

kroem

Aktiv medlem
Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)
Blev en fin sista dag i sadeln och VOTT - no tears edition - denna gång (senaste gången la jag mig över styret på vägen ned).

Vet inte riktigt vad man kan säga utöver vittnesmål, man måste uppleva det. Strava-segmentet säger typ 11km och 6,9%, det är rätt och slätt en lögn. Min "climb" på Garmin upp till Ayacata sa 16km och 13%, fel med, men nånstans därimellan ligger det nog... Alltså det är jobbigt. Jag försökte pace'a mig hela vägen till La Aldea och kändes helt ok, är nästan 2000hm dit. I byn träffade jag en grupp på tre danskar som var del av en resegrupp, däribland reseledaren. Han bodde i Italien och ordnade resor runt om, men aldrig gjort VOTT. Så erfarenheter av Mortirolo och andra tuffa, kända, klättningar. Dom föreslog jag skulle guida lite så hängde på dem. Jobbade med att hålla pulsen nere och funka bra, chicken-klingan (30 fram...) hjälpte 😅
Underbart väder, soligt men inte för varmt när man väl kommer ur dalen, första switchbacksen är alltid en härligt försmak, sen kommer svängen av GC210 och typ 8sbängar med lätt över 18-20 i stigningarna - lite vila i svängarna, 14,4% snitt enligt Strava. Mörsha på runt 10% i 2-3 km tills man ser vägen efter El Carrizal. Jag pekade till de ganska trötta danskarna - "titta, där börjar det jobbiga!" (Segmentet heter the hardest part - Angrilu go home"). Lite nedför till byn sen fruktansvärt brant i typ 2km, ingen vila utan bara rak väg. Efter det ganska smooth sailing, bara 11% i snitt kvar, och typ 6km kvar...
Sista dela fick vi äran att cykla igen en flod av getskit (hade regnat...), ena dansken tyckte det var utmärkt träning inför Tour de Flanders som han skulle göra iår.
Högre upp är det vackrare, körsbärsträd och finare asfalt... Man vet grejen nu och det går på räls, lägsta växeln, spinna på. Känns som i raketfart (9km/h? 😂) två sega backar till typ sen upp på en platå för att se GC60 som signalerar Ayacata och chokladtårta 🤩
Reseledarens betyg var - nog tuffare än alla andra dom gjort (baserat på längden), och bland den vackraste. Ensligheten, naturen, etc.

Jag tror det är biten i El Carrizal som knäcker låren. Min miss var ingen extra energi, hade en colaburk men hade behövt nåt mer för att klara mig "hel". Gick saktare denna gången, 2:15h! Men klara mig utan vurpa ned...

Summa, det är jobbigt. Jag har aldrig cyklat 13 hills men kollade en route. 150km och 2500hm. Min tur här var 130 och 3500hm. Klättringen till LA Aldea är ganska kämpig.med, och Tauropass...

Idag är jag nöjd, trött, och redo att sticka hem till mörkret.

Verkar som Epic prickat dåligt väder med, rejäl regnskur idag..
 

Bilagor

  • FB855217-6C9B-4FEE-9387-A01609E3B8C8.jpeg
    FB855217-6C9B-4FEE-9387-A01609E3B8C8.jpeg
    904.7 KB · Besök: 48
  • 2AF427FF-041C-4DE1-B704-EDA9ACBECBF5.jpeg
    2AF427FF-041C-4DE1-B704-EDA9ACBECBF5.jpeg
    1.1 MB · Besök: 47
  • 31CDEAB3-5E98-4AEA-A455-44E8B1DB8462.jpeg
    31CDEAB3-5E98-4AEA-A455-44E8B1DB8462.jpeg
    915.2 KB · Besök: 47
Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)
Finns många trådar om den men personligen så är det ju inte backen i sig som är utmaningen, visst den är brant, varmt, dålig asfalt och rätt lång men du behöver dessutom passera två hygglit tuffa berg innan du når själva Vott, när det är klart så är du fortfarande rätt många mil hemifrån och mycket tid att lida. En Vott dag blir ju typ 3500 hm och över 6h i sadeln ändå. Gjort den två gånger och osäker om jag är sugen igen :-)

Nu undrar man ju lite hur det gick för @Paul D på Epic dag 1, om han vann osv.....
Precis, en racerapport vore koolt
 

Pepposi

Medlem
Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)
Precis, en racerapport vore koolt
Är på plats och hade planer på att titta och fota men vände hemåt efter en timme då regnet tilltog mer och mer. Då höll jag mig ändå ute vid kusten. Vet en del som bröt innan klättringen vid Ayaguares. Måste varit misär och iskallt uppe vid Ayacata.
Ser med spänning fram emot Pauls rapport… 😃
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)
Är på plats och hade planer på att titta och fota men vände hemåt efter en timme då regnet tilltog mer och mer. Då höll jag mig ändå ute vid kusten. Vet en del som bröt innan klättringen vid Ayaguares. Måste varit misär och iskallt uppe vid Ayacata.
Ser med spänning fram emot Pauls rapport… 😃
Paul är skogshuggare, han viker sig(nog) inte!
 

Pfaff

Aktiv medlem
Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)
Med tanke på förmiddagens ihärdiga regnande var det kanske tur att bakhjulet/axellagren eller kranskroppwn la av helt efter gårdagens runda till Fataga/San Bartolome/el Doctoral. Jag var rädd att få blockad på vägen ner.
Att framväxeln slutade fungera samtidigt är helt följdriktigt men det är nog bara en justeringssak.
Duktig motvind siste benet. Kändes nästan som hemma.
Det blev turistpromenad idag istället när solen kom fram. Hem imorgon.
 
Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)
Med tanke på förmiddagens ihärdiga regnande var det kanske tur att bakhjulet/axellagren eller kranskroppwn la av helt efter gårdagens runda till Fataga/San Bartolome/el Doctoral. Jag var rädd att få blockad på vägen ner.
Att framväxeln slutade fungera samtidigt är helt följdriktigt men det är nog bara en justeringssak.
Duktig motvind siste benet. Kändes nästan som hemma.
Det blev turistpromenad idag istället när solen kom fram. Hem imorgon.
Mavic Ksyrium?
 
Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)
Passar även på att ge mig till känna med en selfie. Här då några minuter efter 21 nånting på Pinarello18-segmentet 2016. Tack för att jag får vara med i er underbara GC-tråd.
/Johan
 

Bilagor

  • IMG_6587.JPG
    IMG_6587.JPG
    144.4 KB · Besök: 21

Hasse#7

Aktiv medlem
Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)
Blev en fin sista dag i sadeln och VOTT - no tears edition - denna gång (senaste gången la jag mig över styret på vägen ned).

Vet inte riktigt vad man kan säga utöver vittnesmål, man måste uppleva det. Strava-segmentet säger typ 11km och 6,9%, det är rätt och slätt en lögn. Min "climb" på Garmin upp till Ayacata sa 16km och 13%, fel med, men nånstans därimellan ligger det nog... Alltså det är jobbigt. Jag försökte pace'a mig hela vägen till La Aldea och kändes helt ok, är nästan 2000hm dit. I byn träffade jag en grupp på tre danskar som var del av en resegrupp, däribland reseledaren. Han bodde i Italien och ordnade resor runt om, men aldrig gjort VOTT. Så erfarenheter av Mortirolo och andra tuffa, kända, klättningar. Dom föreslog jag skulle guida lite så hängde på dem. Jobbade med att hålla pulsen nere och funka bra, chicken-klingan (30 fram...) hjälpte 😅
Underbart väder, soligt men inte för varmt när man väl kommer ur dalen, första switchbacksen är alltid en härligt försmak, sen kommer svängen av GC210 och typ 8sbängar med lätt över 18-20 i stigningarna - lite vila i svängarna, 14,4% snitt enligt Strava. Mörsha på runt 10% i 2-3 km tills man ser vägen efter El Carrizal. Jag pekade till de ganska trötta danskarna - "titta, där börjar det jobbiga!" (Segmentet heter the hardest part - Angrilu go home"). Lite nedför till byn sen fruktansvärt brant i typ 2km, ingen vila utan bara rak väg. Efter det ganska smooth sailing, bara 11% i snitt kvar, och typ 6km kvar...
Sista dela fick vi äran att cykla igen en flod av getskit (hade regnat...), ena dansken tyckte det var utmärkt träning inför Tour de Flanders som han skulle göra iår.
Högre upp är det vackrare, körsbärsträd och finare asfalt... Man vet grejen nu och det går på räls, lägsta växeln, spinna på. Känns som i raketfart (9km/h? 😂) två sega backar till typ sen upp på en platå för att se GC60 som signalerar Ayacata och chokladtårta 🤩
Reseledarens betyg var - nog tuffare än alla andra dom gjort (baserat på längden), och bland den vackraste. Ensligheten, naturen, etc.

Jag tror det är biten i El Carrizal som knäcker låren. Min miss var ingen extra energi, hade en colaburk men hade behövt nåt mer för att klara mig "hel". Gick saktare denna gången, 2:15h! Men klara mig utan vurpa ned...

Summa, det är jobbigt. Jag har aldrig cyklat 13 hills men kollade en route. 150km och 2500hm. Min tur här var 130 och 3500hm. Klättringen till LA Aldea är ganska kämpig.med, och Tauropass...

Idag är jag nöjd, trött, och redo att sticka hem till mörkret.

Verkar som Epic prickat dåligt väder med, rejäl regnskur idag..
Jag blir ju lite glad att ha gjort detta, när man hör andra beskriva jobbigheten. Körde helt ensam (34 klinga fram, 32 bak) från Maspalomas och tillbaka inklusive förbjudna vägstumpen. Letade upp vägen efter hand och missade att äta lunch. Tog lång tid. Enda gången jag cyklar hem med lampor. Väl i mål Coca Cola och glass. Jag gillar inte ens Coca Cola, behövde bara snabb energi.
 

Paul D

Aktiv medlem
Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)
Precis, en racerapport vore koolt
På någon läsares enträgna begäran försöker jag nedan redovisa MINA upplevelser av årets Epic Gran Canaria.

Brukar kunna anmäla sig från oktober/november typ. BlackFriday erbjudande nappade jag på. Anmäler man sig tidigt ingår en cykeltröja i den storlek man själv väljer. Ett år bara T-tröja. I år fanns även bibs i matchande färg att köpa för 24 Euro. Det fattade inte jag eftersom det stod shorts på beställningssidan. Mailade senare och fick klart att det var riktiga cykelbyxor och beställde då två par att betala vid nummerlappsutlämningen. Röda så de kommer att matcha min Mora CK tröja och tidigare Epic tröjor jag fått.

Hämtade i fredags ut påsen med nummerlapp/chip, cykeltröja, bandana, enkla öronsnäckor och i min påse låg även ett par bibs. Tjejerna frågade inte efter betalning för bibsen så jag tänkte…..”jag provar dem först”, hade dagen till ära kostat på mig rena kallingar. L passade bra på tjockisen. Gick tillbaka till sekretariatet och skulle betala bibsen och fråga efter det andra paret. Då hävdade chefen för Epic (börjar känna honom nu) att bibsen i påsen var en gåva till mig från sponsorn!!!!! Andra paret ville de ha 24€ för kontant. Jag som är sparsam ,enligt frugan snål, blev ju överlycklig. Bibs o tröja till ett värde motsvarande anmälningsavgiften helt gratis. Gemytlig stämning och lagom varmt där nere vid RIU Hotel Dunas Maspalomas med utsikt över sanddyner och havet. Hade stämt träff med några andrar Svenskar och andra kompisar för att efter nummerlapparna ladda med Asiatisk buffe´ på restaurang Inovador. Håller på att bli tradition. 15€ + dryck. Bara att beställa in rätt efter rätt tills man rullar fram.

Lördag morgon upp strax efter 6 för stadig frukost.

75 cl cola i extra flaska som jag dumpade före start. Liten flaska med lite vatten och ett par coffeingel som jag fick köpa billigt av M2 förra veckan. Stora cykelflaskan med bara pulver avsedd att vätska upp efter första korta etappen som har mål vid Chima Petro Gonsales. (Ayagauresklättringen)

Endast tunn vindjacka som förstärkningsplagg. Behövdes redan när jag i gryningen lämnade lägenheten i Sonnenland för att rulla till hotellet där vi hämtade grejerna dagen före.

Glada hej, hello, bueno dias, chiao till de jag känner sedan tidigare. Stötte även på några andra Dalmasar som jag nu känner bättre. Mycket trevligt.

Alla måste sätta sin signatur under startnumret på en stor glasvägg. Epic försöker att få oss att känna oss som proffs. Didi (yngre Spansk upplaga) springer omkring med eldgaffel. Hög rytmisk musik. Mängder med förväntansfulla cyklister. Cyklisterna förväntas inför start 8:30 ställa upp sig i ett långt brett led i den takade gången mellan de två huskropparna. Gången fungerar även som väg ner till sanddynerna. Blir riktigt trångt. Över 400 hundra anmälda. Hotellgästerna kommer inte fram. Vakter försöker göra det framkomligt för hotellgästerna genom att mota undan oss cyklister någon liten bit. Även detta flyter på utan problem. På tal om FLYTER……. återkommer om det. Chippolini är vist med även i år och får stå långt fram. Lika så Aimar Sobeldia som för övrigt blev tvåa totalt. Högljudd speaker presenterar celebriteterna på spanska, engelska och ibland tyska. Typ GCs Vacchi utan lugnande inslag ifrån Adamsson. Slarvas förresten betänkligt med både hjälmregler och strumplängd och färg här nere. Lite obehagligt faktiskt.

Så äntligen är kl 8:30 och vi rullar iväg på exakt tid. Bara en sån sag!!! Masterstart ner till Aqualand där första tidtagningen börjar. Numer startar klockan när varje cyklist rullar över ”mattan”. Tidigare startade klockan när förste man passerade startlinjen. Jag har varit mycket fokuserad hela vägen för att inte trassla in mig i andra cyklister. 400 st o så lilla jag som absolut inte får vurpa mer. Hejar på de kompisar jag inte tidigare sett men stirrar hela tiden rakt fram. Är så fokuserar att jag knappt märker att det börjar regna. Känner igen Chippolini som stannat för att ta på regnjacka. Han verkar ha varit mer avslappnad och noterat att det börjat regna. Märkligt!!!
JAG TROR han bröt där. Regn jö!!!

Jag ligger skapligt långt fram ändå för att försöka hitta ryggar som passar mig första ca 8 km som består av 2-3% stigning. Pulsen går obönhörligt upp och närmar sig tröskel. Just som stigningen börjar vid Stellans Corner går jag lite åt sidan för att försöka få ner pulsen något slag innan det jobbiga börjar. Så börjar klättringen. Regnet ökar. Håller koll på effekten för att inte spränga mig. Regnet ökar ännu mer.. Efter kyrkotorget och fiket är det ju kort utför och 90 grader vänster. Bara kloka cyklister i min närhet som tar höjd för hal asfalt. Går bra. Så den korta språngbacken som fixas på stora klingan. Kort utför med skarp sväng igen. Går bra även det. Vägen avstängd. Inga möten. Lägger ner på fegklingan och växlar efterhand ner. Snart är största bak (32) det självklara valet resten av stigningen. Får syn på Tenneriffakillen som vann H60 för två eller tre år sedan. Han var bland de yngsta i H60 då. Nu 63. Jag är 5 år äldre. Han ligger typ 10 cykellängder framför mig. Frestande att försöka ta ikapp men törs inte försöka. Ska ju upp till Ayacata via Soria senare under dagen.

Känns som fler passerar mig i stigningen jämfört tidigare år. Ser hur Tenneriffa når mållinjen några sekunder framför mig. Han kan ha passerat startlinjen något efter mig eftersom han tog ca 40 sekunder på mig där. Musik, bananer, cola, vatten, vitt bröd med Nutella, nötter, godis osv. Har fram till nu varit utan vindjackan. Tar på den. Småregnar och blåser. Vädjar till tävlingsledaren/chefen att stanna till vid Pasito Blanco där sista segmentet startar för att vi ska kunna ta av oss överdragskläder på ett säkert sätt. Visar sig vara omöjligt varför jag tar av jackan innan masterbilen tar oss ner via Montana la Data. Troligen har det strax före regnat betydligt mer här uppe för det forsar i brist på diken lervälling ut över vägen. Hörde om tjej som gick omkull i vällingen längre bak i kön. Ändå körde masterbilen skapligt sakta. Ni som kört här vet att det lutar på bra ner Mot Montana la Data och även efter. Blöt och fartvind utan vindjacka. Fryser men biter ihop. Det är ju årets första tävling. Väjer för sten och grus som spolats ut på vägen. Känner sand mellan fingrar och styre.

Tar oss utan missöden ner till den fantastiska kustvägen som bjuder på värme och uppehåll. Men vist är det otäckt med så stor klunga även i de korta utförsbackarna. Vid Pasito Blanco släpps vi igen. Jag letar ryggar och lyckas rätt bra. Allt emellanåt är det tomt bakom min rygg. Alltså är jag en av de svagare i mellanskiktet. I sista rondellen (El Pajar) före dalgången mot Filipinas/Soria har man stängt av så vi får vara ifred i ytterfil. Bilarna får hålla till i innerfilen.
Rätt tidigt efter rondellen får jag syn på Teneriffa igen. Lägger mig bakom honom. Andra kör om oss. Han gör inga som helst försök att hänga på de som är snabbare. Hmmm. Hur gör jag nu? Jo jag bestämmer mig för att inte försöka gå med de som är snabbare. Han gör inga försök att tvinga fram mig. Blir en riktigt behaglig resa i hans rygg ända till foten av stigningen. Jag tackar för draghjälpen och säger ”Gracias ……Hasta luego” Tack, vi ses senare. Jag är övertygad om att han kommer att vara starkare än mig. Om inte annat över Tauropass. Han ser ut att ha en ”fegklinga ad modum Kroem” fram. Till min förvåning lyckas jag hänga med första biten. Så hör jag hur hans bakväxel börjar väsnas. Nu har det börjat regna igen. Vi möter mängder med vatten som är på väg ner längs vägbanan.. Det är så mycket att vattnet typ svallar. Hans växel strular och väsnas när han ska växla. ”Elväxel” tänker jag som kör med manuell. (Snål)
Hör hur han frågar något till de som står och hejar. Uppfattar ”Aciete de la Cadena” (Kedjeolja). Men ingen har tydligen kedjeolja. Jag börjar hoppas att han ska hitta någon som har kedjeolja ……….. ja det förstår ju vem som helst att jag vill ju inte att han ska behöva irritera sig över missljud resten av sträckan till Auacata (30km). Jag står ut. Det är ju inte min cykel. Det är en av mina konkurrenters cykel. Så äntligen är det en kille med skåpbil vid sidan av vägen som säger si si. Teneriffa stannar och som av en tillfällighet ökar jag effekt och puls något. Tauropass går förvånande bra. Försöker hålla fart. Hör en Skånsk trevlig stämma bakom mig. Det måste vara L som jag kört med tidigare. Han är starkare än mig men faktiskt ännu mer försiktig utför än mig. Jag ropar bekräftande åt honom just som vi passerar en hejarklack från Hedemora/Falun. Jag hoppas få nytta av hans rygg på de kommande plattare partierna längre farm men icke. L körde väldigt klokt ner på den skakiga och grusiga biten ner till korsningen. Jag hittar ibland andra ryggar. Ser inte Teneriffa de gånger jag vänder mig om. Kilometerskyltarna lovar att vi kommer allt närmare Aycata och välbehövlig vila. Är riktigt trött när jag passerar mållinjen. Stannar direkt och tar på vindjackan. Väntar in L som visar sig ha tre sekunder långsammare tid än mig på detta segment. Tror ni håller med om att 3 sekunder på 45 km är väldigt mycket. I alla fall om den långsammare är minst 10 år yngre. Teneriffa passerar även han men inte alls lång efter. Har flera sekunder bättre tid än mig. Han måste ha passerat startlinjen långt efter mig. Kanske därför han inte stressade i dalgången utan var nöjd att ha koll på mig. Hmmmm ändå tog han sig tid att smörja kedjan.

Vid kyrkotorget i Ayacata är det inte lika uppslupen stämning som tidigare år. Folk fryser. En liter tunn Italienare sitter på en bänk och lutar sig mot kyrkoväggen inlindad i aluminiumfilt och en kvinna knådar hans ben i ett försök att få honom varmare. Han skakar hel. Jag frågar om han vill ha varmt kaffe. Inte. Dricker själv kaffe för en gångs skull för att bli varmare. Personalen delar ut papper så vi ska kunna snyta oss och torka av oss i ansiktet. Jag frågar efter en extra pappersbit och visar att jag vill ha den under tröjan. Då sticker de rutinerat till mig en bit wellpapp som jag tar närmast kroppen. Helt perfekt. L och jag tar sällskap ner tillbaka till morgonens startplats. Bio brake efter San Bartolome. Lera vid sidan av vägen som kladdar fast i klossarna. I de flesta korsningar och rondeller på väg ner står det poliser och funktionärer som stoppar bilar så vi inte ska bli hindrade. Vid starten där det är varmare bjuds det på fri massage. Träffar tre kompisar som brutit. Den ene italienare och ett ”hot” i H60. Han menade sig vara för tunn för att klara kylan. Själv stoltserade jag med min bukfetma och påstod stöddigt att sådant här väder har vi nästan jämt i Sverige.

Slutar sexa i H60 och ganska mitt i fältet i totalen första dagen.

Beskriver nog dagens etapp först i morgon för den som står ut. Hoppas jag inte stört i träningen
 
Senast ändrad:
Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)
På någon läsares enträgna begäran försöker jag nedan redovisa MINA upplevelser av årets Epic Gran Canaria.

Brukar kunna anmäla sig från oktober/november typ. BlackFriday erbjudande nappade jag på. Anmäler man sig tidigt ingår en cykeltröja i den storlek man själv väljer. Ett år bara T-tröja. I år fanns även bibs i matchande färg att köpa för 24 Euro. Det fattade inte jag eftersom det stod shorts på beställningssidan. Mailade senare och fick klart att det var riktiga cykelbyxor och beställde då två par att betala vid nummerlappsutlämningen. Röda så de kommer att matcha min Mora CK tröja och tidigare Epic tröjor jag fått.

Hämtade i fredags ut påsen med nummerlapp/chip, cykeltröja, bandana, enkla öronsnäckor och i min påse låg även ett par bibs. Tjejerna frågade inte efter betalning för bibsen så jag tänkte…..”jag provar dem först”, hade dagen till ära kostat på mig rena kallingar. L passade bra på tjockisen. Gick tillbaka till sekretariatet och skulle betala bibsen och fråga efter det andra paret. Då hävdade chefen för Epic (börjar känna honom nu) att bibsen i påsen var en gåva till mig från sponsorn!!!!! Andra paret ville de ha 24€ för kontant. Jag som är sparsam ,enligt frugan snål, blev ju överlycklig. Bibs o tröja till ett värde motsvarande anmälningsavgiften helt gratis. Gemytlig stämning och lagom varmt där nere vid RIU Hotel Dunas Maspalomas med utsikt över sanddyner och havet. Hade stämt träff med några andrar Svenskar och andra kompisar för att efter nummerlapparna ladda med Asiatisk buffe´ på restaurang Inovador. Håller på att bli tradition. 15€ + dryck. Bara att beställa in rätt efter rätt tills man rullar fram.

Lördag morgon upp strax efter 6 för stadig frukost.

75 cl cola i extra flaska som jag dumpade före start. Liten flaska med lite vatten och ett par coffeingel som jag fick köpa billigt av M2 förra veckan. Stora cykelflaskan med bara pulver avsedd att vätska upp efter första korta etappen som har mål vid Chima Petro Gonsales. (Ayagauresklättringen)

Endast tunn vindjacka som förstärkningsplagg. Behövdes redan när jag i gryningen lämnade lägenheten i Sonnenland för att rulla till hotellet där vi hämtade grejerna dagen före.

Glada hej, hello, bueno dias, chiao till de jag känner sedan tidigare. Stötte även på några andra Dalmasar som jag nu känner bättre. Mycket trevligt.

Alla måste sätta sin signatur under startnumret på en stor glasvägg. Epic försöker att få oss att känna oss som proffs. Didi (yngre Spansk upplaga) springer omkring med eldgaffel. Hög rytmisk musik. Mängder med förväntansfulla cyklister. Cyklisterna förväntas inför start 8:30 ställa upp sig i ett långt brett led i den takade gången mellan de två huskropparna. Gången fungerar även som väg ner till sanddynerna. Blir riktigt trångt. Över 400 hundra anmälda. Hotellgästerna kommer inte fram. Vakter försöker göra det framkomligt för hotellgästerna genom att mota undan oss cyklister någon liten bit. Även detta flyter på utan problem. På tal om FLYTER……. återkommer om det. Chippolini är vist med även i år och får stå långt fram. Lika så Aimar Sobeldia som för övrigt blev tvåa totalt. Högljudd speaker presenterar celebriteterna på spanska, engelska och ibland tyska. Typ GCs Vacchi utan lugnande inslag ifrån Adamsson. Slarvas förresten betänkligt med både hjälmregler och strumplängd och färg här nere. Lite obehagligt faktiskt.

Så äntligen är kl 8:30 och vi rullar iväg på exakt tid. Bara en sån sag!!! Masterstart ner till Aqualand där första tidtagningen börjar. Numer startar klockan när varje cyklist rullar över ”mattan”. Tidigare startade klockan när förste man passerade startlinjen. Jag har varit mycket fokuserad hela vägen för att inte trassla in mig i andra cyklister. 400 st o så lilla jag som absolut inte får vurpa mer. Hejar på de kompisar jag inte tidigare sett men stirrar hela tiden rakt fram. Är så fokuserar att jag knappt märker att det börjar regna. Känner igen Chippolini som stannat för att ta på regnjacka. Han verkar ha varit mer avslappnad och noterat att det börjat regna. Märkligt!!!
JAG TROR han bröt där. Regn jö!!!

Jag ligger skapligt långt fram ändå för att försöka hitta ryggar som passar mig första ca 8 km som består av 2-3% stigning. Pulsen går obönhörligt upp och närmar sig tröskel. Just som stigningen börjar vid Stellans Corner går jag lite åt sidan för att försöka få ner pulsen något slag innan det jobbiga börjar. Så börjar klättringen. Regnet ökar. Håller koll på effekten för att inte spränga mig. Regnet ökar ännu mer.. Efter kyrkotorget och fiket är det ju kort utför och 90 grader vänster. Bara kloka cyklister i min närhet som tar höjd för hal asfalt. Går bra. Så den korta språngbacken som fixas på stora klingan. Kort utför med skarp sväng igen. Går bra även det. Vägen avstängd. Inga möten. Lägger ner på fegklingan och växlar efterhand ner. Snart är största bak (32) det självklara valet resten av stigningen. Får syn på Tenneriffakillen som vann H60 för två eller tre år sedan. Han var bland de yngsta i H60 då. Nu 63. Jag är 5 år äldre. Han ligger typ 10 cykellängder framför mig. Frestande att försöka ta ikapp men törs inte försöka. Ska ju upp till Ayacata via Soria senare under dagen.

Känns som fler passerar mig i stigningen jämfört tidigare år. Ser hur Tenneriffa når mållinjen några sekunder framför mig. Han kan ha passerat startlinjen något efter mig eftersom han tog ca 40 sekunder på mig där. Musik, bananer, cola, vatten, vitt bröd med Nutella, nötter, godis osv. Har fram till nu varit utan vindjackan. Tar på den. Småregnar och blåser. Vädjar till tävlingsledaren/chefen att stanna till vid Pasito Blanco där sista segmentet startar för att vi ska kunna ta av oss överdragskläder på ett säkert sätt. Visar sig vara omöjligt varför jag tar av jackan innan masterbilen tar oss ner via Montana la Data. Troligen har det strax före regnat betydligt mer här uppe för det forsar i brist på diken lervälling ut över vägen. Hörde om tjej som gick omkull i vällingen längre bak i kön. Ändå körde masterbilen skapligt sakta. Ni som kört här vet att det lutar på bra ner Mot Montana la Data och även efter. Blöt och fartvind utan vindjacka. Fryser men biter ihop. Det är ju årets första tävling. Väjer för sten och grus som spolats ut på vägen. Känner sand mellan fingrar och styre.

Tar oss utan missöden ner till den fantastiska kustvägen som bjuder på värme och uppehåll. Men vist är det otäckt med så stor klunga även i de korta utförsbackarna. Vid Pasito Blanco släpps vi igen. Jag letar ryggar och lyckas rätt bra. Allt emellanåt är det tomt bakom min rygg. Alltså är jag en av de svagare i mellanskiktet. I sista rondellen (El Pajar) före dalgången mot Filipinas/Soria har man stängt av så vi får vara ifred i ytterfil. Bilarna får hålla till i innerfilen.
Rätt tidigt efter rondellen får jag syn på Teneriffa igen. Lägger mig bakom honom. Andra kör om oss. Han gör inga som helst försök att hänga på de som är snabbare. Hmmm. Hur gör jag nu? Jo jag bestämmer mig för att inte försöka gå med de som är snabbare. Han gör inga försök att tvinga fram mig. Blir en riktigt behaglig resa i hans rygg ända till foten av stigningen. Jag tackar för draghjälpen och säger ”Gracias ……Hasta luego” Tack, vi ses senare. Jag är övertygad om att han kommer att vara starkare än mig. Om inte annat över Tauropass. Han ser ut att ha en ”fegklinga ad modum Kroem” fram. Till min förvåning lyckas jag hänga med första biten. Så hör jag hur hans bakväxel börjar väsnas. Nu har det börjat regna igen. Vi möter mängder med vatten som är på väg ner längs vägbanan.. Det är så mycket att vattnet typ svallar. Hans växel strular och väsnas när han ska växla. ”Elväxel” tänker jag som kör med manuell. (Snål)
Hör hur han frågar något till de som står och hejar. Uppfattar ”Aciete de la Cadena” (Kedjeolja). Men ingen har tydligen kedjeolja. Jag börjar hoppas att han ska hitta någon som har kedjeolja ……….. ja det förstår ju vem som helst att jag vill ju inte att han ska behöva irritera sig över missljud resten av sträckan till Auacata (30km). Jag står ut. Det är ju inte min cykel. Det är en av mina konkurrenters cykel. Så äntligen är det en kille med skåpbil vid sidan av vägen som säger si si. Teneriffa stannar och som av en tillfällighet ökar jag effekt och puls något. Tauropass går förvånande bra. Försöker hålla fart. Hör en Skånsk trevlig stämma bakom mig. Det måste vara L som jag kört med tidigare. Han är starkare än mig men faktiskt ännu mer försiktig utför än mig. Jag ropar bekräftande åt honom just som vi passerar en hejarklack från Hedemora/Falun. Jag hoppas få nytta av hans rygg på de kommande plattare partierna längre farm men icke. L körde väldigt klokt ner på den skakiga och grusiga biten ner till korsningen. Jag hittar ibland andra ryggar. Ser inte Teneriffa de gånger jag vänder mig om. Kilometerskyltarna lovar att vi kommer allt närmare Aycata och välbehövlig vila. Är riktigt trött när jag passerar mållinjen. Stannar direkt och tar på vindjackan. Väntar in L som visar sig ha tre sekunder långsammare tid än mig på detta segment. Tror ni håller med om att 3 sekunder på 45 km är väldigt mycket. I alla fall om den långsammare är minst 10 år yngre. Teneriffa passerar även han men inte alls lång efter. Har flera sekunder bättre tid än mig. Han måste ha passerat startlinjen långt efter mig. Kanske därför han inte stressade i dalgången utan var nöjd att ha koll på mig. Hmmmm ändå tog han sig tid att smörja kedjan.

Vid kyrkotorget i Ayacata är det inte lika uppslupen stämning som tidigare år. Folk fryser. En liter tunn Italienare sitter på en bänk och lutar sig mot kyrkoväggen inlindad i aluminiumfilt och en kvinna knådar hans ben i ett försök att få honom varmare. Han skakar hel. Jag frågar om han vill ha varmt kaffe. Inte. Dricker själv kaffe för en gångs skull för att bli varmare. Personalen delar ut papper så vi ska kunna snyta oss och torka av oss i ansiktet. Jag frågar efter en extra pappersbit och visar att jag vill ha den under tröjan. Då sticker de rutinerat till mig en bit wellpapp som jag tar närmast kroppen. Helt perfekt. L och jag tar sällskap ner tillbaka till morgonens startplats. Bio brake efter San Bartolome. Lera vid sidan av vägen som kladdar fast i klossarna. I de flesta korsningar och rondeller på väg ner står det poliser och funktionärer som stoppar bilar så vi inte ska bli hindrade. Vid starten där det är varmare bjuds det på fri massage. Träffar tre kompisar som brutit. Den ene italienare och ett ”hot” i H60. Han menade sig vara för tunn för att klara kylan. Själv stoltserade jag med min bukfetma och påstod stöddigt att sådant här väder har vi nästan jämt i Sverige.

Slutar sexa i H60 och ganska mitt i fältet i totalen första dagen.

Beskriver nog dagens etapp först i morgon för den som står ut. Hoppas jag inte stört i träningen
Bitvis som att läsa The Rider av Tim Krabbé. Jag blir salig. Love It!
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)
På någon läsares enträgna begäran försöker jag nedan redovisa MINA upplevelser av årets Epic Gran Canaria.

Brukar kunna anmäla sig från oktober/november typ. BlackFriday erbjudande nappade jag på. Anmäler man sig tidigt ingår en cykeltröja i den storlek man själv väljer. Ett år bara T-tröja. I år fanns även bibs i matchande färg att köpa för 24 Euro. Det fattade inte jag eftersom det stod shorts på beställningssidan. Mailade senare och fick klart att det var riktiga cykelbyxor och beställde då två par att betala vid nummerlappsutlämningen. Röda så de kommer att matcha min Mora CK tröja och tidigare Epic tröjor jag fått.

Hämtade i fredags ut påsen med nummerlapp/chip, cykeltröja, bandana, enkla öronsnäckor och i min påse låg även ett par bibs. Tjejerna frågade inte efter betalning för bibsen så jag tänkte…..”jag provar dem först”, hade dagen till ära kostat på mig rena kallingar. L passade bra på tjockisen. Gick tillbaka till sekretariatet och skulle betala bibsen och fråga efter det andra paret. Då hävdade chefen för Epic (börjar känna honom nu) att bibsen i påsen var en gåva till mig från sponsorn!!!!! Andra paret ville de ha 24€ för kontant. Jag som är sparsam ,enligt frugan snål, blev ju överlycklig. Bibs o tröja till ett värde motsvarande anmälningsavgiften helt gratis. Gemytlig stämning och lagom varmt där nere vid RIU Hotel Dunas Maspalomas med utsikt över sanddyner och havet. Hade stämt träff med några andrar Svenskar och andra kompisar för att efter nummerlapparna ladda med Asiatisk buffe´ på restaurang Inovador. Håller på att bli tradition. 15€ + dryck. Bara att beställa in rätt efter rätt tills man rullar fram.

Lördag morgon upp strax efter 6 för stadig frukost.

75 cl cola i extra flaska som jag dumpade före start. Liten flaska med lite vatten och ett par coffeingel som jag fick köpa billigt av M2 förra veckan. Stora cykelflaskan med bara pulver avsedd att vätska upp efter första korta etappen som har mål vid Chima Petro Gonsales. (Ayagauresklättringen)

Endast tunn vindjacka som förstärkningsplagg. Behövdes redan när jag i gryningen lämnade lägenheten i Sonnenland för att rulla till hotellet där vi hämtade grejerna dagen före.

Glada hej, hello, bueno dias, chiao till de jag känner sedan tidigare. Stötte även på några andra Dalmasar som jag nu känner bättre. Mycket trevligt.

Alla måste sätta sin signatur under startnumret på en stor glasvägg. Epic försöker att få oss att känna oss som proffs. Didi (yngre Spansk upplaga) springer omkring med eldgaffel. Hög rytmisk musik. Mängder med förväntansfulla cyklister. Cyklisterna förväntas inför start 8:30 ställa upp sig i ett långt brett led i den takade gången mellan de två huskropparna. Gången fungerar även som väg ner till sanddynerna. Blir riktigt trångt. Över 400 hundra anmälda. Hotellgästerna kommer inte fram. Vakter försöker göra det framkomligt för hotellgästerna genom att mota undan oss cyklister någon liten bit. Även detta flyter på utan problem. På tal om FLYTER……. återkommer om det. Chippolini är vist med även i år och får stå långt fram. Lika så Aimar Sobeldia som för övrigt blev tvåa totalt. Högljudd speaker presenterar celebriteterna på spanska, engelska och ibland tyska. Typ GCs Vacchi utan lugnande inslag ifrån Adamsson. Slarvas förresten betänkligt med både hjälmregler och strumplängd och färg här nere. Lite obehagligt faktiskt.

Så äntligen är kl 8:30 och vi rullar iväg på exakt tid. Bara en sån sag!!! Masterstart ner till Aqualand där första tidtagningen börjar. Numer startar klockan när varje cyklist rullar över ”mattan”. Tidigare startade klockan när förste man passerade startlinjen. Jag har varit mycket fokuserad hela vägen för att inte trassla in mig i andra cyklister. 400 st o så lilla jag som absolut inte får vurpa mer. Hejar på de kompisar jag inte tidigare sett men stirrar hela tiden rakt fram. Är så fokuserar att jag knappt märker att det börjar regna. Känner igen Chippolini som stannat för att ta på regnjacka. Han verkar ha varit mer avslappnad och noterat att det börjat regna. Märkligt!!!
JAG TROR han bröt där. Regn jö!!!

Jag ligger skapligt långt fram ändå för att försöka hitta ryggar som passar mig första ca 8 km som består av 2-3% stigning. Pulsen går obönhörligt upp och närmar sig tröskel. Just som stigningen börjar vid Stellans Corner går jag lite åt sidan för att försöka få ner pulsen något slag innan det jobbiga börjar. Så börjar klättringen. Regnet ökar. Håller koll på effekten för att inte spränga mig. Regnet ökar ännu mer.. Efter kyrkotorget och fiket är det ju kort utför och 90 grader vänster. Bara kloka cyklister i min närhet som tar höjd för hal asfalt. Går bra. Så den korta språngbacken som fixas på stora klingan. Kort utför med skarp sväng igen. Går bra även det. Vägen avstängd. Inga möten. Lägger ner på fegklingan och växlar efterhand ner. Snart är största bak (32) det självklara valet resten av stigningen. Får syn på Tenneriffakillen som vann H60 för två eller tre år sedan. Han var bland de yngsta i H60 då. Nu 63. Jag är 5 år äldre. Han ligger typ 10 cykellängder framför mig. Frestande att försöka ta ikapp men törs inte försöka. Ska ju upp till Ayacata via Soria senare under dagen.

Känns som fler passerar mig i stigningen jämfört tidigare år. Ser hur Tenneriffa når mållinjen några sekunder framför mig. Han kan ha passerat startlinjen något efter mig eftersom han tog ca 40 sekunder på mig där. Musik, bananer, cola, vatten, vitt bröd med Nutella, nötter, godis osv. Har fram till nu varit utan vindjackan. Tar på den. Småregnar och blåser. Vädjar till tävlingsledaren/chefen att stanna till vid Pasito Blanco där sista segmentet startar för att vi ska kunna ta av oss överdragskläder på ett säkert sätt. Visar sig vara omöjligt varför jag tar av jackan innan masterbilen tar oss ner via Montana la Data. Troligen har det strax före regnat betydligt mer här uppe för det forsar i brist på diken lervälling ut över vägen. Hörde om tjej som gick omkull i vällingen längre bak i kön. Ändå körde masterbilen skapligt sakta. Ni som kört här vet att det lutar på bra ner Mot Montana la Data och även efter. Blöt och fartvind utan vindjacka. Fryser men biter ihop. Det är ju årets första tävling. Väjer för sten och grus som spolats ut på vägen. Känner sand mellan fingrar och styre.

Tar oss utan missöden ner till den fantastiska kustvägen som bjuder på värme och uppehåll. Men vist är det otäckt med så stor klunga även i de korta utförsbackarna. Vid Pasito Blanco släpps vi igen. Jag letar ryggar och lyckas rätt bra. Allt emellanåt är det tomt bakom min rygg. Alltså är jag en av de svagare i mellanskiktet. I sista rondellen (El Pajar) före dalgången mot Filipinas/Soria har man stängt av så vi får vara ifred i ytterfil. Bilarna får hålla till i innerfilen.
Rätt tidigt efter rondellen får jag syn på Teneriffa igen. Lägger mig bakom honom. Andra kör om oss. Han gör inga som helst försök att hänga på de som är snabbare. Hmmm. Hur gör jag nu? Jo jag bestämmer mig för att inte försöka gå med de som är snabbare. Han gör inga försök att tvinga fram mig. Blir en riktigt behaglig resa i hans rygg ända till foten av stigningen. Jag tackar för draghjälpen och säger ”Gracias ……Hasta luego” Tack, vi ses senare. Jag är övertygad om att han kommer att vara starkare än mig. Om inte annat över Tauropass. Han ser ut att ha en ”fegklinga ad modum Kroem” fram. Till min förvåning lyckas jag hänga med första biten. Så hör jag hur hans bakväxel börjar väsnas. Nu har det börjat regna igen. Vi möter mängder med vatten som är på väg ner längs vägbanan.. Det är så mycket att vattnet typ svallar. Hans växel strular och väsnas när han ska växla. ”Elväxel” tänker jag som kör med manuell. (Snål)
Hör hur han frågar något till de som står och hejar. Uppfattar ”Aciete de la Cadena” (Kedjeolja). Men ingen har tydligen kedjeolja. Jag börjar hoppas att han ska hitta någon som har kedjeolja ……….. ja det förstår ju vem som helst att jag vill ju inte att han ska behöva irritera sig över missljud resten av sträckan till Auacata (30km). Jag står ut. Det är ju inte min cykel. Det är en av mina konkurrenters cykel. Så äntligen är det en kille med skåpbil vid sidan av vägen som säger si si. Teneriffa stannar och som av en tillfällighet ökar jag effekt och puls något. Tauropass går förvånande bra. Försöker hålla fart. Hör en Skånsk trevlig stämma bakom mig. Det måste vara L som jag kört med tidigare. Han är starkare än mig men faktiskt ännu mer försiktig utför än mig. Jag ropar bekräftande åt honom just som vi passerar en hejarklack från Hedemora/Falun. Jag hoppas få nytta av hans rygg på de kommande plattare partierna längre farm men icke. L körde väldigt klokt ner på den skakiga och grusiga biten ner till korsningen. Jag hittar ibland andra ryggar. Ser inte Teneriffa de gånger jag vänder mig om. Kilometerskyltarna lovar att vi kommer allt närmare Aycata och välbehövlig vila. Är riktigt trött när jag passerar mållinjen. Stannar direkt och tar på vindjackan. Väntar in L som visar sig ha tre sekunder långsammare tid än mig på detta segment. Tror ni håller med om att 3 sekunder på 45 km är väldigt mycket. I alla fall om den långsammare är minst 10 år yngre. Teneriffa passerar även han men inte alls lång efter. Har flera sekunder bättre tid än mig. Han måste ha passerat startlinjen långt efter mig. Kanske därför han inte stressade i dalgången utan var nöjd att ha koll på mig. Hmmmm ändå tog han sig tid att smörja kedjan.

Vid kyrkotorget i Ayacata är det inte lika uppslupen stämning som tidigare år. Folk fryser. En liter tunn Italienare sitter på en bänk och lutar sig mot kyrkoväggen inlindad i aluminiumfilt och en kvinna knådar hans ben i ett försök att få honom varmare. Han skakar hel. Jag frågar om han vill ha varmt kaffe. Inte. Dricker själv kaffe för en gångs skull för att bli varmare. Personalen delar ut papper så vi ska kunna snyta oss och torka av oss i ansiktet. Jag frågar efter en extra pappersbit och visar att jag vill ha den under tröjan. Då sticker de rutinerat till mig en bit wellpapp som jag tar närmast kroppen. Helt perfekt. L och jag tar sällskap ner tillbaka till morgonens startplats. Bio brake efter San Bartolome. Lera vid sidan av vägen som kladdar fast i klossarna. I de flesta korsningar och rondeller på väg ner står det poliser och funktionärer som stoppar bilar så vi inte ska bli hindrade. Vid starten där det är varmare bjuds det på fri massage. Träffar tre kompisar som brutit. Den ene italienare och ett ”hot” i H60. Han menade sig vara för tunn för att klara kylan. Själv stoltserade jag med min bukfetma och påstod stöddigt att sådant här väder har vi nästan jämt i Sverige.

Slutar sexa i H60 och ganska mitt i fältet i totalen första dagen.

Beskriver nog dagens etapp först i morgon för den som står ut. Hoppas jag inte stört i träningen
Du har väl tagit massor av bilder också?
 

Paul D

Aktiv medlem
Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)
Du har väl tagit massor av bilder också?
Jodå!
Följ denna länk
Skrolla ner lite så har du en film jag tog förra året.
Ger ändå en känsla vad det handlar om.
Lite ovan att köra drönare
Du känner igen vår kompis Ane som jag lyckades få med. Hon deltog altså även då.
Måste erkänna att det är jobbigt att försöka cykla före de bästa för att få bra bilder.
Beräknas ha klippt ihop årets filmsnuttar till senast december 2023
 

Paul D

Aktiv medlem
Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)
Beskrivningen av Epic dag ett blev onödigt lång. Ska försöka skärpa mig när jag beskriver dag två (söndag).

Start med master från RIU Dunas Maspalomas som igår men mål i San Bartolome.

Hamnar längre bak i klungan redan innan bilen rullar iväg faktiskt ett par minuter före utsatt tid. Man blir förvånad. Går inte för fort här på Avenida Tirajana som stiger svagt.

Så lyckas en stor vit skåpbil tråckla sig in mitt i klungan. Det blir trångt. Skåpbilen blir hindrad av något och klungan framför bilen får lucka till skåpbilen och oss som ligger bakom. Jag ligger till vänster och kan inte använda glipan som finns till höger om bilen där några rinner förbi. Till vänster där jag ligger finns bara en liten smal glipa och hög refug. Gör ändå ett försök att komma förbi varvid vänster pedal skrapar i höga kanten.
Lyfter upp cykeln på refugen och tar mig förbi. Klickar i pedalerna och tar upp jakten på flyende klungan som fortfarande har långt till kilometer noll. Kastar ett öga på GPSen för att ha koll på watt o puls. Ooooooups. Inget hjärtstillestånd MEN raka streck för kadens och watt. Varför? Funkade ju nyss!! Sträcker ner vänster hand för att kolla batteriholken i vänster pedal. TOMT!!!! Trottoaren. Skrapat i. Gängat ur holken!!! Hände mig första gången i Påfågelkurvan (vänster sväng) ner från Soria när jag klantigt nog trampade så pedalen skrapade asfalten. Den gången hittade jag inte holken. Botteccia var föresten med den gången. Ny kostade över 400:- på Kamikatze som beställde hem. Nu hade det gott betydligt saktare. Tog snabbt beslut att vända åter för att leta holk. Funktionär stannar mig och frågar mig vad jag håller på med när jag rullar söderut i mötande fil. Förklarar. ”Leta på du” säger funktionären. Efter en stund hittar jag faktiskt holken stor som en större fingerborg uppe på refugen. Alltså inte överkörd. Batteriet ligger snällt kvar i holken. Skruvar i. Kalibrerar om. Allt funkar. Nu är jag sist. Ja TOK-sist. Ser inga andra cyklister med nummerlapp på styret. Korsar GC 500. Inga medtävlande i sikte. Tröstar mig med att min tid räknas från det jag passerar startmattan vid km noll. Hmmmmm är jag kanske så sen att de redan hunnit riva startportalen och mattan redan är på väg upp till San Bartolome för att läggas ut som målmatta?? Kämpar vidare i min ensamhet. Passerar rondellen där Fatagaskylten visar svagt vänster, sedan Kaktusrondellen, motorvägen, Kamikaze… Var är starportalen? Ser fiket på höger sida. När jag är mitt för fiket ser jag startportalen längre upp i stigningen. Personalen springer omkring och har så smått börjat nedmonteringen. Kanske jag hinner. Nästan framme. Får ögonkontakt med funktionär och frågar --- OK? och pekar på mattan och tidtagningsutrustningen. Ok svarar han. Jag slår av på takten för att få ner pulsen några slag. Tar sedan fart över mattan och hör det bekanta pipandet. Yes!!! Jag han!

Försöker hitta den maximala belastning kroppen accepterar denna dag. Visar sig snart att kroppen säger ifrån redan 10 pulsslag under det jag klarade igår.

Ni som kört här vet att man ser serpentinerna kanske en till två km framför sig här. Ser den långa ormen av cyklister som segar sig upp. Lyckas identifiera kvastbilen som har skylt på taket och många bilar bakom sig. Tar in på kvastbilen. Passerar en cyklist med nummerlapp. Når karavanen och plockar bil efter bil. Måste ju vara ok….. eller?? Jag har ju haft ”mekanical”. Plockar cyklist efter cyklist. De flesta med högre BMI än mig. Långt innan Aborginborgen passeras jag långsamt av en cyklist. Han hälsar med ”Hej”. Han har ingen nummerlapp. Norska visar sig funka. Konkurrangse …. Frustar jag. Visar sig att han bara är ute och finåker. Heter Preben. Han har inte bråttom. Tidigare löpare. Knäproblem. Cyklat 4-5 år.

Säger till honom att jag lägger mig gärna bakom. Går fint till att börja med. Han har ingen wattmätare (wattmålere). Men så går det lite för hårt för mig och jag säger det. Direkt dämpar han sig lite så pass att jag hänger med. VILKEN kille PREBEN!!! Så tacksam!

Nästa gång det går för fort säger jag ”Du behöver ikke vente pa maj”.

-Jej har icke brottom svarar min. nya kompis. Vi plockar grupp efter grupp. Grupperna är små. På platten före Fataga har vi just passerat en ung tjej som det tog tid att passera. Jag säger ”vamos” (häng på) och hon går in bakom mig och hänger med tills det brantar på igen. Varnar Preben för 12% aren innan Fataga. Är bara andra gången för Preben denna stigning.

Vi håller ihop ända till torget i San Bartolome. Delar kontaktuppgifter där på torget. Peposi dyker upp utom tävlan och jag tror att Preben och Peposi tar sällskap ner mot St Lucia.

Blev slutligen femma i gubbar 60 år och äldre.

Varning för reklamavbrott i mitt nästa inlägg
 
Topp