Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

GoranS

Aktiv medlem
Om du inte väger in i tungviktsklassen, har någorlunda rimlig utväxling och inte kör helt med huvudet under armen säger jag i så fall att du har en minnesvärd tur att se fram emot.

Hasse#7

Aktiv medlem
Mer än jag har med mina 92kg och jag var faktiskt ganska nära. Förutom det där med tider, mat och vatten, råder jag dig att gå på försiktigt höger upp innan tunneln. Jag gick på hårt i början, typ maxpuls, och tog slut. Eftersom det fortsätter upp läääänge var det svårt att komma i balans igen. Man kan nog definera detta som att köra med huvudet under armen. Lycka till!

oakhammer

Aktiv medlem
Hasse#7 sa:
Mer än jag har med mina 92kg och jag var faktiskt ganska nära. Förutom det där med tider, mat och vatten, råder jag dig att gå på försiktigt höger upp innan tunneln. Jag gick på hårt i början, typ maxpuls, och tog slut. Eftersom det fortsätter upp läääänge var det svårt att komma i balans igen. Man kan nog definera detta som att köra med huvudet under armen. Lycka till!
Tack, väger 92 också... Så jag är tung tyvärr

Hasse#7

Aktiv medlem
oakhammer sa:
Hasse#7 sa:
Tack, väger 92 också... Så jag är tung tyvärr
3W/kg hade jag då på FTP. Nu känns det snarare som 3kg/W.

Hasse#7

Aktiv medlem
I slutet på sid 49 finns en bild jag tagit med typ maxpuls. Tunneln är i backens början. Vill du jämföra med något innan du tar VoTT så finns det en backe i San Bartholome som är snarlik i lutning men kort. Kommer du från Ayacatahållet tar du höger upp där byn börjar, vägen leder upp till fortsättningen mot Fataga.

GoranS

Aktiv medlem
Återigen en personlighetsfråga, men när jag var där var målet just att cykla upp utan att stanna (eller köra sicksack över vägen) och för att maximera mina chanser att lyckas körde jag väldigt defensivt. Det man ger upp med en extremt defensiv strategi är förstås möjligheten att cykla upp så fort man kan. På VOTT tog t.ex. första två km 20 minuter. Jag tror dock att man tjänar på att ta ett beslut i förväg vad ens mål är och sedan anpassar strategin därefter. I efterhand tror jag att jag kunde ha kört uppför fortare. Ffa de mer lättåkta partierna hade det gått att hålla ganska mkt högre tempo utan att det kostat. Jag hade dock varit rätt missnöjd med mig själv om jag misslyckats med min målsättning pga att jag kört på fortare än jag behövde (inom rimliga gränser) i något parti.

Tobbe A

Medlem
En viktig sak är ju att inte komma till Vott med för tung utväxling som har skrivits tidigare, själv hade jag compact parti 34/50 och XTR kassette 11-40 hade då inga problem.

GoranS

Aktiv medlem
Tobbe A sa:
En viktig sak är ju att inte komma till Vott med för tung utväxling som har skrivits tidigare, själv hade jag compact parti 34/50 och XTR kassette 11-40 hade då inga problem.
Fuuuusk! ;-)

Skämt åsido är det förstås bättre att ha en växel som gör att man tar sig upp än att ha en för tung och tvingas kliva av.

Senast ändrad:

Tobbe A

Medlem
GoranS sa:
Tobbe A sa:
Fuuuusk! ;-)

Skämt åsido är det förstås bättre att ha en växel som gör att man tar sig upp än att ha en för tung och tvingas kliva av.
Fungerar bra med stor kassette på Grancanaria, man behöver heller inte växla ner till lilla klingan fram så ofta😀

GoranS

Aktiv medlem
oakhammer sa:
Hyrde med: Crank: 50/34 Cassette: 11-34 på free motion...i värsta fall få man väl ta med sig en egen med lättare utväxling
Jag körde upp med 34/28 som lättast, vikt runt 80 kg och FTP gissningsvis en bit lägre än ditt. Dessutom näst sista dagen på resan så benen var inte speciellt pigga. Min prediktion är att utväxlingen räcker om du kör klokt.

Luzen

Aktiv medlem

Paul D

Medlem
Anlände natten till tisdag utan påverkan av värmesökande missiler. Däremot åter drabbad av övre luftvägs sökande virus. Läste sagor för barnbarn i fredags. Tvingas vila och formen är i fritt fall. Ägnar mig åt att följa Caliman (sandstoft från Sahara) som just nu råder. Tidigare har jag länkat till Grekiska prognosmakare men nu hittar jag bara denna spanska länk. https://dust.aemet.es/forecast
Får säkerhetsvarning men jag TROR länken är säker. Tänker att om man planerar vilodag så kan denna damm-prognos vara en parameter som avgör när det är lämpligast att vila.
624A9672-31E9-49C3-A001-93664BADB860.jpeg

6357E0B6-7577-4F1A-9FA2-05568B5A0DEE.jpeg

Två bilder med ungefär samma vy. Den första från idag då det är bara lite Calima och den andra från ett tillfälle då det nog är bäst att vila.

GoranS

Aktiv medlem
Luzen sa:
emilh sa:
Luzen sa:
De turer jag tagit själv på GC brukar jag ta med en sån här om jag behöver lämna cykeln.
Ryms lått i ryggfickan.
https://www.laskompaniet.se/product/vajerlas-mini-lock-alarm
Han hade faktiskt låst cykeln med ett liknande lås. Hjälpte föga :)

Var ensam vid tillfället.
Jag har ett liknande utan larm och detta med larm. Med larm piper det jäkligt högt så jag gissar det avskräcker de flesta.
Ja, är man ensam är det svårare att skydda sig.

En fundering: Går det med rimlig insats att fullkomligen krossa låset så att larmet går sönder och inte kan ljuda? I övrigt, tack för tipset, har tittat efter ett sånt där litet lås med larm men inte sett något tidigare. Blir nog en beställning framöver. Även om det inte hjälper mot allt så bör det vara lite bättre än ett utan larm, vilket är vad jag har nu.

Luzen

Aktiv medlem
GoranS sa:
Luzen sa:
emilh sa:
Luzen sa:
De turer jag tagit själv på GC brukar jag ta med en sån här om jag behöver lämna cykeln.
Ryms lått i ryggfickan.

Jag har ett liknande utan larm och detta med larm. Med larm piper det jäkligt högt så jag gissar det avskräcker de flesta.

En fundering: Går det med rimlig insats att fullkomligen krossa låset så att larmet går sönder och inte kan ljuda? I övrigt, tack för tipset, har tittat efter ett sånt där litet lås med larm men inte sett något tidigare. Blir nog en beställning framöver. Även om det inte hjälper mot allt så bör det vara lite bättre än ett utan larm, vilket är vad jag har nu.
Det finns två lägen på larmet.
Det ena läget innebär att larmet går om kabeln knipsas eller kontakten bryts någonstans.
Det andra läget som är lite vanskligt innebär att larmet går när låset rör sig. Någon form av rörelsesensor aktiverar det och man har 10 sekunder på sig att ratta in kombinationen.

Paul D

Medlem
Luzen sa:
GoranS sa:
Luzen sa:
emilh sa:
Luzen sa:
Ryms lått i ryggfickan.

Det finns två lägen på larmet.
Det ena läget innebär att larmet går om kabeln knipsas eller kontakten bryts någonstans.
Det andra läget som är lite vanskligt innebär att larmet går när låset rör sig. Någon form av rörelsesensor aktiverar det och man har 10 sekunder på sig att ratta in kombinationen.
Bara 99:- + frakt. 100gram.
Har nu beställt. TACK för tipset. Hade bara 7 i lager. De kunde hålla på skicket så jag är hemma när det kommer 😀
Ang just den Sparbutiken så brukar jag ställa cykeln så den kan ses inifrån butiken. Finns ett järnräcke mitt för ingången som jag lutar den emot. Försöker göra samma Lika överallt där jag handlar. Är ändå lätt att stjäla cykel just där. Bilar kommer o går hela tiden. Klippa låset o lägga på pickup. Har jag turen att det sitter tiggare utanför butiken brukar jag teckna ”håll koll på min cykel”. Alla har hitintills nickat jakande. Betalar då gärna för tjänsten med tyngande mynt i efterskott. Att jag klarat mig kan ju bero på att ingen vill ha en Bianchi.
Luzen om kompisen har bild o kännetecken på cykeln så publicera gärna.

Paul D

Medlem
Vidrigt att tvingas vila men spammar på med lånta fjädrar.
Denna tur gjorde de mer stationära delarna av fhlostons o mitt VOTT sällskap häromdagen.
7FC2D529-C7AE-4398-B7CB-7E6509746C42.png

Transportsträckan upp till Las Palmas får nog låga charmpoäng men resten är nog desto bättre. Har aldrig gjort denna tur bara varit över till Fontanales som ligger i nordsluttningen o vänt.

Paul D

Medlem
E59155F9-A9E1-4816-92A8-FB4079C4B805.jpeg
Pitemaffian på väg uppmot Ayaguares. Första gången för dem just denna runda. Kom ifatt Peposo som hängde på före klättringen. De var helnöjda. Snabbaste klämde klättringen på typ 11 minuter o han bli kall innan jag var uppe.
Körde sedan en stund Vätternkette riktning El Doctoral. Ovanligt svaga vindar. Fika i Bianchibutiken
Kanske tröstar någon att det inte är någon riktig värme just nu. Mycket väst o armvärmare

Senast ändrad:

Pepposi

Medlem
Visa bilaga 399569Pitemaffian på väg uppmot Ayaguares. Första gången för dem just denna runda. Kom ifatt Peposo som hängde på före klättringen. De var helnöjda. Snabbaste klämde klättringen på typ 11 minuter o han bli kall innan jag var uppe.
Körde sedan en stund Vätternkette riktning El Doctoral. Ovanligt svaga vindar. Fika i Bianchibutiken
Kanske tröstar någon att det inte är någon riktig värme just nu. Mycket väst o armvärmare
Blev en liten pulshöjare när ni kom ikapp. Dubbla jackor och buff idag. 10 grader när jag vände innan klättringen. Blir bättre imorgon... 😀👍☀

Kommer vara på Gran Canaria mellan 30/1 och 13/2. Utgår från Playa de Ingles och kör racer. Några fler som är nere samtidigt o har lust att samcykla lite? Har varit på GC tidigare och kan de flesta vägarna och kommer nog haka på Free Motions grupper ett par gånger men kunde vara kul med annat cykelsällskap också.

Pepposi

Medlem
294BF991-1366-4976-B124-2CE693DBD994.jpeg

3BF905C3-7F0F-4FD1-8435-63FE036E46F6.jpeg
Körde en klassiker idag och kan meddela att GC-605 mellan Tauro Pass och Ayacata fortfarande har dålig beläggning. Detta avsnitt körs med fördel uppför. 9-12 grader i bergen så glöm ej buff, jacka och skoskydd... 😀☀🚴🏿‍♀️

Paul D

Medlem
Kommer vara på Gran Canaria mellan 30/1 och 13/2. Utgår från Playa de Ingles och kör racer. Några fler som är nere samtidigt o har lust att samcykla lite? Har varit på GC tidigare och kan de flesta vägarna och kommer nog haka på Free Motions grupper ett par gånger men kunde vara kul med annat cykelsällskap också.
Oakhammer är här 25/1 - 1/2 och vi siktar på att se om vi trivs ihop. Gör gärna samma med dig. Trivs vi ihop så kan du spara in guide kostnaden din första vecka. Därefter har barnbarnen sportlov i Sverige.

oakhammer

Aktiv medlem
San Augustin, kommer ned 25/1 och hämtar cykel 26/1. Tar nog en lugnare tur 1:a dagen för att ställa in cykeln. Sen kan vi höras om vilka dagar som passar att cykla. Jag tänkte cykla alla dagar 26-31/1 Med vänlig hälsning Pär

Paul D

Medlem
SA över Soria och passet ned till Morgan, ned till PdM och sen hela vägen tillbaka utan båtåka är en rejäl tugga i GC-buffén.
Oakhammer, jag och en kille ytterligare siktar på VOTT nu på tisdag. Övrigas frukostbestyr får bestämma avgångstiden. Helst inte för sent. Är du Hasse#7 eller andra här så häng gärna på!! Vill man inte köra hela så kan man vända före stupet ner mot San Nicolas och käka grym soppa (Ropa vieja = ”gamla kläder” .....typ soppa på en spik) i Veneguera. Kör ni inte ifrån mig så visar jag vägen 😀. Eller vika av tidigare o äta nere vid stranden i Port de Mogán där det är varmare. Är man trött där så kan man ta båten till Puerto Rico men då missar man Testbacken (Serenity Climb). För mig blir det enklare och roligare att komma ihåg namnet på den klättringen om vi döper den till ”Ebba Climb” efter QOM innehavaren Ebba Grankvist. Pite tjejen slog alla tiders QOM i förra veckan!! Lär ha snittat typ 19km/h o det är ingen kort liten språngbacke. Ni som har Strava kan kolla o rätta mig. Ni kan nog oxå se hur många damer som testat backen tidigare. Bara typ 121 grabbar har kört fortare. (Jag har inte Strava)
I morgon söndag kör jag med Natural Bike Team 8:30. Träffpunkt mellan polisstationerna GC 500. Har du svårt att hitta så funkar det att vänta vid stora rondellen korsningen GC500/Av de Tirajana. Mest blåa tröjor. Jag kör Bianchikostym. Går sällan riktigt hårt. Väntar alltid in o ALLTID fika. I morn kör vi Doctoral, Agüimes. Svaga vindar.
Ang VOTT så återkommer jag om var och när vi samlas.
Välkomna.

Paul D

Medlem
4ED7B5DC-B0FD-43FB-81B5-EDE97E34A2EA.jpeg

(Foto Karin Lanz)
Dagens gruppfoto
Många nationaliteter som vanligt
Svenska representationen bestod av
en Fredrikshofare, en fr IFK Sala o en Mora CK.
E8C1956C-D642-4A69-BFED-41AB789D0407.jpeg

Kom ifatt ett Norskt par som fick bestämma farten utefter kusten före Doctoral
6FC9F504-02F8-4634-A2AD-D28D0D0EDA1C.jpeg

Fika i Agüimes
17D0ECF7-3146-45D5-A53E-15CFD0F0541B.jpeg

Nämdes ju om cykelstölder på GC här tidigare. Därför denna bild (väggen är snygg ja vet 😀) som visar hur jag ställer cykeln när jag är ensam o behöver proviantera. Bakhjulet syns inne från butiken mellan hyllorna. Ligger ett lås med rörelsedetektor o väntar på mig på ICA när jag kommer hem.
Tack Luzen för tipset.

Manurhin2

Aktiv medlem
Visa bilaga 400196
(Foto Karin Lanz)
Dagens gruppfoto
Många nationaliteter som vanligt
Svenska representationen bestod av
en Fredrikshofare, en fr IFK Sala o en Mora CK.
Visa bilaga 400197
Kom ifatt ett Norskt par som fick bestämma farten utefter kusten före Doctoral Visa bilaga 400198
Fika i Agüimes
Visa bilaga 400199
Nämdes ju om cykelstölder på GC här tidigare. Därför denna bild (väggen är snygg ja vet 😀) som visar hur jag ställer cykeln när jag är ensam o behöver proviantera. Bakhjulet syns inne från butiken mellan hyllorna. Ligger ett lås med rörelsedetektor o väntar på mig på ICA när jag kommer hem.
Tack Luzen för tipset.
Snyggt med färgmatchad sadel 👍
Värre med väskan 😉

M

Paul D

Medlem
Snyggt med färgmatchad sadel 👍
Värre med väskan 😉

M
Manurhin 2. Jag är mycket tacksam för sadeln 🤝
Du har inte möjligen även en styrväska i rätt färg liggande ? 😀
På fotot är styrväskan full av CO2 patroner o diverse bars köpta på Decathlon i Telde.
4,99€ för 3st 16 g co2 så jag passade på att fylla förrådet. (sägs ge 7,5 bar i 700x25).
Ser inte så racigt ut. Håller med. Använder styrväskan vid längre turer. Vill gärna ha två patroner o slang. Blir annars så nervöst om man punkar den enda man har med i t.ex VOTT dit jag ska i morgon med Oakhammer. Ser ofta glas i vägkanterna.

Paul D

Medlem
Med skräckblandad förtjusning samlas vi 09:00 i morgon tisdag 28/1 med frukoststinna bukar för expedition VOTT.
Plats norra refugen i ”tunnelrondellen” (= korsningen GC 500 / Avenida Tirajana)
VOTT
Utan båt
Utan brådska
Utan tunnel
Utan skoltaxi
Utan fotisättning ??😀
CFD436BD-8E4F-4317-94A3-D5D381C6317C.jpeg

(Foto Hasse#7)
Tre anmälda.
Försöker defensivt ta oss de dryga 6 milen till Base Camp La Aldea de San Nicolas utan fikastopp. Stadig mat i magarna o fulla flaskor när vi lämnar torget i Base Camp.
Tar vi oss till Ayacata utan dimsyn och halv flaska kvar så föreslår jag nästa stopp vid bageriet i St Lucia eller möjligen redan i San Bartolome.
Väl mött.

oakhammer

Aktiv medlem
Med skräckblandad förtjusning samlas vi 09:00 i morgon tisdag 28/1 med frukoststinna bukar för expedition VOTT.
Plats norra refugen i ”tunnelrondellen” (= korsningen GC 500 / Avenida Tirajana)
VOTT
Utan båt
Utan brådska
Utan tunnel
Utan skoltaxi
Utan fotisättning ??😀
Visa bilaga 400348
(Foto Hasse#7)
Tre anmälda.
Försöker defensivt ta oss de dryga 6 milen till Base Camp La Aldea de San Nicolas utan fikastopp. Stadig mat i magarna o fulla flaskor när vi lämnar torget i Base Camp.
Tar vi oss till Ayacata utan dimsyn och halv flaska kvar så föreslår jag nästa stopp vid bageriet i St Lucia eller möjligen redan i San Bartolome.
Väl mött.
Ses imorgon.... Och tack för tipsen, både billig o bra fika i Lucia.

Bilagor

Hasse#7

Aktiv medlem
Blir ju lite glad och lite fundersam över att min bild används. Är det vred för att den är bra eller är det en försäkring då att alla vet att det var jag och ingen annan som satte i foten där? :) Ni får gärna använda mina bilder.

Paul D

Medlem
VOTT
Utan båt
Utan tunnel
Utan brådska
Utan skoltaxi
Utan fotisättning ??😀
Visa bilaga 400347
(Foto Hasse#7)
Tre anmälda.

Väl mött.
Blir ju lite glad och lite fundersam över att min bild används. Är det vred för att den är bra eller är det en försäkring då att alla vet att det var jag och ingen annan som satte i foten där? :) Ni får gärna använda mina bilder.
Ärligt. Jag har inte hittat bättre bild. Trodde du tagit den utan fotisättning. Tack för lånet !!!!

fhloston

Aktiv medlem
VOTT
Utan båt
Utan tunnel
Utan brådska
Utan skoltaxi
Utan fotisättning ??😀
Visa bilaga 400347
(Foto Hasse#7)
Tre anmälda.

Väl mött.

Ärligt. Jag har inte hittat bättre bild. Trodde du tagit den utan fotisättning. Tack för lånet !!!!
Nu blir man ju lite avundsjuk!

Trevlig tur!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer