Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Paul D

Medlem
128D4077-2366-47CF-859E-514574C64272.jpeg

Frågades nyligen efter restauranger.
För Stammisarna i denna tråd är detta bara en upprepning men för andra hungriga cykelsugna .......
När man avverkat alla de vanliga turerna kan man ge sig till Agüimes GC 100 riktning Ingenio. Just som man lämnar Agüimes i utförsbacke på väg ner i ravinen som föregår Ingenio DÅ hittar man denna skylt till GUAYADEQUE Sväng in i gränden dit skylten pekar. Först klättring några hundra meter i gränden sedan några serpor ner i Baranco de Guaydeque som här bottnar på ca 200 m ö havet. Nu väntar 700 höjdmeter på 7,5 km. Procenten smyger sakta på och tilltar ju längre norrut man kommer. Sista km 13-14 % o som kronan på verket ett kort stup upp till matställena. Finns minst två matställen. En i grottan o en på ”hyllan”. Har man orkat se sig om på väg upp så har man sett att det är betydligt grönare än allt annat man sett på resan från Maspalomas. Bikupor, dörrar i bergväggen, museum, mängder med kaktusar och idag mandelblom. Här har man hittat bosättningar och några sägs fortfarande bo kvar i ”grottorna” och tar emot turister som får se hur de bor. Vägen är ovanligt rak. På hemvägen är det bara ett fåtal störande svängar så man kommer utan att trampa upp i 60 blås. Har varit nära blåsa av vägen stormigs dagar men idag var det vindstilla. Däremot tvingades jag tvärbromsa pga en turist som bestämt sig att vända hyrbilen där det inte alls var lämpligt. Utnyttjade den lilla glipa som bilen inte täckte och smet förbi.
Har ätit där uppe några gånger med familjen och det har varit ok då.
I morgon kanske det blir en bild från restaurangen i Tejeda ...... om jag orkar dit.

Paul D

Medlem
Jag gör er sällskap idag. Möter upp er vid rondellen i p d Ingles. / nicke
Ny samlings tid o plats o rutt
9:40 Mercadona GC-500, västra Meloneras mitt emot sjukhuset. Vi kanske hinner upp till första stället till 9:30 om du missat infon.
Vi kör Soria o vänder före stupet med mot Sldea de San Nicolas.
Mycket trevligt om du vill med !!!!

Paul D

Medlem
50CBC2A0-0C02-4750-9A76-DC9AB4D0085D.jpeg

I kontakt med #7 har jag noterat att jag inte är ensam om att haft problem att hitta enkel väg förbi Vecindario dels på väg mot Telde och dels när man kommer ner från Lucia. Vägnätet erbjuder många möjligheter och antar det är skyltat men det jag ritat i tycker jag är enklast.
Tog mig friheten att göra en grön markering för Bianchibutiken i Doctoral.
Gul prick där Lidl ligger nere i gropen o där svänger man tvärt höger o får oftast vinden i ryggen.
Kustvägen riktning Telde heter Avenida Atlantico innan man åter är uppe på 191. Efter flygplatsen utanför bild har man en T-korsning där man tar vänster och får en lång hanterbar klättring upp till GC100.

Visa bilaga 400943
I kontakt med #7 har jag noterat att jag inte är ensam om att haft problem att hitta enkel väg förbi Vecindario dels på väg mot Telde och dels när man kommer ner från Lucia. Vägnätet erbjuder många möjligheter och antar det är skyltat men det jag ritat i tycker jag är enklast.
Tog mig friheten att göra en grön markering för Bianchibutiken i Doctoral.
Gul prick där Lidl ligger nere i gropen o där svänger man tvärt höger o får oftast vinden i ryggen.
Kustvägen riktning Telde heter Avenida Atlantico innan man åter är uppe på 191. Efter flygplatsen utanför bild har man en T-korsning där man tar vänster och får en lång hanterbar klättring upp till GC100.
Toppen! Huvudanledningen till att jag i dag valde att köra samma väg ner från pico som upp (GC 60) var för att jag kände mig lite stressad över att köra vilse i Vecindario (hänt förut). Fin dag i dag, aldrig sett en så klar himmel här tidigare och galet mycket cyklister ute på vägarna, framförallt italienare.

Satsar på att köra med er från Natural bike i morgon. Visst ligger den under gångbron till San Fernando?

Paul D

Medlem
Toppen! Huvudanledningen till att jag i dag valde att köra samma väg ner från pico som upp (GC 60) var för att jag kände mig lite stressad över att köra vilse i Vecindario (hänt förut). Fin dag i dag, aldrig sett en så klar himmel här tidigare och galet mycket cyklister ute på vägarna, framförallt italienare.

Satsar på att köra med er från Natural bike i morgon. Visst ligger den under gångbron till San Fernando?
Trevligt!!!
Helt rätt!
Gångbron mellan gamla polisstationen (den vita med röda master) och den nya öster om gamla. Är du sen så passerar vi alltid stora rondellen men alltid trevligt att hälsa på alla Engelsmän, Italienare, Fransoser, Tyskar, Spanjorer, Norrmän, Argentinare, Svenskar, Dalmasar, Västmanlänningar och Stockholmare före avgång 😀

Trevligt!!!
Helt rätt!
Gångbron mellan gamla polisstationen (den vita med röda master) och den nya öster om gamla. Är du sen så passerar vi alltid stora rondellen men alltid trevligt att hälsa på alla Engelsmän, Italienare, Fransoser, Tyskar, Spanjorer, Norrmän, Argentinare, Svenskar, Dalmasar, Västmanlänningar och Stockholmare före avgång 😀
Tiptop, ses imorrn!

Paul D

Medlem
C9A4099A-6073-4FAC-882D-600E38403269.png

Lugnt o trevligt som vanligt. Fart efter kamrat.
Okamratligt uppför så alla får ut något av passet. Återsamling på lämplig plats. Dyrfika i Soria. Stödfika i Ayaguares. Värmen har kommit tillbaka. Sverige i majoritet. 5 st 👍

Hasse#7

Aktiv medlem
Kom igår. Promenerade lite igår. Satte ihop cyklarna i morse. Frugan cyklade nedanför El Tablero och vände. Jag cyklade över berget och så möttes vi vid Aqualand. Formen är sådär, har en del övrigt att önska. Hoppas det hjälper att nöta. Pratade med en kille från Knallens CK uppe på berget. Bifogar två bilder av tre. Vänteplatsen, min självklara happylogga och den sista bilden visar inte min fru. Hon sa, "Publicera den och sedan dö.". Jag hoppar över den bilden.

Bilagor

Paul D

Medlem
Kom igår. Promenerade lite igår. Satte ihop cyklarna i morse. Frugan cyklade nedanför El Tablero och vände. Jag cyklade över berget och så möttes vi vid Aqualand. Formen är sådär, har en del övrigt att önska. Hoppas det hjälper att nöta. Pratade med en kille från Knallens CK uppe på berget. Bifogar två bilder av tre. Vänteplatsen, min självklara happylogga och den sista bilden visar inte min fru. Hon sa, "Publicera den och sedan dö.". Jag hoppar över den bilden.
”Vänteplatsen” där passerade vi 3 ggr idag.
Kl 9, 13 o 14.
Körde du Ayaguares-klättringen o såg delfinerna?

Hasse#7

Aktiv medlem
”Vänteplatsen” där passerade vi 3 ggr idag.
Kl 9, 13 o 14.
Körde du Ayaguares-klättringen o såg delfinerna?
Jag körde baksidan från dammen och upp så att man kan se ned i bassängen uppifrån. Jag kommer ägna en del tid åt att cykla med frugan. Hon jobbar med att ändra vikten och blodtrycket. Det går inte så fort för henne men hon kämpar bra. Vissa dagar kan jag cykla hur mycket jag vill. Det känns som denna vecka vädermässigt är en Pico de las Nieves vecka om man orkar. "Varmt" och svag vind.

Senast ändrad:

Paul D

Medlem
Alla vi cyklister lider ju utav vägraset före Port de Mogán. Nu på söndag är det en manifestation då cyklister träffas 10:30 vid avspärrningarna för att påtala vikten av att vägen (tunneln) åtgärdas snabbt!!! Dyk gärna upp !!!
1580679827382.png

Hasse#7

Aktiv medlem
Idag blir El Tablero igen men eventuellt cyklar jag GC500 mot Arguineguin och in mot El Horno riktning Soria. Om någon som inte har jättebråttom vill följa med kan ni höra av er före 9 idag.
Vi handlade igår efter turen. Cyklade till affären med ryggsäckar, jag handlade och Mona höll koll på cyklarna. Cyklade sen med varsin 8-litersdunk vatten och jag toppade med ett sexpack öl. Jag undrar hur det skulle kännas att ta en rejäl stigning med den ryggsäcken?

Hasse#7

Aktiv medlem
Nu har jag cyklat med Paul D. Vi startade vid Mercadona/Sjukhuset och cyklade till Natural Bikes i Arguineguin. Sen vände vi och cyklade till Las Filipinas, vi vände vid stravastarten mot Soria. Sen cyklade vi ner och tog en läsk vid affären det dök upp en happyit (Micke?) och en norrman. Sen cyklade vi hem igen. Jag gjorde ett par klassiska idiotförningar tills benen grät. Paul D verkar vara i bra form även om han sa att den kunde vara bättre. Men de tider som nämndes på VR och Siljan avslöjar en flitig atlet. Sammantaget kan man säga att det var en jättetrevlig bekantskap och tur men att vi inte spelar i samma division. Paul cyklar lika mycket på en halvdag som jag gör på en månad så här års. Facit är att jag kommer få det tufft att göra några knepigare klättringar denna semester. Idag var det lite extra jobbigt med värme och motvind hem. Men det är ingen ursäkt, jag tränar för lite och är för tung. Enda nyttan jag kan göra är att ligga först och mala ibland. Tusen tack Paul D för en trevlig liten tur. Jag hör av mig när jag följer nån form av regelbunden cykelträning. Har ni chansen att cykla med Paul D så gör det. Hänsynsfull, noga med säkerheten, inte mer bråttom än att man hänger med och mycket extra att ge om du är stark. Paul till vänster och norrman till höger.

Bilagor

Luzen

Aktiv medlem
Ja, cykla med Paul är trevligt och man får perspektiv till sin kapacitet.
När jag cyklade med Paul hade jag visserligen helt ovetande en obehandlad diabetes typ 1 men det hade nog inte hjälpt med lite insulin den dagen.

Hasse#7

Aktiv medlem
Ja, cykla med Paul är trevligt och man får perspektiv till sin kapacitet.
När jag cyklade med Paul hade jag visserligen helt ovetande en obehandlad diabetes typ 1 men det hade nog inte hjälpt med lite insulin den dagen.
Jag konstaterade helt krasst efter en idiotförning och en backe på för tung växel att är huvudet dumt får kroppen lida. Det var dock mycket bra (snudd på intelligent) att köra idag och inte längre tur. Hade nog blivit en mardröm för båda av olika anledningar att cykla tex mot San Aldea de Nicholas och tillbaka.

Paul D

Medlem
Nu har jag cyklat med Paul D. Vi startade vid Mercadona/Sjukhuset och cyklade till Natural Bikes i Arguineguin. Sen vände vi och cyklade till Las Filipinas, vi vände vid stravastarten mot Soria. Sen cyklade vi ner och tog en läsk vid affären det dök upp en happyit (Micke?) och en norrman. Sen cyklade vi hem igen. Jag gjorde ett par klassiska idiotförningar tills benen grät. Paul D verkar vara i bra form även om han sa att den kunde vara bättre. Men de tider som nämndes på VR och Siljan avslöjar en flitig atlet. Sammantaget kan man säga att det var en jättetrevlig bekantskap och tur men att vi inte spelar i samma division. Paul cyklar lika mycket på en halvdag som jag gör på en månad så här års. Facit är att jag kommer få det tufft att göra några knepigare klättringar denna semester. Idag var det lite extra jobbigt med värme och motvind hem. Men det är ingen ursäkt, jag tränar för lite och är för tung. Enda nyttan jag kan göra är att ligga först och mala ibland. Tusen tack Paul D för en trevlig liten tur. Jag hör av mig när jag följer nån form av regelbunden cykelträning. Har ni chansen att cykla med Paul D så gör det. Hänsynsfull, noga med säkerheten, inte mer bråttom än att man hänger med och mycket extra att ge om du är stark. Paul till vänster och norrman till höger.
#7 du är ju stark. Du producerade många watt när du tog all vind från fikat o ner till GC-500. I morgon 09:00 samling Natural Bike (9:05 stora rondellen) för tur till Tejeda via Fataga. Om du dyker upp så häng med så länge det går. Lägsta utväxlingen redan vid ”kaktusrondellen” väl inbäddad i klungan. Bara att vända hem när din explosiva halvtimme är över o köra återhämtning med frugan. Kan det bli bättre??
Önskar min fru ville cykla.

Hasse#7

Aktiv medlem
#7 du är ju stark. Du producerade många watt när du tog all vind från fikat o ner till GC-500. I morgon 09:00 samling Natural Bike (9:05 stora rondellen) för tur till Tejeda via Fataga. Om du dyker upp så häng med så länge det går. Lägsta utväxlingen redan vid ”kaktusrondellen” väl inbäddad i klungan. Bara att vända hem när din explosiva halvtimme är över o köra återhämtning med frugan. Kan det bli bättre??
Önskar min fru ville cykla.
Jag skall tänka på saken. Menar du stastora rondellen före Arguineguin?

Paul D

Medlem
Jag skall tänka på saken. Menar du stastora rondellen före Arguineguin?
Korsningen GC-500/Avenida Tirajana (GC60)
Alltså Playa Ingles riktning Fataga. Rondellen med tunnel. Natural Bike har butik även i de krokarna. Sonen Ruben driver den vi var till idag. Pappa Guillermo driver den vid köpcentret Nilo mellan Polisstationerna.

Paul D

Medlem
Stämmer bra de :)
Ingen klättrarcykel direkt men, den funka till de också :) ja vissa backar gick kadensen löjligt lågt 🙈 drog på mig en överansträngning i baksida knäveck/lår. 52/36 11-28.. i mars drar vi ner ett kompisgäng igen, då blir de 11-34 å hoppas knävecket klarar de bättre.
haha nej snickers klarar sig riktigt bra där bak, värre om man lagt den i ryggfickan 😝

Tips på bra pizzerior/lunchrestauranger uppe på höjderna mottages tacksamt! (Lucia / Tejeda osv)
Nu har jag hittat mer info om ”Restaurante Bar La Perdiz” i Tejeda. Drivs av Antonio och en av hans döttrar. Idag ser han ut som på bilden med Åberg. Tror vi ska dit i morgon om Caliman som dragit in under em lugnar sig.
A7E837B3-075E-4C33-B716-076095F59083.jpeg

Hasse#7

Aktiv medlem
Fyra timmars promenad idag. Tog ganska bra på mig och frugan. Det är lite Calima i luften. Ingen höjdare för luftvägarna. Nu kommer några dagar med sol men lite vind. Dags att våga sig upp i bergen. Onsdag verkar bra men torsdag bättre för att ta sig så högt upp man orkar.

Paul D

Medlem
160 km 3500 klättring.
Lagom temperatur
Ibland otäcka kastvindar.
Mot kvällningen tilltog Caliman så det kändes bäst att bara andas genom näsan
Väg GC 156 från Tejeda till Cruz Tejeda var grymt fin. Mycket bättre än ”stora vägen” GC15 som sväljer mesta trafiken.
EC90C2D8-3C16-4DAF-9609-F171781A4502.jpeg

Bild för att beskriva vart Antonios restaurang ligger. Soptunnorna är svåra att missa tidigt i Tejeda när man kommer från Ayacata.
1DF2AA52-BBA1-423C-81C6-3798E04BD6F2.jpeg

BD5FAEA6-3246-49DF-88C7-9E3C98849598.png

Ni vet hur svårt det kan vara att hålla ihop en klunga på platten hemma i Sverige. Här är det i princip omöjligt. Är sedan åldersspannet typ 45 till 70+(+) då krävs det mycket tålamod
Bilden visar ett av tillfällena när vi var samlade förutom fotografen som hade minst tålamod idag. Fantastisk resa!!!

GoranS

Aktiv medlem
Tycker det kan funka rätt bra att köra i en grupp även i bergen om man är tydlig med hur man cyklar och sätter delmål där man återsamlas. De starkare kan köra på som de vill och antingen vänta in de långsammare eller, i mitt tycke bättre, vända ner och åka ner till de sista och åka med dem upp och vid behov peppa dem lite. Sen får man tänka till så att man inte när sista person kommer kör klassikern ”jaha, då var alla uppe sådd kör vi”. Är även bra att om möjligt ha en reservplan som gör att det går att korta av turen för en del av gänget om det behövs.

Korrigering: "sådd" utläses förstås "så då".

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Tycker det kan funka rätt bra att köra i en grupp även i bergen om man är tydlig med hur man cyklar och sätter delmål där man återsamlas. De starkare kan köra på som de vill och antingen vänta in de långsammare eller, i mitt tycke bättre, vända ner och åka ner till de sista och åka med dem upp och vid behov peppa dem lite. Sen får man tänka till så att man inte när sista person kommer kör klassikern ”jaha, då var alla uppe sådd kör vi”. Är även bra att om möjligt ha en reservplan som gör att det går att korta av turen för en del av gänget om det behövs.
Att vila tills den siste kommer upp och sedan genast dra. Ännu mer klassiskt vid utförsåkning på skidor med en rädd och ovan åkare. När benen och tänderna skallrar som mest skall det fortsättas. Nu är jag hyfsad på utförsåkning, men jag brukar tänka lite extra på de som kommer sist.

Paul D

Medlem
Fyra timmars promenad idag. Tog ganska bra på mig och frugan. Det är lite Calima i luften. Ingen höjdare för luftvägarna. Nu kommer några dagar med sol men lite vind. Dags att våga sig upp i bergen. Onsdag verkar bra men torsdag bättre för att ta sig så högt upp man orkar.
4h promenad !!!!
Att vara på GC och inte cykla det är väll helt tydligt att det är att GÅ för långt ?? 😂😂

Paul D

Medlem
Håller med 👍

Hasse#7

Aktiv medlem
Det blev en tur med Paul D idag. Tungt med Calima i luften. Vi höll oss runt El Tablero. Plus lite extrasvängar. Bild på delfinbassänger. Tack Paul D för turen. En av oss hade förhöjd puls i alla fall. Mycket trevligt att träffas.
IMG_20200206_152941.jpg

GoranS

Aktiv medlem
Med tanke på att västra påfarten ser ut enligt detta så är det tveklöst förbjudet. Jag gissar att om en polis ser dig kommer de att plocka dig och du åker sannolikt på rätt saftiga böter.
Skärmklipp.PNG

Dessutom tycker jag ärligt talat att det är egoistiskt och korkat att ge sig ut på motorvägen där. Känns som ett bra sätt att spä på cyklisters rykte som ett pack som fullkomligen skiter i lagar och regler.

Hasse#7

Aktiv medlem
Med tanke på att västra påfarten ser ut enligt detta så är det tveklöst förbjudet. Jag gissar att om en polis ser dig kommer de att plocka dig och du åker sannolikt på rätt saftiga böter.
Visa bilaga 401712
Jag tror som GoranS. HTFU över Tauropass/Presa de las Ninas, eller båttur är det som gäller. Över passet är ok dit men ganska segt hem. En kombo berg-båt är nog bättre än att bli fattig eller mos.

nisseson

Aktiv medlem
Man behöver för att ta den vägen (oavsett om man ska öst- eller västerut) cykla mot trafiken på motorvägens ganska långa på/avfarter ovanför Taurito också. Olagligt det med.

Trist för cyklingen på GC!

emilh

Aktiv medlem
Vad säger lagar och regler ang att cykla ut på motorvägen sista biten mot Mogán.. såg att Lucas Eriksson gjorde de härom månaden.
I tillägg till GoranS reflektion ovan så ser det även ut som att han cyklat mot färdriktningen på motorvägen och på av- och påfarten. Lucas må vara en duktig cyklist, men vilken otroligt korkad manöver.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer