Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

us930

Aktiv medlem
Dessa motorvägar och tunnlar har varit föremål för mycket diskussioner, rent generellt så är det mig veterligen förbjudet att cykla på motorvägar i Spanien, OM det inte det är i direkt anslutning till av och påfarter, d.v.s. att en motorvägspåfart s.a.s. fortsätter paralellt med de två (eller flera) normala filerna och sedan ansluter direkt till en avfart . Då får man tydligen cykla där ( i rätt färdriktning då...), men då naturligtvis inte i de yttre filerna. Undantag kan finnas. Bland en del GC cyklister har det utvecklats en uppfattning att det skulle vara tillåtet att cykla genom tunnlarna mot Mogan om man bara har lyse på cykeln, det verkar ha sitt ursprung i en pragraf i Free Motions hyresvillkor

Detta skulle man ju med viss positiv fantasi kunna tolka som att det är tillåtet att cykla i alla fall genom tunnlarna, bara man har lyse. Dock tror jag att man egentligen här avser de mindre tunnlarna som finns på GC-500.

Mvh Ulf S.

us930

Aktiv medlem
Jag säger varken bu eller bä. Jag kan bara konstatera att cyklister tidvis är ett väldigt kreativt släkte.....

Mvh Ulf S.

Paul D

Aktiv medlem
Vad säger lagar och regler ang att cykla ut på motorvägen sista biten mot Mogán.. såg att Lucas Eriksson gjorde de härom månaden.
Jag vågar inte cykla västra delen av GC1.
Hört att det är förbjudet.
Trogna läsare av denna tråd har även blivit varse förbudsskylten som sitter i Soria där ALLA (kanske inte Göran S 😀) ändå svänger vänster upp över Tauropass för att nå ”Ebbas backe” mot Mogán och VOTT eller Ayacata.
Senast i söndags gav jag nykomlingar (Halmstadcyklister) mod att trotsa den förbudsskylten med motiveringen att ingen bryr sig (just här). Har heller inte sett att det är förbjudet från andra hållet.
Har några gånger cyklat GC1 från Telde till flygplatsen. Lagligt från Las Palmas till flygplatsen MEN OBEHAGLIGT.
Den del av GC 2 som ersätter avstängda GC-200 Aldea de San Nicolas till Agaete lär oxå vara laglig. På sid 32 beskrev jag i ord och bild passagen av den nya tvåfiliga upplysta tunneln från syd till nord. Mest nöjd med bilden på kustremsan.
Ni som har möjlighet på söndag 10:30. Cykla till avspärrningarna i Tauritio och ”sätt ner foten” för att tunnelbygget ska påskyndas 👍

Paul D

Aktiv medlem
1581081049012.png

Sitter på flyget hem o deppar o passar på att trötta er med bild (nätet) på cyklist som trotsar avspärrningarna på GC-200. Man kan se det har ramlat ner en del skräp. Bekräftar ungefär det Göran S snuddar vid. ”Det finns rötägg även bland cyklister”.
Körde GC200 Bahia Feliz till Agaete t.o.r. 2016 när den var öppen. Kan inte komma på att jag kört vackrare och mer utmanande väg på GC. VOTT?? Storslaget o brant JA. Men Kortare, mindre höjdmeter och fulare.

Paul D

Aktiv medlem
Skrivklåda 😂 (tristess)
Natural Bike team lämnar butiken i Play de Inglese/San Fernando kl 9:00 på söndag. Turen går till avspärrningarna i Tauritio för att 10:30 demonstrera missnöjet med att vägen inte åtgärdats. Fika i Arguineguin på hemväg.
Fota gärna o rapportera.

mickethn

Medlem
Hej, åker ner den 17 feb bor i puerto rico. Tänkte hyra en Mtb någon eller Några dagar kunde man få något tips på uthyrare?
// micke

fhloston

Aktiv medlem
Borde det inte gå att göra en temporär lösning på problemet med lokalväg mellan Taurito och Mogan? Om man avslutar motorvägen innan sista tunneln mot Mogan, och reserverar ena tunnelröret till cyklar och fotgängare och det andra för motorfordon, så skulle det kanske vara en OK lösning till att en riktig väg kan byggas? Lite ombyggnad skulle så klart behövas. Idag ser det inte ut som att det ens går att ta sig med bil direkt från Taurito till Mogan utan att en omväg österut.

061458EF-3C76-495B-8CB8-E73792E35E40.png

Hasse#7

Aktiv medlem
Om det är tvåfiligt i båda riktningar i tunneln borde man ju kunna ha enfiligt för bilar mot Las Palmas. Inte troligt att det blir dimensioneringsproblem för biltrafik i den riktningen.

Manurhin2

Aktiv medlem
Rent praktiskt och även med tanke på trafikflöden de gånger jag passerat så borde det absolut gå att få till en "tillfällig" lösning för både cyklister och gående.
Problemen lär vara prioriteringen av cykelturism och att "tillfälliga" lösningar i bananrepubliker kanske tenderar att skjuta problem långt in i framtiden.

M

Hasse#7

Aktiv medlem
Det borde ju vara i Mogans och Puerto de Mogans intresse att cyklister tar sig dit. Som det ser ut nu är båda platser man hoppar över för att det är onödig tråkcykling dit. Förut var det ju magiskt efter kusten, magiskt att fika, magiskt upp mot Tauropass och magiskt hem.

Hasse#7

Aktiv medlem
Idag blev det en tur med frugan. Jag fick punktering fram. Gick att byta helt utan verktyg förutom pump och slangbyte. Vi cyklade till Ayaguares. Hon stannade vid foten av klättringen. Jag cyklade upp och tog några bilder och sen ned igen. Sen cyklade vi hem och badade. Caliman är nästan borta nu. Det är inte jätteinspirerande att cykla ensam eller med hustrun. Hon kämpar bra men det är inte nån direkt utmaning att cykla med om man är van med högre tempo. Därmed inte sagt att mitt högre tempo är högt. Mest känner man sig tung och utan uthållighet.
IMG_20200208_113532.jpg
IMG_20200208_113548.jpg
IMG_20200208_122722.jpg
IMG_20200208_122800.jpg
IMG_20200208_123103.jpg

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Idag blev det en tur med frugan. Jag fick punktering fram. Gick att byta helt utan verktyg förutom pump och slangbyte. Vi cyklade till Ayaguares. Hon stannade vid foten av klättringen. Jag cyklade upp och tog några bilder och sen ned igen. Sen cyklade vi hem och badade. Caliman är nästan borta nu. Det är inte jätteinspirerande att cykla ensam eller med hustrun. Hon kämpar bra men det är inte nån direkt utmaning att cykla med om man är van med högre tempo. Därmed inte sagt att mitt högre tempo är högt. Mest känner man sig tung och utan uthållighet.Visa bilaga 401874Visa bilaga 401874Visa bilaga 401874Visa bilaga 401874Visa bilaga 401874Visa bilaga 401874Visa bilaga 401874Visa bilaga 401874
Nu hitta jag nog en bildbugg eller bara var korkad. Inte meningen med en massa likadana bilder. Skall redigera.

Det löste sig. Men bara om jag tog en bild i taget trots att det går att välja många.

Senast ändrad:

LMTB

Ny medlem
Tjena!
Är nere på GC 12-19 feb. Ska cykla lite ensam. Är det några fler som är där som vill ha sällskap?
Har hyrt en lvg hoj av Freemotion.
Kommer inte hinna med några superlånga turer, på 5-6 timmar. Men hänger gärna på om någon kör 3-4 kanske max 5h.

Hasse#7

Aktiv medlem
Tjena!
Är nere på GC 12-19 feb. Ska cykla lite ensam. Är det några fler som är där som vill ha sällskap?
Kommer inte hinna med några superlånga turer, på 5-6 timmar. Men hänger gärna på om någon kör 3-4 kanske max 5h.
Jag är här så att vi skulle kunna ta en tur kanske den 12 eller 13:e? Det beror förstås på hur snabb och stark du är. Jag är i måttligt bra skick. 192cm och nära 100kg utan förberedande cykling är sådär i berg. Men börjar komma igång lite nu. Har i alla fall cyklat ganska mycket bra turer här tidigare år.

Skrivklåda 😂 (tristess)
Natural Bike team lämnar butiken i Play de Inglese/San Fernando kl 9:00 på söndag. Turen går till avspärrningarna i Tauritio för att 10:30 demonstrera missnöjet med att vägen inte åtgärdats. Fika i Arguineguin på hemväg.
Fota gärna o rapportera.
Tack! Kör med dem imorrn. Hasse hänger du med? Farten kommer knappast vara några problem. Körde nämnda sträckan igår och måste dock säga att jag är lite kluven till vägavsnittet (mellan Arguineguin och Tauritio). Jag har som cyklist sällan känt mig så mycket i vägen tidigare och när man sedan ser grupper med 40 pers på två led som håller upp trafiken (lokalbussar och bilister som kanske ska till sina jobb) i kilometer efter kilometer så känns situationen inte helt bra.

Idag blev det Pico de las nieves från Mas palomas igen. Bestämde mig för prova att köra upp till toppen utan stopp. Starka britter sprätte uppför första miradoren, hängde på. Vid Fataga kom några spanjorer ikapp. De körde stenhårt i de branta partierna och lugnt i de flacka delarna, tvärtemot hur jag brukar köra, men hängde på dem tills de svängde av i San Bartolome för fika. Sedan kom jag ikapp Raiko från Vecindario, riktigt trevlig bekantskap. Betydligt lugnare tempo nu och vi snackade bland annat musik, motorcyklar och mandelträd. Från Ayacata till Pico blev det sedan ensamcykling. Mer eller mindre perfekt dag att köra till Pico, Caliman mer eller mindre bortblåst, inte för varmt och inte mycket vind under förmiddagen. Hemfärden gick via Santa Lucia och Vecindario. Vinden hade nu tilltagit rejält och det blev till att hålla i styret ordentligt i vindbyarna. Körde nu med ett gäng polska semiproffs som jag stött på tidigare under veckan. De körde vad vi (de jag cyklar med hemma) brukar kalla för polsk kedja, alltså någon går upp och tokkör tills den kroknar och sen kommer någon annan fram och gör samma sak. Jag låg sist och släppte in. Det blev det första riktiga fartpasset för mig härnere och det blev att bita i för att inte bli avhängd. Vid Juan Grande där medvinden är som starkast var vi uppe i 78 km/t.
IMG_2123.jpg

Hasse#7

Aktiv medlem
Tack! Kör med dem imorrn. Hasse hänger du med? Farten kommer knappast vara några problem. Körde nämnda sträckan igår och måste dock säga att jag är lite kluven till vägavsnittet (mellan Arguineguin och Tauritio). Jag har som cyklist sällan känt mig så mycket i vägen tidigare och när man sedan ser grupper med 40 pers på två led som håller upp trafiken (lokalbussar och bilister som kanske ska till sina jobb) i kilometer efter kilometer så känns situationen inte helt bra.

Idag blev det Pico de las nieves från Mas palomas igen. Bestämde mig för prova att köra upp till toppen utan stopp. Starka britter sprätte uppför första miradoren, hängde på. Vid Fataga kom några spanjorer ikapp. De körde stenhårt i de branta partierna och lugnt i de flacka delarna, tvärtemot hur jag brukar köra, men hängde på dem tills de svängde av i San Bartolome för fika. Sedan kom jag ikapp Raiko från Vecindario, riktigt trevlig bekantskap. Betydligt lugnare tempo nu och vi snackade bland annat musik, motorcyklar och mandelträd. Från Ayacata till Pico blev det sedan ensamcykling. Mer eller mindre perfekt dag att köra till Pico, Caliman mer eller mindre bortblåst, inte för varmt och inte mycket vind under förmiddagen. Hemfärden gick via Santa Lucia och Vecindario. Vinden hade nu tilltagit rejält och det blev till att hålla i styret ordentligt i vindbyarna. Körde nu med ett gäng polska semiproffs som jag stött på tidigare under veckan. De körde vad vi (de jag cyklar med hemma) brukar kalla för polsk kedja, alltså någon går upp och tokkör tills den kroknar och sen kommer någon annan fram och gör samma sak. Jag låg sist och släppte in. Det blev det första riktiga fartpasset för mig härnere och det blev att bita i för att inte bli avhängd. Vid Juan Grande där medvinden är som starkast var vi uppe i 78 km/t.
Visa bilaga 401940
Rasande vacker berättelse. Grymt bra cyklat. Jag har funderat på vad jag vill och idag vill jag cykla mot San Bartholome och se var jag hamnar. Håller med fullständigt om sträckan Arguineguin och vidare. Att köra i en jättegrupp och inte släppa fram bilar känns lika framgångsrikt som att fälla träd i ett naturreservat. Jag tror manifestationen överlever utan mig. Jag behöver tvinga mig upp i bergen. Annars är det här en vanlig semester , det vill säga [OT]. Annars lät polsk kedja som något för mig, den varianten har jag övat många gånger, det håller aldrig över tid. Ha en fin dag.

Rasande vacker berättelse. Grymt bra cyklat. Jag har funderat på vad jag vill och idag vill jag cykla mot San Bartholome och se var jag hamnar. Håller med fullständigt om sträckan Arguineguin och vidare. Att köra i en jättegrupp och inte släppa fram bilar känns lika framgångsrikt som att fälla träd i ett naturreservat. Jag tror manifestationen överlever utan mig. Jag behöver tvinga mig upp i bergen. Annars är det här en vanlig semester , det vill säga [OT]. Annars lät polsk kedja som något för mig, den varianten har jag övat många gånger, det håller aldrig över tid. Ha en fin dag.
Ok, ha en bra tur! Hade gärna hängt på men är inställd på att komma iväg tidigt idag så kör med Natural bike. Ropa gärna om du vill ta en tur på tisdag.

Senast ändrad:
Tack. Det vore kul att cykla med dig. Men du få ha lite tålamod då eller köra vändintervaller. Hör av mig.
Låter bra, kör gärna en tur med dig. Imorn hade jag tänkt Köra till Guayadeque. Eftersom jag ogillar motvind tänkte jag köra Mas Palomas, San Bartolomé, Santa lucia, Aguimes, och kustvägen hem. Om det låter rimligt får du gärna följa med. På tisdag kan jag köra hur som helst, öppen för alla möjliga förslag. Onsdag är min sista cykeldag här nere och då har jag signat upp mig för en picotur med Free motion.

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Idag blev det lite morgonexorcism på latmasken som tillfälligt lämnade värdvarelsen under våldsam protest. Jag drog iväg efter frukost upp mot San Fernando och första miradoren. Se bilder. Sen ner bakom på väg mot Fataga. Stannade inte i Fataga men lite efter. Se bild. Fortsatte till andra miradoren. Se bilder. (Går det att infoga dem i texten som förut? Det var bättre.) Köpte en cola och lite vatten. Fortsatte till San Bartholome men stannade inte. Inga bilder. Fortsatte till Ayacata och åt pasta. Se bilder på Ayacata men inte på pasta. Pratade med en trevlig holländare i restaurangen. Pasta med nypressad apelsinjuice (Zumo de naranja) kostade 130kr det kändes prisvärt och nödvändigt. Tvekade tre sekunder efter maten men med latmasken kvar i Maspalomas bestämde jag mig för ett toppförsök. Det är minst sagt otroligt vad långsamt man cyklar när man är otränad och orolig att bonka ihjäl. Stannade på lite platser på vägen upp, se bilder. Det var inte för att det var vackert utan för att jag var trött. Till och från cyklade jag med en grupp från England. De var totalt odisciplinerade och stannade lite här och där. Jag som också stannade här och där kom emellanåt att cykla med en tjej/dam som hade hög musik igång. Ofta nån form av techno. I vanliga fall hade det stört men nu var det så surrealistiskt att det blev lite humor och gjorde det hela lite lättare. Jag tog mig till toppen och tog gruppfoto på engelsmännen och de tog gruppfoto på mig. Det blev bara en i bild eftersom latmasken var hemma. Ja just det, se bilder. Sen cyklade jag hela vägen tillbaka i ett svep. 100 km och 2600hm till kostnaden av ett lätt förstelnat axelparti och ett begynnande babianarsle. Nej, inga bilder. Jag är väldigt nöjd med dagen för jag tvivlade på att det var möjligt, den enda cykling jag gjort öht är 35 min spinning en gång i veckan. Imorgon måste jag nog ta det lite lugnt. Det om detta. Man kan nog komma igång fastän man känner sig gammal och tung. Man får ta ett steg i taget. Jag tror jag redigerar in bilderna efter jag sparat text. Bilder kommer snart.
IMG_20200209_102407.jpg
IMG_20200209_102728.jpg
IMG_20200209_102738.jpg
IMG_20200209_111156.jpg
IMG_20200209_111205.jpg
IMG_20200209_111311.jpg
IMG_20200209_114956.jpg
IMG_20200209_115019.jpg
IMG_20200209_133048.jpg
IMG_20200209_133057.jpg

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Låter bra, kör gärna en tur med dig. Imorn hade jag tänkt Köra till Guayadeque. Eftersom jag ogillar motvind tänkte jag köra Mas Palomas, San Bartolomé, Santa lucia, aguimes, och kustvägen hem. Om det låter rimligt får du gärna följa med. På tisdag kan jag köra hur som helst, öppen för alla möjliga förslag. Onsdag är min sista cykeldag här nere och då har jag signat upp mig för en picotur med freemotion.
Imorgon pallar jag inte. Tisdag verkar lovande.

Pfaff

Aktiv medlem
Kan det va därför att jag bara ser övre hälften av bilderna?
Mystiskt.

Den här körde jag för en månad sedan.

435B599E-CBBC-4ED3-8F62-F76BB95DBC4E.jpeg

Den var trevlig.
Hoppas ni håller värmen!

Hasse#7

Aktiv medlem
Om jag minns rätt så har jag cyklat med er båda och jag tror det kan bli en bra kombo 👍
#7 ..... Mr B kör ifrån mig 10 dagar i veckan om han vill ..... men som tur är ville han inte det förra veckan 🥵😀
Jag går ju runt med en förhoppning att de som vill cykla med mig fattar att de inte kommer utsättas för någon maxtest. Vill de testa mig blir det ju en kort tur. Lika mycket effekt och tid som en stöt från statisk elektricitet ungefär. Vi får hoppas att möte med folk och sällskap är avgörande.

Paul D

Aktiv medlem
Hej, åker ner den 17 feb bor i puerto rico. Tänkte hyra en Mtb någon eller Några dagar kunde man få något tips på uthyrare?
// micke
Free Motion. Kolla själv om de har butik Puerto Rico annars finns i Arguineguin
Slår ett slag för Natural Bike. Guillermo driver butiken mellan gamla o nya polisstationerna längs GC500 i Playa Ingles. Sonen Ruben driver butiken längs GC500 i Arguineguin. Mycket nära FreeMotion. Båda butikerna ligger på norra sidan av GC500. Båda kan engelska.
booking.naturalbike@gmail.com
Fråga om de kan leverera och hämta på hotellet.
Ruben kör MTB när han hinner. Han kanske visar dig sina favorit stigar på söndagen när han är ledig. Kostar inget att fråga.

Fin cykling i återhämtningstempo idag. Rullade från Playa del Ingles till Taurito med Natural bikegänget för att protestera mot avspärrningen av kustvägen till Puerto Mogan. Sammanlagt blev vi nog inte fler än omkring 120 cyklister (vi mötte nog fler som var på väg åt andra hållet längs vägen). Själva manifestationen kändes mest som en plojgrej. Vi filmades och ropade typ "öppna vägen" och en och annan oförskämdhet med i glimten i ögat. Sedan var det över och vi cyklade till Arguinguinn för fika. Det mest dramatiska som skedde var annars när en norrman dundrade rätt in i och ironiskt nog rev inhägnaden vid rondellen i Taurito. Han klarade sig utan skador och påstod att han inte såg stängslet.
Svenskarna i gruppen tog sedan en extrarunda i Soriadalen för att få lite extra kilometer.

Mtb-lopp genom Arguiniguin
IMG_2128.jpg

Splittring i gruppen på väg mot Taurito
IMG_2146.jpg

IMG_2150.jpg

IMG_2164.jpg

IMG_2165.jpg

Norrman river avspärrningen

Fika i Arguininiguin
IMG_2173.jpg

Svenskar i Soriadalen
IMG_2175.jpg

Bilagor

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Fin cykling i återhämtningstempo idag. Rullade från Playa del Ingles till Taurito med Natural bikegänget för att protestera mot avspärrningen av kustvägen till Puerto Mogan. Sammanlagt blev vi nog inte fler än omkring 120 cyklister (vi mötte nog fler som var på väg åt andra hållet längs vägen). Själva manifestationen kändes mest som en plojgrej. Vi filmades och ropade typ "öppna vägen" och en och annan oförskämdhet med i glimten i ögat. Sedan var det över och vi cyklade till Arguinguinn för fika. Det mest dramatiska som skedde var annars när en norrman dundrade rätt in i och ironiskt nog rev inhägnaden vid rondellen i Taurito. Han klarade sig utan skador och påstod att han inte såg stängslet.
Svenskarna i gruppen tog sedan en extrarunda in Soriadalen för att få lite extra kilometer.

Mtb-lopp genom Arguiniguin
Visa bilaga 402085

Splittring i gruppen på väg mot Taurito
Visa bilaga 402091

Visa bilaga 402088

Visa bilaga 402090

Visa bilaga 402092
Norrman river avspärrningen

Fika i Arguininiguin
Visa bilaga 402089
Svenskar i Soriadalen
Visa bilaga 402094
Fina bilder. Du har hittat bättre sätt för layout ser jag. Mer som förut.

Hasse#7

Aktiv medlem
Soria blir lagom. Kom hem för en halvtimme från långtur, helt färdig. Jag kan när som helst imorn.
9:30 Mercadona vid sjukhuset? Om någon annan råkar vara här och vill ansluta så går det bra för min del. Soria är ju inte en heldag. Känner man att man har en massa överskottenergi som inte jag har kan man ju jaga iväg en bit och vända tillbaka.

Paul D

Aktiv medlem
Tjena!
Hade du inte haft begränsad tid så kunde du kört detta race lördag o söndag.
Lördag två ”specialsträckor”. Ayaguares respektive Filipinas Soria Ayacata
Söndag Maspalomas San Bartolome.
Transportsträckor mellan temposträckorna. Gemensam start. Kan bli trångt i starten på loppets första specialsträcka. Den upp mot Ayaguares eftersom det är relativt platt första milen och oftast motvind på morgonen. Lönar sig ligga på hjul där. När backen börjar exploderar klungan till fragmentariska rester utspridda längs den episka klättring. En skillnad i FTP på 0,05 watt /kg blir här tydlig.
Körde loppet förra året. Hade grym nytta av puls o wattmätare för att köra ekonomiskt.
Kan vara höljt i dunkel för den som inte kan Spanska hur startproceduren på specialsträckorna går till. Ibland startar klockan när klungans första hjul skär startlinjen och ibland står alla stilla och hela klungan startar på kommando.

LMTB

Ny medlem
Hade du inte haft begränsad tid så kunde du kört detta race lördag o söndag.
Lördag två ”specialsträckor”. Ayaguares respektive Filipinas Soria Ayacata
Söndag Maspalomas San Bartolome.
Transportsträckor mellan temposträckorna. Gemensam start. Kan bli trångt i starten på loppets första specialsträcka. Den upp mot Ayaguares eftersom det är relativt platt första milen och oftast motvind på morgonen. Lönar sig ligga på hjul där. När backen börjar exploderar klungan till fragmentariska rester utspridda längs den episka klättring. En skillnad i FTP på 0,05 watt /kg blir här tydlig.
Körde loppet förra året. Hade grym nytta av puls o wattmätare för att köra ekonomiskt.
Kan vara höljt i dunkel för den som inte kan Spanska hur startproceduren på specialsträckorna går till. Ibland startar klockan när klungans första hjul skär startlinjen och ibland står alla stilla och hela klungan startar på kommando.
Hej! Jag såg det där, men jag hyr cykel och vad jag vet får man inte tävla på hyrda hojar.
Påverkas det några vägar, alltså är det något som är helt avstängt pga tävlingen, vet du det?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer