Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Paul D

Medlem
Hej! Jag såg det där, men jag hyr cykel och vad jag vet får man inte tävla på hyrda hojar.
Påverkas det några vägar, alltså är det något som är helt avstängt pga tävlingen, vet du det?
Inget avstängt. I alla fall ingen längre stund.
Tror inte ens det är något problem om man hamnar mitt i smeten.

Hasse#7

Aktiv medlem
Ok. Då tar vi dagens tur. Det blev jag, Mr Bottecchia och Bird Lovers expedition, översätts av SVT till Kalle Ankas fotografiska expedition. Alltså förutom de två förstnämnda hade jag med mig en vilt kvittrande kedja ( Som jag lovar att smörja igen idag.) Ett gravt fall av vanvård som kom ganska plötsligt. Jag har torkat av och smort en gång här redan någon dag innan Picoturen. Jag och den trevlige Mr Bottecchia möttes upp vid Mercadona och färden gick mot Arguineguin. Sedan vidare mot El Horno/Las Filipinas. Halvvägs kör vi om en tjej och säger hej. Direkt efter smäller det och hon skriker till. Vi vänder tillbaka. Tjejen som är från Finland har fått en rejäl punka fram på hyrcykeln och det visar sig att hon har hela däcket genomskuret på ett ställe i slitbanan. Eftersom det är en hyrcykeln (från motobike eller nåt?) Finns det slang, pump och lagningssats ombord. Det visar sig nu att hon inte gärna kan ha skadat däcket själv, att pumpen inte funkar ens om man vänder på munstycket till Presta, att reservslangen inte går att pumpa, att solutionen till repsatsen är torkad. Vi inventerar våra resurser och jag som alltid har det mesta med mig och lite till bjuder på en slang, tar min repsats och lappar ihop insida och utsida på däcket, lägger en hopvikt manual inuti vid lagningen. Pumpar upp så mycket man törs, sätter tillbaka hjulet och skickar iväg henne i riktning Arguineguin. Paul D, du får gärna fråga Ruben på Natural bikes om hon stannade där för däckbyte. Märkligt, var det inte igår jag frågade om punkalagning i "inte våga fråga-tråden"? Hursom helst var hon väldigt tacksam och jag hoppas hon kom hem. Vi fortsatte, det var varmt och blåsigt. Jag kämpade på. Mr Bottecchia gick på kvartsfart eller så. Vi klättrade upp till Soria men jag har för länge sedan svalt all stolthet och vi stannade ett par gånger på vägen upp. Väl i Soria blev det dubbla Zumo de mango. De var precis så där tjocka så att sugröret faller sakta om man ställer det i mitten. Jag tänkte såklart på Skogling. Det gör jag alltid när jag är där. :) Sen brakade vi utför berget i egen takt. Jag kom lite efter. Från El Horno provade jag att dra i polsk kedja det var skitjobbigt. Vi byttes av lite. Sen var hela GC-500 asjobbig för mig. Den här biten innehöll utför i motvind, platt i motvind, uppför i motvind samt jättemycket motvind och uppför. Till och med Mr B medgav att det var trögcyklat, det kan dock ha varit en psykologisk fint för att jag skulle fortsätta hem. Vi följdes åt till min infart mot hotellkomplexen/ bungalowerna. En mycket trevlig dag. 65 km/h som max. 1058 hm och 65 km totalt. Jag är nöjd. Tror Mr B trivdes också även om det blev en lugn runda. Slänger in diverse bilder utan att bry mig om hur det blir.
IMG_20200211_113556.jpg
IMG_20200211_113609.jpg
IMG_20200211_113617.jpg
IMG_20200211_121420.jpg
IMG_20200211_121436.jpg
IMG_20200211_122553.jpg
IMG_20200211_122601.jpg

Senast ändrad:

Falk1n

Medlem
Fasen Hasse#7 jag tycker så mycket om dina beskrivningar av dagsetapper och annat härligt på GC! Tror att denna tråd var en stark (den starkaste?) bidragande faktorn till att jag bokat en överraskningsresa för sambon till Gran Canaria i april.
Tack för fina rapporter och fortsätt njuta av cyklingen :)

Paul D

Medlem
Fasen Hasse#7 jag tycker så mycket om dina beskrivningar av dagsetapper och annat härligt på GC! Tror att denna tråd var en stark (den starkaste?) bidragande faktorn till att jag bokat en överraskningsresa för sambon till Gran Canaria i april.
Tack för fina rapporter och fortsätt njuta av cyklingen :)
Håller med!! Bra beskrivet!! Har man dessutom helt nyligen cyklat med #7 & Mr B och hört H7 nämna om osmord kedja redan då och njutit av farten i Polsk (välsmord 😂) tvålänkad kedja samt sett Mr B väntande i fjärran ja då glimmrar minnesbilderna som juveler i minnesbanken.
Falk1n jag borde vara på plats i April 👍
I morgon siktar jag på långfärdsskridskor på en av sjöarna man passerar under Vasaloppet. Blir inte många höjdmeter men hoppas det ska vara bra för benen.

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Tack för uppskattning. Det är ändå lite pyssel att få ihop något utöver själva cyklingen. Kul om någon läser och inspireras att testa på detta underbara.

Ok. Då tar vi dagens tur. Det blev jag, Mr Bottecchia och Bird Lovers expedition, översätts av SVT till Kalle Ankas fotografiska expedition. Alltså förutom de två förstnämnda hade jag med mig en vilt kvittrande kedja ( Som jag lovar att smörja igen idag.) Ett gravt fall av vanvård som kom ganska plötsligt. Jag har torkat av och smort en gång här redan någon dag innan Picoturen. Jag och den trevlige Mr Bottecchia möttes upp vid Mercadona och färden gick mot Arguineguin. Sedan vidare mot El Horno/Las Filipinas. Halvvägs kör vi om en tjej och säger hej. Direkt efter smäller det och hon skriker till. Vi vänder tillbaka. Tjejen som är från Finland har fått en rejäl punka fram på hyrcykeln och det visar sig att hon har hela däcket genomskuret på ett ställe i slitbanan. Eftersom det är en hyrcykeln (från motobike eller nåt?) Finns det slang, pump och lagningssats ombord. Det visar sig nu att hon inte gärna kan ha skadat däcket själv, att pumpen inte funkar ens om man vänder på munstycket till Presta, att reservslangen inte går att pumpa, att solutionen till repsatsen är torkad. Vi inventerar våra resurser och jag som alltid har det mesta med mig och lite till bjuder på en slang, tar min repsats och lappar ihop insida och utsida på däcket, lägger en hopvikt manual inuti vid lagningen. Pumpar upp så mycket man törs, sätter tillbaka hjulet och skickar iväg henne i riktning Arguineguin. Paul D, du får gärna fråga Ruben på Natural bikes om hon stannade där för däckbyte. Märkligt, var det inte igår jag frågade om punkalagning i "inte våga fråga-tråden"? Hursom helst var hon väldigt tacksam och jag hoppas hon kom hem. Vi fortsatte, det var varmt och blåsigt. Jag kämpade på. Mr Bottecchia gick på kvartsfart eller så. Vi klättrade upp till Soria men jag har för länge sedan svalt all stolthet och vi stannade ett par gånger på vägen upp. Väl i Soria blev det dubbla Zumo de mango. De var precis så där tjocka så att sugröret faller sakta om man ställer det i mitten. Jag tänkte såklart på Skogling. Det gör jag alltid när jag är där. :) Sen brakade vi utför berget i egen takt. Jag kom lite efter. Från El Horno provade jag att dra i polsk kedja det var skitjobbigt. Vi byttes av lite. Sen var hela GC-500 asjobbig för mig. Den här biten innehöll utför i motvind, platt i motvind, uppför i motvind samt jättemycket motvind och uppför. Till och med Mr B medgav att det var trögcyklat, det kan dock ha varit en psykologisk fint för att jag skulle fortsätta hem. Vi följdes åt till min infart mot hotellkomplexen/ bungalowerna. En mycket trevlig dag. 65 km/h som max. 1058 hm och 65 km totalt. Jag är nöjd. Tror Mr B trivdes också även om det blev en lugn runda. Slänger in diverse bilder utan att bry mig om hur det blir.Visa bilaga 402233Visa bilaga 402234Visa bilaga 402235Visa bilaga 402236Visa bilaga 402237Visa bilaga 402238Visa bilaga 402239
Tack för idag! riktigt kul att cykla med dig och som vanligt väldigt roligt att läsa dina rapporter/beskrivningar. Men det det där med kvartsfart har du nog blandat ihop. Jag sa att jag är kvartsbugge (bulgar) ;) Tyckte nog jag fick ta i rätt rejält när du var framme och drog på hemvägen genom Soriadalen och vinden var fan brutal sista kilometrarna.

Håller med!! Bra beskrivet!! Har man dessutom helt nyligen cyklat med #7 & Mr B och hört H7 nämna om osmord kedja redan då och njutit av farten i Polsk (välsmord 😂) tvålänkad kedja samt sett Mr B väntande i fjärran ja då glimmrar minnesbilderna som juveler i minnesbanken.
I morgon siktar jag på långfärdsskridskor på en av sjöarna man passerar under Vasaloppet. Blir inte många höjdmeter men hoppas det ska vara bra för benen.
Kul att man åtminstone har lyckats lura några att tro att man är stark. Också sugen på långfärdsskridskor men antar att det är dåligt med is i stockholmsområdet.

Hasse#7

Aktiv medlem
Det var en trevlig dag. Mycket uppskattat sällskap. Hursomhelst verkade du ganska oberörd under cyklingen. Mest fascinerad verkade du över McGyvermeket. Jag har lovat att visa Paul D att jag inte använder verktyg för att ta av eller på däck. Du får vara vittne tills dess. :) Ha det så bra. Hoppas vi ses igen. Ta gärna med dig fler ut på turer. Du har bra koll. Nästa gång skall min cykel inte låta som om döden är nära förestående. :)

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag vill se bilder på reparationen.
Det finns tyvärr inte. Men för din skull skall jag återge de detaljer som går i text. Snett snitt i däcksmönstret på rullytan utvändigt det var genomgående. På insidan fanns flera sprickor. Det var även en skada i fälgen. Troligen har en tidigare kund kört i en grop eller utanför körbanan och träffat något vasst. Bytt slang och lämnat tillbaka utan att säga något. Insidan slipades ned lite och den enda stora laglappen limmades där. Utsidan slipades och ett par laglappar limmades för att hindra att de skulle öppna sig eller komma in skräp. På insidan lades ett stöd av papper för att inte slangen skulle börja titta ut genom sprickan. Pumpade till uppskattningsvis 4 Bar sen vågade jag inte mer. Troligen höll det till Arguineguin. Jag hoppas hon gick in hos Natural Bikes. Hade jag tänkt ett steg längre hade jag sagt åt henne att be Natural Bikes byta däck och ringa uthyraren. Då kunde hon ju fått ett däck av dem att lämna tillbaka eller de kunde åkt och lämnat det. Det jag hoppas är att hon inte åkte utför på lagningen då en däckexplosion kan sluta illa. Jag antar att vi aldrig får veta hur det gick. Bilder är inte det man tänker på när man står med händerna fulla med skräp. Be flickor om deras telefonnummer har jag slutat med för lääääänge sen. :)

Falk1n

Medlem
Trevligt Paul! Då får vi kanske anledning att höras framöver (y)

Hasse#7

Aktiv medlem
Idag blev det en liten tur med LMTB. Ytterligare en i raden som verkar oberörd av höjdskillnad, vind och lutning. Vi skulle bara ta en tur upp och ned vid Ayagaures. Mötesplats var rondellen innan man åker under motorvägen mot gocartbanan. På vägen dit såg jag en spänstig "yngling" på en röd Cannondale. Det var rätt cyklist så vi fortsatte direkt med lagom tempo till dammen. Stannade och snackade lite. Cyklade upp och lite förbi, tittade på delfiner, vände och cyklade ner igen. Stannade vid dammen, pratade med en finländare från Tammerfors som körde rehab. Blåste på lite tillbaka mot Aqualand, tog ett par kort. Efter ett tag kom finnen, vi pratade lite till. Sen cyklade vi utan finnen till Meloneras där våra vägar skildes åt. En trevlig tur. Har har en svag förhoppning om en RR. LMTB till Pico de Las Nieves. Vi får se hur det blir med den saken. Ett par bilder också. Har'e bra hemma i mörkret.
Bilder på atlet vs not so much atlet.
IMG_20200213_120155.jpg
IMG_20200213_120228.jpg

LMTB

Ny medlem
Idag blev det en liten tur med LMTB. Ytterligare en i raden som verkar oberörd av höjdskillnad, vind och lutning. Vi skulle bara ta en tur upp och ned vid Ayagaures. Mötesplats var rondellen innan man åker under motorvägen mot gocartbanan. På vägen dit såg jag en spänstig "yngling" på en röd Cannondale. Det var rätt cyklist så vi fortsatte direkt med lagom tempo till dammen. Stannade och snackade lite. Cyklade upp och lite förbi, tittade på delfiner, vände och cyklade ner igen. Stannade vid dammen, pratade med en finländare från Tammerfors som körde rehab. Blåste på lite tillbaka mot Aqualand, tog ett par kort. Efter ett tag kom finnen, vi pratade lite till. Sen cyklade vi utan finnen till Meloneras där våra vägar skildes åt. En trevlig tur. Har har en svag förhoppning om en RR. LMTB till Pico de Las Nieves. Vi får se hur det blir med den saken. Ett par bilder också. Har'e bra hemma i mörkret.
Bilder på atlet vs not so much atlet.
Visa bilaga 402387Visa bilaga 402388
Tjena Hasse!
För din skull kan jag göra en kort summering av turen till Pico idag.
Flöt på bra i värmen. Stack vid 09 från hotellet med sikte rakt mot toppen. Lugnt och kontrollerat över första Miradoren och vidare ner mot Fataga. Från Fataga upp till utsikten med kiosk, vad den nu heter, fick jag sällskap av en Italienare, inga utsvävningar utan bara mala på uppöver. En cola och vatten och sen snabbt vidare. Gnuggade på ensam, såg inte många cyklister förens jag var i Ayacata. Där blev det Twix, pepsi och glass på ett 10 min stopp, sen drog jag upp mot den där kulan man ser på håll! Inga krusiduller påväg upp från Ayacata, sen var man framme vid toppen.
tog ca 3,5h från Meloneras till toppen i lagomt tempo. Hällde en Cola i flaskan där uppe och tog en bild. Sen rullade jag hemåt samma väg igen. Var hemma efter ca 1,5h, så det blev en fin vända på 5h, 101km och cirkus 2500hm.
Ha det gott!

Bilagor

Hasse#7

Aktiv medlem
Tjena Hasse!
För din skull kan jag göra en kort summering av turen till Pico idag.
Flöt på bra i värmen. Stack vid 09 från hotellet med sikte rakt mot toppen. Lugnt och kontrollerat över första Miradoren och vidare ner mot Fataga. Från Fataga upp till utsikten med kiosk, vad den nu heter, fick jag sällskap av en Italienare, inga utsvävningar utan bara mala på uppöver. En cola och vatten och sen snabbt vidare. Gnuggade på ensam, såg inte många cyklister förens jag var i Ayacata. Där blev det Twix, pepsi och glass på ett 10 min stopp, sen drog jag upp mot den där kulan man ser på håll! Inga krusiduller påväg upp från Ayacata, sen var man framme vid toppen.
tog ca 3,5h från Meloneras till toppen i lagomt tempo. Hällde en Cola i flaskan där uppe och tog en bild. Sen rullade jag hemåt samma väg igen. Var hemma efter ca 1,5h, så det blev en fin vända på 5h, 101km och cirkus 2500hm.
Ha det gott!
Tack! Du gör en farbror glad genom att föra traditionen och skrivandet vidare. Jag förstod att det inte skulle vara någon match för dig. Hoppas ni har det riktig bra på semestern. Jag kom hem sent igår. Gick upp tidigt och har röjt diken och grenar med vägföreningen. Därefter b*dm*nt*n. Imorgon jobba.

Micfor

Ny medlem
Hur är temperaturen uppe på Pico så här års? Jag har alltid åkt i november/december och då är långärmat nästan ett måste om man ska högre än Ayacata. I år har jag fått möjlighet att ta en vecka i början av mars också - borde vara varmare och mindre regn tänker jag (?)

Hasse#7

Aktiv medlem
Hur är temperaturen uppe på Pico så här års? Jag har alltid åkt i november/december och då är långärmat nästan ett måste om man ska högre än Ayacata. I år har jag fått möjlighet att ta en vecka i början av mars också - borde vara varmare och mindre regn tänker jag (?)
Jag hade 13 grader nyss. Använder YR.no, sök på Pico de las Nieves så får du en användbar prognos.

Hasse#7

Aktiv medlem
E
Är det i vardags eller badrummet? Jag hoppas att du har floppatofflorna på?
En relevant fråga. Jag bröt mig ur sängen och stod barfota på toppen alldeles nyss. Blir bråttom till jobbet nu. Jag hade 13 grader för ungefär 10 dagar sen. Men under åren har det varierat kraftigt vid ungefär samma tidpunkt. Har haft allt från -2 till +20 grader. Vindstilla till mycket kraftig och läskig vind. Snustorrt till att köra i snö i hjulspår från militärfordon. En tur man ser till att förbereda och utföra rätt dag.
20150217_170150.jpg
20150217_170117.jpg
20160224_162149.jpg

Senast ändrad:

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Du är en hårding eller i vart fall härdad.
Oj Hasse, släpper inte Mona in dig i huset så du får ligga? i garaget. Enda värmen är frän elbilarna?
Då är det än värre att vara gift. Jag hoppar över den övningen.

cal.

Medlem
Någon som kan tipsa om bra grusvägscykling / finstigar att cykla med CX på Gran Canaria? Utgår från Las Palmas och kan även tänka mig längre turer (med övernattning om så krävs). 😊

fhloston

Aktiv medlem
E
En relevant fråga. Jag bröt mig ur sängen och stod barfota på toppen alldeles nyss. Blir bråttom till jobbet nu. Jag hade 13 grader för ungefär 10 dagar sen. Men under åren har det varierat kraftigt vid ungefär samma tidpunkt. Har haft allt från -2 till +20 grader. Vindstilla till mycket kraftig och läskig vind. Snustorrt till att köra i snö i hjulspår från militärfordon. En tur man ser till att förbereda och utföra rätt dag.Visa bilaga 403044Visa bilaga 403045Visa bilaga 403046
Ja, skylten har jag sett. Man tycker ju att den är lite lustigt, men så heter det ju "Snötoppen".

DSC_1155.JPG

Danne K

Medlem
Någon som kan tipsa om bra grusvägscykling / finstigar att cykla med CX på Gran Canaria? Utgår från Las Palmas och kan även tänka mig längre turer (med övernattning om så krävs). 😊
Jag undrar också om det finns några fina grusvägar på ön 🙂
Jag befinner mig i Playa del Inglés just nu och ser så jäkla mycket cyklister.
Blir ju avundsjuk och saknar mina cyklar där hemma 😊
Kanske tar jag med mig grushojen om jag reser hit igen i framtiden.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer