Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Paul D

Aktiv medlem
Det
Det blev GC 41, stökigt och trafikerat ut från Telde. Efter Valsequillo blev det bättre tyckte jag, fina stigningar upp till San Mateo. Från San Mateo upp till Pico var det också fint, lite kyligt i skuggan, men man blir ju varm ändå uppför 😃.
Då tror ja du passerade avtaget in mot
24%-aren som beskrivits tidigare.
Har bara kört GC 41 utför. Upp via St Brigida GC80 ett par gånger till Pico. Skulle vilja göra om det och ta samma väg tillbaka.

nieves

Aktiv medlem

Bilagor

nieves

Aktiv medlem
Jag minns en betydligt lättare calima för några år sen, hetvägg (ej bakelsen) neråt mot Fataga och sand på kroppen. Värst var ögonen, bytte linser vid macken i Fataga.
Som där ser ut nu hade jag hängt i baren, hur är det att andas öht?

Idag är Calima’n nästan borta. En mindre regnskur på morgonen till och med, som band en del av dammet. Städat lägenhet och uteplats nu på morgonen, sen besiktiga bilen vid 11. Sen kan det nog tänkas bli en eftermiddags cykling.

Paul D

Aktiv medlem
Idag är Calima’n nästan borta. En mindre regnskur på morgonen till och med, som band en del av dammet. Städat lägenhet och uteplats nu på morgonen, sen besiktiga bilen vid 11. Sen kan det nog tänkas bli en eftermiddags cykling.
Verkar som att flygen börjar gå enligt tidtabell framöver

Paul D

Aktiv medlem
084483BC-3442-4D98-9A92-253597675FC1.jpeg

Någon har haft fräckheten att häva en massa ökensand på vårt verandabord. Halva borde avborstat.
I morgon kan det bli minst en cykeltur.

Åter hemma i Sverige efter några fina veckor på GC.
Resan var en familjeresa för mig, sambo och 9-månaders grabb där vi hälsade på svärmor som vintertid bor på Gran Canaria. Jag tog med cykeln för att få lite tidsfördriv och för att få några mil inför Vättern och hade förhoppningen på att få till några turer och kanske nå 50-mil.
Men det hann bli 100-mil, 18000h.m och ca 50-timmar in på träningskontot, så jag och familjen är nöjd. Hann med att ta de flesta av de tänkta rutterna utom VOTT, men det kändes som att det hade dumt att ge sig på VOTT själv först gången man gör den stigningen.
Här en bild från sista turen upp till Fatagadalen.
0970FB8A-E4A9-4727-9412-32C538AEAA66.jpeg

Det hade nog blivit mer om inte Caliman kommit.

Nu blir det kanske lite OT, men.
Vi hade bokat flyg hem med SAS i onsdags och då hade flygen kommit igång, men det var minst sagt kaos på flygplatsen. Fullt med folk och stängda in-checkningar hos SAS, de öppnade typ 1-timme innan avgång så alla var stressade och trängde sig. Då vi reste med både barnvagn, cykelväska och 2 väskor så hade vi det svettigt att ha koll på allt. Som tur var så satt grabben lugnt i selen på bröstet under cirkusen. Vi fick typ kasta in barnvagn och cykelväska till en ensam stackare i specialbagaget 5-min innan ordinarie avgångstid. Väl på planet så funderade vi om vi skulle få se cykel och vagn något mera. Det fick vi. Men tyvärr i dåligt skick map cykelväska...
064389BE-B52B-4E9D-A78B-6EC8C4E46FEA.jpeg

Efter undersökning mitt i natten på Arlanda, innan 3-timmar i bil hem, så var iaf cykeln hel. Men dragskon på sidan har lossnat och väskan är repad och skavd.
ED76A5A9-6FA2-49A4-99D9-272A704E7ADB.jpeg

Det blir ju dock svårt att använda den mera, då jag behöver fälla ihop den för att få in allt i bilen.

Anmälde allt hos SAS så nu får vi hur de löser detta... de har nog en del att göra nu.

Hasse#7

Aktiv medlem
Resan var en familjeresa för mig, sambo och 9-månaders grabb där vi hälsade på svärmor som vintertid bor på Gran Canaria. Jag tog med cykeln för att få lite tidsfördriv och för att få några mil inför Vättern och hade förhoppningen på att få till några turer och kanske nå 50-mil.
Men det hann bli 100-mil, 18000h.m och ca 50-timmar in på träningskontot, så jag och familjen är nöjd. Hann med att ta de flesta av de tänkta rutterna utom VOTT, men det kändes som att det hade dumt att ge sig på VOTT själv först gången man gör den stigningen.
Visa bilaga 403988

Vi hade bokat flyg hem med SAS i onsdags och då hade flygen kommit igång, men det var minst sagt kaos på flygplatsen. Fullt med folk och stängda in-checkningar hos SAS, de öppnade typ 1-timme innan avgång så alla var stressade och trängde sig. Då vi reste med både barnvagn, cykelväska och 2 väskor så hade vi det svettigt att ha koll på allt. Som tur var så satt grabben lugnt i selen på bröstet under cirkusen. Vi fick typ kasta in barnvagn och cykelväska till en ensam stackare i specialbagaget 5-min innan ordinarie avgångstid. Väl på planet så funderade vi om vi skulle få se cykel och vagn något mera. Det fick vi. Men tyvärr i dåligt skick map cykelväska...Visa bilaga 403989
Efter undersökning mitt i natten på Arlanda, innan 3-timmar i bil hem, så var iaf cykeln hel. Men dragskon på sidan har lossnat och väskan är repad och skavd. Visa bilaga 403992
Det blir ju dock svårt att använda den mera, då jag behöver fälla ihop den för att få in allt i bilen.

Anmälde allt hos SAS så nu får vi hur de löser detta... de har nog en del att göra nu.
Det är ju svårt att att skydda ett emballage som skyddar något dyrt så att inget av lagren märker av resan. Synd på caliman. Incheckningen brukar kunna vara kaos. Ibland har de öppet och kö, plötsligt stänger de och kön skall flytta till annan kö. Svårt för oss svenska ködyrkare. Hoppas ni är nöjda ändå.

Paul D

Aktiv medlem
Visa bilaga 403988

Vi hade bokat flyg hem med SAS i onsdags och då hade flygen kommit igång, men det var minst sagt kaos på flygplatsen. Fullt med folk och stängda in-checkningar hos SAS, de öppnade typ 1-timme innan avgång så alla var stressade och trängde sig. Då vi reste med både barnvagn, cykelväska och 2 väskor så hade vi det svettigt att ha koll på allt. Som tur var så satt grabben lugnt i selen på bröstet under cirkusen. Vi fick typ kasta in barnvagn och cykelväska till en ensam stackare i specialbagaget 5-min innan ordinarie avgångstid. Väl på planet så funderade vi om vi skulle få se cykel och vagn något mera. Det fick vi. Men tyvärr i dåligt skick map cykelväska...Visa bilaga 403989
Efter undersökning mitt i natten på Arlanda, innan 3-timmar i bil hem, så var iaf cykeln hel. Men dragskon på sidan har lossnat och väskan är repad och skavd. Visa bilaga 403992

Transport av cykel samt familjebestyr är knappast OT när vi snackar turistön GC.
Berätta hur det går med väskan!!
O du ........ hoppas du uppskattar din sambo 🥰. Kanske läge för en tråd som avhandlar ”Hur hittar man sin egen Cykelänka”
Fortfarande fläckvis mycket cyklister här. Alla sorter. MTB, touring med packning, feta gubbar o runda damer på hyrcyklar. Någon elassisterad racer. Hela spektrat inklusive hårt satsande elitcyklister. Han idag fundera över iakttagelsen att de som såg nöjdast o gladast ut var nog de mints solbrända motionärerna. Lätt att bli hemmablind men idag slogs jag av hur storslaget landskapet (väge) är längs GC 550.
1582910096568.png

GC550 mot St Lucia.
Försöker själv träna klokt i ett försök att kompensera för det oundvikliga åldrandet. Sägs att eliten ägnar 80% av tiden åt distansträning. I ett försök att härma detta upplägg passar det utmärkt att slå följe med de som redan hamnat längre till höger på ålderstrappan. Annars lätt att timmarna här nere blir över lag för hårda.
Snart märker man hur många watt som är lämpligt för sälskapet o då brukar jag smyga upp framför och försöker producera ”rätt” effekt. Idag funkade spannet 165-195watt i stigningen från Agüimes mot Lucia och övriga klättringar.
Fransmannen o jag kan inte kommunicera särskilt mycket. Min skolfranska är inte mycket att hurra för men förstod ända hans innerliga Merci när vi på hemväg efter Fataga nått ”Sista Miradoren”.
1582911039988.png

Vid öns bästa bageri (St Lucia) avhandlades Coronavirus på längden o tvären. Två Italienare i gruppen som inte varit i Italien på länge. (Puuuh).
Fikat för 6 personer inkl fotografen bara 15 € !
Dit måste jag åka fler gånger 😀😀

Manurhin2

Aktiv medlem
Transport av cykel samt familjebestyr är knappast OT när vi snackar turistön GC.
Berätta hur det går med väskan!!
O du ........ hoppas du uppskattar din sambo 🥰. Kanske läge för en tråd som avhandlar ”Hur hittar man sin egen Cykelänka”
Fortfarande fläckvis mycket cyklister här. Alla sorter. MTB, touring med packning, feta gubbar o runda damer på hyrcyklar. Någon elassisterad racer. Hela spektrat inklusive hårt satsande elitcyklister. Han idag fundera över iakttagelsen att de som såg nöjdast o gladast ut var nog de mints solbrända motionärerna. Lätt att bli hemmablind men idag slogs jag av hur storslaget landskapet (väge) är längs GC 550.
Visa bilaga 404071
GC550 mot St Lucia.
Försöker själv träna klokt i ett försök att kompensera för det oundvikliga åldrandet. Sägs att eliten ägnar 80% av tiden åt distansträning. I ett försök att härma detta upplägg passar det utmärkt att slå följe med de som redan hamnat längre till höger på ålderstrappan. Annars lätt att timmarna här nere blir över lag för hårda.
Snart märker man hur många watt som är lämpligt för sälskapet o då brukar jag smyga upp framför och försöker producera ”rätt” effekt. Idag funkade spannet 165-195watt i stigningen från Agüimes mot Lucia och övriga klättringar.
Fransmannen o jag kan inte kommunicera särskilt mycket. Min skolfranska är inte mycket att hurra för men förstod ända hans innerliga Merci när vi på hemväg efter Fataga nått ”Sista Miradoren”.
Visa bilaga 404075
Vid öns bästa bageri (St Lucia) avhandlades Coronavirus på längden o tvären. Två Italienare i gruppen som inte varit i Italien på länge. (Puuuh).
Fikat för 6 personer inkl fotografen bara 15 € !
Dit måste jag åka fler gånger 😀😀
Riktigt nice, men varför har du långkalsonger på dig?
Kanske för att det är vinter😉

M

Hasse#7

Aktiv medlem
Riktigt nice, men varför har du långkalsonger på dig?
Kanske för att det är vinter😉

M
Haha, jag som inte har någon avsikt att raka benen tyckte det var skönt med någon som inte heller var så noga. Skall man påpeka det för Paul med hänvisning till att man måste raka benen för att vara en riktig cyklist, ja då får man vara beredd att cykla utav bara helskotta sen. Tror det är få som hänger med över tid och berg. Fint skrivet också Paul, man längtar tillbaka.

Paul D

Aktiv medlem
Haha, jag som inte har någon avsikt att raka benen tyckte det var skönt med någon som inte heller var så noga. Skall man påpeka det för Paul med hänvisning till att man måste raka benen för att vara en riktig cyklist, ja då får man vara beredd att cykla utav bara helskotta sen. Tror det är få som hänger med över tid och berg. Fint skrivet också Paul, man längtar tillbaka.
Har först på senare år börjat raka benen vid högtidliga tillfällen. Sägs gå lite lättare rakat. Alltså ett tecken på svaghet och bristande självförtroende. 😀
#7 jag tycker nog du överdriver. Inte så stark men uthållig om det handlar om ett tempo som passar mig. 👍

Paul D

Aktiv medlem
Söndag kör Natural Bike 8:30 kustvägen österut. Telde, fika och Ingenio nämns i noterna. Väntar på alla.
Caliman ser ut att få ett lindrigt återfall i morgon men lättar till söndag.
PMa om någon vill ha vägbeskrivning till NB eller bli upplockad efter vägen.

Hasse#7

Aktiv medlem
Har först på senare år börjat raka benen vid högtidliga tillfällen. Sägs gå lite lättare rakat. Alltså ett tecken på svaghet och bristande självförtroende. 😀
#7 jag tycker nog du överdriver. Inte så stark men uthållig om det handlar om ett tempo som passar mig. 👍
Det skulle roa mig mycket att se en mer ovan bergscyklist med blanka ben påpeka dina ben och sedan försöka hänga med om du skulle gå in i en "No more Mr Nice guy"-fas. Lite osäker på att du har en sån, men en samlad, stark och uthållig fas vet jag att det finns. Men den hänsynsfulla hjälpsamma fasen verkar dominera som tur är för oss vanliga.

fhloston

Aktiv medlem
Det skulle roa mig mycket att se en mer ovan bergscyklist med blanka ben påpeka dina ben och sedan försöka hänga med om du skulle gå in i en "No more Mr Nice guy"-fas. Lite osäker på att du har en sån, men en samlad, stark och uthållig fas vet jag att det finns. Men den hänsynsfulla hjälpsamma fasen verkar dominera som tur är för oss vanliga.

Jag kan intyga de två senare faserna, samt att Paul D kan dra ifrån när han får lust :-)

/en som har långkalsingar av ullhårig mammut året runt :-P

Paul D

Aktiv medlem
Fin ovanligt stillsam tur med Natural Bike idag. Klungan väl utsprid längs Avenida Atlantico på väg mot fikat i Telde. Jag hade beslutat mig att limma på den äldste i gruppen. En Engelsk gentleman som jag kom ifatt för första gången för typ 7 år sedan. Vi var då båda på väg till första ”Miradoren”. Visade sig att han var en stannfågel. Djupintervjuade honom o blev själv sugen på att vara här mer.
Idag fick han klara sig själv i stigningen i rakt nordlig riktning (serpor) upp till Agüimes och även i stigningen från nordost om flygplatsen. Där blåste jag på det jag hade och det svarade skapligt. Det är liksom att benen gillar transportsträckor med under 200watt till ”specialsträckorna”.
Däremellan försökte jag som sagt agera hjälpryttare.
16 grader vid 8 i morse och varmt o gott i medvinden hem efter fikat. Underbar dag 👍
I morgon planerar jag solo till och genom VOTT. Tycker verkligen det börjar bli dags att SÄTTA NER FOTEN. 👊🤜🤛👊
Återkommer om mina planer går i lås.

GoranS

Aktiv medlem
Ny utmaning: VOTT utan att sitta på cykeln - valfritt om man vill gå upp eller trampa stående men sadeln ska vara orörd. Nybörjarversionen: starta från avtaget vid tunneln. :sneaky:

Paul D

Aktiv medlem
Ny utmaning: VOTT utan att sitta på cykeln - valfritt om man vill gå upp eller trampa stående men sadeln ska vara orörd. Nybörjarversionen: starta från avtaget vid tunneln. :sneaky:
Intressant !!
Har du gjort det själv ??
Du nämner inget om fotavtryck.
Betyder det att man skulle kunna stanna på restaurangen i Carrizal och ändå klara utmaningen?? 🤔😀

GoranS

Aktiv medlem
Intressant !!
Har du gjort det själv ??
Du nämner inget om fotavtryck.
Betyder det att man skulle kunna stanna på restaurangen i Carrizal och ändå klara utmaningen?? 🤔😀
Nej, har inte testat själv. Tänkte mer som en utmaning för de rutinerade typerna som redan gjort den på de mer normala sätten.

Så länge du inte sitter på cykeln på restaurangen är det väl OK. Fotavtryck är självfallet OK eftersom det är OK att gå hela vägen upp enligt dessa regler.

Hasse#7

Aktiv medlem
Nej, har inte testat själv. Tänkte mer som en utmaning för de rutinerade typerna som redan gjort den på de mer normala sätten.

Så länge du inte sitter på cykeln på restaurangen är det väl OK. Fotavtryck är självfallet OK eftersom det är OK att gå hela vägen upp enligt dessa regler.
Hur ser träningsupplägget ut innan? Jag förutsätter att cyklar utan sadel gäller. Måste man stå på restaurangen? Det finns ju en risk att en ovan rumpa inte klarar att sitta så länge.

Paul D

Aktiv medlem
5177FD3D-2177-4379-99FB-EF7CF14EC5D4.jpeg

Äter nu ”höjdarfrukost”. Äggmackor med knäckebröd o svensk kaviar. Fruktsallad med Grekisk yoghurt o flytande grädde. Jordnötter o torkade plommon. Tänker på hur det skulle vara med VOTT WATTs (Without As To The saddle). Uppför kanske skulle funka men beläggningen är så dålig att utförsbackarna skulle kännas osäkra stående.
Är det möjligt att ställa upp i klassen VOTT C WATTs där C står för Climbing?? 😀

Paul D

Aktiv medlem
763BA023-5161-4D98-8AC6-E6CDA61AB7F9.jpeg

Skarpt öga kan i fjärran skåda skylten som visar vägen mot Artenara
Garmin säger det är 64 km 1590 höm hit från Sonnenland

Paul D

Aktiv medlem
D580359D-839B-45DC-9382-91F7040FF713.jpeg

6km till det jag kallar ”Blixtlåset”. Ingen mottagning här. Två cyklister längst upp.
3A6697F8-C78D-4E1C-9C35-017D260EA2A0.jpeg

Blixtlåset uppifrån.
42FF6269-C9CD-4EAC-A788-F88BA1EC0FAF.jpeg

No tunnel today = No chicken VOTT.
Dålig täckning. Återkommer

Paul D

Aktiv medlem
Först ett stort tack till de som visat intresse för dagens bestyr
D10DAB03-03FE-4C94-ABDB-587FA14F3B50.jpeg

Här ett försök att härma Hasses bild på VOTT (Vist var det Hasse #7?)
0B61C587-5C48-48ED-AD84-8B526EC0DC12.jpeg

Här ytterligare en serpa högre.
Blev många fotisättningar idag. Målet var att undersöka om man kan räkna med restaurangen i El Carrizal, Bar El Cairete mirador terraza. Hörde senast igår att Ludvikacyklist hade smort kråset där. El Carrizal är första byn man kommer till. Några km efter tunneln. Just innan andra 20%aren. (Tunneln ligger ca 14km från Aldea) Hela VOTT ca 25km lång. Aldea till korset Tejeda/Ayacata.
Fortsätter i nytt inlägg. Spänningen olidlig. KAN MAN KÄKA I El Carrizal?????

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer