Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

GoranS

Aktiv medlem
Undrar om det fortfarande finns människor som bor i grottor på ön. På en resa i Andalusien bodde jag några nätter i en (inredd) grotta och egentligen är det en rätt smart idé. Jämnar ut temperaturer, bra ljuddämpning och litet behov av fasadunderhåll.

nieves

Aktiv medlem
Något får mig att misstänka att bilden är lite arrangerad och att ni inte bodde där. :sneaky:

Var är den tagen?
Den är tagen ungefär mittemellan Presa de las niñas och Ayacata. Den är egentligen tänkt som skydd för vandrare m.fl. vid häftiga regn och stormar då dessa ofta drar med sig stenbumlingar från bergssidan.

Den största stenen jag sett landat på vägen var runt 40-50cm i diameter och hade borrat ner sig duktigt i asfalten. Så vid kraftigt regn och blåst +70kph så bör man tänka till var man cyklar. Även i backen upp till Soria har jag sett en del rejäla bitar som landat i vägbanan men som raskt tagits bort av vägarbetarna.

C-dale

Aktiv medlem
Tycker det ser ut som att man kombinerar "vanligt" husbygge med en grottdel liknande restaurangen i slutet av asfalten i Guayadecdalen.
Och man ser många får o getter som har grottor som skydd.

nieves

Aktiv medlem
Tycker det ser ut som att man kombinerar "vanligt" husbygge med en grottdel liknande restaurangen i slutet av asfalten i Guayadecdalen.
Och man ser många får o getter som har grottor som skydd.
Det finns/fanns ett par objekt på AirBnB där mer än halva boendet var i en grotta (utgrävd?) och terrassen ute i det fria.

Har förmodligen behandlats 100 ggr tidigare i den här tråden, men undrar om GC-2 är cyklingsbar mellan La Aldea och Agaete? Dvs, är det tillåtet att cykla på GC-2 och funkar det ok att cykla genom tunnlarna?

Paul D

Aktiv medlem
Kolla med @Paul D , han har vad det verkar kört där: https://happyride.se/forum/threads/cykla-gran-canaria-kanarieoearna.2853510/post-3488099 Det verkar som den norra halvan av GC-200 är öppen, kan rekommendera. Har kört hela GC-200 innan sista raset som ledde till avstägningen, spektakulär väg! :-)
Tack nisseson för hjälp med länk👍
Vill minnas att det var ett par Svenska Elitcyklister tävlande för Serneke jag träffade på torget i Aldea som först bekräftade att det gick utmärkt att åka genom nya tunlarna.
Tunlarna (GC2) blir inte längre och det blir mindre klättring. Man byggt två parallella tvåfiliga tunlar. Västra för södergående och östra leder norrut. Alltså ingen mötande trafik. Bra baklyse rekommenderas.
Iz som driver cykeluthyrningen 10mil kör där ganska ofta när han kör runt ön (söndagar). Bra på engelska. Mycket behaglig kille. Pratat med honom en gång och hade funderingar på att bli lotsad runt ön ...... men Covid ..... Om du robin.liljeros är någorlunda stark och öppen för att hyra cykel på Bike 10mil så är jag övertygad att Iz visar dig vägen. Han sägs anpassa farten efter sällskapet och om jag fattat rätt tar han inte betalt annat än för hyran. Kan vara fel. Han flyr dock PdI när det är karneval.
Ring eller maila o kolla med Iz.
Googla själv på ”Iz Bike 10mil”.

Senast ändrad:

tjetil

Ny medlem
Såg att det numera även var obligatoriskt med munskydd på Kanarieöarna som i övriga Spanien. Någon som vet vad som gäller när man cyklar på GC? Är det undantaget, ser polisen mellan fingrarna eller obligatoriskt?

nieves

Aktiv medlem
Såg att det numera även var obligatoriskt med munskydd på Kanarieöarna som i övriga Spanien. Någon som vet vad som gäller när man cyklar på GC? Är det undantaget, ser polisen mellan fingrarna eller obligatoriskt?
Ej obligatoriskt vid träning så länge du inte slöcyklar bland folksamlingar. Ett måste att ha med på turen ifall du planerar att stanna.
På restaurangen är det ok att ta bort vid förtäring.
Mask på planet, på flygplatsen, i taxin, i och till/från affären mm.Detta är vad som gäller just nu iaf enligt myndigheterna i Las Palmas.
2 metersregel, så i princip mask på när man cyklar in i tätbebyggt område (inte igenom).

Senast ändrad:

tjetil

Ny medlem
Ej obligatoriskt vid träning så länge du inte slöcyklar bland folksamlingar. Ett måste att ha med på turen ifall du planerar att stanna.
På restaurangen är det ok att ta bort vid förtäring.
Mask på planet, på flygplatsen, i taxin, i och till/från affären mm.Detta är vad som gäller just nu iaf enligt myndigheterna i Las Palmas.
2 metersregel, så i princip mask på när man cyklar in i tätbebyggt område (inte igenom).
Tack! Hade känts jobbigt att ha munskydd uppe i bergen, redan tillräckligt jobbigt 🙂

fhloston

Aktiv medlem
Om man skulle våga sig på att boka en resa till GC, vad gäller om det blir restriktioner/lock down under tiden man är där?
Är det "tryggare" att boka charter för det har hela ansvaret för resan (flyg och hotell)? Eller kan man lika gärna flyga reguljärt och bo på airbnb, och då gissar jag att man får klara sig själv tills det går att flyga hem?

GoranS

Aktiv medlem
Trots att jag är oerhört sugen på lite bergscykling tycker jag läget är alldeles för osäkert för att jag ska vilja dra iväg utomlands nu. Och hur det utvecklas framöver känns omöjligt att ha någon säker uppfattning om. Så jag kommer nog att avvakta med den typen av aktiviteter tills det känns som läget är stabilt både i Sverige och i det land jag ska till. Har svårt att se att det därmed kan vara aktuellt innan betydande vaccinering kunnat ske.

nieves

Aktiv medlem
Trots att jag är oerhört sugen på lite bergscykling tycker jag läget är alldeles för osäkert för att jag ska vilja dra iväg utomlands nu. Och hur det utvecklas framöver känns omöjligt att ha någon säker uppfattning om. Så jag kommer nog att avvakta med den typen av aktiviteter tills det känns som läget är stabilt både i Sverige och i det land jag ska till. Har svårt att se att det därmed kan vara aktuellt innan betydande vaccinering kunnat ske.
Dessutom läste jag idag att chefen (el jefe) för La Gomera funderar på nytt utegångsförbud som även bör införas på GC och Teneriffa. Anledningen är att antalet smittade ökar, på GC ffa i norr och i Las Palmas. Så med det hotet hängande så har man ganska svårt att komma iväg. Min mars-resa är med Sas, betald med poäng, om och avbokningsbar så jag hoppas in i det sista. I år kom beskedet på söndag dagen efter ankomst och stenhård lockdown på måndagen. Tills dess kan det hända vad som helst, vaccintvång, friskförklaringsdokument mm.

Sen är det lite olika med lockdown också. Bor man på hotell så är det kört i min mening då man inte kan fixa egen mat eller ens hålla den kall i en minibar.
Eget hus med kök, uteplats och andra bekvämligheter gör det avsevärt lättare.
Det jobbiga inför resa är att beslut om lockdown tas med oerhört kort varsel, det är nog ngt man ska ha i åtanke innan, förutom risken att bli smittad på resan. Risken för smitta på plats är minimal, lägre än i storstäderna i Sverige.

Paul D

Aktiv medlem
Skulle ursprungligen ha rest ner 30/9 men Norwegian ställde in i god tid och vi fick cashpoints + 20%.
Bokade ny utresa 25/10 men valde själv att boka om till resa nästa år.
Som det ser ut nu så kommer vi ner tidigast i januari MEN det förutsätter att läget känns tryggare då.
Vi har ju eget enkelt boende där nere med fullt fungerande kök så det är resan och att handla mat som är de kritiska momenten. Måste undvika vurpor så man slipper vistas inom sjukvårdens kontaminerade väggar.

kroem

Aktiv medlem
Skulle ursprungligen ha rest ner 30/9 men Norwegian ställde in i god tid och vi fick cashpoints + 20%.
Bokade ny utresa 25/10 men valde själv att boka om till resa nästa år.
Som det ser ut nu så kommer vi ner tidigast i januari MEN det förutsätter att läget känns tryggare då.
Vi har ju eget enkelt boende där nere med fullt fungerande kök så det är resan och att handla mat som är de kritiska momenten. Måste undvika vurpor så man slipper vistas inom sjukvårdens kontaminerade väggar.
Tråkigt :( Allt känns osäkert nu, hade planen att vara ner november, men det lär inte hända nu. Blir att köra klättring på Zwift :|

GoranS

Aktiv medlem
För min del känns det som osäkerheten kring utvecklingen är för stor i nuläget för att jag ska känna att det är meningsfullt att planera för ngn cykelresa utomlands. Och jag har svårt att se att det skulle ändras inom det närmaste året om det inte dyker upp vaccin och vaccinering genomförs i hygglig omfattning.

Manurhin2

Aktiv medlem
För min del känns det som osäkerheten kring utvecklingen är för stor i nuläget för att jag ska känna att det är meningsfullt att planera för ngn cykelresa utomlands. Och jag har svårt att se att det skulle ändras inom det närmaste året om det inte dyker upp vaccin och vaccinering genomförs i hygglig omfattning.
Vi tycker precis lika.
Vi brukar åka till GC varje år oftast i Januari när skolorna börjar men nu lutar det nog att vi struntar i denna vintern och hyr en lägenhet en månad 2021/22 istället.

M

fhloston

Aktiv medlem
Jag hade också vaga förhoppningar om en resa söderut i november, men det blir nog en vecka i fjällen, I november. Inte riktigt samma 🤣

GoranS

Aktiv medlem
Nej, pannbensträningspotentialen i fjällen i november lär vara klart högre. I synnerhet om det är 2 plusgrader och regn. ;-)

Paul D

Aktiv medlem
Läst att TUI börjar transportera turister till öarna denna vecka.
Enligt lokala cyklister är det fritt att cykla vart och när man vill på GC (just nu).
Palmitos Park börjar hålla öppet dagligen från 5/10.

Senast ändrad:

fhloston

Aktiv medlem
Free-motion kör rea på cyklar, om någon vågar sig dit, eller shoppa begagnat på postorder.

Enligt samma reklamutskick så har bkool skapat 4 Kanarie-vägar i sin app, så att man kan cykla hemma om abstinensen är för stor. Jag försökte hitta vilka, men har inte lust att registrera mig just nu. Jag håller på att utvärdera Tacx och Zwift just nu.

Mavve

Medlem
Har bokat två veckor till GC i nov/dec, bara att hoppas på att det är fritt fram då.
Har försökt googla lite ang vägen vid Taurito, om jag förstår det jag hittat så är bygget inte klart. Är den nån som har koll på hur det faktiskt ser ut nu?

Luzen

Aktiv medlem
Har bokat två veckor till GC i nov/dec, bara att hoppas på att det är fritt fram då.
Har försökt googla lite ang vägen vid Taurito, om jag förstår det jag hittat så är bygget inte klart. Är den nån som har koll på hur det faktiskt ser ut nu?
Har de börjat bygga? Iså fall har jag missat det.

Paul D

Aktiv medlem
Free-motion kör rea på cyklar, om någon vågar sig dit, eller shoppa begagnat på postorder.

Enligt samma reklamutskick så har bkool skapat 4 Kanarie-vägar i sin app, så att man kan cykla hemma om abstinensen är för stor. Jag försökte hitta vilka, men har inte lust att registrera mig just nu. Jag håller på att utvärdera Tacx och Zwift just nu.
Rea jämfört med nypris men ingen superrea. Eller så är det jag som är för snål.
Fick för några år sedan en Cannondale Super six Ultegra fälgbroms för samma pengar som de idag vill ha för en BH 105.
Men tack för tipset som jag missat.

fhloston

Aktiv medlem
Rea jämfört med nypris men ingen superrea. Eller så är det jag som är för snål.
Fick för några år sedan en Cannondale Super six Ultegra fälgbroms för samma pengar som de idag vill ha för en BH 105.
Men tack för tipset som jag missat.
De kanske har hämtat inspiration från blocket 😉

Paul D

Aktiv medlem
Fick följande meddelande från goda vänner på GC idag.
” Mañana se acaba en la isla de Gran Canaria la limitacion de un maximo de 10 personas en reunion, pero si tod@s nos “cortamos” un poco y seguimos siendo prudentes y solidarios, podremos llegar a navidades en esta misma situacion y poder pasarla con todos nuestros seres queridos.
PASALO”
Betyder ungefär.
I morgon hävs på GC gränsen om 10 i grupp.
Men krävs ändå att vi alla är försiktiga om vi ska kunna umgås med våra nära o kära till Jul.
——/
Själv väntar jag ändå med beslut om vi ska resa ner i Januari.

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Fick följande meddelande från goda vänner på GC idag.
” Mañana se acaba en la isla de Gran Canaria la limitacion de un maximo de 10 personas en reunion, pero si tod@s nos “cortamos” un poco y seguimos siendo prudentes y solidarios, podremos llegar a navidades en esta misma situacion y poder pasarla con todos nuestros seres queridos.
PASALO”
Betyder ungefär.
I morgon hävs på GC gränsen om 10 i grupp.
Men krävs ändå att vi alla är försiktiga om vi ska kunna umgås med våra nära o kära till Jul.
——/
Själv väntar jag ändå med beslut om vi ska resa ner i Januari.
Det låter ju lovande att coronasituation vara under hyfsad under kontroll. Jag åker ner den 14 november om inget oförutsett sker och är borta två veckor. Denna gång blir nog ingen eller nästan ingen cykling då jag har fullt upp med nödvändiga möten inbokade som jag är tvungen att ta tag i snarast. Blir ändå att kolla hur det ser ut vad gäller möjligheterna att hyra cykel. Vet du förresten om Natural biktgänget ska köra något tillsammans nu när större grupper får samlas?

ooms

Aktiv medlem
Det låter ju lovande att coronasituation vara under hyfsad under kontroll. Jag åker ner den 14 november om inget oförutsett sker och är borta två veckor. Denna gång blir nog ingen eller nästan ingen cykling då jag har fullt upp med nödvändiga möten inbokade som jag är tvungen att ta tag i snarast. Blir ändå att kolla hur det ser ut vad gäller möjligheterna att hyra cykel. Vet du förresten om Natural biktgänget ska köra något tillsammans nu när större grupper får samlas?
Natural bikt? Cyklar man ut och biktar sig i naturen då, istället för i kyrkan?
:unsure: 😆

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Jag kan inte åka dit och särskilt inte cykla. Det blir en lång vinter hemma.
Synd Hasse, kanske nån annan gång. Var väldigt trevligt att cykla med dig i vintras. Såg i nån tråd här att ditt korsband gått av eller något liknade? Riktigt trist! Kan trösta dig med att jag nog inte kommer hinna med mer än två dagars cykling denna gång.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer