Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Hasse#7

Aktiv medlem
Synd Hasse, kanske nån annan gång. Var väldigt trevligt att cykla med dig i vintras. Såg i nån tråd här att ditt korsband gått av eller något liknade? Riktigt trist! Kan trösta dig med att jag nog inte kommer hinna med mer än två dagars cykling denna gång.
Håller med det var jättetrevligt. Jag undrar fortfarande om finskan tog sig tillbaka? Angående vår cykeltur, hellre träffas en gång med chans till fler sen, än ingen gång. Hoppas du kommer iväg på lite bergscykling. Angående min skada så är det hälsena, skall självläka i gips och Ortos utan op eller stygn.

Senast ändrad:

Paul D

Aktiv medlem
Vet du förresten om Natural biktgänget ska köra något tillsammans nu när större grupper får samlas?
De biktar sig och bekänner sina svagheter i backarna något före högmässan varje söndag.
Må de bli förlåtna 🙏
Start 8:30.
Prosten Guillermo hyr MYCKET gärna ut cyklar åt dig och alla som vill.
Hojta till om jag ska leta kontaktuppgifter och predikoturer åt dig.
”Allt vad i viljen människorna skola göra eder skall ni göra mot dem”
(Matt 7:12)

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
De biktar sig och bekänner sina svagheter i backarna något före högmässan varje söndag.
Må de bli förlåtna 🙏
Start 8:30.
Prosten Guillermo hyr MYCKET gärna ut cyklar åt dig och alla som vill.
Hojta till om jag ska leta kontaktuppgifter och predikoturer åt dig.
”Allt vad i viljen människorna skola göra eder skall ni göra mot dem”
(Matt 7:12)
Känns tryggt att höra att alla svenskar, norrmän, tyskar, britter m.fl. tar seden dit de kommer övergår till katolicismen. 😛 Var inne på Natural bikes Facebooksida och såg att de hade öppet, men såg inga bilder på gruppturer, så var lite osäker på om de körde. Jag kan nå Guneter, Bengt och Lennart via Facebook om de skulle vara nere. Tack för info och vi hörs!

Paul D

Aktiv medlem
Känns tryggt att höra att alla svenskar, norrmän, tyskar, britter m.fl. tar seden dit de kommer övergår till katolicismen. 😛 Var inne på Natural bikes Facebooksida och såg att de hade öppet, men såg inga bilder på gruppturer, så var lite osäker på om de körde. Jag kan nå Guneter, Bengt och Lennart via Facebook om de skulle vara nere. Tack för info och vi hörs!
Kanon!!
Günter är på plats.
Lennart ringde mig förra veckan. Han var då i Toreveja. Han o Bengt hade cykelsemestrat ner dit o skulle vidare till Cádiz för att ta båten till GC. SANT. Man blir avis. Edit- ikväll är de i Nerja och har 20 mil kvar till Gibraltar-
Det var kyrkvaktmästaren Ane som meddelade att det körs varje söndag 8:30 från ”Nakna Bikten” 😀
Även skvallrats om att Iz på Bike 10Mil åter rammats av bil.
Jean Paul (fransosen som alltid rullar snabbast utför) har vurpat i samband med att han hötte med näven åt närgången bilist. Han o cykeln klarade sig bra.
Inget av ovanstående har berättats mig under bikt varför jag känner mig fri att dela.

Senast ändrad:

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Kanon!!
Günter är på plats.
Lennart ringde mig förra veckan. Han var då i Toreveja. Han o Bengt hade cykelsemestrat ner dit o skulle vidare till Cádiz för att ta båten till GC. SANT. Man blir avis.
Det var kyrkvaktmästaren Ane som meddelade att det körs varje söndag 8:30 från ”Nakna Bikten” 😀
Även skvallrats om att Iz på Bike 10Mil åter rammats av bil.
Jean Paul (fransosen som alltid rullar snabbast utför) har vurpat i samband med att han hötte med näven åt närgången bilist. Han o cykeln klarade sig bra.
Inget av ovanstående har berättats mig under bikt varför jag känner mig fri att dela.
Trist med vurpor, men skönt att det verkar ha gått bra trots allt.
Ja, jag hörde om Bengt och Lennarts cykelresa genom Europa när jag var på klubbresa för nån knapp månad sen. Då hade de kommit till Danmark och regnet vräkte ner. Kul att Bengt och Günter kommer vara på plats, då har jag ett par att kontakta 👍

nieves

Aktiv medlem
Hur har det varit på flygen till och från GC? Fullt som vanligt eller har flygbolagen lämnat varannat säte tomt eller liknande?
Mycket inställda flyg ffa Norwegian men även SAS. Varannat säte tomt tror jag aldrig blir aktuellt sådana marginaler går inte ihop, då ställer man hellre in. Lördagar verkar vara det som gäller för SAS, återstår att se hur dom lyckas fylla planen.

För egen del är jag orolig för resan i mars då SAS slutdatum ofta ligger kring sista helgen. Blir det för tunn passagerarlista där så äventyras hela resan. Chartern har iaf kommit igång lite sakta efter vad jag läst på FB-grupper men inte heller där blir det 1/2 fulla plan.

Hasse#7

Aktiv medlem
Mycket inställda flyg ffa Norwegian men även SAS. Varannat säte tomt tror jag aldrig blir aktuellt sådana marginaler går inte ihop, då ställer man hellre in. Lördagar verkar vara det som gäller för SAS, återstår att se hur dom lyckas fylla planen.

För egen del är jag orolig för resan i mars då SAS slutdatum ofta ligger kring sista helgen. Blir det för tunn passagerarlista där så äventyras hela resan. Chartern har iaf kommit igång lite sakta efter vad jag läst på FB-grupper men inte heller där blir det 1/2 fulla plan.
Varannan cykel får följa med? De som inte får med sin cykel kompenseras med solfaktor, nässkydd och en välkomstdrink?

fhloston

Aktiv medlem
Blir ingen resa för mig i närtid. För osäkert. På nuvarande jobb kan jag inte jobba remote, så inte bra om jag fastnar på GC några veckor. 😟
På förra uppdraget hade det inte gjort något om jag fastnade några månader, bara att ta med sig datorn. 🙂

nieves

Aktiv medlem
Blir ingen resa för mig i närtid. För osäkert. På nuvarande jobb kan jag inte jobba remote, så inte bra om jag fastnar på GC några veckor. 😟
På förra uppdraget hade det inte gjort något om jag fastnade några månader, bara att ta med sig datorn. 🙂
Bikerafting är ju det nya svarta, lite öhoppning är väl ett riktigt äventyr? Färja är ju ett alternativ, skicka resväskan och dressa hojen med bikepackingväskor. Många härliga kilometer hem lagom till våren😀

Edit 3796km Cadiz-Sthlm, lagom basträning.

Senast ändrad:

Paul D

Aktiv medlem
Bikerafting är ju det nya svarta, lite öhoppning är väl ett riktigt äventyr? Färja är ju ett alternativ, skicka resväskan och dressa hojen med bikepackingväskor. Många härliga kilometer hem lagom till våren😀

3796 km är det räknat på lämpliga cykelvägar? Våra vänner Lennart o Bengt är ju som sagt på väg ner med touringcyklar. Varit på rull i 40 dagar nu. Tror inte de planerar att cykla hem igen. Kanske går att lägga bud på deras utrustning om man blir ”tvungen” cykla hem??
😀

nieves

Aktiv medlem
3796 km är det räknat på lämpliga cykelvägar? Våra vänner Lennart o Bengt är ju som sagt på väg ner med touringcyklar. Varit på rull i 40 dagar nu. Tror inte de planerar att cykla hem igen. Kanske går att lägga bud på deras utrustning om man blir ”tvungen” cykla hem??
😀
Det är vad Google Maps föreslår, jag hade förmodligen valt andra vägar då det också varnas för privata vägar, genomfartsförbud, färja mm. Sen tillkommer coronarestriktioner som kan medföra karantän eller enorma omvägar t.ex om Frankrike måste rundas.

30-40 dagar låter som en vettig plan för touring om man cyklar hela vägen. Riktigt häftig resa, vet du om skriver något om resan någonstans?

Paul D

Aktiv medlem
Det är vad Google Maps föreslår, jag hade förmodligen valt andra vägar då det också varnas för privata vägar, genomfartsförbud, färja mm. Sen tillkommer coronarestriktioner som kan medföra karantän eller enorma omvägar t.ex om Frankrike måste rundas.

30-40 dagar låter som en vettig plan för touring om man cyklar hela vägen. Riktigt häftig resa, vet du om skriver något om resan någonstans?
Hört om surväder i början och tågtransport några mil. Varmare nu men jag följer dem inte i något forum.
Jag skulle vilja göra den resan men får inte med mig frugan. Hon föredrar flyg ner och att sedan sitta under korkeken och lukta på blommorna.

nieves

Aktiv medlem
Hört om surväder i början och tågtransport några mil. Varmare nu men jag följer dem inte i något forum.
Jag skulle vilja göra den resan men får inte med mig frugan. Hon föredrar flyg ner och att sedan sitta under korkeken och lukta på blommorna.
Riktiga luffare blandar friskt, tåg är kul med cykel man slipper redan cyklade fulsträckor och surväder.
Ryktades om ett snabbtåg LPA-PdI och lite till. Nu när turismen minskat med +75% så ligger det nog på is.
Jag ser många turister på FB som glädjs åt nya gallerian i Puerto Rico, haha snacka om olika preferenser man har på resmålet.

Luzen

Aktiv medlem
Riktiga luffare blandar friskt, tåg är kul med cykel man slipper redan cyklade fulsträckor och surväder.
Ryktades om ett snabbtåg LPA-PdI och lite till. Nu när turismen minskat med +75% så ligger det nog på is.
Jag ser många turister på FB som glädjs åt nya gallerian i Puerto Rico, haha snacka om olika preferenser man har på resmålet.
PR är ett getto från början så jag tycker nog inte en galleria tillför något positivt. Apropå preferenser...

nieves

Aktiv medlem
PR är ett getto från början så jag tycker nog inte en galleria tillför något positivt. Apropå preferenser...
Håller med till 100%, det enda fina med GC500 var havet och sträckorna mellan byarna samt backen ner mot Puerto Mogan.
Jag hittade en egeninspelad video (hjälmkamera) från Arguengin till Puerto Mogan. Tyvärr var jag (är) en novis på hjälmkamera så det är mycket för rörliga bilder på asfalt och bergsväggar😂🤣

fhloston

Aktiv medlem

Färja får det bli i så fall, att komma med en packraft mot Europas sydkust kan missförstås. 🤔

Paul D

Aktiv medlem
PR betraktas som lågpriställe.
Har bott där många gånger när vi chartrade och trivts bra. Nyår bodde vi högt upp på västra kanten. Kineserna försökte överträffa varandra med fyrverkerier. Raketerna nådde nästan upp i höjd med vår balkong. Häftigt att se fyrverkeriet ovanifrån 👍
Vill jag få frun på gott humör ska jag boka bord på Don Quijote nere vid hamnen. ALLTID fullt så man måste boka i förväg.
Jag måste erkänna att jag gärna roar mig med att utforska vägarna som byggts för att nå hotellen i PR. Regnar det i bergen och kustvägen fått sitt så kan man samla höjdmeter här istället.

GoranS

Aktiv medlem
Håller med till 100%, det enda fina med GC500 var havet och sträckorna mellan byarna samt backen ner mot Puerto Mogan.
Jag hittade en egeninspelad video (hjälmkamera) från Arguengin till Puerto Mogan. Tyvärr var jag (är) en novis på hjälmkamera så det är mycket för rörliga bilder på asfalt och bergsväggar😂🤣
En hjälmkamera på VOTT hade för min del lett till ett långfilmslångt studium av spansk asfalt. Var faktiskt glad att jag och mitt sällskap valde VOTT utför när jag var på GC andra gången. Gav en chans att (stanna och) beundra utsikten som jag till stor del missat då jag cyklade uppför backen under mitt första besök på ön.

nieves

Aktiv medlem
PR betraktas som lågpriställe.
Har bott där många gånger när vi chartrade och trivts bra. Nyår bodde vi högt upp på västra kanten. Kineserna försökte överträffa varandra med fyrverkerier. Raketerna nådde nästan upp i höjd med vår balkong. Häftigt att se fyrverkeriet ovanifrån 👍
Vill jag få frun på gott humör ska jag boka bord på Don Quijote nere vid hamnen. ALLTID fullt så man måste boka i förväg.
Jag måste erkänna att jag gärna roar mig med att utforska vägarna som byggts för att nå hotellen i PR. Regnar det i bergen och kustvägen fått sitt så kan man samla höjdmeter här istället.
Dom är sjukt vassa dom backarna, aldrig haft någon större lust att prova efter 90-100 km i benen haha.
Min kortfavorit är fågelparken och Databerget om man bor nära, halvkort så är rundturen (medsols) till La Cuevita någonting som vi försöker att hinna med redan första dagen om flyget landar i tid.

Plattdagen brukar jag cykla till El Horno t.o.r och sen La Cuevita och dammen plattare vägen t.o.r. Det ger en 70km cykling där man kan ösa på lite eller cruisa.

nieves

Aktiv medlem
En hjälmkamera på VOTT hade för min del lett till ett långfilmslångt studium av spansk asfalt. Var faktiskt glad att jag och mitt sällskap valde VOTT utför när jag var på GC andra gången. Gav en chans att (stanna och) beundra utsikten som jag till stor del missat då jag cyklade uppför backen under mitt första besök på ön.
VOTT utför fick jag gå ett par kurvor då det inte gick att bromsa på den grova asfalten med 23mm stenhårt pumpade däck. Ett par läskiga släpp och jag valde att gå då jag dels var solo och inte hade mobiltäckning. Ingen annan cyklist varken upp eller ner. Nu är VOTT ingenting jag kommer att cykla igen förmodligen, däremot 210 till Artenara d.v.s rakt genom tunneln bara för att.

GoranS

Aktiv medlem
Har för mig att jag hade 23:or på min hyrcykel när vi körde utför och jag hade inga problem mer än att man fick se till att hålla nere farten rätt ordentligt för att inte riskera att hamna i trubbel i kurvorna. Var dock 2013 och vad jag förstått har asfalten blivit klart sämre sedan dess.

Vägen till Artenara var då bitvis sämre beläggning på. Klart värt en tur dock tycker jag. Om inte annat så för att man har rätt fin vy över nedre delen av VOTT från utkiksplatsen en liten bit upp.

nieves

Aktiv medlem
Har för mig att jag hade 23:or på min hyrcykel när vi körde utför och jag hade inga problem mer än att man fick se till att hålla nere farten rätt ordentligt för att inte riskera att hamna i trubbel i kurvorna. Var dock 2013 och vad jag förstått har asfalten blivit klart sämre sedan dess.

Vägen till Artenara var då bitvis sämre beläggning på. Klart värt en tur dock tycker jag. Om inte annat så för att man har rätt fin vy över nedre delen av VOTT från utkiksplatsen en liten bit upp.
Jag har bara varit i Artenara med bil så det får bli en dagsutflykt dit. Försöker hitta möjliga transportsätt för en 3-veckors resa, trist att jag har 1 gratis SAS+ bokad med poäng och enkel är lite dyr ffa med poäng.

GoranS

Aktiv medlem
En variant är ju att köra med minimal packning och ta en övernattning på nordsidan och utforska lite av vägnätet där när du ändå är uppåt de trakterna. Om/när jag besöker GC igen skulle/kommer jag nog ha min bas på sydsidan men försöka få till en tur med åtminstone två övernattningar på norra sidan. Sydsidan är bra med tanke på vädret men i min värld är nordsidan trevligare med (mer) grönska. Hade jag planerat tre veckor på ön hade jag nästan funderat på att ta mittveckan på norra sidan.

C-dale

Aktiv medlem
Verkar poppis att flyga ner till GC nu. Alla flyg från Jönköping före jul är fullbokade, men förhoppningsvis kan jag boka ett från Landvetter

nieves

Aktiv medlem
En variant är ju att köra med minimal packning och ta en övernattning på nordsidan och utforska lite av vägnätet där när du ändå är uppåt de trakterna. Om/när jag besöker GC igen skulle/kommer jag nog ha min bas på sydsidan men försöka få till en tur med åtminstone två övernattningar på norra sidan. Sydsidan är bra med tanke på vädret men i min värld är nordsidan trevligare med (mer) grönska. Hade jag planerat tre veckor på ön hade jag nästan funderat på att ta mittveckan på norra sidan.
Det hade varit mumma det. Nu reser jag i sällskap vilket innebär vissa åtaganden (inget negativt) när det kommer till val av dagsetapper, sen beror det också lite på egen målsättning med resan. En mer utforskande resa får anstå och då förmodligen med en touringspecad hoj och ensam eller i sällskap med samma tankar kring vistelsen.
Dina och andras resor på dom andra öarna har också varit trevligt att ta del av, tiden är för kort bara just nu😀

Paul D

Aktiv medlem
VOTT utför fick jag gå ett par kurvor då det inte gick att bromsa på den grova asfalten med 23mm stenhårt pumpade däck. Ett par läskiga släpp och jag valde att gå då jag dels var solo och inte hade mobiltäckning. Ingen annan cyklist varken upp eller ner. Nu är VOTT ingenting jag kommer att cykla igen förmodligen, däremot 210 till Artenara d.v.s rakt genom tunneln bara för att.
Vi pratar alltså om ”feg-VOTT”. “Chicken-VOTT” 😀 till Artenara. Kört den flera gånger. En gång som cyklande åskådare till bergstempo från Aldea till Artenara. Beläggningen är överlag bättre från tunneln än VOTT.
Har tidigare beskrivit den gången jag bonkade o tvingades lifta o fick skjuts av föräldrarna till försäljningschefen för TREK i Canselaras hemland. Sonen brukade träna med Canselara. (Någon som vill ha min autograf??😀).
Kommer att undvika att köra VOTT utför så länge jag kan.
Uj vad jag längtar ner !!!!!

Kom precis hem efter 2v på GC. Rätt fullt på flygen (SAS) men väl nere är det lugnare än vanligt. Freemotion har stängt allt utom Playa ingles men där är det fullt ös i butiken. Jag köpte en Roubaix Comp Disc, 2020 och en Synapse Ultegra Disc 2020. Fick ok pris och lyckades pruta lite med tyskarna. Hann inte cykla supermycket men det var en del folk ute längs kusten och upp mot El Tablero. Nästa tur blir förhopningvis 3 v över jul. Då ska Roubaixän få visa färg

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
För den som planerar resa kan det vara bra att veta att Kanarieöarna från och med den 14 november inför en regel om att boende på turistinrättningar måste kunna uppvisa ett negativt covid-19-test som utfärdats senast 72 timmar före ankomst till Kanarieöarna. Barn under sex år är undantagna regeln.

Senast ändrad:

nieves

Aktiv medlem
För den som planerar resa kan det vara bra att veta att Kanarieöarna från och med den 14 november inför en regel om att boende på turistinrättningar måste kunna uppvisa ett negativt covid-19-test som utfärdats senast 72 timmar före ankomst till Kanarieöarna. Barn under sex år är undantagna regeln.
Runt 2000kr kostar ett test+intyg på dom ställen som jag sett. Iberia och ett par andra flygbolag erbjuder test för halva priset, blir spännande att se hur Norwegian och SAS gör.

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Runt 2000kr kostar ett test+intyg på dom ställen som jag sett. Iberia och ett par andra flygbolag erbjuder test för halva priset, blir spännande att se hur Norwegian och SAS gör.
Några charterbolag (Ving och Tui vad jag vet) har avtal med Vaccina och erbjuder gratis test. Jag bokade med annat bolag och får bita i sura äpplet.

Om man bor i privatbostad eller hyr en lgh/hus av en privatperson så slipper man testet. Det gäller tydligen enbart de som ska bo på hotell eller andra kommersiella bostäder och ska visas vid incheckning på hotellet. Jag tycker det är verkar bra. Hade det varit tvång på att visa dessa papper på flygplatsen hade det riskerat att skapa enorma köer.

Paul D

Aktiv medlem
Ang hyra privat i Spanska turisttäta områden.
För att gynna hotellnäringen måste de privata hyresvärdarna skaffa ett certifikat som medger uthyrning. Infördes långt innan Coronan. Utan certifikat kan hyresvärden åka på dryga böter. Typ 100 000 SEK.
Hyresgästen går fri.
Kan vara bra att känna till i händelse att man som privat hyresgäst får frågor av okänd person med pärm/portfölj under armen eller om man planerar att finansiera sitt paradis med uthyrning.
Jag vet ingen som fått certifikat.

Manurhin2

Aktiv medlem
Ang hyra privat i Spanska turisttäta områden.
För att gynna hotellnäringen måste de privata hyresvärdarna skaffa ett certifikat som medger uthyrning. Infördes långt innan Coronan. Utan certifikat kan hyresvärden åka på dryga böter. Typ 100 000 SEK.
Hyresgästen går fri.
Kan vara bra att känna till i händelse att man som privat hyresgäst får frågor av okänd person med pärm/portfölj under armen eller om man planerar att finansiera sitt paradis med uthyrning.
Jag vet ingen som fått certifikat.
Vet du om det öht går att få eller är detta tänkt att filtrera bort privata alternativ?
Finns mängder med "mäklare" som sysslar med främst långtidsuthyrning men även för kortare tid, flera svenskar bla.
Dessa känns som att dom jobbar sanktionerat eller kan allt vara suspekt i certifikathänseende?
M

nieves

Aktiv medlem
Lite lustigt är att om jag jämför med Mallorca där alla objekt jag tittat på eller hyrt har licensnummer men på GC förekommer det inte vad jag kan se.

GoranS

Aktiv medlem
Hur definieras dessa turisttäta områden? Är det så att, t.ex. hela GC är klassat som turisttätt eller är det något i stil med turistgettona på sydkusten + Las Palmas? Om man kollar på bokningssajter har jag för mig att man i byarna inåt land kan hitta saker som näppeligen kan vara hotell.

nieves

Aktiv medlem
Hur definieras dessa turisttäta områden? Är det så att, t.ex. hela GC är klassat som turisttätt eller är det något i stil med turistgettona på sydkusten + Las Palmas? Om man kollar på bokningssajter har jag för mig att man i byarna inåt land kan hitta saker som näppeligen kan vara hotell.
Jag frågade angående El Tablero som ligger på andra sidan GC500, ett stenkast från Maspalomas och fick svaret att där behövs ingen licens. Men det var från en som hyrde ut sin privatbostad till oss i 3 veckor och själv drog på semester. Tittar jag på var vi bott dom senaste åren så hittar jag inga licensnummer men jag kanske ser fel.

Ej heller uppges licensnummer på dom flesta objekt på facebookgrupper, ställer man frågan blir man väl utkastad 😀 Dom flesta är i PR, Arguengin mm så dom bör ligga så att dom har licensplikt.

Fast licenspengarna bör inte gå till hotellen utan till kommunen. Ofta betalas inga avgifter av hyresvärden, sopor kastas i papperskorgar ute i gatan mm. Ju fler privata värdar desto sämre underhåll och service i områdena då ingen betalar för sig men förväntar sig busslinjer mm.

Senast ändrad:

Paul D

Aktiv medlem
Vet inte.
Hört det pratas om att områden kan klassas som
# Turista
alt
# Recidensia.
Inte koll på gränsdragningen

Paul D

Aktiv medlem
Vet du om det öht går att få eller är detta tänkt att filtrera bort privata alternativ?
Finns mängder med "mäklare" som sysslar med främst långtidsuthyrning men även för kortare tid, flera svenskar bla.
Dessa känns som att dom jobbar sanktionerat eller kan allt vara suspekt i certifikathänseende?
M
Om jag minns rätt så är det ok att hyra ut utan licens om kontraktet är på > 6 månader.
Jag frågade på ”vårt” advokatkontor där de pratar svenska om vi borde söka licens. Fick ett svävande svar som gick ut på att det är knappt lönt. De som söker hör sedan inget från myndigheten. OBS att jag inte grottat djupt i detta.
TROR ”vårat” område räknas som residentia och att det inte ska krävas licens men vet inte.
Det är bara hyresvärden som kan råka illa ut.
Finns licens så uppfyller lgh vissa krav ang brandskydd, värmeanläggning och AC.

Bikzz

Aktiv medlem
😀

BikeRafting och touring i Kanarieöarna-tråden? Det var lite oväntat. Men BikeRafting passar nog bättre på lugna vatten utan motvind & vågor ...
.
dy4.jpg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer