Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Jag har ett hus på GC i "residens" område och man måste söka om licens för att det ska vara lagligt där med. Jag har gjort det och det kostade några tusenlappar med hjälp av en revisor och så måste man ha brandsläckare och första förband. Sen måste man deklarera inkomsten först i spanien och sen överskjutande i sverige (eller var man nu bor). Kommer nog inte bli en kanonbusiness.... Men nu är jag laglig om jag hyr ut och har fått en fin skylt med ett nummer osv som jag kan sätta upp på fasaden. Känns ok både för mig och för ev hyresgäster.

Paul D

Aktiv medlem
Oooooups!!!
Norwegian ställer tydligen in till GC.
Källa Omni.se
Kollade tidtabellen Arl -GC o den är tom t.o.m januari
TRÅKIGT

nieves

Aktiv medlem
Jo, hoppas på det. Är det SAS som står för "alla" direktflygningar från Sverige nu? Jag har flugit till GC massor av gånger under åren men aldrig med SAS tidigare.
Ja, jag tror det. Tyvärr så är deras kalender kortare än övrigas och har oftast avslutats i mars. Jag har flugit SAS dom senaste 7 åren då jag haft egen cykel, flög med Norwegian och Vingresor (T.Cook) när jag hyrt.
Jag har inget boende för en eventuell extra vecka men det är inga problem särskilt inte som det ser ut nu.

nieves

Aktiv medlem
Charterbolagen då? Eller säljer de inte flygstolar längre?
Jodå det gör dom nog, dom har gjort det tidigare iaf. Men för egen del är det inget vidare bra då jag flyger med bonuspoäng och SAS plus (gratis cykelväska). Att bara flyga enkel resa kostar mer än det smakar.

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Ja, jag tror det. Tyvärr så är deras kalender kortare än övrigas och har oftast avslutats i mars. Jag har flugit SAS dom senaste 7 åren då jag haft egen cykel, flög med Norwegian och Vingresor (T.Cook) när jag hyrt.
Jag har inget boende för en eventuell extra vecka men det är inga problem särskilt inte som det ser ut nu.
Ok, då förstår jag och (som du skriver) att fixa längre boende när man är på på plats lär inte vara något större problem.

nieves

Aktiv medlem
Ok, då förstår jag och (som du skriver) att fixa längre boende när man är på på plats lär inte vara något större problem.
Det var lite tanken bakom också att testa bo någon annan stans typ Ingenio, El Doctoral mm. Då jag ändå i princip (ffa nu) aldrig besöker nattlivet, stranden eller shoppingcenter så finns det ingen anledning att bo i turistområdena. Jag tycker det var roligare område den gången vi bodde lite utanför och bättre för spanskan.

staine

Aktiv medlem
Åka till GC nu är väl mest för den som inte har någon som helst tid att passa hemmavid? Eller blommor, katt, räkningar.

En fråga ang VOTT. Jag brukar cykla från Mogan upp till Presa Las ninas och sen vidare upp till Ayacta för lite lunch och sen ner via Fataga. Jag har tidigare trott att VOTT började om man tar vänster innan Ayacata men har nog förstått att man istället ska ta vänster efter mogan och sen ner till san nicolas och därifrån upp till Ayacata. Min fråga är egentligen hur mycket hårdare den varianten är mot att ta presa las ninas vägen upp ? Stigningen i antal höjdmeter är ju ungefär lika.

Manurhin2

Aktiv medlem
En fråga ang VOTT. Jag brukar cykla från Mogan upp till Presa Las ninas och sen vidare upp till Ayacta för lite lunch och sen ner via Fataga. Jag har tidigare trott att VOTT började om man tar vänster innan Ayacata men har nog förstått att man istället ska ta vänster efter mogan och sen ner till san nicolas och därifrån upp till Ayacata. Min fråga är egentligen hur mycket hårdare den varianten är mot att ta presa las ninas vägen upp ? Stigningen i antal höjdmeter är ju ungefär lika.
Rejält mycket jobbigare.
Det är framförallt tre ställen där det är riktigt brant, första 1,5 km, ut ur byn halvvägs och efter getfarmen. I övrigt är den mänsklig. Att snittlutningen bara är ca 10% beror på att det är en bit nerför som drar ner snittet.

Det går ju att prova nerför om man är osäker om man vill ha en uppfattning, enklast via gc60 skulle jag tro eftersom man ändå får en del klättring på väg hem, antingen från st Nicolas eller via Artenara.

M

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Det är riktigt att du kommer fram nordväst om Ayacata när du kört VOOT. Men startar du från Ayacatahållet så kör du åt fel håll och missar alla mysiga stigningar. VOTT startar en bit efter San Nicolas som ligger bra bit norr Mogan. Nån annan får visa på karta.
Edit, kartan kom före.

Härlig serpor.
DSCN0368.JPG

Har man tur kan man kan man köpa något att dricka i denna by (den enda längs WOTT).
DSCN0399.JPG

Senast ändrad:
Låter svettigt. Jag får ladda mentalt och testa den vägen när jag åker ner till jul (om flygen går). Det går ju då att ta Presa las ninas vägen ner tillbaka mot Mogan så blir det enklare än att åka via fataga hem om man är helt slut efter klättringen upp.

Den röda vägen, som du behöver åka för att köra VOTT är BETYDLIGT jobbigare än "testbacken" som är markerat i blått.
Då är det du kallar "testbacken" jag brukar köra. Den är ju rätt tung också. Brukar vara rätt sugen på lunch när jag kommer upp om man säger så

Ang att köpa vatten osv så var jag uppe på höstlovet och i Ayacata som normalt har 4-5 baren/restauranger öppna så var det bara 1 som hade lite halvöppet. Detta gäller säkert övriga byar också. Kan ju vara lite mentalt jobbigt att komma upp helt slut och vara laddad för lunch och sen är allt stängt. Bra att planera för iallfall

Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
😀 Nu blir jag verkligen sugen på VOTT. Får ta med en ica-kasse med gel och en droppställning
Ja, några assistenter med langning av iskalla bärs och gel mm vore underbart.
Alla tar sig upp på något vis, det största problemet är att om man sätter i foten innan man är uppe så blir an retad av gubbar på det där internet😄

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Minns att en duktig cyklist från CRT som totalkroknade när han kom fram till byn Carrizal (stavning). Slutade med att han fick middag och övernattning hos en spansk familj där.

Edit, jag tror min mobil har dyslexi.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Jag håller helt med de övriga som uttalat sig - testbacken är en åkbacke medan VOTT har några riktiga brytpartier.

Om man kör åt andra hållet (Ayacata, El Carrizal, San Nicolas, Mogan) så är backen upp från San Nicolas inte helt snäll. Inte VOTT-klass men i mitt tycke klart tuffare än testbacken. Den är inte så lång, men det är tre km med tvåsiffrigt antal % i snittlutning; tror denna inte är helt tokig i alla fall http://www.salite.ch/mogan.asp?Mappa=

Vill du känna på lite av den typen av lutningar VOTT bjuder på men inte befinna dig lika långt bort från "mänskligheten" kan backen från Ingenio via La Pasadilla upp till Cazadores (och om man vill vidare upp till toppen) rekomenderas. Mellan La Pasadilla och Cazadores finns några ramper med lutningar som inte står VOTT så mkt efter.

Senast ändrad:

Paul D

Aktiv medlem
https://happyride.se/forum/threads/cykla-gran-canaria-kanarieoearna.2853510/page-49
Här är vi några som beskriver VOTT klättring och dess vedermödor.
Skulle du bonka fullständigt och du kör en vardag inte för sent så kan du ha tur att få lifta med skoltaxin (se länken).
Har du Wi-Fi på flyget ner så hittar du en massa mer info o råd i denna tråd som delats av oss som tror vi vet 😀
Bara några snabba ur mitt åldrade perspektiv
# Utväxling: Vill ej ha tyngre än 34/32. Gärna 34/34
# Käka o drick ordentligt i Aldea san Nicolas
# Minst 1,5 liter VATTEN i flaskorna. Ibland grymt varmt mot berget o då mår jag illa av cola eller sportdryck. Energi i fast form eller gel funkar då bättre. Salt?
# Klurigt att hitta ”kostigen” skyltad ARTENARA ut ur Aldea.
# Åk ej genom tunneln om du vill köra ”riktiga VOTT
# Är det kallt o regnigt uppe i Ayacata så betänk att det är förhållandevis lättåkt ner till San Bartolomé där det oftast är betydligt varmare och finns mat.
# Kör defensivt från hotellet tills du når korset mot GC60 före Ayacata. < 50 höjdmeter kvar här.
# Obligatoriskt att man beskriver sin junfruVOTT i detta forum 😀. Ok att sätta ner foten om det finns bilder i beskrivningen 👍
Gärna första notis när du käkar i AsN så vi vet när vi ska vara med dig mentalt i backen vi aldrig glömmer. 🥰

Paul D

Aktiv medlem
Jag håller helt med de övriga som uttalat sig - testbacken är en åkbacke medan VOTT har några riktiga brytpartier.

Om man kör åt andra hållet (Ayacata, El Carrizal, San Nicolas, Mogan) så är backen upp från San Nicolas inte helt snäll. Inte VOTT-klass men i mitt tycke klart tuffare än testbacken. Den är inte så lång, men det är tre km med tvåsiffrigt antal % i snittlutning; tror denna inte är helt tokig i alla fall http://www.salite.ch/mogan.asp?Mappa=

Vill du känna på lite av den typen av lutningar VOTT bjuder på men inte befinna dig lika långt bort från "mänskligheten" kan backen från Ingenio via La Pasadilla upp till Cazadores (och om man vill vidare upp till toppen rekomenderas. Mellan La Pasadilla och Cazadores finns några ramper med lutningar som inte står VOTT så mkt efter.
Annan brant backe (kortet kort) ”mitt i mänskligheten” hittar du i Maspalomas mot Montana la Data
Calle Agustín Espinosa. Kolla Google maps.
Man ser nästa Aqualand därifrån. Ny asfalt. Vänd där det övergår i grus.
GöranS förslag är säkert någon % brantare och definitivt längre.

GoranS

Aktiv medlem
Och om du tycker VOTT känns lite enkel kan du ta båten över till Teneriffa och testa några av backarna i Orotavadalen. Där finns det ännu värre saker!
Skärmklipp.PNG

Eller kanske denna backe med 22% snitt över 2,6 km ...
Skärmklipp.PNG

... och 25% snitt sista 1,6 km. Det är väl någonstans i de trakterna maxlutningen på VOTT ligger.

Skärmklipp.PNG

Senast ändrad:

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Jag roade mig med att köra VOTT i Google Streetmaps för att se vad ni pratade om. Nu är jag helt slut och måste vila resten av helgen.
Bra där, gäller att leta upp vägavsnitt där man kan hänga av sig själv. Kunde inte hålla mig och gick också in på Google maps. Märkte att den riktigt jobbiga biten, när man svänger höger vid tunneln (alltså inte mot Artenara) inte finns med, alltså vägavsnittet finns inte streetview. Här snackar vi Hors catégorie (HC) på riktigt, Googlebilen kunde inte ta sig upp ens på ettans växel 😉 https://en.wikipedia.org/wiki/Hors_catégorie.

fhloston

Aktiv medlem
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer