Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Paul D

Aktiv medlem
Om du tittar på Google maps ser du att GC-41 och GC-130 går ut från Telde. Mellan dem går en väg som heter GC-131. Strax efter Lomo Magullo kan man ta av höger in på GC-132 som är en liten väg med i stort sett ingen trafik. Ingen väg att rejsa på men för turistcykling mkt trevlig.
Tack Göran. Nu har jag läst in mig. Det vägvalet hade jag nog inte kommit på själv. Svårare att hitta men det kan det vara värt att slippa den enformiga delen av GC 41.

Paul D

Aktiv medlem
Värst vad det skrivs i den här tråden då! Trodde jag inte skulle hinna cykla något alls här nere men har lyckats styra om lite saker, så några dagars cykling blir det i alla fall. Traditionsenligt (för min del) gick den första turen till Pico de las Nieves. Kändes rejält tungt och turen tog i runda slängar 40 minuter längre än vanligt. Måste såklart vara dödsbromsarnas fel. Fick liksom kippa efter syre på vägen upp, vad kan det bero på tro? 😃Visa bilaga 453801
Dödsbromsar, Överbyggd gaffel, känns som att styra en pråm.
Visa bilaga 453802
Fina färger sista biten mot toppen.
Visa bilaga 453805
Kippa efter syre!!!!
Har du testat dig??
Tack för fina bilder!! Saknaden både lindras och förstärks på ett märkligt sätt.
Måste man ha munskydd även när man cyklar??

nieves

Aktiv medlem
Värst vad det skrivs i den här tråden då! Trodde jag inte skulle hinna cykla något alls här nere men har lyckats styra om lite saker, så några dagars cykling blir det i alla fall. Traditionsenligt (för min del) gick den första turen till Pico de las Nieves. Kändes rejält tungt och turen tog i runda slängar 40 minuter längre än vanligt. Måste såklart vara dödsbromsarnas fel. Fick liksom kippa efter syre på vägen upp, vad kan det bero på tro? 😃Visa bilaga 453801
Dödsbromsar, Överbyggd gaffel, känns som att styra en pråm.
Visa bilaga 453802
Fina färger sista biten mot toppen.
Visa bilaga 453805
Tack för uppdateringen. Är det några andra cyklister, hur är trafiken i övrigt?
Trögheten sitter nog i munskyddet, i dom där vecken samlas havsnivåluft och det vet ju alla att den är mycket tyngre. Jag tömmer alltid slangarna på Nieves och pumpar i fräsch höghöjdsluft som jag sen förhoppningsvis kan behålla resten av säsongen. Placebo säger en del men jag upplever att jag lyfter.

Senast ändrad:

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Kippa efter syre!!!!
Har du testat dig??
Tack för fina bilder!! Saknaden både lindras och förstärks på ett märkligt sätt.
Måste man ha munskydd även när man cyklar??
Ursäkta mig för att alla mina språkliga fel nedan, skriver mitt i natten och kommer inte läsa igenom inlägget innan jag skickar!
Jora, testade mig två dagar innan jag åkte med negativt resultat. Min dåliga form har nog egentligen att göra med att jag är sliten efter mycket träning under året och sedan nästan inte cyklat senaste månaden. Munskydd behöver man inte ha under cyklandet och det hade jag inte heller. Satte på skyddet när jag skulle handla några saker hos gubben uppe på Pico (liksom när jag gick handlade på café i San Bartolome) och sedan lät jag skyddet medvetet sitta kvar när jag tog bilden, mest som ett försök till ett dåligt skämt (ett ganska taffligt sådant skall tilläggas). Skulle framstå om om jag inte fick syre på grund av masken och låtsas som jag var omedvetet hade haft på mig den hela vägen upp och därför inte förstått anledningen till att det gick tungt. Hade jag haft masken på hade jag fått kippa efter luft vilket alltså aldrig skedde i verkligheten även om fick kämpa ändå.

En annan anledning till att det går lite trögt och att man behöver dricka mycket är värmen. Alla spanjorer jag träffat säger att det lika varmt nu som i augusti, högsommar med andra ord. Vågar inte svära på det, men tror att temperaturen legat mellan 30-34 grader dagtid nu under november, vilket knappast hör till vanligheterna. Svalare närman kommer till Ayacata och när man fortsätter mot toppen men verkligen inte så att man fryser när man susar nerför toppen. En kvinna framför mig på cykel blev stoppad av två cuardia civilpoliser på motorcyklar. Jag stannade också till och tänkte fan måste man munskydd på sig när man cyklar ändå (jag hade mitt runt armen vid cykling). Poliserna sa bara till mig very good, you can go man när de såg det. Kvinnan däremot fick plocka fram plånboken då hon inte hade hjälm på sig/med sig.

Kommer kontakta Günter och Bengt när jag har fått lite mer struktur på tillvaron här nere. Blir bland annat antal ett antal besök hos notarie, polisen för att få Nienummer och massa påskrivande av papper, mm. Dessa möten har mer eller mindre ingen kontroll över när de sker, så det är lite svårt att planera allt för mycket i förväg. Kommer även att delvis behöva renovera och måla en fastighet. Kommer som sagt även finnas lite tid för cykling och försöker tänka kring vilka som är realistiska att genomföra. Har bestämt mig för att köra till Pico från Engenio, det var länge sen jag körde den. 2010 och 2011 var jag på Gran Canaria i mitten av december och körde en cykloturistvecka och då var alltid denna tur huvudmålet och cyklister ville ha bra tider och placeringar. Här 2011 och 22-23 procent,
pico3.jpg

Också sugen på att köra WOTT men känner en slags skräckblandad förtjusning att köra denna runda. Kör man själv känner man sig väl utelämnad till sig och vad naturen har att erbjuda. Hoppas jag kan få med mig någon på denna tur. Sedan gör jag gärna om turen som vi gjorde mot Cruze (stavning) de Tejeda och Telde. Klättringen upp till Guayadeque (stavning) är annan favorit som jag inte vill missa. Det finns många turer man skulle vilja göra bara man hade tid. I så fall hade köpt ram-och styrväska för kläder för två övernattningar. Har hittat jättefina rutter och ställen att bo på en sådan tvånätters tur men hinns inte med denna. Kommer också kolla igenom de ruttförslag som kommit upp i tråden de senaste dagarna i beaktande

Tack för uppdateringen. Är det några andra cyklister, hur är trafiken i övrigt?
Trögheten sitter nog i munskyddet, i dom där vecken samlas havsnivåluft och det vet ju alla att den är mycket tyngre. Jag tömmer alltid slangarna på Nieves och pumpar i fräsch höghöjdsluft som jag sen förhoppningsvis kan behålla resten av säsongen. Placebo säger en del men jag upplever att jag lyfter.
Jora det finns en del cyklister ute på vägarna men det är långt i hur det brukar vara. Detsamma gäller biltrafiken i bergen, men har aldrig sett så mycket går vandringsleder och campar här nere förut. När det gäller cyklister så är det en blandad skara, en del typ semiproffs som är här fört köra hårt, andra tar det lugnare och har även sett några med randonörkitt med ram-och styrväskor som verkar testa nya ställen att bo på varje kväll. Fler butiker och restauranger öppna än vad jag vågat hoppas på så att få tag på något äta och dricka verkar inte vara något större problem.

God natt!

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Ursäkta mig för att alla mina språkliga fel nedan, skriver mitt i natten och kommer inte läsa igenom inlägget innan jag skickar!
Jora, testade mig två dagar innan jag åkte med negativt resultat. Min dåliga form har nog egentligen att göra med att jag endast suttit på en cykel 4-5 gånger de två- och en halv senaste månaderna. Munskydd behöver man inte ha under cyklandet och det hade jag inte heller. Satte på skyddet när jag skulle handla några saker hos gubben uppe på Pico (liksom när jag gick handlade på café i San Bartolome) och sedan lät jag skyddet medvetet sitta kvar när jag tog min selfie mest som ett dåligt skämt. Skulle framstå om om jag inte fick syre på grund av masken och låtsas som jag var omedvetet hade haft på mig den hela vägen upp och därför inte förstått anledningen till att det gick tungt. Hade jag haft masken på hade jag fått kippa efter luft vilket alltså aldrig skedde i verkligheten även om fick kämpa ändå.

En annan anledning till att det går lite trögt och att man behöver dricka mycket är värmen. Alla spanjorer jag träffat säger att det lika varmt nu som i augusti, högsommar med andra ord. Vågar inte svära på det, men tror att temperaturen legat mellan 30-34 grader dagtid nu under november, vilket knappast hör till vanligheterna. Svalare närman kommer till Ayacata och när man fortsätter mot toppen men verkligen inte så att man fryser när man susar nerför toppen. En kvinna framför mig på cykel blev stoppad av två cuardia civilpoliser på motorcyklar. Jag stannade också till och tänkte fan måste man munskydd på sig när man cyklar ändå (jag hade mitt runt armen vid cykling). Poliserna sa bara till mig very good, you can go man när de såg det. Kvinnan däremot fick plocka fram plånboken då hon inte hade hjälm på sig/med sig.

Kommer kontakta Günter och Bengt när jag har fått lite mer struktur på tillvaron här nere. Blir bland annat antal ett antal besök hos notarie, polisen för att få Nienummer och massa påskrivande av papper, mm. Dessa möten har mer eller mindre ingen kontroll över när de sker, så det är lite svårt att planera allt för mycket i förväg. Kommer även att delvis behöva renovera och måla en fastighet. Kommer som sagt även finnas lite tid för cykling och försöker tänka kring vilka som är realistiska att genomföra. Har bestämt mig för att köra till Pico från Engenio, det var länge sen jag körde den. 2010 och 2011 var jag på Gran Canaria i mitten av december och körde en cykloturistvecka och då var alltid denna tur huvudmålet och cyklister ville ha bra tider och placeringar. Här 2011 och 22-23 procent,
Visa bilaga 453871
Också sugen på att köra WOTT men känner en slags skräckblandad förtjusning att köra denna runda. Kör man själv känner man sig väl utelämnad till sig och vad naturen har att erbjuda. Hoppas jag kan få med mig någon på denna tur. Sedan gör jag gärna om turen som vi gjorde mot Cruze (stavning) de Tejeda och Telde. Klättringen upp till Guayadeque (stavning) är annan favorit som jag inte vill missa. Det finns många turer man skulle vilja göra bara man hade tid. I så fall hade köpt ram-och styrväska för kläder för två övernattningar. Har hittat jättefina rutter och ställen att bo på en sådan tvånätters tur men hinns inte med denna. Kommer också kolla igenom de ruttförslag som kommit upp i tråden de senaste dagarna i beaktande

Jora det finns en del cyklister ute på vägarna men det är långt i hur det brukar vara. Detsamma gäller biltrafiken i bergen, men har aldrig sett så mycket går vandringsleder och campar här nere förut. När det gäller cyklister så är det en blandad skara, en del typ semiproffs som är här fört köra hårt, andra tar det lugnare och har även sett några med randonörkitt med ram-och styrväskor som verkar testa nya ställen att bo på varje kväll. Fler butiker och restauranger öppna än vad jag vågat hoppas på så att få tag på något äta och dricka verkar inte vara något större problem.

God natt!
Man blir bra sugen. Tack för placebo nu när man insett att det absolut inte blir vare sig solresor eller bergscykling. Tålamod och nya tag sen.

Paul D

Aktiv medlem
Mr Bottecchia jag följer gärna med genom VOTT så fort tillfälle ges!! Hoppas då vara i någorlunda form så du inte behöver vänta allt för mycket.
STORT TACK för att du tog dig tid att uppdatera oss här i mörkret.

GoranS

Aktiv medlem
Jora, testade mig två dagar innan jag åkte med negativt resultat. Min dåliga form har nog egentligen att göra med att jag endast suttit på en cykel 4-5 gånger de två- och en halv senaste månaderna. Munskydd behöver man inte ha under cyklandet och det hade jag inte heller. Satte på skyddet när jag skulle handla några saker hos gubben uppe på Pico (liksom när jag gick handlade på café i San Bartolome) och sedan lät jag skyddet medvetet sitta kvar när jag tog min selfie mest som ett dåligt skämt. Skulle framstå om om jag inte fick syre på grund av masken och låtsas som jag var omedvetet hade haft på mig den hela vägen upp och därför inte förstått anledningen till att det gick tungt. Hade jag haft masken på hade jag fått kippa efter luft vilket alltså aldrig skedde i verkligheten även om fick kämpa ändå.

Visa bilaga 453871

God natt!
Har du uppdaterat nick eller cykel sedan bilden togs? :sneaky:

Stavningen på Guayadeque ser klockren ut medan du kan skippat e:et på Cruz(e) de Tejeda!

Angående rutter slår jag ett slag för återvändsvägen ner till El Espinillo. Om man cyklar från Ayacata i riktning mot Tejeda tar man vänster i trakterna av Roque Bentayga ta vänster en bit efter att vägen som leder nerför VOTT tagit av. Efter ca en halv kilometer tar man av vänster. Efter ytterligare en halv kilometer börjar det gå utför. Utförsbacken är i runda slängar 2,5 km och ca 10% snittlutning. Som sagt återvändsväg, men jag tyckte den var en kul väg när jag åkte. Oklar asfaltsstatus. Då den var nyasfalterad 2012 misstänker jag att den inte fått sig någon kärlek sedan dess.

Om man vid avtaget efter 0,5 km kör rakt fram kommer man tydligen tydligen ner till botten av en ravin efter 7,5 km och kan sedan cykla ytterligare några km upp till El Chorillo där asfalten tar slut. Har dock inte cyklat den så jag vet inte alls hur den är i praktiken. Ser dock på google streetview ut som den bjuder på en del fina vyer.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Tack Göran. Nu har jag läst in mig. Det vägvalet hade jag nog inte kommit på själv. Svårare att hitta men det kan det vara värt att slippa den enformiga delen av GC 41.
Tredje och fjärde bilden i tidigare nämnda inlägg ger en liten känsla för hur GC-132:an är.

Angående navigeringen gäller det att komma ut rätt väg (GC-131) ur Telde. Upplevde det dock inte som alltför krångligt. Sen var det som jag minns det relativt självklart upp till avtaget där man tar av höger in på GC-132 (Los Arenales).
Skärmklipp.JPG

Delen man får vara lite vaksam på vad gäller navigeringen är längs GC-132. Finns några ställen där det är korsningar och avtag. Har för mig att det var noll skyltning och att det inte var helt självklart vilken som var rätt väg. Så där skulle jag rekommendera antingen ett GPS-spår att följa eller en detaljerad karta.

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Ätit kött och risblandning framför datorn. Träningen består av att ta av ortos och lufta foten. Nästa pass är ta på ortos och gå på muggen. Ingen tvekan om att en ledig dag med cykel på GC smäller högre.

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Har du uppdaterat nick eller cykel sedan bilden togs? :sneaky:

Stavningen på Guayadeque ser klockren ut medan du kan skippat e:et på Cruz(e) de Tejeda!

Angående rutter slår jag ett slag för återvändsvägen ner till El Espinillo. Om man cyklar från Ayacata i riktning mot Tejeda tar man vänster i trakterna av Roque Bentayga ta vänster en bit efter att vägen som leder nerför VOTT tagit av. Efter ca en halv kilometer tar man av vänster. Efter ytterligare en halv kilometer börjar det gå utför. Utförsbacken är i runda slängar 2,5 km och ca 10% snittlutning. Som sagt återvändsväg, men jag tyckte den var en kul väg när jag åkte. Oklar asfaltsstatus. Då den var nyasfalterad 2012 misstänker jag att den inte fått sig någon kärlek sedan dess.

Om man vid avtaget efter 0,5 km kör rakt fram kommer man tydligen tydligen ner till botten av en ravin efter 7,5 km och kan sedan cykla ytterligare några km upp till El Chorillo där asfalten tar slut. Har dock inte cyklat den så jag vet inte alls hur den är i praktiken. Ser dock på google streetview ut som den bjuder på en del fina vyer.
Nicket har följt med från tiden då Hofet-forumet som var halvlevande en gång i tiden. Bottecchian köptes 2006 eller 2007 och var min första lite dyrare lvghoj. Lätt och men rätt flexig. Hyr alltid cykel när jag åker utomlands, funkat bra hittills. Tack för för rutttförslag, tror jag följt den längs Roque Bentayga via Google maps. Helt klart intressant.

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Mr Bottecchia jag följer gärna med genom VOTT så fort tillfälle ges!! Hoppas då vara i någorlunda form så du inte behöver vänta allt för mycket.
STORT TACK för att du tog dig tid att uppdatera oss här i mörkret.
Kul, kör gärna med dig igen och du är definitivt stark. Kommer ihåg att jag höll på att vägga på hemvägen när vi körde hem via kustvägen i Caliman senast.

Fixa en gravel ellet mtb o ta Pico över Guayadec!₩
Finns ju en hel del fina grusvägar, speciellt en bit upp bergen, hade jag cyklar stående här nere hade en varit en grushoj.

Blev det Pico eller Guayadeque?
Har du 34 fram??
36*30 är lättaste växeln på den hoj jag valde i år och denna växel var stammis under stigningen igår. De gånger som jag kört stigningen tidigare har jag haft 34*26 eller 27 (Shimano hade väl inte större lvgkassetter då?), någon annan vet säkert bättre hur dessa växlar förhåller sig till varandra. Jag valde en cykel med 36 och 52 klingor mest för att ha lite extra växlar nerför och på vägen hem från Vecindario. Aldrig kul att köra i 65 km/h med 34*11.

En del saker skiljer sig från hur det brukar vara när man cyklar här exempelvis det sociala. Vanligtvis brukar jag alltid köra en eller ett par turer med Free Motion men dessa är inställda åtminstone till och med 14 december på grund av Covid, vilket känns klokt. Normalt sätt brukar man också oftast haka på om någon kör ikapp en (om man orkar) eller om man kommer ikapp någon annan och byta några ord med varandra. Under rådande omständigheter väljer jag att lägga mig cirka 40 meter bakom eller tar i lite extra när jag kör förbi en annan cyklist. Så någon polsk kedja lär det knappast bli tal om nu.

Angående turen igår så har jag tidigare bara kört stigningen från Ingenio då jag blivit bussad dit från Mas Palomas och därmed varit fräsch vid starten. Igår hade jag redan kört stigningarna från Mas Palomas till San Bertolome och ett antal höjdmeter mellan Santa Lucia och Ingenio redan innan klättringen startade. Från Ingenio till Pico är det sedan i runda slängar en 26 kilometer ihållande klättring med en snittlutning på 7%. Organisatören bakom cykelveckan marknadsför den som Europas tuffaste klättring, men det ger jag inte mycket för. De första sex kilometrarna är rätt snälla och har en snittlutning på 6%. Sedan kommer man till Pasadilla och där blir det djävulskt brant under cirka 5 kilometer. Första 23% rampen kändes förvånansvärt bra, men det är inte mycket vila mellan "stupen" och för varje sådan använde jag större del av vägen och till slut kändes det som om jag körde dubbelt så långt som "fågelvägen" på grund av allt sicksackände. Fick uppfattningen är det inte är alltför många cyklister som väljer att köra denna väg uppför, mötande och omkörande bilister ropade både champion och och Indurain, vilket var lite upplyftande och ett par byggarbetare som jobbade på ett tak där det är som brantast plockade fram sina mobiler och började filma mig.

Sedan når man byn Cazadores. Redan här hade jag gjort slut på all vätska och dessvärre fanns inget öppet, ridå, men man kan ju inte vända. Vid Caldera de Martales kom räddaren nöden, ett stånd som sålde vatten, cola nötter, ost, chilisås, torkade frukter mm. Här blir det brantare igen och kände mig jävligt trött, fick pausa en stund och samla mig. Eftersom jag kom i väg sent på förmiddagen började jag även oroa mig för att det skulle bli mörkt innan jag var hemma i igen (blir mörkt strax före 18 vid denna tid på året och hade inga lampor med mig). Fyra kilometer kvar till toppen nu och får kämpa för varje pedaltag. Cirka en och en halv kilometer från toppen går vägarna till Pico söderifrån och österifrån ihop. Även om jag var så nära målet, bestämde mig för att ta mig hem här, rädd för mörker och kände mig fullständigt slut. Susade ner mot Mas Palomas och kunde stappla in i Bungalown 10 minuter före skymningen. Summa summarum, kul att äntligen få göra denna tur, en tur som jag stått över tidigare på grund av feghet. Överlag är det ingen särkilt vacker klättring, då den är belägen i vad jag tror är den torraste delen av ön. De sista fem kilometrarna, där de kanariska tallarna och ett och annat kastanjeträd dyker upp, väger dock delvis upp upplevelsen. Bilderna blev mer eller mindre usla då jag avskyr att kliva av cykeln och när jag väl gjorde det orkade jag inte koncentrera mig. Idag blir det vilodag.
Denna gata i Ingenio gav en försmak av vad som skall komma.
IMG_3027.jpg

Snart börjar det.
IMG_3039.jpg

Väldigt svårt att göra lutningen rättvisa.
IMG_3045.jpg

Inget vatten i Cazadores men tröstad av denne krabat.
IMG_3052.jpg

Vägbeläggningen blev allt sämre närmare toppen.
IMG_3057.jpg

Kanariska tallar.
IMG_3058.jpg

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Kul, kör gärna med dig igen och du är definitivt stark. Kommer ihåg att jag höll på att vägga på hemvägen när vi körde hem via kustvägen i Caliban senast.

Finns ju en hel del fina grusvägar, speciellt en bit upp bergen, hade jag cyklar stående här nere hade en varit en grushoj.

36*30 är lättaste växeln på den hoj jag valde i år och denna växel var stammis under stigningen igår. De gånger som jag kört stigningen tidigare har jag haft 34*26 eller 27 (Shimano hade väl inte större lvgkassetter då?), någon annan vet säkert bättre hur dessa växlar förhåller sig till varandra. Jag valde en cykel med 36 och 52 klingor mest för att ha lite extra växlar nerför och på vägen hem från Vecindario. Aldrig kul att köra i 65 km/h med 34*11.

En del saker skiljer sig från hur det brukar vara när man cyklar här exempelvis det sociala. Vanligtvis brukar jag alltid köra en eller ett par turer med Free Motion men dessa är inställda åtminstone till och med 14 december på grund av Covid, vilket känns klokt. Normalt sätt brukar man också oftast haka på om någon kör ikapp en (om man orkar) eller om man kommer ikapp någon annan och byta några ord med varandra. Under rådande omständigheter väljer jag att lägga mig cirka 40 meter bakom eller tar i lite extra när jag kör förbi en annan cyklist. Så någon polsk kedja lär det knappast bli tal om nu.

Angående turen igår så har jag tidigare bara kört stigningen från Ingenio då jag blivit bussad dit från Mas Palomas och därmed varit fräsch vid starten. Igår hade jag redan kört stigningarna från Mas Palomas till San Bertolome och ett antal höjdmeter mellan Santa Lucia och Ingenio redan innan klättringen startade. Från Ingenio till Pico är det sedan i runda slängar en 26 kilometer ihållande klättring med en snittlutning på 7%. Organisatören bakom cykelveckan marknadsför den som Europas tuffaste klättring, men det ger jag inte mycket för. De första sex kilometrarna är rätt snälla och har en snittlutning på 6%. Sedan kommer man till Pasadilla och där blir det djävulskt brant under cirka 5 kilometer. Första 23% rampen kändes förvånansvärt bra, men det är inte mycket vila mellan "stupen" och för varje sådan använde jag större del av vägen och till slut kändes det som om jag körde dubbelt så långt som "fågelvägen" på grund av allt sicksackände. Fick uppfattningen är det inte är alltför många cyklister som väljer att köra denna väg uppför, mötande och omkörande ropade både champion och och Indurain, vilket var lite upplyftande och ett par byggarbetare som jobbade på ett tak där det är som brantast plockade fram sina mobiler och började filma mig.

Sedan når man byn Cazadores. Redan här hade jag gjort slut på all vätska och dessvärre fanns inget öppet, ridå, men man kan ju inte vända. Vid Caldera de Martales kom räddaren nöden, ett stånd som sålde vatten, cola nötter, ost, chilisås, torkade frukter mm. Här blir det brantare igen och kände mig jävligt trött, fick pausa en stund och samla mig. Eftersom jag kom i väg sent på förmiddagen började jag även oroa mig för att det skulle bli mörkt innan jag var hemma i igen (blir mörkt strax före 18 vid denna tid på året och hade inga lampor med mig). Fyra kilometer kvar till toppen nu och får kämpa för varje pedaltag. Cirka en och en halv kilometer från toppen går vägarna ill Pico söderifrån och österifrån ihop. Även om jag var så nära målet, bestämde mig för att ta mig hem här, rädd för mörker och kände mig fullständigt slut. Susade ner mot Mas Palomas och kunde stappla in i Bungalown 10 minuter före skymningen. Summa summarum, kul att äntligen få göra denna tur, en tur som jag stått över tidigare på grund av feghet. Överlag är det ingen särkilt vacker klättring, då den är belägen i vad jag tror är den torraste delen av ön. De sista fem kilometrarna, där de kanariska tallarna och ett och kastanjeträd dyker upp väger dock delvis upp upplevelse. Bilderna blev mer eller mindre usla då jag avskyr att kliva av cykeln och när jag väl gjorde det orkade jag inte koncentrera mig. Vilodag idag.
Denna gata i Ingenio gav en försmak av vad som skall komma.
Visa bilaga 454135
Snart börjar det.
Visa bilaga 454132
Väldigt svårt att göra lutningen rättvisa.
Visa bilaga 454133
Inget vatten i Cazadores men tröstad av denne krabat.Visa bilaga 454134
Vägbeläggningen blev allt sämre närmare toppen.
Visa bilaga 454136
Kanariska tallar.Visa bilaga 454137
Starkt jobbat! Jag har bara cyklat det utför. Tyckte den jättelånga backen genom stan med all trafik och korsningar var läskig.

GoranS

Aktiv medlem
Starkt jobbat! Jag har bara cyklat det utför. Tyckte den jättelånga backen genom stan med all trafik och korsningar var läskig.
Obehaglig tanke i det läget: Vad händer som frambromsen slutar funka? Får man stopp på ekipaget i den lutningen med bara bakbromsen?

Har förvisso bara cyklat uppför backen till Cazadores men har kört utför hela så jag tror jag har hyggligt grepp om den och jag håller helt med dig om att det inte är Europas tuffaste backe. Känns som en standard reklamöverdrift. Jag skulle nog säga att VOTT är lite tuffare. Helt snäll är den dock inte.

Exakt hur jobbigt det blir beror ju också mycket på hur man cyklar den. För min del, rent personligen, är sick-sackande "fusk". Dock tyckte jag att det när jag cyklade upp till Cazadores gick gick fint att återhämta sig i de mindre branta partierna om man tog det lugnt där. Och partierna där det är uppemot eller över 20% är trots allt inte så många och långa så om man kör disciplinerat i de "halvbranta" avsnitten och verkligen inte cyklar fortare än nödvändigt där så blir det inte så mycket tid man spenderar uppemot eller i den röda zonen. Om man däremot cyklar den med ambitioner att komma upp så fort som möjligt lär den dock vara rejält slitig och dessutom rätt besvärlig med tanke på den ytterst varierande lutningen. Åtminstone tycker jag det är svårt att hitta en bra rytm i sådana backar. Lätt att man går lite för hårt i något parti och får sota för det eller att man blir för bekväm i något mer lättåkt parti.

F.ö. rutinerat att skippa toppen. Mörkercykling utan lyse låter verkligen inte som något man vill ge sig på. Har själv vid några tillfällen legat och jagat för att hinna tillbaka/fram till boendet innan solen går ner och någon gång har jag också saknat lampor. Är inte kul.

Paul D

Aktiv medlem
Tack för rapporten MT Bottecchia!
Ang utväxlingen så dividera framklingan (36) med största bak (30) så får du 1,2. Betyder att ett pedalvarv driver bakhjulet 1,2 varv. Den utväxling du hade i ungdomen var aningen lite tyngre/jobbigare.

Manurhin2

Aktiv medlem
Obehaglig tanke i det läget: Vad händer som frambromsen slutar funka? Får man stopp på ekipaget i den lutningen med bara bakbromsen?

Har förvisso bara cyklat uppför backen till Cazadores men har kört utför hela så jag tror jag har hyggligt grepp om den och jag håller helt med dig om att det inte är Europas tuffaste backe. Känns som en standard reklamöverdrift. Jag skulle nog säga att VOTT är lite tuffare. Helt snäll är den dock inte.

Exakt hur jobbigt det blir beror ju också mycket på hur man cyklar den. För min del, rent personligen, är sick-sackande "fusk". Dock tyckte jag att det när jag cyklade upp till Cazadores gick gick fint att återhämta sig i de mindre branta partierna om man tog det lugnt där. Och partierna där det är uppemot eller över 20% är trots allt inte så många och långa så om man kör disciplinerat i de "halvbranta" avsnitten och verkligen inte cyklar fortare än nödvändigt där så blir det inte så mycket tid man spenderar uppemot eller i den röda zonen. Om man däremot cyklar den med ambitioner att komma upp så fort som möjligt lär den dock vara rejält slitig och dessutom rätt besvärlig med tanke på den ytterst varierande lutningen. Åtminstone tycker jag det är svårt att hitta en bra rytm i sådana backar. Lätt att man går lite för hårt i något parti och får sota för det eller att man blir för bekväm i något mer lättåkt parti.

F.ö. rutinerat att skippa toppen. Mörkercykling utan lyse låter verkligen inte som något man vill ge sig på. Har själv vid några tillfällen legat och jagat för att hinna tillbaka/fram till boendet innan solen går ner och någon gång har jag också saknat lampor. Är inte kul.
Jag höll för övrigt på att klippa en cyklist nerför gc60 med bil sist vi var ner.
En cykel utan belysning syns inte alls när det är becksvart.

M

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Tack för rapporten MT Bottecchia!
Ang utväxlingen så dividera framklingan (36) med största bak (30) så får du 1,2. Betyder att ett pedalvarv driver bakhjulet 1,2 varv. Den utväxling du hade i ungdomen var aningen lite tyngre/jobbigare.
Ok tack! Verkar som man får träna mer så att man blir stark som i fornstora dagar då.

Idag blev det cykling med Natural bike. Vi blev ett litet svensk-norsk-spansk-tysk-tjeckiskt gäng. Start i Playa del Ingles/San Fernando som vanligt och sedan bar det av mot arguineguin. Väl där kördes Las Filpinas tur och retur två gånger och sedan blev en kortare fika. Bra dag om än lite blåsigt. Hyfsade vyer framåt kvällskvisten.
IMG_3120.jpg

IMG_3124.jpg

IMG_3111.jpg

IMG_3185.jpg

Senast ändrad:

nieves

Aktiv medlem
Ok tack! Verkar som man får träna mer så att man blir stark som i fornstora dagar då.

Idag blev det cykling med Natural bike. Vi blev ett litet svensk-norsk-spansk-tysk-tjektiskt gäng. Start i Playa del Ingles/San Fernando som vanligt och sedan bar det av mot arguineguin. Väl där kördes Las Filpinas tur och retur två gånger och sedan blev en kortare fika. Bra dag om än lite blåsigt. Hyfsade vyer framåt kvällskvisten.
Visa bilaga 454656
Visa bilaga 454657
Visa bilaga 454659
Visa bilaga 454720
Zwiftar, blundar och fantiserar om liknande turer😀

Paul D

Aktiv medlem
Idag blev det cykling med Natural bike. Vi blev ett litet svensk-norsk-spansk-tysk-tjeckiskt gäng. Start i Playa del Ingles/San Fernando som vanligt och sedan bar det av mot arguineguin. Väl där kördes Las Filpinas tur och retur två gånger och sedan blev en kortare fika. Bra dag om än lite blåsigt. Hyfsade vyer framåt kvällskvisten.
Kända ryggar i senaste kostymerna.
Kan det vara ?
Guillermo
Ane
Günter
Tjecken (minns inte namnet)
Lennart ....... som cyklade ner under hösten o tog färjan från Cádiz!!!!!
SAKNAR!!!!!!

Hasse#7

Aktiv medlem

Visa bilaga 454656
Visa bilaga 454657
Visa bilaga 454659
Visa bilaga 454720
Tack för frestelsen. Fina bilder. Själv kör jag början till hälsenespänning och vadmuskelträning i form av att spänna med viljekraft.

Paul D mfl som nyligen vistat/bor på GC hur fullt verkar set vara på hotellen/bungalows i ex Maspalomas/Playa del Ingles/Puerto Mogan etc? Mycket mindre än vanligt eller ingen större skillnad? Ett tag var det ju utegångsförbud - mars /april - men nu är det som jag förstår ganska annorlunda.

nieves

Aktiv medlem
Paul D mfl som nyligen vistat/bor på GC hur fullt verkar set vara på hotellen/bungalows i ex Maspalomas/Playa del Ingles/Puerto Mogan etc? Mycket mindre än vanligt eller ingen större skillnad? Ett tag var det ju utegångsförbud - mars /april - men nu är det som jag förstår ganska annorlunda.
En del anläggningar är eller har varit stängda, jag tror nog att utbudet fortfarande är större än antalet bokningar. Det råder heller ingen brist på objekt att hyra i facebookgrupper, skulle vara sista veckan då med jul och nyår.

Paul D

Aktiv medlem
En del anläggningar är eller har varit stängda, jag tror nog att utbudet fortfarande är större än antalet bokningar. Det råder heller ingen brist på objekt att hyra i facebookgrupper, skulle vara sista veckan då med jul och nyår.
Hört att det går att bo riktigt billigt på GC nu.
Var länge sedan jag själv var på plats.

Det finns mycket ledigt både på hotell och privat är min uppfattning. Tex det stora hotellkomplexet i Puerto Mogan som ägs av Cordial var i princip tomt när jag var där och käkade en-stjärnigt för några veckor sedan och min granne (dansk kvinna) som lever på att hyra ut 5-6 privata hus har i princip inget uthyrt under hela vintern. Så för den sugne cyklisten finns det nog klipp att göra.

nieves

Aktiv medlem
Det finns mycket ledigt både på hotell och privat är min uppfattning. Tex det stora hotellkomplexet i Puerto Mogan som ägs av Cordial var i princip tomt när jag var där och käkade en-stjärnigt för några veckor sedan och min granne (dansk kvinna) som lever på att hyra ut 5-6 privata hus har i princip inget uthyrt under hela vintern. Så för den sugne cyklisten finns det nog klipp att göra.
Cordial Playa Mogan är ett riktigt fint hotell, flög ner frugan för 2 år sen och vi bodde där min sista vecka med hyrd elcykel (till henne) via Free motion på hotellet. Bättre än det vräkiga Baobab i Meloneras som vi också testat.

Cordial Playa Mogan är ett riktigt fint hotell, flög ner frugan för 2 år sen och vi bodde där min sista vecka med hyrd elcykel (till henne) via Free motion på hotellet. Bättre än det vräkiga Baobab i Meloneras som vi också testat.
Japp både det och systerhotellet det lite enklare Cordial Apartementos är kanonbra. Dessutom är restaurangen Los Guayres med stjärna i Michelin guiden som ligger inne på hotellet ett måste. Sen att Free Motion har filial i källaren gör det hela komplett

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Väldigt lite turister här. Flera turistköpcenter i Playa del Inglés, till exempel Yumbo och strandpromenaden som även i vanliga fall ser rätt sorgliga ut framstår nu närmast som spökstäder. Casbah är igenbommat och i Tropical är endast en restaurang öppen. Även San Agustin känns övergivet, många barer, restauranger och affärer är stängda. i Meloneras och San Fernando är det dock lite mer liv på kvällarna. Hur det ser ut i övriga turistområden längs sydkusten törs jag inte svara på.

En hel del hotel är också (åtminstone) tillfälligt helt stängda. Lägenhetshotell verkar klara sig bättre genom att ägarna av lägenheterna hyr ut antingen via företag eller privat. Det ställe där jag bor på nu är halva delen nedstängt. Ett flertal hotel som har råd eller vågar investera passar på att renovera nu under Corona vilket känns positivt. I Las Palmas och andra lite större städer som inte är är helt beroende av turismen verkar verkar livet vara lite mer som vanligt och folk rör sig på gatorna.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer