Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Paul D

Aktiv medlem
Uppfatta inte detta inlägg som en uppmaning att resa till GC !!!! Kan ju få negativa konsekvenser
(Vi inväntar vaccinering innan vi reser ner nästa gång)
MEN fick bifogad länk av kompisar som är bofasta på ön.
Tror Tunte som är målet för etapp tre ligger i västra delen av San Bartolome. Alltså genvägen mot Ayacata.
Har kört detta tidigare. Riktigt trevligt.

nieves

Aktiv medlem
Uppfatta inte detta inlägg som en uppmaning att resa till GC !!!! Kan ju få negativa konsekvenser
Tror Tunte som är målet för etapp tre ligger i västra delen av San Bartolome. Alltså genvägen mot Ayacata.
¡ay madre! Det hade varit kul att kika på. Är inte i form alls ens för motionslopp än. Det blir till att bända sig fram i mars, om man nu kommer dit och får cykla.

Lindahl195

Aktiv medlem

Tack för tipset/infallet, kommer hålla noga koll på flyg osv nära inpå. Mycket sugen!

Paul D

Aktiv medlem
Tack för tipset/infallet, kommer hålla noga koll på flyg osv nära inpå. Mycket sugen!
Ser fram emot rapport!!
Etappen till Tunte (San Bartolome) dag två kördes liknande när jag var med.
Den gången var det rullande start och tiden började tas när förste cyklist passerade startlinjen. Startlinjen (portalen) var den gången nära sista fiket på höger sida när man lämnar PdI riktning Fataga.
Det fattade inte jag.
Var kallt på morgonen så jag var välklädd och hade planerat att ta av mig överdraget före startlinjen. Fullföljde min plan men tappade mycket tid.
Starten till Ayagaures och starten i Filipinas mot Ayacata däremot var stillastående den gången.
Om jag minns rätt så var det vätske langning i farten efter ” förbjudna vägen” på väg mot Ayacata. (Kostigen med mycket dålig beläggning).
Enda gången dessa dagar man har någon riktig nytta av bra ryggar är från strax efter langningen just som man passerat nedfarten till Testbacken med början där säljarna brukar truga med apelsinklyftor...... och fram till Ayacata. Här är beläggningen ny korta sträckor. Resten får man nöja sig med en smal remsa som är minst dålig.
Skulle vilja köra igen nu när man vet reglerna.
Vi som anmälde oss tidigt fick den gången en bra cykeltröja på köpet

Pfaff

Aktiv medlem
Februari 2015, Pico de las Nieves, iskallt, blåsigt, snöbyar och ensam cyklist på toppen. Visa bilaga 463703
- och samma ställe februari 2018
337758FD-B8A8-40BC-AF80-1FF89A4C70CF.jpeg

Vi har varit där vid flera tillfällen, kanske senast 2016, då det faktiskt låg snö på Snötoppen som det väl kan översättas. Inte nödvändigtvis varmt på GC såhär års.
Men för det mesta är det bra.
Jag kommer nästan att dö av saknad efter vår vanliga GC-februariresa i år. ☹

Hasse#7

Aktiv medlem
- och samma ställe februari 2018
Visa bilaga 463736

Vi har varit där vid flera tillfällen, kanske senast 2016, då det faktiskt låg snö på Snötoppen som det väl kan översättas. Inte nödvändigtvis varmt på GC såhär års.
Men för det mesta är det bra.
Jag kommer nästan att dö av saknad efter vår vanliga GC-februariresa i år. ☹
Jag har säkert postat bild med cykel i snö. Men då sken solen. Ett år cyklade jag sista biten i bilspår från militärfordon. Då åkte några pulka där. Märklig känsla att samma dag ha omkring 30 och 0 grader på en cykeltur.

Fulkinesen

Aktiv medlem
Tycker du hade skapligt väder ändå för att bo i bergstrakter.
Vädret är normalt mkt finare på sydsidan. Fina bilder.
Som jag förstår det från polare som bodde på sydsidan så låg den här stormen i början av januari (6e till 9e) över hela ön. Men jag håller med; vädret, när det var fint, var supernajs. Det var just antalet regndagar som jag jämförde med mina tidigare erfarenheter från norra Thailand (som också är bergstrakter) och där jag maximalt har haft en regndag över jul/nyår. Dock så verkade det vara ovanligt att det regnade så mycket som det gjorde i januari enligt lokalbefolkningen som jag talade med.

GoranS

Aktiv medlem
Ja, stormar kan nog ge regn mer allmänt över öarna. Min uppfattning/upplevelse efter kanske ett dussin resor till Kanarieöarna (främst Teneriffa men de högre öarna är rätt jämförbara) är dock att stormar inte är så vanliga men att däremot nordsidorna får en hel del "icke-storm"-regn medan den typen av regn är relativt ovanligt på sydsidan. Sen är det ju tveeggat, ju mindre regn desto mindre grönska och åtminstone jag tycker grönskan på nordsidorna är trevligare än det mer sterila landskapet på sydsidorna, även om det kan finnas något intressant i det senare också.

Pfaff

Aktiv medlem
Som jag förstår det från polare som bodde på sydsidan så låg den här stormen i början av januari (6e till 9e) över hela ön. Men jag håller med; vädret, när det var fint, var supernajs. Det var just antalet regndagar som jag jämförde med mina tidigare erfarenheter från norra Thailand (som också är bergstrakter) och där jag maximalt har haft en regndag över jul/nyår. Dock så verkade det vara ovanligt att det regnade så mycket som det gjorde i januari enligt lokalbefolkningen som jag talade med.
Du kan knappast jämföra GC med Thailand oavsett berg eller inte.🧐
Vi har varit i Maspalomas, alltså GCs södra sida, ett dussintals gånger i början av februari - helst innan sportlovsinvasionen- och bara nåt enstaka år haft lite kulet och småregnigt. Toppen och norra sidan är alltid kyligare och ibland riktigt uselt vid den tiden. Och just därför Maspalomas som gudarna skall veta inte är jordens häftigaste plats.

Fulkinesen

Aktiv medlem
Du kan knappast jämföra GC med Thailand oavsett berg eller inte.🧐
Vi har varit i Maspalomas, alltså GCs södra sida, ett dussintals gånger i början av februari - helst innan sportlovsinvasionen- och bara nåt enstaka år haft lite kulet och småregnigt. Toppen och norra sidan är alltid kyligare och ibland riktigt uselt vid den tiden. Och just därför Maspalomas som gudarna skall veta inte är jordens häftigaste plats.
Jag jämför GC och Chiang Mai eftersom jag rest till Chiang Mai för vinterträning på MTB de senaste 7 åren :) I år så omöjliggjorde Covid resa till Thailand. Min jämförelse är alltså inte en "rättvis" sådan utan mer för att det är de två alternativen som jag hade... eller inte hade i år då :)

Fulkinesen

Aktiv medlem
Ja, stormar kan nog ge regn mer allmänt över öarna. Min uppfattning/upplevelse efter kanske ett dussin resor till Kanarieöarna (främst Teneriffa men de högre öarna är rätt jämförbara) är dock att stormar inte är så vanliga men att däremot nordsidorna får en hel del "icke-storm"-regn medan den typen av regn är relativt ovanligt på sydsidan. Sen är det ju tveeggat, ju mindre regn desto mindre grönska och åtminstone jag tycker grönskan på nordsidorna är trevligare än det mer sterila landskapet på sydsidorna, även om det kan finnas något intressant i det senare också.
Bra tips. Jag ska prova sydsidan nästa gång. Grejen är den att eftersom jag cyklade MTB så vill jag helst vara nära singletrack. Jag ville inte bo i en av de större städerna (på sydkusten) och behöva ta bil eller plöja en massa mil asfalt för att ta mig till spåren. Så upp i bergen nära roliga stigar är det som gäller... Men kanske på sydsidan nästa gång. Annars, stigarna där jag bodde var helt fantastiska så terrängen lyckades jag hitta rätt på. Där fanns en massa rolig singletrack precis utanför Valsequillo.

nieves

Aktiv medlem
Vet inte om det går att använda lokalbussar som "cykel-lift" men det vore ju häftigt. Den som går uppför GC200 till San Bartolome kanske?

GoranS

Aktiv medlem
Jag funderar snarare på omvändningen. Har varit två ggr på ön och båda gångerna bott på sydsidan. Skulle gäran bo på nordsidan om det blir en tredje tur dit. Jag håller mig dock till lvg, men även där ser jag ett tätare vägnät på norra sidan som en positiv aspekt även om det också kan innebära behov av att ha bättre koll på trafikmängden på vägarna för att undvika ev. mer trafikerade sträckor. På sydsidan upplevde jag det som väsentligen lugnt så fort man kommer bort från kusten.

nisseson

Aktiv medlem
Jag funderar snarare på omvändningen. Har varit två ggr på ön och båda gångerna bott på sydsidan. Skulle gäran bo på nordsidan om det blir en tredje tur dit. Jag håller mig dock till lvg, men även där ser jag ett tätare vägnät på norra sidan som en positiv aspekt även om det också kan innebära behov av att ha bättre koll på trafikmängden på vägarna för att undvika ev. mer trafikerade sträckor. På sydsidan upplevde jag det som väsentligen lugnt så fort man kommer bort från kusten.
Jag har kört lite LVG på nordsidan av GC, rekommenderas. Jag upplevde inte trafiken generellt som så mycket värre, mer lokaltrafik än turister dock jämfört med sydsidan. I de små samhällena (vilket det finns fler av högre upp i norr) så är det lite mer bilar och korsningar och sånt, men ute på landsvägen var det rätt lugnt. Vackra vägar och kul med lite mer grönt och lummigt!
DSC_0458.JPG
DSC_0452.JPG
DSC_0449.JPG
DSC_0462.JPG
DSC_0508.JPG
DSC_0510.JPG

GoranS

Aktiv medlem
Har gjort en tur där vi lite grann kom in på nordsidan; Telde, Tenteniguada, San Mateo, Lomo del Gállego, Cruz de Tejeda. Absolut mersmak.

Fulkinesen

Aktiv medlem
Känner mig väldigt ensam här i tråden om att cykla MTB på GC. Är det verkligen bara jag?? Cyklar ni alla andra bara LVG?

GoranS

Aktiv medlem
Finns några i tråden som kört MTB. Ligger en bit tillbaka i tiden vad jag kan påminna mig. Verkar dock som GC är ganska mkt av ett lvg-ställe bland trådskribenterna.

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Kommer ihåg att Free motion ställde in många av sina MTB-turer från en dag till en annan. Om jag kommer ihåg rätt fanns klagomål och oro för förstörda miljövärden och att parkvakter ville ta mutor för att de skulle få fortsätta med turerna. För tio år sen såg jag väldigt många MTB-åkare på GC, idag tycker jag att de är rätt sällsynta tyvärr, men då befinner jag väldigt sällan där MTB-åkarna håller till.

Senast ändrad:
Känner mig väldigt ensam här i tråden om att cykla MTB på GC. Är det verkligen bara jag?? Cyklar ni alla andra bara LVG?
Jag har provat MTB några gånger men min upplevelse var att det är svårt att hitta bra turer om man inte har lokalkännedom. Många stigar slutar i ofarbar/brant terräng eller så kör man in/genom på privat område med vakthundar osv. Jag har åkt med Freemotion på några turer och sen kört samma själv efteråt. det har ju funkat. Dock ser man ju massor av locals som kommer farande på MTB (framförallt i Ayagueres och runt Vecendario på helgerna) och jag har snackat med en del av dem och även med några av mina grannar som är fastboende och kör MTB. De säger väl att det finns massor av fina turer men att man som sagt behöver lite hjälp att hitta. Jag har inte heller lyckas hitta nåt bra forum eller liknande (typ Happy) där folk delar sina turer. Sen är min spanska obefintlig och det hjälper ju inte direkt.

Fulkinesen

Aktiv medlem
Jag har provat MTB några gånger men min upplevelse var att det är svårt att hitta bra turer om man inte har lokalkännedom. Många stigar slutar i ofarbar/brant terräng eller så kör man in/genom på privat område med vakthundar osv. Jag har åkt med Freemotion på några turer och sen kört samma själv efteråt. det har ju funkat. Dock ser man ju massor av locals som kommer farande på MTB (framförallt i Ayagueres och runt Vecendario på helgerna) och jag har snackat med en del av dem och även med några av mina grannar som är fastboende och kör MTB. De säger väl att det finns massor av fina turer men att man som sagt behöver lite hjälp att hitta. Jag har inte heller lyckas hitta nåt bra forum eller liknande (typ Happy) där folk delar sina turer. Sen är min spanska obefintlig och det hjälper ju inte direkt.
Jag reser runt en hel del i världen och cyklar MTB och har lärt mig använda Strava för att hitta bra singletrack. Jag tycker att jag lyckades bra på GC och då området kring Valsequillo där jag bodde (se mitt blogginlägg som jag länkar till ovan). Strava är en oumbärlig resurs. Första dagen på GC cyklade jag den enda officiella MTB-rundan som fanns utanför byn. Sen tittade jag i Strava på topplistan för de olika segmenten som jag har lyckats cykla under rundan. Jag väljer ut topp-5 cyklister på alla segmenten och tittar på deras rundor. Laddar ner deras rundor som GPX och lägger in i min Garmin så att jag sedan kan följa dem. Fungerar lika bra på GC som i Thailand, Kroatien, Kambodja och Vietnam :)

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Senast ändrad:

C-dale

Aktiv medlem
Free Motion kör fortfarande mtb-turer, https://www.free-motion.com/de/gran-canaria/touren/tour-list/tours/mountainbike/winter/ men bara av xc-typ. De tidigare enduroturerna med shuttle upp i bergen har utgått, tydligen pga av att de gick genom en del naturreservat.
https://www.gravitycentercanarias.com/alquiler-de-bicis , https://grancanariamountainbike.com/mountain-bike-tours/#enduro-tour tycks köra lite ruffigare turer.
Googlar man går det att hitta fler guider , men oklart om de fortfarande existerar mm.

Fredrik80

Aktiv medlem
Gran Canaria är lurigt, speciellt vintermånaderna kan vara kallare än man räknar med. Ortsbefolkningen säger ju själva att de har 4 klimatzoner, eller 4 sorters natur kanske det är. Det kallaste jag någonsin varit på två hjul var när jag körde vilse i regn, dimma och snålblåst uppe bergen på norra sidan av ön för många år sedan, det var just den här tiden på året. I söder var det typ 20 grader och sol, uppe i bergen var det strax över nollan och snöblandat regn. Började årligt talat undra om jag skulle dö. Men så hittade jag till slut en väg ner till södra sidan igen och stannade på första bästa fik och satt och huttrade och drack varm choklad medans alla andra solade, drack öl och tittade konstigt. :LOL:

Körde en del "shuttle turer" med free motion också, de var proffsiga och bra och fina cyklar när jag körde. Synd om just de turerna utgått, men det går nog att hitta cyklar att hyra och nån som kan guida också. Annars har GC mycket förmånliga skatter, vill man köpa en cykel eller cykeldelar finns det sämre ställen. Orbea säljs det mycket som man kan förstå.

Senast ändrad:

Fulkinesen

Aktiv medlem
Gran Canaria är lurigt, speciellt vintermånaderna kan vara kallare än man räknar med. Ortsbefolkningen säger ju själva att de har 4 klimatzoner, eller 4 sorters natur kanske det är. Det kallaste jag någonsin varit på två hjul var när jag körde vilse i regn, dimma och snålblåst uppe bergen på norra sidan av ön för många år sedan, det var just den här tiden på året. I söder var det typ 20 grader och sol, uppe i bergen var det strax över nollan och snöblandat regn. Började årligt talat undra om jag skulle dö. Men så hittade jag till slut en väg ner till södra sidan igen och stannade på första bästa fik och satt och huttrade och drack varm choklad medans alla andra solade, drack öl och tittade konstigt. :LOL:

Körde en del "shuttle turer" med free motion också, de var proffsiga och bra och fina cyklar när jag körde. Synd om just de turerna utgått, men det går nog att hitta cyklar att hyra och nån som kan guida också. Annars har GC mycket förmånliga skatter, vill man köpa en cykel eller cykeldelar finns det sämre ställen. Orbea säljs det mycket som man kan förstå.
Intressant. Tack för infon! Har du någon koll på orter eller byar på sydsidan som är nära bra singletrack? Jag gillade just den situationen jag hade i Valsequillo där jag hade singletrack precis utanför dörren. Jag behövde inte köra långa transportsträckor på asfalt för att ta mig dit.

Fredrik80

Aktiv medlem
Intressant. Tack för infon! Har du någon koll på orter eller byar på sydsidan som är nära bra singletrack? Jag gillade just den situationen jag hade i Valsequillo där jag hade singletrack precis utanför dörren. Jag behövde inte köra långa transportsträckor på asfalt för att ta mig dit.
Byarna mellan stränderna i söder och bergen i mitten är alla väldigt små, gillar man det så visst men det blir väldigt lugnt. Fataga, San Bartolome eller Mogan kan nog funka. Inte mycket uteliv men vill man vila och ta det lugnt så. Jag brukar själv bo där jag känner för, ofta vid havet eller i norr, och sedan hyra en bil. Det är billigt att hyra bil på GC, har hyrt en hel minibuss för 200 kronor om dagen och skruttbilar för 150 kronor om dagen. Tycker nästan det kan vara värt det när resan kostar så mycket iaf. Jag tror inte att det finns något som direkt motsvarar Valsequillo fast i söder, det finns singletrack lite överallt i söder också men inte så mycket som i norr.

Det som är svårt med GC är ju också, som du säkert vet, att det är rätt höga bergskammar som löper ner för ön, och terrängen på södra sidan är generellt bra mycket stenigare och svårare än på norra sidan. Det är svårt och jobbigt att förflytta sig i sidled på ön i söder. Ofta kör man upp och ner i samma dal men det är svårt och jobbigt att komma över. Det absolut, absolut bästa är att ha shuttle och starta nära toppen och sedan välja en ny dalgång och riktning för ta sig ner varje dag. Man kan lägga in klättringar också för att få bra träning även om huvudriktningen är nedåt. Möjligen om man är 4-5 stycken att man kan rotera så att en person tar vilodag och kör shuttlen.

Senast ändrad:

Mkjobb

Medlem
Fataga är ganska litet och har inte mycket service ingen cykeluthyrning eller verkstad Det stämmer att det ofta är svårt att ta sig mellan olika dalar. Jag har alltid bott i SanAgustin och utgått därifrån.
FA02DD67-5A5A-403B-9795-25818A6390AD.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer