Gran Canaria är lurigt, speciellt vintermånaderna kan vara kallare än man räknar med. Ortsbefolkningen säger ju själva att de har 4 klimatzoner, eller 4 sorters natur kanske det är. Det kallaste jag någonsin varit på två hjul var när jag körde vilse i regn, dimma och snålblåst uppe bergen på norra sidan av ön för många år sedan, det var just den här tiden på året. I söder var det typ 20 grader och sol, uppe i bergen var det strax över nollan och snöblandat regn. Började årligt talat undra om jag skulle dö. Men så hittade jag till slut en väg ner till södra sidan igen och stannade på första bästa fik och satt och huttrade och drack varm choklad medans alla andra solade, drack öl och tittade konstigt.
Körde en del "shuttle turer" med free motion också, de var proffsiga och bra och fina cyklar när jag körde. Synd om just de turerna utgått, men det går nog att hitta cyklar att hyra och nån som kan guida också. Annars har GC mycket förmånliga skatter, vill man köpa en cykel eller cykeldelar finns det sämre ställen. Orbea säljs det mycket som man kan förstå.