Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Paul D

Aktiv medlem
Skrivet 22/6. Skulle betyda slutet denna månad. Mitten oktober ska Epic GC passera där (om jag fattat rätt). I samband med Epic brukar man rusta upp de sämsta bitarna på sträckan Filipinas - Ayacata (särskilt ”MTB biten” på förbjudna vägen). Så det finns ett visst hopp.
Om allt flyter på kan jag kanske bistå m info på plats om en dryg vecka.

nieves

Aktiv medlem
Skrivet 22/6. Skulle betyda slutet denna månad. Mitten oktober ska Epic GC passera där (om jag fattat rätt). I samband med Epic brukar man rusta upp de sämsta bitarna på sträckan Filipinas - Ayacata (särskilt ”MTB biten” på förbjudna vägen). Så det finns ett visst hopp.
Om allt flyter på kan jag kanske bistå m info på plats om en dryg vecka.
I mars asfalterade dom väl runt 70m efter Barranquillo Andrés, det var inte ens den värsta biten men det är ju där alla hus ligger.

Paul D

Aktiv medlem
1632326470372.png

Paul D

Aktiv medlem
Nån som har koll på om de öppnat GC605 från Presa Las Ninas och upp mot Ayacata nu? När jag var där i midsomras var den stängd pga vägarbete men tänkte göra ett nytt försök nu på söndag.
Nån som har koll på om de öppnat GC605 från Presa Las Ninas och upp mot Ayacata nu? När jag var där i midsomras var den stängd pga vägarbete men tänkte göra ett nytt försök nu på söndag.
Låt oss veta vad du ser på söndag !!

Bzr

Medlem
Ni som har varit på Gran Canaria nyligen, vad kostar taxireser där?

Vi är ett sällskap som ska dit i mars och kommer ha korta avstånd och frågan är om vi ska hyra en, två eller ingen bil alls och förlita oss på taxi.

nieves

Aktiv medlem

Vi är ett sällskap som ska dit i mars och kommer ha korta avstånd och frågan är om vi ska hyra en, två eller ingen bil alls och förlita oss på taxi.
Jag pröjsade 18€ från PdI till Casillas (Mogan). Jag tog en av dom av free-motion 2 rekommenderade chaufförerna.
En är baserad i Mogan och den andra kör från PdI typ.
Bilen var en skåpbil/van med plats för minst 4 cyklar och passagerare och dom pratar engelska hyfsat.
Nu har jag inga visitkort kvar så fråga på free-motion i Playa Inglés.

C-dale

Aktiv medlem
Taxi i GC är billigare än spårvagn i Gbg.
För transfern från flygplatsen till Maspalomas brukar vi boka en 10-personers minibuss för våra 3 personer med cykellådor. Kostade 51€ per väg för 2 år sedan.

Paul D

Aktiv medlem

Hyra bil på GC är också det mycket billigare än i Göteborg 😀. Kan vara svårt hitta parkering om man kommer hem sent. Typ som i Göteborg.
PreCovid nyttjade vi lokalbussarna och taxi ibland.
Taxi Maspalomas till Playa de Ingles för ca 5€

Paul D

Aktiv medlem
Medsols får man hoppas, att börja vid serpan är alldeles för lätt😀
Därifrån vi bor (senaste åren) är det 2.5km till vägskälet GC503/504 så den rundan åks nästan varje dag som en extra bensträckare eller ankomst/avresedag.
Skriver du på det viset så blir jag ju tvungen att mäta upp avståndet i eftermiddag från dörr till AquaLand typ.
Strax vid Arlanda.

nieves

Aktiv medlem
Skriver du på det viset så blir jag ju tvungen att mäta upp avståndet i eftermiddag från dörr till AquaLand typ.
Strax vid Arlanda.
Och sen den obligatoriska bilden på havet/dunas efter att ha passerat byn.
Håller tummarna för att flyget, bagaget går som smort, det var visst nån strejk där förra veckan. Inte lite avundsjuk, ha det gott!

Kanske möts på flygplatsen idag. Flyger ni SAS så är det ”vårat” plan som tar er hem. Databerget står på Att Göra Listan i em/kväll.
Vueling… strejken är över och allt går som vanligt. Vi körde motsols och började med en stärkande fika på caféet precis innan serpentinen upp mot byn. Trevligt! Mitt hus ligger i Tauro och cyklar gc 500 dit och sen Ayagueres, databerget och hem igen via GC500. Brukar ta 3-4 timmar med fika och är en fin tur

Paul D

Aktiv medlem
Mycket Calimasand att städa så det fick bli en kort test av cykeln till Ayaguares innan mörkret. Körde motsols. Vände där jag tog bilden. Fekstrand1s fika avnjöts nog vid Cueva vite som kan skymtas längre ner i dalen. 27 grader i Sonnenland och 21 grader där jag vände.
Han se att dikesfloran drabbats av en ny invasiv art ….. Mascarillas deseshadas (slängda ansiktsmasker) som inte fanns här tidigare. De fladdrar så fint i vinden till skillnad mot de välkända inhemska ölburkarna och petflaskorna. Myndigheterna gör vad de kan för att utrota nya arten. Bl.a genom en omfattande vaccination.
Har 4km till korset vid Aqualand.
I morgon längre tur med ett par kompisar. Träffas 8:30 stora rondellen m tunnel under i PdI. Tänkte oss till Bandama dit jag varit någon gång tidigare.
91D30DBB-2A0C-4029-9558-F226FBD80186.jpeg

GoranS

Aktiv medlem
27 grader och sen (teroretiskt sett) 7 graders temperaturfall per 1000 meter uppåt ger ingen våldsam värme på toppen. Dubbdäck verkar dock säkert att skippa. :sneaky:

Paul D

Aktiv medlem
D5A31D6C-F405-4424-9A09-8C21ECE74D2D.jpeg

Bandama är toppen man kör runt några varv för att ta sig upp. Körde bl.a. på GC 801 från Bandama tillbaka till Telde. Brant utför. Vid en bosättning stiger en man ut i vägen strax framför mig. Hinner ropa högt så han ser mig och tar ett steg tillbaka. Puh. Där var det nära. 🥵

GoranS

Aktiv medlem
Jag har på senare år blivit betydligt mkt försiktigare när jag kör utför generellt men ffa försöker jag verkligen att se till att hålla igen genom byar och städer då det är svårt att ha koll på var människor eller bilar kan komma från för håll (ut från trång gränd, utfart bakom kurva, ...). Och i synnerhet är det viktigt om det är brant.

Typiskt handlar det ju inte om så långa partier och dessutom är ju utförskörningarna en relativt liten del av tiden så man tappar inte så mkt och vinner i minskad risk för att både krascha själv och, inte minst viktigt, att köra på någon annan.

Paul D

Aktiv medlem
Några intryck från dagens intervaller en bit in på förbjudna vägen via Filipinas o Soria. Mellan km 2 och tre (från rondellen) är asfalten allt mer sol-trött och skakig. För övrigt är klättringen minst liga njutbar som tidigare. 19 grader i dalgången i 9 tiden. En timme senare 32 grader i Soria 🥵. Ska bli svalare efter helgen.
B3438F2B-33FC-4C8B-A723-34938D488671.jpeg

Perfekt asfalt genom bebyggelsen längs ”förbjudna vägen” . Inte lång sträcka räknat i meter men det går ju inte fort just där så jag han njuta läääänge 😂
47CF2B60-B270-4968-BB8B-6F6B6E4F45ED.jpeg

I morgon vila. Fått veta att det behövs nya gardiner o ny gardinstång i lägenheten. Tänk att det hade jag ALDRIG upptäckt själv.🤗
Ev söndagstur m Natural Bike 8:30 söndag.
Kommande lördag tidig start med Norrman som lovat lotsa mig runt hela ön.

Grimpeur

Aktiv medlem
Några intryck från dagens intervaller en bit in på förbjudna vägen via Filipinas o Soria. Mellan km 2 och tre (från rondellen) är asfalten allt mer sol-trött och skakig. För övrigt är klättringen minst liga njutbar som tidigare. 19 grader i dalgången i 9 tiden. En timme senare 32 grader i Soria 🥵. Ska bli svalare efter helgen.
Visa bilaga 515903
Perfekt asfalt genom bebyggelsen längs ”förbjudna vägen” . Inte lång sträcka räknat i meter men det går ju inte fort just där så jag han njuta läääänge 😂
Visa bilaga 515905
I morgon vila. Fått veta att det behövs nya gardiner o ny gardinstång i lägenheten. Tänk att det hade jag ALDRIG upptäckt själv.🤗
Ev söndagstur m Natural Bike 8:30 söndag.
Kommande lördag tidig start med Norrman som lovat lotsa mig runt hela ön.
Lite fundersam kring den förbjudna vägen. Hurpass aggressiva är de lokala trafikanterna gentemot de som kör förbjuden väg i dagsläget. Där jag bor i Sverige blir lokalborna mycket aggressiva när man gör något sådant. Så jag har inte vågat köra vägen sedan skylten kom upp. Var sig nerför eller uppför.

nieves

Aktiv medlem
Lite fundersam kring den förbjudna vägen. Hurpass aggressiva är de lokala trafikanterna gentemot de som kör förbjuden väg i dagsläget. Där jag bor i Sverige blir lokalborna mycket aggressiva när man gör något sådant. Så jag har inte vågat köra vägen sedan skylten kom upp. Var sig nerför eller uppför.
Jag har åkt där +10ggr, nerför släpper dom fram, uppför likaså. Det är buslugnt med lokala, när det varit idioter så är det osäkra hyrbilsturister.
Oftast inga bilar i rörelse, enstaka som parkerat men möter man 2 så är det inte ofta.
Enligt polisbefäl på ön så är det inte förbjudet, det är mer på egen risk. Skylten är väl dessutom bara från Cruz Antonio-hållet?

GoranS

Aktiv medlem
Generellt tror jag att det är lugnare med cykelförbudsskyltars tolkning på mindre vägar i Medelhavsländerna än i Sverige. Börjar det se ut så här drar dock i alla fall jag öronen åt mig lite:
1633113792756.png

Paul D

Aktiv medlem
Alla cyklister kör där.
Årliga loppet Epic Gran Canaria passerar där.
När tankbilen ska upp o hämta vatten kan det bli lite trångt men med vanligt bondförnuft löser man även det. Hörs tydligt när tankbilen närmar sig. Händer inte ofta men då kan det vara klokt att stanna o maka på sig så chauffören vet att hen inte ska behöva stanna. ALLT för att förbättra vårt rykte.
Vanligare med mindre tålmodiga bilister i Sverige. (Här har jag inte sett några Epatraktorer 😀)

Paul D

Aktiv medlem
Runt ön, ser fram emot en rutt gpx😀 och RR
GPX filer har jag inte lärt mig ännu men så här såg norrmannens senaste runda ut.
Om det verkligen blir av exakt en vecka före Epic Gran Canaria så ska det bli intressant att se hur benen reagerar på 10-timmars tur veckan före den 16/10. Kommer inte att gå fort runt ön men 4000 höjdmeter kommer att kännas. Han hade senast 11h från dörr till dörr = knapp timme stillastående.
3 baguetter på lomma för att spara tid. Startade då 6:40. Ljusnar strax före 8. Mörknar 19:30.
Jag tar med busskortet😂
Känner till och har kört sträckan upp till Agaete (västkusten) och från Telde (ostkusten) och hem.
Där man kan ha nytta av att dela på vinden är dalgången upp till Filipinas. Nästan alltid motvind tidiga morgnar. Dessutom nya GC 2 med tunlarna norr om Nicolas.
Från Telde o hem via Avenida Atlantico finns flera trevliga ”partemposträckor”.
Återkommer

Bilagor

• 520706A4-ADB2-4B5E-A853-57D5F80148A4.png
    520706A4-ADB2-4B5E-A853-57D5F80148A4.png
    169.9 KB · Besök: 24

Paul D

Aktiv medlem
Jag har åkt där +10ggr, nerför släpper dom fram, uppför likaså. Det är buslugnt med lokala, när det varit idioter så är det osäkra hyrbilsturister.
Oftast inga bilar i rörelse, enstaka som parkerat men möter man 2 så är det inte ofta.
Enligt polisbefäl på ön så är det inte förbjudet, det är mer på egen risk. Skylten är väl dessutom bara från Cruz Antonio-hållet?
”Entra en carretera privado bajo su responsponsabile”
Betydelsen styrker din kompis polisbefälets beskrivning

nieves

Aktiv medlem
GPX filer har jag inte lärt mig ännu men så här såg norrmannens senaste runda ut.
Om det verkligen blir av exakt en vecka före Epic Gran Canaria så ska det bli intressant att se hur benen reagerar på 10-timmars tur veckan före den 16/10. Kommer inte att gå fort runt ön men 4000 höjdmeter kommer att kännas. Han hade senast 11h från dörr till dörr = knapp timme stillastående.
3 baguetter på lomma för att spara tid. Startade då 6:40. Ljusnar strax före 8. Mörknar 19:30.
Jag tar med busskortet😂
Känner till och har kört sträckan upp till Agaete (västkusten) och från Telde (ostkusten) och hem.
Där man kan ha nytta av att dela på vinden är dalgången upp till Filipinas. Nästan alltid motvind tidiga morgnar. Dessutom nya GC 2 med tunlarna norr om Nicolas.
Från Telde o hem via Avenida Atlantico finns flera trevliga ”partemposträckor”.
Återkommer
Angående gpx så duger det fint med en länk till rutten. Det är mest i norr/öster där jag inte cyklat som jag velar när jag byggt en rutt.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer