Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

GoranS

Aktiv medlem
Fin rapport. Kan dock inte påstå att jag blev särskilt lockad av att köra 2:an. Skulle jag köra en rundtur skulle jag nog göra det till en 2-3 dagarstur och åka småvägar uppe i bergen på norra halvan snarare än att harva i närheten av nordkusten. Inser dock att det kan finnas en lockelse i att komma runt på en dag. Och då är nog alltför mkt upp och ner på nordsidan svårt att hinna med.

Senast ändrad:

Paul D

Aktiv medlem
Glad att det
Fin rapport. Kan dock inte påstå att jag blev särskilt lockad av att köra 2:an. Skulle jag köra en rundtur skulle jag nog göra det till en 2-3 dagarstur och åka småvägar uppe i bergen på norra halvan snarare än att harva i närheten av nordkusten. Inser dock att det kan finnas en lockelse i att komma runt på en dag. Och då är nog alltför mkt upp och ner på nordsidan svårt att hinna med.
Glad att det TYDLIGT framgick att GC2 inte är något att längta efter. Resten är dock skapligt njutbart. Särskilt gamla GC200.
Om JAG hade tre dagars frigång. Dvs om frugan hade vännina här som sällskap så skulle jag vilja testa att cykla till Agaete o ta färjan över till Teneriffa. Köra valda delar av Tejde dag två och färja hem dag 3 (eller dag 4 🤗).
Hotell eller hyra bil att sova i på Teneriffa??. Dechatlon har billiga sovsäckar 🤗
Hoppas det är tillåtet att drömma!!!
Lever just nu i en dröm ☁️☁️☁️

nieves

Aktiv medlem
Glad att det

Glad att det TYDLIGT framgick att GC2 inte är något att längta efter. Resten är dock skapligt njutbart. Särskilt gamla GC200.
Om JAG hade tre dagars frigång. Dvs om frugan hade vännina här som sällskap så skulle jag vilja testa att cykla till Agaete o ta färjan över till Teneriffa. Köra valda delar av Tejde dag två och färja hem dag 3 (eller dag 4 🤗).
Hotell eller hyra bil att sova i på Teneriffa??. Dechatlon har billiga sovsäckar 🤗
Jag bokade hotell i Santa Cruz och tänkte göra så. Enligt ett par tyskar så skulle det vara bortkastad tid (cykelmässigt) då jag endast var på GC i 14 dagar.
Sen är tydligen transportsträckan till Teide inget kul trafikmässigt.

Men om och ett stort om så kanske jag vill testa i mars. Men då gärma med sällskap.

Manurhin2

Aktiv medlem
Glad att det

Så om du köper vännina en flygbiljett för 800(Stockholm) så kan du cykla på Teneriffa, lätt beslut om du frågar mig🙂👊

Manurhin2

Aktiv medlem
Jag bokade hotell i Santa Cruz och tänkte göra så. Enligt ett par tyskar så skulle det vara bortkastad tid (cykelmässigt) då jag endast var på GC i 14 dagar.
Sen är tydligen transportsträckan till Teide inget kul trafikmässigt.

Men om och ett stort om så kanske jag vill testa i mars. Men då gärma med sällskap.
Nu var ju jag på Teneriffa i Juni men trafiken till Tejde var verkligen inget att klaga på nån av vägarna upp.

GoranS

Aktiv medlem
Tydligen halv-ok att trampa på Rhodos. Jag har bara testa Cypern och Samos i dom trakterna och det funkade i ett par dagar men hela veckor känns sådär.
Jag tyckte min tur på Cypern hösten 2019 var helt ok. Var en och en halv vecka och jag hade inte haft några problem att förlänga till två veckor genom att slänga in några dagar till i bergen. Och skarvar man in på norra sidan kan man säkert hålla sig sysselsatt en vecka ytterligare.

GoranS

Aktiv medlem
Nu var ju jag på Teneriffa i Juni men trafiken till Tejde var verkligen inget att klaga på nån av vägarna upp.
Ska man från Sta Cruz (hamnen) upp till Teide misstänker jag att det kan vara lite meckigt om man åker direkt upp mot La Esperanza. Man kan åka ut mot San Andres och sedan upp mot kammen av Anagahalvön och följa den västerut, ner och genom La Laguna och sedan upp. Är dock en rejäl (men bitvis fin) omväg. Startar man nere vid kusten kan det nog vara lite strul i början nästan oavsett vilket håll man attackerar från. Kommer man dock bara bort från kusten lugnar det sig rätt snabbt,

Skrivet baserat på kunskaper från gansks många resor till ön (dock bara en cyklandes) och med brasklapp för att det nu är rätt många år sen. Bortsett från ev. covideffekt har jag dock svårt att tänka mig att det blivit lugnare trafikmässigt.

Manurhin2

Aktiv medlem
Ska man från Sta Cruz (hamnen) upp till Teide misstänker jag att det kan vara lite meckigt om man åker direkt upp mot La Esperanza. Man kan åka ut mot San Andres och sedan upp mot kammen av Anagahalvön och följa den västerut, ner och genom La Laguna och sedan upp. Är dock en rejäl (men bitvis fin) omväg. Startar man nere vid kusten kan det nog vara lite strul i början nästan oavsett vilket håll man attackerar från. Kommer man dock bara bort från kusten lugnar det sig rätt snabbt,

Skrivet baserat på kunskaper från gansks många resor till ön (dock bara en cyklandes) och med brasklapp för att det nu är rätt många år sen. Bortsett från ev. covideffekt har jag dock svårt att tänka mig att det blivit lugnare trafikmässigt.
Ja, om man ska läsa hela inlägget och förstå att resan börjar i Sta Cruz så har jag ingen aning.
Klättrade från Santiago och Los Cristianos

nieves

Aktiv medlem

Det som jag egentligen helst av allt skulle vilja cykla är La Palma. Jag blev oerhört inspirerad av din RR därifrån och det faktum att Roque de los Muchachos är Kanarieholmarnas högsta väg.
Nu är nog det en utopi p.g.a vulkanen även om jag tränat lite vulkankörning på Zwift, det var varmt men garanterat inte i närheten av irl och sen tillkommer askan.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Det som jag egentligen helst av allt skulle vilja cykla är La Palma. Jag blev oerhört inspirerad av din RR därifrån och det faktum att Roque de los Muchachos är Kanarieholmarnas högsta väg.
Finns mycket fin gruscykling på La Palma! Det var riktigt härligt där faktiskt, hoppas inte vulkanen ödelägger det nu bara :(

GoranS

Aktiv medlem
Just Roque de los Muchachos borde dock vara görbart så fort det lugnar ner sig. Vulkanen som spyr ut lava är längre söderut. Sen kan det ju finnas en poäng att vänta något år så de hunnit rensa upp vägarna som har påverkats. Misstänker att delar av vägnätet är avskuret, ffa på västsidan, vilket gör det redan från början inte alltför utvecklade vägnätet än mer begränsat.

Senast ändrad:

nieves

Aktiv medlem
Just Roque de los Muchachos borde dock vara görbart så fort det lugnar ner sig. Vulkanen som spyr ut lava är längre söderut. Sen kan det ju finnas en poäng att vänta något år så de hunnit rensa upp vägarna som har påverkats. Misstänker att delar av vägnätet är avskuret, ffa på västsidan vilket gör det redan från början inte alltför utvecklade vägnätet än mer begränsat.
Jag såg en sändning på youtube där dom åkte bil med en "expert" som visade hur hal asfalten blir med ett asklager. Något år låter som en vettig plan.

nisseson

Aktiv medlem
Nu är nog det en utopi p.g.a vulkanen även om jag tränat lite vulkankörning på Zwift, det var varmt men garanterat inte i närheten av irl och sen tillkommer askan.
Den här skylten är fin när man startat nere vid kajen. :-)

DSC_0060_3.JPG

nieves

Aktiv medlem
Nu kom jag att tänka på en annan kul rutt, kust till kust syd-nord-syd inkl. tådopp och 2x Nieves.
Det borde ge i trakterna 200km/4000hm och borde kunna läggas på lagom lugna vägar.

nisseson

Aktiv medlem
Det kan vara kul! Jag gjorde typ det på Teneriffa, 2x Teide. 198km, ~4500hm. Knakelibrakbonkade med 1300hm kvar på vägen tillbaka. Tömde plånboken på sista cafet (som lyckligtvis låg någon km bort) och fick en intressant tur över toppen hem till hotellet under fallande mörker. Ett minne för livet!

Screenshot_20211017-154613123~2.jpg

Screenshot_20211017-154629599~2.jpg

Paul D

Aktiv medlem
DC63C32E-9F68-40BA-9AE4-B75594132BD1.jpeg
18B4CFFE-3424-4F91-97E6-EFA842C2F371.jpeg

Tror mig veta att de flesta som läser denna tråd åker hit för att få varma vintermil och ”lukta på blommorna under korkeken”.
Gör ändå reklam för nästa års Epic Gran Canaria 12-13 februari.
I år 75€ Två dagar, 3 ”cronos”
Avlysta vägar ………MEN det hade nog inte fårflocken koll på som vi mötte efter Presa Ninias igår k😀. Gick bra.
Masterstart alla tre etapper. Personal delar dricka i uppförsbackar längsta etappen. Poliser o ambulanser överallt. Frikostigt med dryck, fika och bananer efter varje etapp. Efter sista etappen varm paella och efterrätt i samband med prisutdelningen nere vid sanddynerna Riu Hotell. Fri massage båda dagarna och var inte bara 10 minuter.
Man försöker efterlikna de stora tourena.
Chippollini var inbjuden och cyklade med.
Han punktade faktiskt under transporten mellan etapp ett o två igår men han ifatt. Typiskt ”proffs” att punka i tid o otid tänkte jag.
Didi d.y. var här och sågs på flera ställen efter banan. Se foto. Såg varghuvud och Leijon huvud. Inget grishuvud. Tyckte det såg ut som en kille var på väg att springa med i bara fillingarna. Alltså rätt bra stämning. Med god fantasi så så hör man Adamsson o Vacchi ivrigt diskutera totalen och FINA FINA cyklister.
MEN vist är det superjobbigt om man bestämmer sig för att ligga på gränsen vad kroppen tål när det är så mycket klättring. Det gjorde jag igår när jag hade häng på de två som slutligen var före mig. 57km tävling o 2000 höjdmeter. Bl.a. förbjudna vägen. Benen dog igår med 5 km kvar till Ayacata men inte mer än att jag hade marginal till fyran när vi startade i morse.
Jämför ovanstående för 75€ med snabbgrupp VR 1800:- ……. medalj, sallad o lättöl. Följemotorcykel.

Idag betydligt svalare i Fatagadalen med mål i San Bartolome. Igår 39 grader vid första Miradoren (som igår måste kallas sista) på väg ner från Ayacata.

Senast ändrad:

Paul D

Aktiv medlem
Vill minnas jag cyklat till Moya. Var ett bergstempo där som kompisarna körde. Lummigt o grönt. Kan ha varit den gången över 100 motorcyklar körde om mig LUGNT O FINT på hemväg. Räknade dem när de körde om mig andra gången efter deras fika. Beskrev då hur de hade en föråkare med diverse varningar och flaggor på sista MC och sist en ambulans.

GoranS

Aktiv medlem
Det kan vara kul! Jag gjorde typ det på Teneriffa, 2x Teide. 198km, ~4500hm. Knakelibrakbonkade med 1300hm kvar på vägen tillbaka. Tömde plånboken på sista cafet (som lyckligtvis låg någon km bort) och fick en intressant tur över toppen hem till hotellet under fallande mörker. Ett minne för livet!

Visa bilaga 518819
Visa bilaga 518820
Plattmosarnas mardröm!

Paul D

Aktiv medlem
B26CA5EE-D218-443F-B323-8DF27CB1C070.jpeg

Fick just denna av min norska öguide.
Han säger vidare att:
”Fra Pico Nieves retn Ingenio stengt pga Asfaltering good”.

Själv ser jag fram emot att hinna testa det nya så fort asfalten stelnat och benen medger.

GoranS

Aktiv medlem
Satte mig på kul och skissade ett par olika 20-milare.

Den första startar alltså åt nordost längsmed kusten, tar branta backen förbi Pasadilla till toppen, ner till Ayacata och mot Mogan, sen bort San Nicolas och feg-VOTT upp till Artenara frö att avsluta hem via Tejeda, Ayacata och Fataga. Två backar och några knäppor.
1634585447172.png

Variant 2 inleder norrut och tar sig upp till Ayacata, sen ner mot Mogan, bort till San Nicolas, feg-VOTT till Artenara, upp till toppen via Cruz de Tejeda, ner till Ingenio, över Tesimas till Santa Lucia och över Fataga hem. Två och en halv backe och några knäppor.
1634585616030.png

Variant 1 är ju tuffare inledningsvis, men jag undrar om inte variant 2 totalt sett är jobbigare trots allt.

Paul D

Aktiv medlem

Den första startar alltså åt nordost längsmed kusten, tar branta backen förbi Pasadilla till toppen, ner till Ayacata och mot Mogan, sen bort San Nicolas och feg-VOTT upp till Artenara frö att avsluta hem via Tejeda, Ayacata och Fataga. Två backar och några knäppor.
Visa bilaga 519066

Variant 2 inleder norrut och tar sig upp till Ayacata, sen ner mot Mogan, bort till San Nicolas, feg-VOTT till Artenara, upp till toppen via Cruz de Tejeda, ner till Ingenio, över Tesimas till Santa Lucia och över Fataga hem. Två och en halv backe och några knäppor.
Visa bilaga 519067

Variant 1 är ju tuffare inledningsvis, men jag undrar om inte variant 2 totalt sett är jobbigare trots allt.
Får nog bli 2an om du kommer till våren typ mars/april. Nästan 3000 höjdmeter var tionde mil kan bli ett bra test inför sommarens ev resa till Frankrike.
Kan ju hoppas på ny asfalt ner mot Ingenio till dess.

nisseson

Aktiv medlem
Hur är det,.man får inte köra samma väg två gånger? Så två gånger Pico från olika håll går inte om man skulle ut till fruktochsnacksmannen på toppen båda gångerna?

GoranS

Aktiv medlem
Hur är det,.man får inte köra samma väg två gånger? Så två gånger Pico från olika håll går inte om man skulle ut till fruktochsnacksmannen på toppen båda gångerna?
Korrekt. Man får åka samma vägsträcka två gånger men det måste vara åt olika håll. Så om man ska köra GC-130 åt både öster och väster kan man bara klämma in vägen upp till "fruktochsnacksmannen" ena gången i rutten. Däremot lär det väl inte vara ngt problem om man självmant råkar avvika från rutten den andra gången och ta en sväng upp till toppen då också. Man kommer ju (rimligen) att återvända till rutten där man lämnade den, och sådana "felkörningar" är ju alltid OK.

GoranS

Aktiv medlem
Får nog bli 2an om du kommer till våren typ mars/april. Nästan 3000 höjdmeter var tionde mil kan bli ett bra test inför sommarens ev resa till Frankrike.
Kan ju hoppas på ny asfalt ner mot Ingenio till dess.
Får erkänna att jag blev lite sugen på att testa någon av de där turerna. Dock har jag svårt att tänka mig att det skulle bli i vår. Har haft ett helt värdelöst cykelår p.g.a. olika skäl och ska jag ge mig på ngn sån där tur krävs det att jag är i min bästa form och det har jag svårt se kommer att vara fallet i vår. Kanske ngt att satsa på till 2023.

Sen är det ju nästan s.a. man antingen vill ha lite fler timmar med dagsljus eller starta med lampa och köra någon timme innan solen gått upp. Hellre uppförs- än utförscykling i mörker och hellre när man är pigg än trött.

F.ö. behöver du absolut ingen bromskloss som mig för att köra den. Jag ser fram emot en RR fram mot våren.😉

Paul D

Aktiv medlem
2B7ACB25-7B1C-40FB-96FF-6C81F39DE7AF.jpeg
BE1B7E26-4B99-446E-95AC-2E3AD1985DE5.jpeg
28EA52C8-253F-42E6-84A4-F5FB78BE9278.jpeg

(Foto Günter Heinze)
Körde idag en liten del av Göran S både första och andra förslag med bl.a. dessa herrar. Norrman, Italienare 74 år och Maxi (inte ICA) som är 50/50 Canarier/Marockan. Maspalomas - Doctoral - Lucia - Temisas GC 550 - Agüimes - tillbaka mot Doctoral på GC 551.
Påmindes om det jag skrivit tidigare om 550 och 551
# Bra beläggning
# Ganska nära hem
# Lite trafik
# Inte så långa backar
$ Tror detta är ett bra val för den som åker hit för att få fart på benenen inför Svenska säsongen. Inbjuder till naturliga intervaller. Även bra för den som inte mäktar med allt för mycket klättring. Gäller bara att komma iväg tidigt innan de startat upp motvinden med vindkraftverken riktning Doctoral.
Glöm inte fika i Lucia. Under tiden man fikar brukar de få fart på medvinden med vindkraftverken. 😃 Inget undantag idag.
50/11 o 58km/h med kompisarna på hjul.
Det tycker jag är skoj

nieves

Aktiv medlem

Visa bilaga 519066

Visa bilaga 519067

Variant 2 ser mest intressant ut. GC 500 är en i min mening helt bedrövlig sträcka att cykla i annat än +50 km/h motvind. Apdåligt underlag med strössel av glas och skit.
Men jag är jag förstås, det är underbart med variation så jag tackar ödmjukast för förslagen och lovar att komma med RR när/om jag testar.

Min "normalvecka" som finns i tidigare inlägg var mycket beroende på GC500 västerur från Inglés så ngt "nytt" +150 km är alltid kul.

GoranS

Aktiv medlem
Nu är det ju ett antal år sen jag var på GC men inte ens då var GC500 ngn rolig väg. Att ta sig bort till Ingenio via Santa Lucia blir dock en bit längre och ganska många fler höjdmeter om man bor PdI/Maspalomas eller än längre västerut.

nieves

Aktiv medlem
Nu är det ju ett antal år sen jag var på GC men inte ens då var GC500 ngn rolig väg. Att ta sig bort till Ingenio via Santa Lucia blir dock en bit längre och ganska många fler höjdmeter om man bor PdI/Maspalomas eller än längre västerut.
Men slingan runt gör den magisk, efter Lucia vänster/uppför, albóndigas på bar esquina (köttbullar på hörnbaren) och västra vägen tillbaka är väl värd besväret av ömma lår.
20752049674_268d6256fc_c.jpg

Paul D

Aktiv medlem
Är man fler som delar på motvinden upp mot Doctoral så tycker jag det går riktigt bra. Är något speciellt att se havet och känna de varma vindarna. Asfalten är bra mellan San Agustin och sista rondellen före Doctoral. Ibland glas o skräp utanför sidlinjen JA. Har varit RIKTIGT dåligt mellan PdI och San Agustin pga långdraget vägarbete men idag var det mycket bättre. Vägbanan visserligen blivit smalare till förmån för separata plattbelagda cykel och gångbanor söder om vägen.
Vill man ha bara 1500 höm på ca 100km och utgår ifrån Maspalomas så känner jag bara till 500 österut eller västerut.
I morgon kör vi kusten västerut. Vänder vid Tauritio och kör upp mot Filipinas för butiksfika.
Till helgen avtar troligen Caliman så det blir lättare att andas och svalare.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer