Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Munkish

Medlem
Ouuufh...

Utväxling för 1x, vad säger ni:
40t / 9-32
40t / 10-36
40t / 9-43

Lutar åt 10-36, vet inte om min bakväxel (815) tar 43t.
Lite vilken tid du ska upp för men 10/36 borde funka.

Cyklade upp med 39 - 11/32 utan att behöva ställa mig upp. Men du får zick zacka på några ställen.
Du vill ju inte har för långt mellan växlarna heller tänker jag så tror inte på 9-43.

GoranS

Aktiv medlem
Nä, sick-sackande är "förbjudet", i alla fall i min personliga "regelbok". Om det är så lite trafik att jag säkert kan cykla ytterkurvor är det OK, men i övrigt är det rakt upp och utan stopp som gäller om jag ska besegra backen "på riktigt".

Vad gäller själva VOTT tror jag inte man behöver oroa sig så mkt över täta växlar. Jag gissar att man kan ta en ganska stor del på lägsta växeln även om man är duktig. Åtminstone så länge man inte är en riktig "lågkadensare". För resterande cykling håller jag dock med om att det är en klart relevant aspekt.

nieves

Aktiv medlem
Nä, sick-sackande är "förbjudet", i alla fall i min personliga "regelbok". Om det är så lite trafik att jag säkert kan cykla ytterkurvor är det OK, men i övrigt är det rakt upp och utan stopp som gäller om jag ska besegra backen "på riktigt".

Vad gäller själva VOTT tror jag inte man behöver oroa sig så mkt över täta växlar. Jag gissar att man kan ta en ganska stor del på lägsta växeln även om man är duktig. Åtminstone så länge man inte är en riktig "lågkadensare". För resterande cykling håller jag dock med om att det är en klart relevant aspekt.
Vad anser du är skillnaden mellan extrem utväxling och zig-zag?

GoranS

Aktiv medlem
Vad anser du är skillnaden mellan extrem utväxling och zig-zag?
Hm, nu är jag inte med på vad du menar. Har jag skrivit något som indikerar att jag tycker de ens är jämförbara?

Utväxling handlar i min värld om kvoten mellan antal tänder på klinga och drev. Extrem är väl här att tolkas som väldigt stor eller väldigt liten. Och sick-sackande har att göra med formen på den trajektoria som cykeln färdats längsmed. Om dess avstånd från ena kanten på vägen varierar påtagligt mkt mer än hur mkt vägen själv svänger så skulle jag kalla det sick-sackande.

Som jag ser det kan man sick-sacka med godtycklig utväxling. Och är man stark och klarar låg kadens kan man ta sig uppför utan att sick-sacka även med en väldigt tung utväxling.

Paul D

Aktiv medlem
Sicksackande kan förlänga njutningen!
Sicksackande kan ge den med för tung utväxling en extra möjlighet att slippa slita klossar.
Vet inte vad moderator har för åsikt ?? 😀
Hen verkar dock godkänna olika stavningar på sicksack vilket jag tycker är väldigt sympatiskt. Inkluderande attityd typ.
(Själv ordblind i skolan)?
Skulle läsarna uppskatta att jag i samband med loppet som Göras S lyfte (Atlantico 19mars) kollar upp saken??
Detta är ju viktigt. Inget att nonchalera hur som helst. Kan ju påverka antalet Svenskar som väljer att försöka sig på VOTT.
Tredje etappen är ju tidtagning genom VOTT.
Kan om många så önskar fråga organisationen :
¿si zigzaguear en VOTT está bien?

Känner att sista ordet inte är sagt i denna fråga.

fhloston

Aktiv medlem
Fast lite får man ju sicksacka uppför backen 😉

Screenshot_20220114-161521.png

nieves

Aktiv medlem
Hm, nu är jag inte med på vad du menar. Har jag skrivit något som indikerar att jag tycker de ens är jämförbara?

Utväxling handlar i min värld om kvoten mellan antal tänder på klinga och drev. Extrem är väl här att tolkas som väldigt stor eller väldigt liten. Och sick-sackande har att göra med formen på den trajektoria som cykeln färdats längsmed. Om dess avstånd från ena kanten på vägen varierar påtagligt mkt mer än hur mkt vägen själv svänger så skulle jag kalla det sick-sackande.

Som jag ser det kan man sick-sacka med godtycklig utväxling. Och är man stark och klarar låg kadens kan man ta sig uppför utan att sick-sacka även med en väldigt tung utväxling.
Ponera 28 fram och 34 bak vilket lätt går in på mitt vevparti, då behöver inte många åka på skrå. Hyr man som jag gjorde första året en dura-ace grupp med betydligt tyngre utväxling så kommer jag knappt upp.

Det jag menar är att om man trixar med lätta växlar eller mtb så blir det lättare uppför lite på samma sätt som att plana ut lutningen genom att cykla zig-zag.

Nu bryr jag mig inte om vilket, jag åker iaf inte VOTT vare sig upp eller ner oavsett.

GoranS

Aktiv medlem
Ponera 28 fram och 34 bak vilket lätt går in på mitt vevparti, då behöver inte många åka på skrå. Hyr man som jag gjorde första året en dura-ace grupp med betydligt tyngre utväxling så kommer jag knappt upp.

Det jag menar är att om man trixar med lätta växlar eller mtb så blir det lättare uppför lite på samma sätt som att plana ut lutningen genom att cykla zig-zag.

Nu bryr jag mig inte om vilket, jag åker iaf inte VOTT vare sig upp eller ner oavsett.
Ah, då är jag med och naturligtvis har du helt rätt i att lättare utväxling gör det möjligt att klara tuffare backar utan sick-sackande.

Som jag skrev i mitt första inlägg kommer dock "regeln" om att inte sick-sacka från min personliga "regelbok". Om andra människor vill sick-sacka uppför så är det deras sak och inget jag egentligen bryr mig i så länge det inte allvarligt hindrar mig. Sen kan det säkert hända att jag fällt någon lite retsam kommentar om det till någon som jag sett sick-sacka. Jag försöker dock att bara göra sånt i "lämpliga situationer" och till personer som jag vet tar det på rätt sätt.

Att jag har regeln i min privata regelbok är delvis för att jag tycker det är en kul utmaning och delvis för att det gör att jag därigenom kan jämföra stigningar bättre. Om jag tillåter sick-sackande kommer en backe som går på en bred väg med så lite trafik att sick-sackande är möjligt att vara lättare än en backe med samma höjdprofil på en väg som är så smal att sick-sackande knappt är möjligt.

Men, som sagt, det är min högst privata regel. Lite på samma sätt som att jag inte vill stanna på vägen upp om det är en backe jag anser för mig är en utmaning att ta mig uppför p.g.a. lutningen. Backar som jag anser mig säker på att jag skulle kunna cykla uppför utan stopp om jag vill har jag dock inga betänkligheter att stanna i, t.ex. för att ta en bild eller fylla en vattenflaska. På samma sätt har det nog hänt att jag sick-sackat på någon väg när jag cyklat tillsammans med någon som haft det jobbigare än jag uppför. Dock är det inte så vanligt.

Paul D

Aktiv medlem

GoranS

Aktiv medlem

Hasse#7

Aktiv medlem
På tal om vott och mätpunkt, hur går det med träningsfokus för att kunna besegra backen?
Själv har jag bytt 34-32 till 35-36, då blir inte det mentala hindret lika stort att köra igen.
Om du frågar mig. Pandemiavslut, semester, några hundra mil resa, 10 kg för mycket kroppsvikt, x antal träningstimmar och x antal mil där x är större än 200.

GoranS

Aktiv medlem
Mm, ur ett turistiskt perspektiv riktigt tråkigt att den ersattes.

Samma sak gäller den gamla vägen ner i Valle Gran Rey på La Gomera. Ingen dröm för turistbussar, om de ens kom ner, men vad det gällde vyer och dramatik vann den en utklassningsseger mot nuvarande bredare och tunnelrikare väg.

Än värre är Madeira om jag förstått det rätt där enorma pengar tryckts in i att bygga stora vägar med mycket tunnlar.

nieves

Aktiv medlem
Screenshot_20220117-141133_Chrome.jpg

Led cykeln över övergångsställen annars kan det kosta €200. Gäller alltså när man passerar i samma riktning över som om man skulle ha gått till fots. Lagen är ny risken är liten men t.ex utanför free-motion i Meloneras vid lämning/hämtning av hyrcykel så....

Även förbud mot att prata i mobilen, använda hörlurar och styrfylla kostar, det senare kan kosta upp till €1000

Hjälmlag har det funnits ett tag och gäller utanför tätbebyggt område, tolkning kan vara svår så kask på.

Senast ändrad:

Paul D

Aktiv medlem
Tack Nieves!!! Nyttig information. Lätt hänt att välja övergångsställe.
Idag regn o kallt. Mycket sällsynt att det regnar i Meloneras så man tvekar att cykla. Dessutom varit Calima med varierande svårighetsgrad några veckor nu.
Kompisarna gav sig ändå iväg runt ön i söndags. Var skapligt Calima läge på morgonen men prognosen lovade försämring på em så jag följde klungan bara tills de svängde ut på motorvägen just norr om Flygplatsen. Där vände jag hemåt och försökte andas så gott det gick genom näsan för att minska risken för dammlunga.
Motorväg kanske inte är det häftigaste vägvalet men vänstervarv ger i alla fall bra utsikt över havet i norr. För klunga som kan ta vind åt de svagare så tror jag vänstervarv är bäst och kanske dela klungan i snabb och snabbare efter fika i Telde.
Med maximalt legalt nyttjande av motorvägarna blir det bara 175km och 2655m klättring. Kan jämföras med ca 200km och 4000 höjdmeter om man kör via Telde och Arucas som jag försökt beskriva tidigare.
Bifogad karta beskriver motorvägsmaxning.
Har vi tur kanske någon som deltog hela rundan beskriver mer ingående hur det var 👍
CE1149EE-B6C0-4FE6-984E-76A492DD79E5.png

kroem

Aktiv medlem
Jo men så var det, att Paul "lurade" iväg mig på en runda runt ön, med ett blandat gäng, 4 starka belgare bl.a. som drog runt hela varvet. Glad, övermodig och med segrullande gravel-däck körde vi iaf ;) (TUNG cykel med, 7,3kg!)

Nåja, blev lite mycket för mina stackars svensk-vinter-ben. Paul hängde med innan motorvägen och måste väl säga att det inte var den vackraste rundan jag upplevt på GC. Vi stötte på lite Calima på norrsidan så det tog lite av upplevelsen med. Här råkade den tredje svensken Johnny ut för sin tredje(!) punka och tog en taxi hem. Måste varit Pauls fel för det var hans cykel!

Roligaste biten var nedför efter en lång tunnel på västsidan, 75km/h 😁. Sen macka i Aldea innan stigning som tog hårt på mig, brant och trötta ben. Hade behövt en kugge till! 🤮
Fanns inte på kartan med vägen över Tauro Pass, hade inte gått för mig. Tur var väl att resten inte heller var så sugna - blev olagliga tunneln.
Väl på sydsidan möttes vi av Calima igen och nu blåste det MYCKET. Gruppen drogs sönder lite men draghästarna väntade in och vi avsluta som grupp i Maspalomas där jag vek av för en Tropical!

Aja nu har jag kört runt ön och det är inget jag längtar efter. Cykla motorväg kan jag göra till Vaxholm... 😅

Imorgon blir det Pico!

GoranS

Aktiv medlem
Öst-västliga varianten kan man få ett par mil kortare om man kör fram och tillbaka och ev. några hundra hm färre. Så det måste ju vara lättare, eller ...? :sneaky:
1642445036265.png

GoranS

Aktiv medlem
Ska tilläggas att jag aldrig kört så många höjdmeter på en tur. Så det hela är från min sida rätt mkt av en skrivbordsprodukt. Å andra sidan händer det ju att någon gång då och då att sådana blir verklighet.

nieves

Aktiv medlem
Ska tilläggas att jag aldrig kört så många höjdmeter på en tur. Så det hela är från min sida rätt mkt av en skrivbordsprodukt. Å andra sidan händer det ju att någon gång då och då att sådana blir verklighet.
Jag har för avsikt att testa. Det finns ett par saker som kan sätta P för ett försök. Calima (sandstorm), mycket nederbörd på nordsidan, låg molnhöjd (<2000m) och extrema temperaturer/vindar.
Jag har varit på Nieves runt 15ggr i allt från +2 grader till 20, haft nästan 30 grader i Fataga på vägen upp. I sådana extremfall viker jag ner mig direkt.

Om det går åt pipan får man övernatta längs vägen😀

Paul D

Aktiv medlem
Jag har för avsikt att testa. Det finns ett par saker som kan sätta P för ett försök. Calima (sandstorm), mycket nederbörd på nordsidan, låg molnhöjd (<2000m) och extrema temperaturer/vindar.
Jag har varit på Nieves runt 15ggr i allt från +2 grader till 20, haft nästan 30 grader i Fataga på vägen upp. I sådana extremfall viker jag ner mig direkt.

Om det går åt pipan får man övernatta längs vägen😀
Ungefär när tänker du dig försöka??
Vill du helst köra själv??

nieves

Aktiv medlem
Ungefär när tänker du dig försöka??
Vill du helst köra själv??
Nä sällskap är kul, det som avgör är farten då det blir mycket uppför. Jag är en diesel och håller igen nerför så om det fungerar så gärna.
Angående när så blir det rimligtvis mellan 7/3 och 24/3.
Vi får checka av kompabiliteten med en kortare tur när jag kommer ner😀

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer