Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Paul D

Aktiv medlem
[QUOTE="nieves, post: 4084594, member: 22556"
Angående när så blir det rimligtvis mellan 7/3 och 24/3.
Vi får checka av kompabiliteten med en kortare tur när jag kommer ner😀
[/QUOTE]
Flyger du ner med Norwegian 7/3 så kan vi ju börja med att heja i gaten 😇
Ditt upplägg ska nog passa bra. Kör gärna kompabilitetstesten så fort vi kan. Kolla väder, vila en dag o så påt. Atlantico går 19 mars o vill hinna få återhämtning o försök till toppning till dess.
Men först försöka hänga med Kroem och Johnny till Pico via Telde i morgon. Prognos +10 när vi borde vara uppe. Caliman lättat något och inget regn. Siktar på att stödköpa cola o varm mjölkchoklad av Toppenkillen så han överlever och kan föda oss två gånger samma dag i mars.
Till Pico de la NIEVES med Nieves två gånger samma dag och träffa Toppenkillen lika många gånger. Dessutom skådat havet på både syd och nordsidan. Personligt höjdrekord på köpet. Vilken grej om allt lyckas!! Större än VOTT utan fotavtryck om någon frågar mig.

nisseson

Aktiv medlem
Gjorde denna på Teneriffa för ett par år sen. Var oerfaren så jag åt dåligt och tokbonkade med 1000hm kvar på återvägen. Åt slut på pengarna (hade bara kontanter) på sista fiket strax därefter. Sen var det bara resten kvar, strax innan solnedgång utan lampor... Lärorik tur. (Strava har hittepåhöjdmeter dock som total, det var ca 4500hm sammanlagt).

Screenshot_2022-01-17-23-23-14-744~2.jpeg

Screenshot_2022-01-17-23-22-22-904~2.jpeg

nieves

Aktiv medlem
Ditt upplägg ska nog passa bra. Kör gärna kompabilitetstesten så fort vi kan. Kolla väder, vila en dag o så påt. Atlantico går 19 mars o vill hinna få återhämtning o försök till toppning till dess.
Men först försöka hänga med Kroem och Johnny till Pico via Telde i morgon. Prognos +10 när vi borde vara uppe. Caliman lättat något och inget regn. Siktar på att stödköpa cola o varm mjölkchoklad av Toppenkillen så han överlever och kan föda oss två gånger samma dag i mars.
Till Pico de la NIEVES med Nieves två gånger samma dag och träffa Toppenkillen lika många gånger. Dessutom skådat havet på både syd och nordsidan. Personligt höjdrekord på köpet. Vilken grej om allt lyckas!! Större än VOTT utan fotavtryck om någon frågar mig.
Nä jag åker med SAS 5/3, lördagen blir det Montaña la data om vi hinner skruva ihop cyklarna och söndagen Soria för en papayajuice😀.
Förutom väder så är det norra rutten som är ett frågetecken, jag bara drog rakt ner till Moya och vidare ner till Pagador. Ingen aning hur vägbelaget ser ut, ej heller lutning. Jag ska höra mig för lite och/eller om dina kontakter har en idé om exakt rutt så vore det bra.

Senast ändrad:

Paul D

Aktiv medlem
AB7A90A1-FB0A-4277-B86E-7D17B8829D1D.jpeg

Nattens skyfall har lämnats oss. Ännu blött på vägen. Rått i luften. Tar det lugnt i svängarna. 14,5 grader nu 8:35 lokal tid.
Johnny inte helt kurrant. Som tur är så anmälde Max 🇩🇪 intresse att följa Kroem o mig upp till Pico. Nu är de båda o hämtar jackor. Kan bli kallt första biten tillbaka.

GoranS

Aktiv medlem
La Palma får man nästan vara lite liberal i sin tolkning av kust-till-kust-och-tillbaka (via toppen). Inte helt lätt att på rimligt sätt komma ner till kusten på västra/nordvästra sidan. En inte alltför dålig approximation borde detta vara:
1642500626325.png

Senast ändrad:

Paul D

Aktiv medlem
Fikar i Telde nu.
Blöt asfalt hela vägen hit. Har aldrig hänt mig tidigare. Nu tittar solen fram o det torkar upp.
Ser fram emot 26km klättring upp till 1950m. Befinner oss nu på ca200m

Bilagor

• 18C9E11E-3FB4-435A-8BEE-06E06D103568.jpeg
    18C9E11E-3FB4-435A-8BEE-06E06D103568.jpeg
    892.4 KB · Besök: 72

afotose

Medlem
Jag och en vän är nere 19-26/3 och är gärna med på en sväng över berget och ner på nordsidan och tillbaka - sen planerar vi en VOTT+PICO och sen lite kortare dagsturer.

Vi utgår ifrån Puerto Rico.

nisseson

Aktiv medlem
La Palma får man nästan vara lite liberal i sin tolkning av kust-till-kust-och-tillbaka (via toppen). Inte helt lätt att på rimligt sätt komma ner till kusten på västra/nordvästra sidan. En inte alltför dålig approximation borde detta vara:
Visa bilaga 533867
Gjorde en variant av La Palma kust till kust till kust 2015. "Slapp" dock ca. 1000hm jämfört med 2*Roque de los Muchachos, men fick lite mer distans istället.

Screenshot_20220118-121228046 (1).jpg

Screenshot_20220118-121146823 (1).jpg

Paul D

Aktiv medlem
Egentligen roligare att åka rundtur än fram-och-tillbaka.
Har börjat kolla i min personliga regelbok och hittar inget om detta.
Däremot har jag nu skrivit in:
”Är asfalten helt nylagd. Solen skiner. Mandelblommens kronblad dansar i vinden som konfetti under en karneval kring tre glada cyklister. Fantastisk utsikt mest hela tiden. Cyklisterna ska anses kunna njuta av klättringen alla 26kilometrarna med snittlutning +7%. (Max nära 20%. Kan var vind orsakad artefakt). Dessutom bör de spontant kunna häva ur sig vilda tjut av förtjusning under nedfärden ja då är det bara att köra!!”

Just nu en av öns bästa klättringar och utförskörningar om någon frågar mig. Nackdelen är att det är 45 till dryga 50 km till Telde där det roliga börjar på 200 möh.
Vi valde den längre transportsträckan via GC 551. Mitt yngre TREVLIGA sällskap valde 550 från Agüimes till Lucia på hemvägen. Möjligen även Fataga. De fick ihop >4000m jag bara 3600 på 158 km.

Senast ändrad:

kroem

Aktiv medlem
Wow vilken topptur! Start på regnblöta vägar, men fantastisk väg hela vägen på 130an, visst det är lite tråkig transport men värt det.

Grymt fint och kontrollerat upp Pico, KALLT uppe på toppen. Sen ville Max ha 4k+ så han lockade med mig till San Bartholome, eller - jag hängde med han typ 500 meter sen stack han - 300nåt watt skulle inte hålla, 20% förmycket för mig. "I don't have a power meter" sa han bara och stack👌Mötte upp han för fika i Santa Lucia sen stack han för att hinna med solnedgång på Mirador-vad-det-nu-heter efter Fataga.

Ingen bakbroms på vägen ner men vad gör det? Grymt fin dag, 160km och INTE 4000hm, för jag glömde slå på Garmin efter vår fika i Telde 😭😭😭

Bilagor

• E52DDAF2-8BBB-432B-B984-5923DD05FED0.jpeg
    E52DDAF2-8BBB-432B-B984-5923DD05FED0.jpeg
    1.2 MB · Besök: 83
  • 6545DE5D-366F-487D-9734-58B16E6FD370.jpeg
    6545DE5D-366F-487D-9734-58B16E6FD370.jpeg
    297.9 KB · Besök: 79
  • 0763E8F1-64BE-4A0B-82AB-52C074390C58.jpeg
    0763E8F1-64BE-4A0B-82AB-52C074390C58.jpeg
    834.9 KB · Besök: 79

Paul D

Aktiv medlem
Wow vilken topptur! Start på regnblöta vägar, men fantastisk väg hela vägen på 130an, visst det är lite tråkig transport men värt det.

Grymt fint och kontrollerat upp Pico, KALLT uppe på toppen. Sen ville Max ha 4k+ så han lockade med mig till San Bartholome, eller - jag hängde med han typ 500 meter sen stack han - 300nåt watt skulle inte hålla, 20% förmycket för mig. "I don't have a power meter" sa han bara och stack👌Mötte upp han för fika i Santa Lucia sen stack han för att hinna med solnedgång på Mirador-vad-det-nu-heter efter Fataga.

Ingen bakbroms på vägen ner men vad gör det? Grymt fin dag, 160km och INTE 4000hm, för jag glömde slå på Garmin efter vår fika i Telde 😭😭😭
Blir nästan lite rörd när jag ser genom fönstret hur pensionären plockar undan disken efter den betydligt yngre fotografen. Ska tilläggas att i den oändliga stigningen sållades agnarna från vetet.
Han tänka 🤔 när de gled ifrån mig….. undra om antalet gånger man kollar om man verkligen har lägsta växeln i kan vara ett bra mått på hur fysiskt och mentalt ansträngande en klättring är??
/Agnet 😀

Senast ändrad:

kroem

Aktiv medlem
Blir nästan lite rörd när jag ser genom fönstret hur pensionären plockar undan disken efter den betydligt yngre fotografen. Ska tilläggas att i den oändliga stigningen sållades agnarna från vetet.
Han tänka 🤔 när de gled ifrån mig….. undra om antalet gånger man kollar om man verkligen har lägsta växeln i kan vara ett bra mått på hur fysiskt och mentalt ansträngande en klättring är??
/Agnen 😀
Haha Därför man har Di2 och den bara tjuter *ding* om man inte kan växla mer ;)

GoranS

Aktiv medlem
När de andra glider ifrån dig och du ligger på lättaste växeln ska du växla upp tre eller fyra växlar, ställa dig upp, trycka på och när du kommer ikapp så kontraattackerar du direkt. Har hört att det är en jättebra strategi, i synnerhet i brantare backar som VOTT. 😉

Paul D

Aktiv medlem
Barnbarnen skulle ha kommit ner till GC nu fredag 21/1 till fredag 28/1. Utan boende.
Troligen covid
Kan inte komma.
Någon som har intresse möjlighet att resa med kort varsel med Norwegian till bra pris???
PMa

Paul D

Aktiv medlem
Nä jag åker med SAS 5/3, lördagen blir det Montaña la data om vi hinner skruva ihop cyklarna och söndagen Soria för en papayajuice😀.
Förutom väder så är det norra rutten som är ett frågetecken, jag bara drog rakt ner till Moya och vidare ner till Pagador. Ingen aning hur vägbelaget ser ut, ej heller lutning. Jag ska höra mig för lite och/eller om dina kontakter har en idé om exakt rutt så vore det bra.
Pratade med Iz på Bike 10Mil idag
Han menade att Moya och Fontanales är en mycket fin klättring på hemvägen. Vill minnas jag kört där själv för länge sedan.
Tror det är så du ritat.
Skulle då bli GC75 från norra kusten när man ska "hem".
Från Fontanales väljer man GC70 tills den når GC21
Kort bit på GC 21 fram till GC 150.
Lång bit på GC150 och när 150 når 130 fortsätter man på 130 tills man svänger upp mot Pico på GC134
Iz nämnde Firgas och/eller Teror när man tar sig ner på norra sidan men enklast är ju om man kör samma både upp och ner. Kolla vad din regelbok säger om att köra samma i båda riktningar!
Runt 10 o 11 mars är det ljust nästan 12 timmar
Start 15 min före soluppgång (07:00) ger oss 12 timmar. Då räcker det med en medelhastighet inklusive stopptid på knappa 14km/h. Borde kunna funka om om om.....

nieves

Aktiv medlem
Pratade med Iz på Bike 10Mil idag
Han menade att Moya och Fontanales är en mycket fin klättring på hemvägen. Vill minnas jag kört där själv för länge sedan.
Tror det är så du ritat.
Skulle då bli GC75 från norra kusten när man ska "hem".
Från Fontanales väljer man GC70 tills den når GC21
Kort bit på GC 21 fram till GC 150.
Lång bit på GC150 och när 150 når 130 fortsätter man på 130 tills man svänger upp mot Pico på GC134
Iz nämnde Firgas och/eller Teror när man tar sig ner på norra sidan men enklast är ju om man kör samma både upp och ner. Kolla vad din regelbok säger om att köra samma i båda riktningar!
Runt 10 o 11 mars är det ljust nästan 12 timmar
Start 15 min före soluppgång (07:00) ger oss 12 timmar. Då räcker det med en medelhastighet inklusive stopptid på knappa 14km/h. Borde kunna funka om om om.....
Samma upp som ner funkar kanon. Jag finjusterar rutten efter vad du skrivit. Det räcker bra för mig.

Paul D

Aktiv medlem
Samma upp som ner funkar kanon. Jag finjusterar rutten efter vad du skrivit. Det räcker bra för mig.
BRA!!!
I grova drag 2x4h kusterna till Pico och 2x2h från Pico till kusterna. Det blir 12h.
Blir frestad att åka med Iz på motorvägsrace en söndag då han kör vänstervarv för att be honom visa mig vart GC75 börjar i norr i trakten av El Roque.
Tacka Iz för ”skjutsen” och prova vår tänkta resan norr till söder.

nisseson

Aktiv medlem
Fantastisk rutt och Kanarieöarnas högsta väg. Var det mycket som var brant och hann du fota ngt?
RR för alla fyra turerna på La Palma den resan är den här tråden: https://happyride.se/forum/threads/lvg-kort-rr-fran-la-palma.2838058/#post-2838058

Från öst var det inte så mycket brant, det snittade runt de vanliga 6% för större kanarieväg. Västra vägen upp till Roque de los Muchachos (som jag körde ner) är brantare. Jobbigt mycket brantare skulle jag tro.

Paul D

Aktiv medlem
Vilar idag. Ont i halsen. Laptopcyklar och lyckades hitta avtaget till den väg som möjligen kan vara GCs brantaste asfalterade. Beskrivit den turen för flera år sedan. Har ingen större vana vid Google maps MEN
Hoppas bifogad länk kan hjälpa den intresserade att hitta. Följ lastbilen uppe i gränden.😉

Nedanstående beskriver vart man kommer upp på GC 600.
Den gången jag körde så kom jag härifrån och åkte ner till "föregående länk" (GC41) och testade sedan branten tillbaka som börjar tidigt där nere. Kommer man uppifrån så är 180 graders vänster serpan på 600 svår att missa om man är fokuserad. Skyltarna hjälper. Körde lite fel nere bland de små onumrerade gränderna först och vara nära hamna ute på GC15 men vände och hittade rätt.

Meddela om det inte är lämpligt/fungerar att posta/bifoga länkar på detta vis!

Senast ändrad:

kroem

Aktiv medlem
Graveltur idag, och tror det räcker så.
Kanske hittar nån till tur men inte så njutbart änsålänge. Underlaget var till stor del verkligen inte trevligt. Route-fel så hamnar alltid i nån jävla getfarm.
Väldigt stenigt och "rough". Blir bara inte roligt, inget flow. Visst det var vackert runt Cruz Grande (?) men sen blev det helt plötsligt omöjligt att cykla och fick bära ner hojen typ några hundra meter. Tillslut så bara undvek jag grusvägarna i min route och köra GC60 (UNDERBART). Hade tagit routen från en runda som GBS körde, tror jag. Undrar vad dom tyckte.

Njutningen att susa ensam på grusväg fanns inte. Jag menar härnere så är ändå bilar inget problem så gravel känns onödigt nästan.

Förvånad hur väl mina semi-slicks håller, ingen punka.

Får beställning av 38t oval på fredag så Paul (om han är frisk!) lovar att njuta av VOTT ihop på söndag

Bilagor

• B432CCD3-9D31-48B0-B59E-B7BD69CEC093.jpeg
    B432CCD3-9D31-48B0-B59E-B7BD69CEC093.jpeg
    1.2 MB · Besök: 48
  • 50C9B14D-F376-4A18-A06C-B10E4C431E26.jpeg
    50C9B14D-F376-4A18-A06C-B10E4C431E26.jpeg
    1.1 MB · Besök: 50
  • A2BA7C1B-1E0C-4C9A-885E-F1C936FEC142.jpeg
    A2BA7C1B-1E0C-4C9A-885E-F1C936FEC142.jpeg
    1.6 MB · Besök: 48

GoranS

Aktiv medlem
Vilar idag. Ont i halsen. Laptopcyklar och lyckades hitta avtaget till den väg som möjligen kan vara GCs brantaste asfalterade. Beskrivit den turen för flera år sedan. Har ingen större vana vid Google maps MEN
Hoppas bifogad länk kan hjälpa den intresserade att hitta. Följ lastbilen uppe i gränden.😉

Nedanstående beskriver vart man kommer upp på GC 600.
Den gången jag körde så kom jag härifrån och åkte ner till "föregående länk" (GC41) och testade sedan branten tillbaka som börjar tidigt där nere. Kommer man uppifrån så är 180 graders vänster serpan på 600 svår att missa om man är fokuserad. Skyltarna hjälper. Körde lite fel nere bland de små onumrerade gränderna först och vara nära hamna ute på GC15 men vände och hittade rätt.

Meddela om det inte är lämpligt/fungerar att posta/bifoga länkar på detta vis!
Har inga problem med länkarna.

Sen är det ju ännu enklare med en länk där man kan se rutten, t.ex. i RideWithGPS.

Paul D

Aktiv medlem
Har inga problem med länkarna.

Sen är det ju ännu enklare med en länk där man kan se rutten, t.ex. i RideWithGPS.
BRA!!
I det här fallet har jag bara exakt koll på början o slutet av stigningen.
Borde visserligen gå att testa sig fram med street view vilket jag faktiskt gjorde första biten och påmindes då om en asfalts bubbla i vänstersvängen vid "första" T-korset. Bubblan gav då någon extra % lutning just där.
I detta kors missade jag ta höger när jag kom uppifrån

Paul D

Aktiv medlem
VOTT får vänta.
Siktar på ön runt med Izz i morgon. Samling butiken Bike 10Mil fr kl8:45. Stora rondellen 9:00. Vänstervarv och maximalt lagligt utnyttjande av motorvägarna.
Senast de åkte valde de mot slutet förbjudna tunneln vid Port de Mogan för att många var trötta och ville undvika Tauropass. Siktar på att köra Tauropass även om övriga rullar ner mot Mogen.
Måndag Pico om kropp och vädret är tillräckligt bra. Vägvalet till Pico ännu inte spikat. Gillade 130 senast.

GoranS

Aktiv medlem
Har suttit och jobbat lite med min metatråd med länkar till utlands-RR:ar. Är inne på upploppet vad gäller att byta format på länkarna. Kom då till denna tråd och slogs av att den är så lång att om man har en RR som man minns men den är postad inne i denna tråd så kan den vara svår att hitta den. Då anledningen att jag startade metatråden just var att göra det lättare att hitta happy-RR:ar så stör det mig lite.

Min plan just nu är att vartefter jag har tid och ork gå igenom denna tråd och lägga till länkar till de RR:ar som ligger inbakade i tråden. Jag kommer nog bara att ta de lite mer ambitiösa RR:arna, d.v.s. med ett antal bilder och en del beskrivande text. Detta inte för att jag inte uppskattare de som lämnar mindre bidrag utan för att göra mängden arbete hanterbart.

Motiverat av ovanstående funderar jag på om det kan finnas en poäng att framöver låta denna tråd utgöras av diskussioner och frågor kring cykling på Kanarieöarna samt postande av enstaka bilder/mini-RR:ar, men att om man gör en lite mer ambitiös RR så kan man kosta på sig att lägga den i en egen tråd. Vad tycker ni som hänger och skriver i tråden, låter det vettigt eller är det bara att trassla till det? Jag säger absolut inte att vi ska göra så utan det är bara en fundering.

GoranS

Aktiv medlem
Och ändå kördes det underr pågående utbrott, alls tre om jag förstod rätt.

Måste säga att jag inte riktigt fattar hur det gick till att köra rutten på La Palma. Som jag fattat det korsas rutten av lavaflödet fr vulkanen ner till västkusten och det kan de rimligen inte ha cyklat igenom. Dessutom tycker jag det ser ut som rutten går genom evakuerade områden. Skumt!

Pfaff

Aktiv medlem
Måste säga att jag inte riktigt fattar hur det gick till att köra rutten på La Palma. Som jag fattat det korsas rutten av lavaflödet fr vulkanen ner till västkusten och det kan de rimligen inte ha cyklat igenom. Dessutom tycker jag det ser ut som rutten går genom evakuerade områden. Skumt!

Jag kan tänka mig att de avvikit från den rätta vägen.
Går nog att hitta på Strava hur hädelsen gick till.

Hursomhelst är det ett intressant framtida projekt.

GoranS

Aktiv medlem
Jag kan tänka mig att de avvikit från den rätta vägen.
Går nog att hitta på Strava hur hädelsen gick till.

Hursomhelst är det ett intressant framtida projekt.
Får erkänna att jag inte är så lockad av den typen av fixerade rutter. Sannolikheten att en sådan rutt matchar mina önskemål vad gäller vägval är rätt liten. I detta fall är det också lite för mkt båtåkande för min smak.

Den ön som jag är mest sugen på är El Hierro. Har inte varit där. Skulle kunna tänka mig ett upplägg med att flyga till södra flygplatsen på Teneriffa, hyra cykel, ta en cykeldag nere på södra delen av ön för att se till att allt funkar, sen åka över till El Hierro och vara där ett antal dagar, åka tillbaka och ta mig upp till norra delen av Teneriffa och cykla några dagar för att sen ta mig tillbaka ner till södra delen och flyga hem. Om man ser till att hitta ett hotell på södra Teneriffa där man kan lagra en väska så kan man åka med lätt packning både till El Hierro och norra Teneriffa.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Får erkänna att jag inte är så lockad av den typen av fixerade rutter. Sannolikheten att en sådan rutt matchar mina önskemål vad gäller vägval är rätt liten. I detta fall är det också lite för mkt båtåkande för min smak.

Den ön som jag är mest sugen på är El Hierro. Har inte varit där. Skulle kunna tänka mig ett upplägg med att flyga till södra flygplatsen på Teneriffa, hyra cykel, ta en cykeldag nere på södra delen av ön för att se till att allt funkar, sen åka över till El Hierro och vara där ett antal dagar, åka tillbaka och ta mig upp till norra delen av Teneriffa och cykla några dagar för att sen ta mig tillbaka ner till södra delen och flyga hem. Om man ser till att hitta ett hotell på södra Teneriffa där man kan lagra en väska så kan man åka med lätt packning både till El Hierro och norra Teneriffa.
Ett problem med det upplägget är att färjorna till El Hierro från Teneriffa kommer fram först kl 20 (eller 22) vilket innebär mörkercykling. Inte så kul på okända vägar. Enklast är nog nästan att i så fall satsa på en natt på Parador de El Hierro en dryg mil söderut längs kusten från hamnen. Annars har man nog åtminstone 500 hm klättring.

Paul D

Aktiv medlem
Angående Göran S fråga om RR bör skrivas i speciell tråd eller inte?
För mig är det enklast att bara skriva på i denna tråd men rättar mig efter majoritetens beslut.
Bara kort om dagens vänstervarv runt ön.
Klunga på drygt 30 efter GC 500 mot Vecindario. Efter hand droppade små grupper av för de hade andra planer än ön runt.
Thomas Decker (tidigare Rabobank) och några andra höll bra fart första 85km. Låg kloss på hans hjul när motorvägen västerut i norr lutade 7-8% uppför.
Min puls steg (man blir förvånad). Tittade bakåt o såg att vi var tre som fått stor lucka.
Kände jag behövde vänta in mina kompisar. Såååå surt just som jag skulle få mitt internationella genombrott 😀
7855B65C-DBE1-4866-9089-F4EEF189F273.jpeg
Decker i schack rutig tröja under markisen vid mack i Agaete.
Googlade nu på honom o kunde läsa hur han trixade för att höja syreupptaget inför viktiga tävlingar.
Han hade hjälp av Spansk läkare. Fuentes.
Fick själv på Spanska läkares ordination ett par enheter eretrocyter (röda blodkroppar) när jag för några år sedan låg på intensiven i Laspa Palmas. Hb låg då strax över 60 pga av blödning inne i hö sätesmuskel. Blev faktiskt piggare👍
Alltså är jag lite i samma båt som dagens mesta ”vindskydd”. ……, eller.
Under dagens rundtur stötte jag på typ 25 svensktalande i olika grupper.

Luzen

Aktiv medlem
Angående Göran S fråga om RR bör skrivas i speciell tråd eller inte?
För mig är det enklast att bara skriva på i denna tråd men rättar mig efter majoritetens beslut.
Bara kort om dagens vänstervarv runt ön.
Klunga på drygt 30 efter GC 500 mot Vecindario. Efter hand droppade små grupper av för de hade andra planer än ön runt.
Thomas Decker (tidigare Rabobank) och några andra höll bra fart första 85km. Låg kloss på hans hjul när motorvägen västerut i norr lutade 7-8% uppför.
Min puls steg (man blir förvånad). Tittade bakåt o såg att vi var tre som fått stor lucka.
Kände jag behövde vänta in mina kompisar. Såååå surt just som jag skulle få mitt internationella genombrott 😀
Visa bilaga 534993
Decker i schack rutig tröja under markisen vid mack i Agaete.
Googlade nu på honom o kunde läsa hur han trixade för att höja syreupptaget inför viktiga tävlingar.
Han hade hjälp av Spansk läkare. Fuentes.
Fick själv på Spanska läkares ordination ett par enheter eretrocyter (röda blodkroppar) när jag för några år sedan låg på intensiven i Laspa Palmas. Hb låg då strax över 60 pga av blödning inne i hö sätesmuskel. Blev faktiskt piggare👍
Alltså är jag lite i samma båt som dagens mesta ”vindskydd”. ……, eller.
Under dagens rundtur stötte jag på typ 25 svensktalande i olika grupper.
Jag tröstar mig med att jag kan skönja en liten begynnande tempomage på Herr Decker...

C-dale

Aktiv medlem
Eller tar en taxi...
Ett problem med det upplägget är att färjorna till El Hierro från Teneriffa kommer fram först kl 20 (eller 22) vilket innebär mörkercykling. Inte så kul på okända vägar. Enklast är nog nästan att i så fall satsa på en natt på Parador de El Hierro en dryg mil söderut längs kusten från hamnen. Annars har man nog åtminstone 500 hm klättring.

GoranS

Aktiv medlem
Eller tar en taxi...
Fusk! Det är ju en cykeltur, ingen taxitur.

Man lär dock i så fall kolla lite i förväg. El Hierro är garanterat inte som de mer turistiska öarna där det finns taxibilar lätt tillgängliga ”överallt” inom turisternas normala rörelseområden.

Senast ändrad:

Paul D

Aktiv medlem
Fusk! Det är ju en cykeltur, ingen taxitur.

Man lär dock i så fall kolla lite i förväg. El Hierro är garanterat inte som de mer turistiska öarna där det finns taxibilar lätt tillgängliga ”överallt” inom turisternas normala rörelseområden.
Ser fram emot din RR när du gör som kompisen Lennart From o cyklar från Sverige och tar färjan över till GC. ”Det är ju en cykeltur” ingen flygresa. Möjligt att de fuskade med tåg en bit men det kommer inte du att göra.
Då kanske bäst med en egen tråd. Länka GÄRNA så vi hittar nya tråden. 👍😀

GoranS

Aktiv medlem
Ser fram emot din RR när du gör som kompisen Lennart From o cyklar från Sverige och tar färjan över till GC. ”Det är ju en cykeltur” ingen flygresa. Möjligt att de fuskade med tåg en bit men det kommer inte du att göra.
Då kanske bäst med en egen tråd. Länka GÄRNA så vi hittar nya tråden. 👍😀
Nej, det kommer inte att ske och kommentaren om fusk var naturligtvis skämtsamt menad. Jag har f.ö., som framgått i diverse RR:ar, inga problem med att utnyttja andra färdmedel om det gör att jag kan få mer rolig cykling.

Sen kan jag förvisso se något tilltalande i att cykla till resmålet men att cykla ner till södra Spanien(?) och ta båt därifrån till Kanarieöarna är inte riktigt hållbart. Risken är att jag skulle hitta alldeles för många roliga backar att cykla uppför på vägen dit så att jag inte skulle hinna ner till Spanien innan semestern var slut.

Om det någon gång blir en cykelsemester inkluderande El Hierro kommer det garanterat att bli en RR här. Som ett tack för allt trevligt du postar i denna tråd skulle jag t.om. kunna tänka mig att länka till den från denna tråd. :sneaky:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer