Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Grimpeur

Aktiv medlem
Är magiskt bra väder här nere nu, typ svenskt midsommarväder men utan skurar. Få cyklister och få bilar. Kortbyxor och kortärmat även i bergen. Lätt att få bord i solen nära cyklarna i bergen. Vi hade egentligen tänkt åka till Mallis men hamnade här istället. Inget vi ångrar med facit i hand.

Bilagor

• 20220408_111223.jpg
    20220408_111223.jpg
    1 MB · Besök: 100
  • 20220407_142703.jpg
    20220407_142703.jpg
    733.7 KB · Besök: 102

Hasse#7

Aktiv medlem
Det är ju mycket metall i en kolfibercykel också. Cykeln är ju oåtkomlig under hela resan. Har man inte övervikt, gaspatroner, batterier eller vätskor i lådan så tror jag att det kommer gå bra.

Paul D

Aktiv medlem
Håller med.
Tiden från nu till byggstart ????
Manana manana
Vet inte om pengarna finns.
Tror dessutom de behöver boka upp bergsborr utrustning som de själva inte har.
Vill minnas att Norsk utrustning nämnts.

Skulle själv som cyklist kunna lägga 10€ på tunnel och 10€ på ny asfalt hela vägen VOTT förutsatt att vi är många som gör samma.
Ooooups. Höll på att glömma en tia € för ny beläggning San Bartolome - Pico

Körde fikatur till upp till Soria i lördags och Mogan-testbacken-förbjudna vägen-Soria i söndags. Kan meddela att det är lika fint som alltid. Mindre folk än på vintern och såg inte en bil från Mogan tills jag var nere i Soria-dalen. Ett par lokala cyklister ute.

Håller med.
Tiden från nu till byggstart ????
Manana manana
Vet inte om pengarna finns.
Tror dessutom de behöver boka upp bergsborr utrustning som de själva inte har.
Vill minnas att Norsk utrustning nämnts.

Skulle själv som cyklist kunna lägga 10€ på tunnel och 10€ på ny asfalt hela vägen VOTT förutsatt att vi är många som gör samma.
Ooooups. Höll på att glömma en tia € för ny beläggning San Bartolome - Pico
Asfalten mellan Ayacata och Pico är ju hemsk. Uppför går ju an men utför är en pina, även med 28 mm däck och lågt tryck. Det är en gnutta bättre mellan S Bart och Ayacata men lite ny asfalt även där vore ju inte fel. 10EUR vore det ju lätt värt!

Asfalten mellan Ayacata och Pico är ju hemsk. Uppför går ju an men utför är en pina, även med 28 mm däck och lågt tryck. Det är en gnutta bättre mellan S Bart och Ayacata men lite ny asfalt även där vore ju inte fel. 10EUR vore det ju lätt värt!
Du får hyra en specialized roúbaix nästa gång. Jag kör på en sån och det är grymt skönt på de sämre partierna. Tror det kommer vara enklare än att övertyga det lokala vägverket att de ska asfaltera om :-)

Paul D

Aktiv medlem
Sagt det tidigare.
”När jag har tid kör jag hellre ner via GC130 till Telde eller viker av tidigare ner till Ingenio. Nylagd asfalt” 😍

Bröt ett revben när jag surfade i förrgår. Nån som provat att cykla med brutet revben? Jag känner inget i vissa lägen och ibland känns det som jag får en kniv i sidan. Är inte sugen på att skippa cykling för resten av GC semestern...

Paul D

Aktiv medlem
Bröt ett revben när jag surfade i förrgår. Nån som provat att cykla med brutet revben? Jag känner inget i vissa lägen och ibland känns det som jag får en kniv i sidan. Är inte sugen på att skippa cykling för resten av GC semestern...
Kommer troligen göra mera ont närmaste dagarna.
Om din mage tål så knapra typ Ipren, Naprosyn eller liknande tre gånger/dag
Kombinera med Alvedon (paracetamol) 1000mg (1g) fyra gånger/dag.

Ovanstående gäller om smärtan omöjliggör cykling.
Ipren eller Naprosyn är det viktigaste.
Försök att känna efter om revbenet är helt av. TROR det då kan finnas viss risk att orsaka hål i lungsäcken.
Googla på behandling av revbensfraktur.

Var det vågsurfing eller windsurfing?

Kommer troligen göra mera ont närmaste dagarna.
Om din mage tål så knapra typ Ipren, Naprosyn eller liknande tre gånger/dag
Kombinera med Alvedon (paracetamol) 1000mg (1g) fyra gånger/dag.

Ovanstående gäller om smärtan omöjliggör cykling.
Ipren eller Naprosyn är det viktigaste.
Försök att känna efter om revbenet är helt av. TROR det då kan finnas viss risk att orsaka hål i lungsäcken.
Googla på behandling av revbensfraktur.

Var det vågsurfing eller windsurfing?
Tack för tipsen. Det är lite bättre nu (dag 5). Fick hjälp på apoteket med några piller som är som voltaren fast starkare. Har dock för ont för fysisk aktivitet ännu. Var och körde vågsurf i PdI och kraschade in i några stenar

Paul D

Aktiv medlem
Tack för tipsen. Det är lite bättre nu (dag 5). Fick hjälp på apoteket med några piller som är som voltaren fast starkare. Har dock för ont för fysisk aktivitet ännu. Var och körde vågsurf i PdI och kraschade in i några stenar
Ooooups
Voltaren är effektivt mot smärta.
MEN vill minnas att det har förknippats med fotbollsspelares hjärtbesvär under pågående match. (De har ju som ni sett oftast VÄLDIGT ont jämf cyklister)
Kör defensivt (om du kör) och var uppmärksam på infektionssymtom som tabletterna kan kamouflera.

Manurhin2

Aktiv medlem
Ooooups
Voltaren är effektivt mot smärta.
MEN vill minnas att det har förknippats med fotbollsspelares hjärtbesvär under pågående match. (De har ju som ni sett oftast VÄLDIGT ont jämf cyklister)
Kör defensivt (om du kör) och var uppmärksam på infektionssymtom som tabletterna kan kamouflera.
Jag har uppfattat det som att Voltaren(Diklofenak) sänker immunförsvaret.
Jag blev iaf inlagd på infektion med risiga värden och uppsvullen kropp runt vänster sittben efter en (egenkomponerad) tung Diklofenakkur.
Dom var inte helt tillfreds med att jag käkat 250mg i nån vecka även om jag fått samma dos av ryggläkaren tidigare😄

GoranS

Aktiv medlem
Men vad säger hon med start runt 1.34? "An 8 km climb averaging 9%"? Längden kan väl kanske stämma men snittlutningen är inte i närheten av 9%. Med tanke på höjden på passet skulle klättringen i så fall starta runt 100 meter under havsnivån.

GoranS

Aktiv medlem
Eller menade hon att mätaren sa att någon sorts medelvärdesbildad lutning över ett kortare parti där hon precis befann sig var 9%?

fhloston

Aktiv medlem
Eller menade hon att mätaren sa att någon sorts medelvärdesbildad lutning över ett kortare parti där hon precis befann sig var 9%?

Oklart, men hon är youtuber och överdriver kanske en aning. "aldrig mer" och sen, "hmm tre gånger är kanske bra"

Eftersom jag har cyklat den och tyckte att den var jobbig, men inte dödlig, gillar jag ju att se sådant där den beskrivs som "aldrig mer". Det får ju mig att känna mig lite starkare än vad jag är 😁
Jag vet, lågt.
Men jag gillar hennes videos, relativt ny långdistansare, liksom jag.

GoranS

Aktiv medlem
Jag kan köpa att det är lite teatraliska inslag och tyckte i stort att videon var ok. Det man förstås skulle vilja ha mer av är ju de branta partierna, men nog svårt att få det bra om man vill att det ska vara en cykeltur och inte en filmsession.

Som intresserad av bergscykling och med en viss förkärlek för siffror skär det dock lite i själen när värden dyker upp som man baserat på basal kunskap direkt kan säga är orimliga. Jag tycker det är lite av ett ansvar man har om man publicerar saker att försöka få till fakta rätt. Sen blir det förstås fel ibland.

Dock tycker jag att en god princip är att försöka verifiera fakta innan man publicerar dessa. När jag skriver RR:ar försöker jag t.ex. typiskt kolla saker jag inte är säker på och kan jag inte belägga det så skriver jag det inte, alternativt skriver att jag tror att det är så men att jag inte är säker.

Senast ändrad:

Paul D

Aktiv medlem
Oklart, men hon är youtuber och överdriver kanske en aning. "aldrig mer" och sen, "hmm tre gånger är kanske bra"

Eftersom jag har cyklat den och tyckte att den var jobbig, men inte dödlig, gillar jag ju att se sådant där den beskrivs som "aldrig mer". Det får ju mig att känna mig lite starkare än vad jag är 😁
Jag vet, lågt.
Men jag gillar hennes videos, relativt ny långdistansare, liksom jag.
Syntes inte på dig att du upplevde VOTT som jobbig. 💪
Hmmmm kan ha berott på att jag bara såg ryggen på dig och att du fick onödigt mycket tid för återhämtning innan skolskjutsen och vi övriga tagit oss upp. 😀
Minne för livet. 🥰

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Var försiktig ffa nerför om du inte åkt samma väg uppför, mycket sten rasar ut vid regn.
Hoppas du får lite fin cykling också. Var som sagt försiktig med nedrasade stenar.
Tack! Ska vara försiktig. De kraftiga vindarna verkar i alla fall ha uteblivit under natten men regnet har fortsatt vräka ner.

Cykling blir det också men man får väl se om det blir avstängda väger på grund av vädret. De ”lerfloder” som forsade förbi här igår genom samhället var rätt imponerande.

Spännande att hyra cykel numera upptäckte jag. Cyklarna med integrerade cockpit/styren har tydligen blivit så komplicerade att uthyrarna vägrar flytta distanserna under styret. På cykeln jag förbeställt satt ett sånt högt spacertorn att jag nästan lika gärna kunde valt en damtralla. Efter en del tjat plockade de till slut fram en hoj där åtminstone en del distanser var bortplockade.

Senast ändrad:

C-dale

Aktiv medlem
Åker ner för lite grus- o asfaltcykling den 24/11, så man undrar ju hur vägarna har klarat sig. Särskilt gruset. Flera år sedan kom jag ner efter kraftiga regn och grusvägarna var delvis fördärvade av att regnet skapat djupa diken tvärs över vägen och en hel del ras och det finare materialet var bortspolat. Men en cykel är ju lätt att bära över medan mc o bilar fick vända. På vägen ner från Ayaguares hade de små rännilarna i svackor på vägen förvandlats till halvmeter djupa bäckar. Bara att hoppas att vägarna fixats till innan vi flyger ner.

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Åker ner för lite grus- o asfaltcykling den 24/11, så man undrar ju hur vägarna har klarat sig. Särskilt gruset. Flera år sedan kom jag ner efter kraftiga regn och grusvägarna var delvis fördärvade av att regnet skapat djupa diken tvärs över vägen och en hel del ras och det finare materialet var bortspolat. Men en cykel är ju lätt att bära över medan mc o bilar fick vända. På vägen ner från Ayaguares hade de små rännilarna i svackor på vägen förvandlats till halvmeter djupa bäckar. Bara att hoppas att vägarna fixats till innan vi flyger ner.
Jag kör bara landsväg men håller lite koll på vägar under tiden jag är här. Regnet har ju som sagt fört med sig en hel del lera som man kan se på bilden nedan från San Agustin imorse.

Strax ska jag ut på en liten preimärrunda. Formen är usel då jag under ett drygt år knappt kunnat cykla alls på grund av en fotskada.

4203AF15-2868-4A88-876E-5CC0A3D312B2.jpeg

Senast ändrad:
Topp