Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Paul D

Aktiv medlem
Hmmm, udda grupp.
Cyklar alla runt ön?
Berättigad fråga.
En av de på fotot vinkade bara av sin make.
Stor spridning i ålder. Tror den äldsta är nära eller strax över 80. (Det är inte jag 😊)

14 stycken lämnade riktning flygplatsen och Las Palmas.
Molnigt och medvind. Izz och en yngre Belgare lägger sig först och tar fartvinden de första 6 milen.
Hur bekvämt som helst.
Ytterligare en ansluter efter 25km.
Efter 6 mil tröttnar två andra starka Belgare och går fram. Blir en farthöjning som blir jobbig för några men alla återsamlas när vi väntar in där motorvägens långa sugande motlut efter Las Palmas övergår i skön svalkande utförskörning.
9C79115E-6E10-4356-94D3-321FE4FBFA1D.jpeg

Någon kanske undrar om vi valde 80 filerna eller 60 filen?
Vi nöjde oss med 60.

Vi ser större vågor i norr idag än förra söndagen. Fler vågsurfare idag. Men ärligt så hinner/vågar man se mer när man är bara två. Idag har jag stirrat mycket bakhjul.
Alla är med till Agaete där det visar sig att en av hyrcyklarna har ett ekerbrott på kranssidan. Riktas hjälpligt med det verktyg jag alltid har med.
Redan i första härliga stigningen efter Agaete börjar den Belgiska kvinnan få det jobbigt. Hon vill inte ha hjälp utan köra sitt eget tempo. Uppfattar det som att andra Belgare har koll på henne och tuggar på tillsamman med dem som ligger i täten. Här är det inte alls lika stor nytta att ligga på hjul.
I Aldea saknar vi fortfarande Belgiskan när vi fikat nästan färdigt.
F620D05B-2F28-49A7-B03D-40ACBFD5A43A.jpeg

De som vet med sig att klättringen på bitvis 14-17% kommer att bli jobbig piper iväg före starkingarna fikat färdigt. Jag väljer att följa med dem. Det gör att jag kan välja ett tempo som passar mig. Puls 90% av max sista kvarten upp till Mirador Aldea men benen och lungorna ändå skapligt ok. Glatt överraskad.
Övriga kör tunneln vid Puerto du Mogan. Själv kör jag Testbacken och Soria ner till El Pajar. Bara njuter av att inte behöva jaga eller vara jagad. Typ kontemplativ klättring. Som kronan på verket kommer jag ifatt en massa bilar i höjd med Los Filipinas. En lång karavan. Tråcklar mig försiktigt förbi bil efter bil. Några av chaufförerna vinkar fram mig. Till sist är det bara två bilar kvar och mina farhågor besannas. Jag har hamnat i ett begravningsfölje. Längst fram en polisbil med blåljus. Hmmmm..... ligga bakom bilen med föremålet för tilldragelsen ELLER chansa på att det är ok att passera polisen?
Jag väljer det senare och rullar fram jämsides med polisbilen och söker ögonkontakt med den fullständigt uttråkade ensamma polisen.
Ok ??.. frågar jag ödmjukt.
Tolkar den avmätta nicken som att jag kan passera.
Står på lite för att inte hamna i kortegen igen.

Efter första stigningen utefter GC500 passeras jag av en Spezialeist Elcykel. Så smäcker och fin att det är bara vi cyklister som förstår att detta är FUSK.
Låter honom ligga först en liten stund. Hinner se att den är hyrd på Free Motion. Sedan börjar jag hoppas att han har dåligt med batteri och kör om och drar på i de återstående härliga backarna. Han blir efter YES!!! 😊
Närmare Meloneras dyker kortegen upp igen vid en påfart. Nu utan polis före. De har kört annan väg. De kör fortare nu (Ögontjänare).
Efter kyrkogården är det fri fart igen.

Nu trött och hoppas att tendensen till ryggskott ska avta till i morgon.

Paul D

Aktiv medlem
Någon som ska ner v50? Lurar på att dra ner, men blir nog ensam 😄
Sjyst profilbild du har 👍

Tyvärr
Hemma o boostrar immunförsvaret över Jul med hjälp av 5 barnbarn.
MEN jag kanske kan vara dig behjälplig att hitta sällskap.
Testa en tur med mina kompisar som är långliggare. Tycker du första turen funkar så ”boka” fler turer med dem. Tyska, engelska, italienska o norska funkar.
Peposi
Gallan
Kroem
Fhloston och många fler har kört med dem.
Vill man köra intervaller så bara säg till så är det ok att bryta sig ur ledet.
Idag var vi till Telde o shoppade cykelprylar på Decathlon och fikade.
Äldsta gubben var en 78 årig Belgare med 3 stents i kranskärlen. Han hängde med bra och drog sig inte för att ta vind. Tävlar han så borde det bli i klassen ”H75 tre stents”. Tror han definitivt skulle vinna H75 i Sverige om banan är kuperad. Han var även med runt ön i söndags utan att göra bort sig.

Paul D

Aktiv medlem
Kanske fler än jag som undrat hur det gick för den Belgiska damen som vi övergav (ville bli lämnad) på GC200 / GC2 i söndags.
Jo hon tog sig från Agaete till Aldea och där väntade hon in maken som var med i klungan. När han kom till boendet så hämtade han henne med bil 😍

Manurhin2

Aktiv medlem
@Paul D , som jag förstått så cyklas tunneln frekvent mellan pd Mogan och österut. Är det korrekt? Är det lugnt mtp böter osv?
Säkerheten lär ju vara god med breda vägrenar.

Paul D

Aktiv medlem
@Paul D , som jag förstått så cyklas tunneln frekvent mellan pd Mogan och österut. Är det korrekt? Är det lugnt mtp böter osv?
Säkerheten lär ju vara god med breda vägrenar.
Det stämmer att det cyklas ganska frekvent i den tunneln.
Jag har ännu inte gjort det.
Hör dem resonera om att det är mindre risk för poliser söndag förmiddag då öturerna vanligtvis passerar.
Känner ännu ingen som blivit bestraffad (om man nu inte ser valet att skippa Soriaklättringen och Testbacken som ett straff 😊).
Angående förbjudna tunnlar så beskrev jag hur jag o Tysken fuskade i Las Palmas.
Izz svängde på samma ställe som oss MEN körde inte ner i den förbjudna tunneln utan vi höll oss ovan jord tills vi kom fram till nästa tunnel som tydligen är ok.
Kommande söndag lär det pga nordlig vind bli medurs och Puerto du Mogan tunneln för dem som startar 8:50. Startar jag 7:50 och myser ensam Filipinas Soria Förbjudnavägen och Testbacken så brukar jag hinna möta dem söder om Mogan.

Paul D

Aktiv medlem
Idag blev det nästan Pico via Fataga Ayacata. Följde GC130 till Telde när vi var nära Pico.
Andra har redan beskrivit ”asfaltsexemen” från San Bartolome - Ayacata upp till
GC130. Intygar bara att det är sämre än någonsin. Riktigt skakigt även när man kör uppför å då körde vi inte speciellt fort.
”Demoraliserande” som kompisen sa idag.
Till Pico föredrar jag absolut Ingenio o GC120 till Pasadilla och Cazadores och GC130 resten. ELLER ännu hellre GC130 från Telde.
Samma väg upp och tillbaka eller välja GC120 åt ena hållet. OBS 120 är tokbrant men inte så lång sträcka.
Nackdelen kan vara sämre väder åt det hållet. Att det blir längre ser jag som en fördel 🤩.
Tycker man det blir för långt och man är ensam eller två kan man försöka få med cyklarna önskad sträcka på lokalbussarna. Ex till Telde. Inte kostat extra när jag haft cykeln med. Linda bara in styrlindan och pedalen på billiga sidan med tidningspapper som man sedan slänger i papperskorg vid destinationen. Hem cyklar man sedan hela vägen i medvind.
666B52B5-6304-4AF8-8B6F-1F97247B643D.jpeg

Träffade dessa positiva killar i färd med asfaltering i El Tablero innan jag kom hem i kväll. De kunde ingen Engelska.
Jag berömde nya beläggningen. ”Nuewo paviamente bueno……. gracias 🙏 ”. De förstod. Sedan nämnde jag San Bartolome Ayacata Pico och headbangade högfrekvent efter bästa förmåga hållandes hårt i styret i ett försök att beskriva hur dålig asfalten är där uppe. De fattade. De trodde det skulle bli ny asfalt däråt nästa år. Inte januari. Möjligen april så låt oss hoppas på september 2023.

Paul D

Aktiv medlem
Är väl halva priset på busskort från årsskiftet som jag förstått, kanske finns månadskort till oss?
Det rabatterade busskort med passfoto vi köpt fixade vi i San Telmo i Las Palmas. (Halva priset tror jag)
Vi tankade kortet med 100€ och åker för halva priset tills pengarna är slut. (Pensionär). Obegränsat bäst före datum.
Behöver kolla upp nu när de tydligen gör om prislistan. Bofasta åker gratis har jag sett.
Har du mer detaljerad info om vad som gäller för oss överåriga klimatflyktingar???

Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
Det rabatterade busskort med passfoto vi köpt fixade vi i San Telmo i Las Palmas. (Halva priset tror jag)
Vi tankade kortet med 100€ och åker för halva priset tills pengarna är slut. (Pensionär). Obegränsat bäst före datum.
Behöver kolla upp nu när de tydligen gör om prislistan. Bofasta åker gratis har jag sett.
Har du mer detaljerad info om vad som gäller för oss överåriga klimatflyktingar???
Nja, såg inlägg i nån av grupperna på fb.
Nån ö skulle ha gratis och övriga inkl GC och Teneriffa skulle ha halva priset från nyår. Kanske nån miljögrej eller att allmänt få igång hjulen igen.

Pepposi

Medlem
Är det fler än jag som väntar på rapport från Peposi och Gallan??
Efter all inclusive frukost så inleddes dagen med motvind från PdI till Doctoral med slutligt mål Pico de las Nieves. Från Doctoral till Augimes tog vi tyvärr stora vägen och så här i efterhand så skulle vi valt vägen upp mot Santa Lucia och sedan småvägarna till Augimes. Uppför och uppför vidare mot Ingenio där vi åt lunch.
Sedan var det dags för GC 120 mellan Ingenio och Cazadores som Paul D gjort reklam för här på Happy. Började lagom brant och fortfarande pratbart för att inom kort övergå i ruggigt branta sektioner.
8E29C2C0-F5D8-4404-BBD5-8D83C1B8F475.jpeg

Sicksackandes tog vi oss sakta framåt i vad som kändes som flera timmar. Vattnet började ta slut och vätskebristen medförde frossa så snart man saktade in/stannade. Jag körde VOTT själv för några år sedan där jag bonkade och jag fick samma känsla nu. Tycker GC 120 var lika jobbig som VOTT men här var det bra asfalt i alla fall.
0D06760A-57C0-4885-A378-CADE538D25A4.jpeg

Till slut kom vi upp till GC 130 vid Cazadores och tog oss sedan vidare till toppen för en Cola hos gubben i kiosken.
0A1D10A5-E884-492D-B71E-AEC121E5CE15.jpeg

Vägen ned mot San Bartolome är fortfarande väldigt dålig men fullt åkbar. Sneddade via Santa Lucia för att fika i hålet i väggen men det var stängt. Fina vägar ned mot Doctoral och sedan 50 blås i medvinden hem till PdI.
Bra dag men GC 120 var lite för tuff för oss… 😃
44C16DE8-AD2F-4975-8537-10C41C57B1D3.jpeg

Idag vila och förhoppningsvis nya äventyr imorgon…

Senast ändrad:

Paul D

Aktiv medlem
Riktigt trevlig tur till Bandama idag. Peposi, Gallan och ytterligare fyra svenskar samt en tysk o en norsk.
Vi körde GC500 till Doctoral. Sedan
Av Atlantico och GC 191 till norr om flygplatsen där vi tog oss upp till GC 100. Stigningen från flygplatsen upp till GC100 är drygt tre km och inte allt för brant. Här valde vi fri fart och det krävdes mer effekt än tidigare för att hålla sig i cabeza de peloton. Väntade in uppe vid GC100 rondellen.
Gofika i Telde.
Från Telde tog vi GC 80 som fortfarande var skyltad ”Caretera cerada” men vi viste att det fanns möjlighet att snika sig förbi med cykel. Se bild nedan.
F628D7B7-1BEC-4D43-B252-3E769C1B257D.jpeg

Inte helt lätt att trippa förbi i cykelskor.
Försökte likna gammal gubbe (viejo) för att roa arbetarna. Lite skrämmande att den teatrala åtgärden kändes så naturlig 😱
just då och där 👍
Frågade arbetarna med de få ord spanska jag lärt mig och teckenspråk om det är regnet som orsakat vägskadan.
Tyckte de nicka jakande ock sa ”Si…., juvio”.
Möjligt att Peposi roar er med fler bilder och text närmaste dagarna.

Pepposi

Medlem
Riktigt trevlig tur till Bandama idag. Peposi, Gallan och ytterligare fyra svenskar samt en tysk o en norsk.
Vi körde GC500 till Doctoral. Sedan
Av Atlantico och GC 191 till norr om flygplatsen där vi tog oss upp till GC 100. Stigningen från flygplatsen upp till GC100 är drygt tre km och inte allt för brant. Här valde vi fri fart och det krävdes mer effekt än tidigare för att hålla sig i cabeza de peloton. Väntade in uppe vid GC100 rondellen.
Gofika i Telde.
Från Telde tog vi GC 80 som fortfarande var skyltad ”Caretera cerada” men vi viste att det fanns möjlighet att snika sig förbi med cykel. Se bild nedan.
Visa bilaga 595213
Inte helt lätt att trippa förbi i cykelskor.
Försökte likna gammal gubbe (viejo) för att roa arbetarna. Lite skrämmande att den teatrala åtgärden kändes så naturlig 😱
just då och där 👍
Frågade arbetarna med de få ord spanska jag lärt mig och teckenspråk om det är regnet som orsakat vägskadan.
Tyckte de nicka jakande ock sa ”Si…., juvio”.
Möjligt att Peposi roar er med fler bilder och text närmaste dagarna
Pico de Bandama var ny för oss och en mycket fin klättring. Tack Paul D för guidning och draghjälp. 😃
A2B38F99-6B27-4C52-8076-C0BC3C2BEFB0.jpeg

Som vanligt härlig utförskörning och medvind på vägen hem från Doctoral…
C8112E9F-62E7-423F-B29F-05B4837DA2E1.jpeg

Nu hem till kyla och slask men snart tillbaka igen… 😃🍰🇪🇸

Paul D

Aktiv medlem

Anmälan för Epic GC öppnar ikväll.
Utlovas cykeltröja närmaste dagarna om man anmäler sig tidigt.
Ett år var det bara en T-tröja. Tre gånger har det ingått en Bioracer tröja.
Alltid avslutning med paella o fri massage på RIU hotellet vid sanddynerna.
75€ för hela kalaset.

Senast ändrad:

Paul D

Aktiv medlem
Morgondagens tur runt ön ser ut att bestå av mest svenskspråkiga deltagare. Skånska kan funka (om man talar långsamt 😊)
Farten blir troligen inte lika hög som förra söndagen. Några har sagt sig vara beredda att ta mycket vind där det lönar sig att suga hjul.
Möjligen 3st 70+are i klungan.
Avgår ca 08:30 från Bike10Mill riktning flygplatsen.
Sugen???
Meddela i så fall!!
Edit:
5 Svenskar anmälda att starta i morgon
+ några italienare, tysk o norsk. Någon planerar avvika efter flygplatsen.
Höjdkurvan nedan beskriver öturen inclusive avslutet med bonusklättringen över Tauropass.

Försöker hålla ihop till Aldea efter närmare 6 timmar. Därefter brukar det vara behagligast att välja egen fart.

Bilagor

• BE16E5CF-F92A-43D9-BAD7-A4918768D032.png
    BE16E5CF-F92A-43D9-BAD7-A4918768D032.png
    15 KB · Besök: 9
Senast ändrad:

Paul D

Aktiv medlem
99229987-E1AD-4309-AAE5-5351698CF6BA.jpeg

Från dagens örunda. I spets ligger ett Värmländskt lok. +90kg och helt fettbefriad (sin graca). Jag beställde typ 220watt och det fick vi. Hörde jag rätt så nynnade hen på Mors lille Olle där framme. PERFEKT rygg i motvinden från San Agustin till efter flygplatsen där hen valde att dra mot Pico när övriga tog sig ut på motorvägen.
Strulande punka efter Agaete gjorde att de äldsta fick dra iväg medan jag och en trevlig ung Skåning hjälpte Italienaren med hans nya skivbromsade cykel. Var nog första gången han hade av bakhjulet.
Alla han i alla fall hem innan det blev helt mörkt. 29,5 grader och vindstilla i låååånga klättringen från Aldea mot Mogan var i hetaste laget för att det skulle vara helt behagligt. Hade gott om vatten så jag sprutade över huvud o överkropp. Då kändes det betydligt bättre.

Paul D

Aktiv medlem
52882778-F12D-4BB9-B429-7776963EB95C.jpeg

Kort tidig morgontur idag via dalgången upp till Ayagaures. För den oinvigde har jag ritat in toppen och målet för Epic Gran Canarias första tidtagning. Här träffade jag tillsammans med Gallan o Peposi för första gången Skåningarna som var med från start igår.
Klättrade idag bara första biten förbi kyrktorget och ”högfartskurvorna”. Vände när den konstanta stigningen började.
13,5 grader i dalgången tidig morgon. Med armvärmare och väst var det faktiskt behagligare i morse jämfört med 14% stigning i närmare 30 grader o stekande sol igår

Manurhin2

Aktiv medlem
Visa bilaga 595782
Från dagens örunda. I spets ligger ett Värmländskt lok. +90kg och helt fettbefriad (sin graca). Jag beställde typ 220watt och det fick vi. Hörde jag rätt så nynnade hen på Mors lille Olle där framme. PERFEKT rygg i motvinden från San Agustin till efter flygplatsen där hen valde att dra mot Pico när övriga tog sig ut på motorvägen.
Strulande punka efter Agaete gjorde att de äldsta fick dra iväg medan jag och en trevlig ung Skåning hjälpte Italienaren med hans nya skivbromsade cykel. Var nog första gången han hade av bakhjulet.
Alla han i alla fall hem innan det blev helt mörkt. 29,5 grader och vindstilla i låååånga klättringen från Aldea mot Mogan var i hetaste laget för att det skulle vara helt behagligt. Hade gott om vatten så jag sprutade över huvud o överkropp. Då kändes det betydligt bättre.
Hmm, lille Olle. Och 90+ deffad.
Måste vara dalmål🤔

Paul D

Aktiv medlem
Hm, 30 grader och 14% lutning låter ju som en dröm. För att inte tala om när man får en sån här skylt och temperaturen ligger runt 35 grader (i skuggan)!

Visa bilaga 595835
Hur lång tid hade du göra att ta dig upp där?
Vi höll på i 40minuter innan vi fick behaglig svalka.
När vi närmade oss slutet på Testbacken hade tempen sjunkit till 22 grader.

Paul D

Aktiv medlem
Mitt busskort som jag laddade med 100€ för några år sedan behövde fyllas på innan hemresan. Gjorde det nere vid busshållplatsen vid Faro. (Mitt emot FreeMotion Meloneras). Kollade då upp vad som gäller för oss turister från 1/1 2023.
Damen sa att det blir ingen skillnad för oss även om vi har NIE nummer (Spanskt personnummer). Gratis buss kommer bara att gälla fastboende som reser mycket.
Jag laddade upp mitt kort med 100 nya € och fick 40€ på köpet precis som förra gången. Kortet har inget bäst föredatum
Vi har bara handbagage och tar alltid buss 66 från o till flyget. Tror kortet belastas med ca 5€ för enkel resa.

GoranS

Aktiv medlem
Hur lång tid hade du göra att ta dig upp där?
Vi höll på i 40minuter innan vi fick behaglig svalka.
När vi närmade oss slutet på Testbacken hade tempen sjunkit till 22 grader.
Var denna backe öster om Bolzano. Vet inte exakt temperatur, men har för mig att det officiellt var 38 grader i Bolzano den dagen. Har ingen exakt uppgift om tid men tidsstämplar på bilder jag tog innan, under och efter backen indikerar runt 50 minuter. Var sista cykeldagen på den resan och det hade varit varmt mest hela tiden så jag var värmeacklimatiserad.
1669731698957.png

Bonusbild på repig och svettig cykeldator då jag kom tillbaka till byn vi bodde i:
BILD.JPG

Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
Mitt busskort som jag laddade med 100€ för några år sedan behövde fyllas på innan hemresan. Gjorde det nere vid busshållplatsen vid Faro. (Mitt emot FreeMotion Meloneras). Kollade då upp vad som gäller för oss turister från 1/1 2023.
Damen sa att det blir ingen skillnad för oss även om vi har NIE nummer (Spanskt personnummer). Gratis buss kommer bara att gälla fastboende som reser mycket.
Jag laddade upp mitt kort med 100 nya € och fick 40€ på köpet precis som förra gången. Kortet har inget bäst föredatum
Vi har bara handbagage och tar alltid buss 66 från o till flyget. Tror kortet belastas med ca 5€ för enkel resa.
Tack, får söka info om månadskort till att börja med.

Paul D

Aktiv medlem
Var denna backe öster om Bolzano. Vet inte exakt temperatur, men har för mig att det officiellt var 38 grader i Bolzano den dagen. Har ingen exakt uppgift om tid men tidsstämplar på bilder jag tog innan, under och efter backen indikerar runt 50 minuter. Var sista cykeldagen på den resan och det hade varit varmt mest hela tiden så jag var värmeacklimatiserad.
Visa bilaga 596002
Bonusbild på repig och svettig cykeldator då jag kom tillbaka till byn vi bodde i:
Visa bilaga 596003
Bra kämpat !!
Typ samma höjdskillnad.
Får kolla upp sträckan nästa gång jag kör upp där.
Hade 45 grader på Garmin när jag körde Aostadalen i samband med Tour d Mont Blanch i somras. (Beskrivet i annan tråd). Trivs bättre när det är runt 20 grader.
Nedan prognos för vår hemresedag fr GC.
253A8184-75A1-4AF3-AFCE-EAF499E39577.png

Denna nederbörd motsvarar 80cm snö hemma.
Kanske kan trösta er som är hemma och jobbar ihop till min pension
/Tacksam.

GoranS

Aktiv medlem
Nu tycker jag i och för sig att yr.no har en tendens att åtminstone i Sverige överskatta nederbördsmängder, men det verkar ju onekligen vara en bra dag att åka hem på. Alltid lättare att lämna om det inte är fint väder tycker jag.

Paul D

Aktiv medlem
I morgon avgår en grupp på ca 8 pers från Burger King rondellen 9:30. Som så ofta så varierar prestandan på deltagarna vilket kommer att märkas uppför.
Försöker komma samtidigt till Lucia via Fataga. Kan bli förlängning från Lucia.
6st förstår Svenska.

Paul D

Aktiv medlem
933B3054-A460-4CC6-BE14-0FF88BA880B3.jpeg

Trevlig runda idag igen. Tror vi var 9st som mest. Väntade in vid första Miradoren, Lucia och Agüimes
Några skarvade från Agüimes och körde upp Guaydeque.
Fantastisk klättring för den som är lagd åt det hållet. Tog oss inte tid att fika där uppe. Fick räcka med Bageriet i Lucia.
Över 70km/h utför. Vägen är förhållandevis rak men tänk om en katt eller hund får för sig att korsa just som vi kommer.

I morgon 9:30 igen. Kör då kustvägen GC 500 västerut till Tauritio och vänder tillbaka för att köra upp mot/till Soria. Kanske fika vid butiken i Filipinas.
Fritt att haka på.

En viss stress/panik har infunnit sig hos dem som just anlänt för bara en vecka i ”paradiset”. Meteorologerna hotar med regn och cyklisterna vill hinna få ihop många mil innan dess.

(Foto: Günter H)

Topp