Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Paul D

Aktiv medlem
Nu tycker jag i och för sig att yr.no har en tendens att åtminstone i Sverige överskatta nederbördsmängder, men det verkar ju onekligen vara en bra dag att åka hem på. Alltid lättare att lämna om det inte är fint väder tycker jag.
Än så länge har du helt rätt GöranS
Bara någon tillfällig skur i söder.
Ifrån Sonnenland upp mot Pico och El Salobre såg det nyss ut så här medan det var varm och växlande molnighet där fotografen stod.
64F0CF1F-33A9-4798-9FA1-0A7D2E937C9D.jpeg

För den som har tråkigt och redan genomfört dagens träning och vill veta exakt varifrån kortet är taget …. Håll i er nu….. jag tar sats ….. Calle Doctor Agustin Millares Carlo.
Sant. Gatan heter så.
Prognosen för morgondagens ötur ser ut ungefär som söndag för 2 veckor sedan och då klarade alla sig torrskodda. Får se hur det blir i morgon?

Senast ändrad:
De flesta som hänger här och kommenterar har ju reda sett, hört och läst det mesta.

Tog mig tid att stanna för fotografera detta fenomen som är lite typiskt för branta backa här.
Visa bilaga 591656
Bilden är tagen utefter GC604 dryg mil norr om El Salobre. Pilarna pekar på en betongsträng som skvimpat ut ur betongbilens tombola pga kraftig stigning och möjligen acceleration. Betongen har härdat innan bilar smetat ut blandningen.
Tyder alltså på
# Brant stigning
# Lite trafik.
Kan rekommendera denna väg om man vill ha något kortare backar som avlöses av svalkande utförslöpor. Tror vi kom upp typ 700 meter innan vi vände vid grusvägen.
Visa bilaga 591659
Utefter denna väg kan man på vissa ställen se ner i Soriadalgångens mer platta delar.
Visa bilaga 591660
Visa bilaga 591661
Och som sagt grönare än vanligt.
Denna tur ser fin ut, Men man får vända och åka ner samma väg om man inte vill tugga grus eller? Hur tar man sig upp till starten? Enda vägen jag vet upp till Salobre är via motorvägen,

GoranS

Aktiv medlem
Denna tur ser fin ut, Men man får vända och åka ner samma väg om man inte vill tugga grus eller? Hur tar man sig upp till starten? Enda vägen jag vet upp till Salobre är via motorvägen,
Om jag inte helt missuppfattar det är det backen som går från El Tablero längs GC-604. Till El Tablero går det att komma via åtminstone ett par olika passager under/över motorvägen eller från Montaña Data-hållet. Om jag är rätt ute tror jag att det väsentligen är upp och ner samma väg som gäller, åtminstone om man inte vill ut på grusvägar.

De blå pilarna anger vad jag tror är några möjliga vägar mot El Tablero. Rödmarkerat är inledningen på backen ut från El Tablero. Har för mig att jag cyklade längs den nedersta vägen på ditvägen och längs den översta på hemvägen.
1671292442908.png

Senast ändrad:
Hej
Har varit på Gran Canaria säkert 7 vintrar. Nu längtar jag tillbaka. Vill passa på och tipsa om Black Forest Cycling på Youtube. De har många stigningar och det är väl filmat. Så det sitter jag här och kör på Monarken.
@blackforestcycling9554. Man luras lätt att nästan övertygas att man är där: å nu kommer den böjen, åh, här brukar det branta til etc etc...
Ha det gott
/Johan

glitch

Aktiv medlem
Hej kanarieexperter,

Vi åker till ön i januari med boende på Vings OBC hotel nära Mogan. Har tidigare hyrt cykel i Playa men blev lite sugen på ta med egen cykel i år. Men sen började verkligheten med logistiken komma ikapp. Kommer inte kunna ta egen bil till Arlanda med cykelväskan eftersom två barn, varav ett i barnstol, en resevagn och frun också ska med så det känns som att stortaxi är ett måste i så fall.

Sen antar jag att Ving tar ett väsktillägg för cykelväskan och jag vet heller inte hur poppis cykelväskan är på transferbussen? Någon som gjort denna övning?

Hyra är ju smidigt ur logistikperspektivet men lite drygt är det att behöva ta sig till playa med buss osv. Ska man sen ha möjligt att cykla de dagar man vill och ha lite flexibilitet beroende på familjens önskemål får man väl ändå hyra för typ hela veckan så får man ta att cykeln bara står någon dag.
Är det några som har hämta/lämna service på hotellet på hyrcyklar?

Såg att Free Motion har ett kontor i Puerto Mogan vilket ju är relativt nära hotellet. Kanske kan man hämta och lämna där, det hade ju varit rätt smutt.

Lutar åt nåt sånt men ta med effektpedaler och sadel hemifrån.

Manurhin2

Aktiv medlem
Hej kanarieexperter,

Vi åker till ön i januari med boende på Vings OBC hotel nära Mogan. Har tidigare hyrt cykel i Playa men blev lite sugen på ta med egen cykel i år. Men sen började verkligheten med logistiken komma ikapp. Kommer inte kunna ta egen bil till Arlanda med cykelväskan eftersom två barn, varav ett i barnstol, en resevagn och frun också ska med så det känns som att stortaxi är ett måste i så fall.

Sen antar jag att Ving tar ett väsktillägg för cykelväskan och jag vet heller inte hur poppis cykelväskan är på transferbussen? Någon som gjort denna övning?

Hyra är ju smidigt ur logistikperspektivet men lite drygt är det att behöva ta sig till playa med buss osv. Ska man sen ha möjligt att cykla de dagar man vill och ha lite flexibilitet beroende på familjens önskemål får man väl ändå hyra för typ hela veckan så får man ta att cykeln bara står någon dag.

Såg att Free Motion har ett kontor i Puerto Mogan vilket ju är relativt nära hotellet. Kanske kan man hämta och lämna där, det hade ju varit rätt smutt.

Jag hyrde cykel en vecka för ca 5 år sen o h det landare på ca 1700kr för endasr 3(kanske 4) cykeldagar.
Har åkt charter 1 gång med cykelväska och till hotellet med transferbussen var inget problem, hem blev det lite livat med det löste sig. Hade jag skickat till chaffisen en 10€ så är jag dock övertygad om att han hade lagt in väskan i den "fulla" bussen isf en förbannad jag.
Om du måste hyra så har FM i Arguineguin, mkt smidigare än pd mogan nu med rasad väg mm.

Väska för oss nu i januari kostar 1000 tor och det är värt alla dar om man löser logistik.

Det finns lokala aktörer som kör minibuss betydligt billigare än om man bokar via bolag.
Vi, 2 vuxna, 2 cyklar, 2 resväskor mm hade fått hyra taxibuss för ca 1000kr till Maspalomas, nu tror jag dett kostar 50-60 €

För övrigt borde nån göra nåt, ex
@Paul D skulle kunna ha koll på alla happyiter som verkar vara på ingång i Januari
🙂

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Tack @Manurhin2 ! För en oinvigd, vilket vägras syftas det på och vad är konsekvensen? Har inte stenkoll på området, bara varit där en gång för några år sen och då cyklade jag från hotellet österut mot pt. mogan och därifrån uppåt. Är det något där som är avspärrat nu?

Manurhin2

Aktiv medlem
Tack @Manurhin2 ! För en oinvigd, vilket vägras syftas det på och vad är konsekvensen? Har inte stenkoll på området, bara varit där en gång för några år sen och då cyklade jag från hotellet österut mot pt. mogan och därifrån uppåt. Är det något där som är avspärrat nu?
Vägen mellan Taurito och pd Mogan där den går som högst över havet raserades för kanske 3-4 år sen. Det går såklart att ta buss eller taxi motorvägen till pd Mogan att hämta cykel men du får antingen ta motorvägen tillbaka till Taurito eller rakt norrut mot testbacken och Soria ner till Arguineguin för att komma till pd Cura.
Samma sak varje cykelpass, antingen motorvägen sista biten till pd Mogan eller att cykla öster ut.

Manurhin2

Aktiv medlem
Vid röda pricken är raset, dom har murat en vägg bortanför så att idag är det omöjligt att ta sig förbi. Innan var den farbar men sannolikt farlig.

Screenshot_20221218_181218.jpg
20190108_095632.jpg 20190108_162006.jpg

Senast ändrad:

Shansson

Medlem
Hej kanarieexperter,

Jag anlände precis på ön med cykel. Visade sig dock vid uppackning av cykeln att ramen hade knäckts någon gång under resans gång.

Låg ett Free Motion ställe nära. Även om jag kom in 5 minuter innan stängning och med lite bökiga önskemål så var de tillmötesgående och jag lyckades boka en cykel för hämtning imorgon.

Så summa summarum. Ta inte med cykel. Svårt att få plats med i bil, man oroar sig hela resan om den kommer fram hel, det är enkelt att hyra cykel.

Manurhin2

Aktiv medlem
Jag anlände precis på ön med cykel. Visade sig dock vid uppackning av cykeln att ramen hade knäckts någon gång under resans gång.

Låg ett Free Motion ställe nära. Även om jag kom in 5 minuter innan stängning och med lite bökiga önskemål så var de tillmötesgående och jag lyckades boka en cykel för hämtning imorgon.

Så summa summarum. Ta inte med cykel. Svårt att få plats med i bil, man oroar sig hela resan om den kommer fram hel, det är enkelt att hyra cykel.
Riktigt surt.
Jag använder hård väska och har(hittills) aldrig haft problem.

GoranS

Aktiv medlem
Trist! Skönt att det i alla fall löste sig med hyrcykel. Hade ju varit dubbelt surt att inte kunna cykla alls.

Sen tror jag att det är svårt att ge generella råd vad gäller att hyra kontra att ta med egen cykel vid cykelresor. Mycket som spelar in och jag har själv landat i olika val på olika resor. För mig många saker in, t.ex. hur många cykeldagar det handlar om, priser och villkor för cykeltransport, vilket utbud av hyrcyklar det finns och hur enkelt det är att få ihop logistiken med att hämta/lämna cykel, hur transfer ser ut till/från flygplats och om det är direktflyg eller flyg med mellanlandningar.

Senast ändrad:

mv70

Aktiv medlem

Shit! vilken mardröm :(

Hej
Har varit på Gran Canaria säkert 7 vintrar. Nu längtar jag tillbaka. Vill passa på och tipsa om Black Forest Cycling på Youtube. De har många stigningar och det är väl filmat. Så det sitter jag här och kör på Monarken.
@blackforestcycling9554. Man luras lätt att nästan övertygas att man är där: å nu kommer den böjen, åh, här brukar det branta til etc etc...
Ha det gott
/Johan
Vill förtydliga, det gäller alltså många stigningar och nerförslöpor på Gran Canaria.
/J

Hej kanarieexperter,

Jag skulle hyrt av Free Motion och beställa pick up i Puerto Mogan om jag vore dig. Utlämningen ligger i källaren till en av byggnaderna på Hotel Cordial. Lite svårt att hitta men du går in igenom en grind en bit ner mot havet där också dykcentret ligger. Du kan ta dig med buss eller taxi från Ving hotellet dit på 10 min men som redan skrivits är gc500 avstängd. Jag hade bytt om, tagit taxi dit på morgonen, hämtat hojjen och sen kört upp mot mogan och nån av rundorna (t.ex testbacken-förbjudna vägen-soria) som tar dig tillbaka till Hotellet. Sista dagen hade jag kört samma runda baklänges och lämnat tillbaka cykeln.

glitch

Aktiv medlem
Kan nu säga att det inte är några problem längre med cykelväska på transferbussarna , kostar 30 euro tur o retur men man slipper ångesten om man kommer med eller ej.
Intressant! Och var / hur bokar man detta? På den hemsidan som Ving hänvisar till står det bara något i stil med: "i mån av plats till en extra kostnad"; dvs. väldigt luddigt.

@fekstrand1 - Ja det var ju faktiskt ett rätt bra förslag som skulle vara görbart!

Någon som har erfarenhet av https://rentbikeplayameloneras.com/ ?
De hade rätt bra pris på Giant TCR.

Besv

Aktiv medlem
Har hyrt en cykel av free motion nere på GC ett par dagar.

Brukar man få ett kit med slang/verktyg för att fixa en punktering el har man med sig detta hemifrån?

mikhogl

Medlem
Hej,
jag kom just hem från 2v på Gran canarias, vi körde dh/enduro med dh gran canarias gänget, det funkar superbra, dom håller till i Maspalomas och har nån cykel för uthyrning också tror jag. Här är lite film på svårighetsgraden och vyerna👍 Vi åkte med Tui och då kostade det 1000 att få med cykel på max 25kg

kroem

Aktiv medlem
Hej,
jag kom just hem från 2v på Gran canarias, vi körde dh/enduro med dh gran canarias gänget, det funkar superbra, dom håller till i Maspalomas och har nån cykel för uthyrning också tror jag. Här är lite film på svårighetsgraden och vyerna👍 Vi åkte med Tui och då kostade det 1000 att få med cykel på max 25kg

grymt fint!

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Är på Teneriffa nu, borde finnas bra MTB här kan man tycka.

Hittade ett ställe här i Puerto Cruz som hyr ut och guidar. Ride Base. Någon som provat?

Bilagor

• 20221226_145800.jpg
    20221226_145800.jpg
    890 KB · Besök: 18
  • 20221226_155612.jpg
    20221226_155612.jpg
    1.1 MB · Besök: 16

nisseson

Aktiv medlem
Det har varit lite olika med olika uthyrare för mig, både vad det gäller vad som följer med som med kvalitet och slitage på det som ingår. Jag brukar ta med mitt eget kit (minipump, multiverktyg, 2 slangar) i egen sadelväska för att känna mig trygg. Då vet jag att jag inte får en negativ överraskning när det vore praktiskt som jobbigast.

GoranS

Aktiv medlem
Det har varit lite olika med olika uthyrare för mig, både vad det gäller vad som följer med som med kvalitet och slitage på det som ingår. Jag brukar ta med mitt eget kit (minipump, multiverktyg, 2 slangar) i egen sadelväska för att känna mig trygg. Då vet jag att jag inte får en negativ överraskning när det vore praktiskt som jobbigast.
Jag resonerar också så.

Dessutom har jag aspekten att i stort sett ingen sadelväska som rymmer mer än en slang+däckjärn funkar för mig. Då uthyrarnas kit inte sällan ligger i en sadelväska som är större än så behöver jag ha med egen sadelväska hur som helst (en slang under sadeln är ju smidigt att ha).

zur_mitte

Medlem
Äntligen nere på GC igen. Bor i Playa del Ingles och räknar med att få i alla fall en handfull cykeldagar de närmaste två veckorna 🤩 Fram till på torsdag ska det dock vara en riktigt stark Calima så vi får vänta ett par dagar till på härligheterna.

Hade tänkt ha med egen cykel hit, men det blev strul med KLM som vi flög med så vi fick lämna den hemma. Bor bara 100 meter från Free Motion där jag har hyrt ett antal gånger förr. Jag upplever att de är väldigt kompetenta, och jag har alltid varit supernöjd med cyklarna, men det är ganska opersonligt och också lite stelt där. Här i tråden har jag läst mycket gott från @Paul D om Izz och Bike 10 Mil, så den här gången blir det till att testa där. Äldsta sonen och jag var och pratade med honom i eftermiddags och han kändes otroligt trevlig och som en cykelentusiast ut i fingerspetsarna.

Vi är tre i familjen som ska cykla; mest tillsammans men ibland enskilt. Nu gäller det bara att enas kring vilka rundor vi ska ta då vi är på lite olika nivå. Vår 16-åriga son (som går på riksidrottsgymnasiet i triathlon) har troligen högst FTP och är dessutom 15 kg lättare än jag är, men är inte lika van med långa dagar i sadeln. Min fru är nybörjare och började inte cykelträna någorlunda seriöst förrän i våras, och själv har jag hållit på i sex år. Jag har några frågor inför planeringen:
1. Sonen är sugen på både VOTT och Pico de las Nieves. Jag har en ganska låg FTP på 280W (3,3W/kg) men kör Ironman så jag är ganska uthållig. Sist sonen testades, vilket var strax innan han började på gymnasiet, låg hans FTP på 4W/kg, men han tävlar på sprintdistans och är nog inte så uthållig.
- Är det klokt av oss att ge oss på dessa klättringar eller är det bättre att slå dem ur hågen? Förra vintern körde vi PdI - Mogan - Testbacken - Ayacata - PdI, och mot slutet av klättringen upp mot Ayacata var han ganska trött 🤔
- Om vi kör dem, är det då bättre att vänja oss vid bergen först genom att köra ett antal lättare klättringar, eller är det bättre att köra dem tidigt under resan när benen fortfarande är fräscha?
- Är någon av dem en bättre upplevelse än den andra?

2. Ett par gånger är det tänkt att frun ska följa med. Hon är som sagt ny på cykling och den enda bergscyklingserfarenheten består av ett par rundor på Mallorca i somras. Då cyklade vi i runda slängar sex mil, med totalt ca 800 höjdmeter, per gång. Tror klättringarna låg på 5-7 % och 200-300 höjdmeter styck. Drömmen vore att ta med henne till testbacken eftersom det är så vackert där, men jag är rädd att den blir för tuff och att hon då blir avskräckt. Har ni några tips på lagom rundor, gärna med härlig utsikt, att ta med frun på? Hon var med mig upp på Monte Leon för några år sedan, men den gången hade hon hyrt en elcykel.

GoranS

Aktiv medlem
FTP:erna utgör inget hinder mot att ge er på någonting på ön. Pico är klart lättare än VOTT, i alla fall om ni cyklar upp via Ayacata. Om ni är tveksamma till om uthålligheten räcker, kör smart och håll snacktempo så mkt som möjligt och undvik att ligga och pressa på i onödan.

Jag hade kört upplägget att cykla Pico dag ett och känt hur det funkade. Om det kändes som det fanns en del marginal hade jag sen tagit en lättare tur med frun dag två för att dag tre attackera VOTT och då starta tidigt, som sagt tagit det lugnt bort till backen ochsett till att fylla på med vätska och energi i San Nicolas. Tänk också på kustvägsavstänhningen (se nedan).

Ett problem med GC är att det på sydsidan är lite begränsat med möjligheterna att cykla rundor om de inte ska vara alltför tuffa. Vad gäller turer med frun hade jag nog satsar på en tur till Soria och om det inte var alltför mkt på gränsen en lite tuffare antingen som du skriver bort till Playa Mogán, testbacken och ner förbjudna vägen eller upp till San Bartolomé och ner österut till kusten och tillbaka. Tänk bara på att kustvägen till Playa Mogán är avstängd så båttransport behövs om ni vill ta er dit på ett rimligt och lagligt sätt.

Lättare alternativ är ju Monte Leon eller att cykla upp GC-604 så långt ni har lust. Den senare bjuder på fin utsikt ner mot dalen nedanför Soria fast från andra sidan dalen. Om jag minns rätt är backens lutning ojämn med brantare partier blandade med lättare. Man kan ju även cykla upp till Miradoren på ca 500 möh(?) norr om PdI på vägen mot San Bartolomé. Blir dock bara upp och ner. Eller så fortsätter man norrut och ner till Fataga och vänder där ev. efter en socialfika.

Senast ändrad:

Paul D

Aktiv medlem
Äntligen nere på GC igen. Bor i Playa del Ingles och räknar med att få i alla fall en handfull cykeldagar de närmaste två veckorna 🤩 Fram till på torsdag ska det dock vara en riktigt stark Calima så vi får vänta ett par dagar till på härligheterna.

Hade tänkt ha med egen cykel hit, men det blev strul med KLM som vi flög med så vi fick lämna den hemma. Bor bara 100 meter från Free Motion där jag har hyrt ett antal gånger förr. Jag upplever att de är väldigt kompetenta, och jag har alltid varit supernöjd med cyklarna, men det är ganska opersonligt och också lite stelt där. Här i tråden har jag läst mycket gott från @Paul D om Izz och Bike 10 Mil, så den här gången blir det till att testa där. Äldsta sonen och jag var och pratade med honom i eftermiddags och han kändes otroligt trevlig och som en cykelentusiast ut i fingerspetsarna.

Vi är tre i familjen som ska cykla; mest tillsammans men ibland enskilt. Nu gäller det bara att enas kring vilka rundor vi ska ta då vi är på lite olika nivå. Vår 16-åriga son (som går på riksidrottsgymnasiet i triathlon) har troligen högst FTP och är dessutom 15 kg lättare än jag är, men är inte lika van med långa dagar i sadeln. Min fru är nybörjare och började inte cykelträna någorlunda seriöst förrän i våras, och själv har jag hållit på i sex år. Jag har några frågor inför planeringen:
1. Sonen är sugen på både VOTT och Pico de las Nieves. Jag har en ganska låg FTP på 280W (3,3W/kg) men kör Ironman så jag är ganska uthållig. Sist sonen testades, vilket var strax innan han började på gymnasiet, låg hans FTP på 4W/kg, men han tävlar på sprintdistans och är nog inte så uthållig.
- Är det klokt av oss att ge oss på dessa klättringar eller är det bättre att slå dem ur hågen? Förra vintern körde vi PdI - Mogan - Testbacken - Ayacata - PdI, och mot slutet av klättringen upp mot Ayacata var han ganska trött 🤔
- Om vi kör dem, är det då bättre att vänja oss vid bergen först genom att köra ett antal lättare klättringar, eller är det bättre att köra dem tidigt under resan när benen fortfarande är fräscha?
- Är någon av dem en bättre upplevelse än den andra?

2. Ett par gånger är det tänkt att frun ska följa med. Hon är som sagt ny på cykling och den enda bergscyklingserfarenheten består av ett par rundor på Mallorca i somras. Då cyklade vi i runda slängar sex mil, med totalt ca 800 höjdmeter, per gång. Tror klättringarna låg på 5-7 % och 200-300 höjdmeter styck. Drömmen vore att ta med henne till testbacken eftersom det är så vackert där, men jag är rädd att den blir för tuff och att hon då blir avskräckt. Har ni några tips på lagom rundor, gärna med härlig utsikt, att ta med frun på? Hon var med mig upp på Monte Leon för några år sedan, men den gången hade hon hyrt en elcykel.
Mina personliga tankar. Andra kanske ger er andra råd.
”- Är det klokt av oss att ge oss på dessa klättringar eller är det bättre att slå dem ur hågen?”
TESTA!!!!! Med er höga prestanda så handlar det mest om att ha gott om tid, rätt utväxling. Minst 34/32 men gärna 34 bak.
Ta tid för mat och dryck. Välj om möjligt VOTT en dag då det inte är för varmt.
Pizza på torget i Aldea. Fulla flaskor när man lämnar Aldea. Kanske båt till Puerto d Mogan. (Har aldrig ”båtat” själv). Fråga er fram redan nu ang båt. Båt kan vara bra när frugan ska köra Testbacken. Hmmmm Tauropass ……. alltså ”Förbjudna vägen” hem från Testbacken är inte skoj om man är rädd för potthål och grus utför. Jag skulle rekommendera Testbacken ner till P d Mogan igen. Nästan bara utför. Troligen motvind. Käka nere vid stranden.

Ni verkar ha gott om vilodagar i schemat.
Kör Pico och VOTT i nämnd ordning sista veckan med vilodagar före. Bonkar man är det lättare ta sig hem från Pico. Med vilodagar tror jag ni är starkare andra veckan och framförallt lärt er (sonen) att hålla nere tempot.
Vill ni testa lutning som liknar VOTTs 20% så finns möjlighet nära Aqualand. Kör vä (väster) direkt efter Aqualand. Första höger. Calle de Agustin Espinosa. 18-19%. Inte lång. Slutar med grus.
OBS att beläggningen i VOTT är riktigt dålig.
Börjar även bli dåligt till Pico fr San Bartolome via Ayacata.
Klarar ni att köra Ingenio och GC 120 - 130 till Pico så är ni väl förberedda inför VOTT om man nu inte känner behov att träna på dåliga underlaget via Ayacata.

VOTT är häftigast men ingen vill missa Pico. Kan vara kallt på Pico.

Vacker ”snäll” runda för frugan kan vara Doctoral Lucia San Bartolome en dag med medvind eller svaga vindar längs kusten. Eller buss till Doctoral.
Jobbigast första biten efter Doctoral sedan inte lika brant. Fika vid bageriet till höger tidigt i Lucia.

Senast ändrad:

kroem

Aktiv medlem
Pico är ett måste, och inte alls så jobbigt som VOTT. Det är inte uppför hela tiden utan man har ganska många viloperioder.
VOTT var för mig en fruktansvärd upplevelse, gång på gång kändes bara "det kan inte vara sant". Helt underbart med andra ord :D

Sen var jag så trött att jag vurpa på vägen ner, men men...

Hagel just nu på öarna??

glitch

Aktiv medlem
Hej expertpanelen,

behöver lite vägtips. Kommer bo på Playa del Cura (Ving) strax innan Mogan.
Då vägen är avstängd till Mogan, vad är bästa / snabbaste rutt dels till VOTT och dels till Pico de las Nieves?

Kan man köra Pico genom att svänga uppåt redan i Arguineguin? eller är kortaste / enklaste vägen ända bort till Maspalomas / playa? (så har jag kört tidigare).

Vott begriper jag inte riktigt hur det ska gå att ta sig till på ett vettigt sätt

Observera att jag är intresserad av hyfsat snabbast / enklast väg, det blir nog jobbigt ändå😄

zur_mitte

Medlem
Pico är ett måste, och inte alls så jobbigt som VOTT. Det är inte uppför hela tiden utan man har ganska många viloperioder.
VOTT var för mig en fruktansvärd upplevelse, gång på gång kändes bara "det kan inte vara sant". Helt underbart med andra ord :D

Sen var jag så trött att jag vurpa på vägen ner, men men...

Hagel just nu på öarna??
Det verkar vara kaos på delar av öarna, men som vanligt är sydkusten på GC ganska förskonad. Det blåser friskt och byigt men kan inte säga att det är värre än vad som brukar kunna bli här på vintern. Igår hade vi väldigt tät calima också, så pass tät att det knappt gick att se havet från strandpromenaden borta vid sanddynerna, men på eftermiddagen kom ett par korta regnskurar och sköljde bort den. Perfekt väder för att strosa mellan cykelbutiker med andra ord, men jag hade aldrig vågat mig upp i bergen på cykel om man säger så. Idag är allt lugnare. Sikten är tillbaka till normalt, men fortfarande lite moln och blåsigt.

Hej expertpanelen,

Då vägen är avstängd till Mogan, vad är bästa / snabbaste rutt dels till VOTT och dels till Pico de las Nieves?

Kan man köra Pico genom att svänga uppåt redan i Arguineguin? eller är kortaste / enklaste vägen ända bort till Maspalomas / playa? (så har jag kört tidigare).

Vott begriper jag inte riktigt hur det ska gå att ta sig till på ett vettigt sätt

Observera att jag är intresserad av hyfsat snabbast / enklast väg, det blir nog jobbigt ändå😄
Skärmbild 2022-12-28 103005.png

Röd är snabbaste lagliga vägen upp till PICO, och grön är VOTT.

Det går förstås att ta sig till Puerto Mogan via taxi tex, cykla på motorvägen (olagligt..) men detta ovan illustrerar lagliga metoder.

Paul D

Aktiv medlem
Hej expertpanelen,

Både VOTT och Pico kan funka via Mogan.
Går båt ifrån Puerto Rico till Puerto de Mogan. Båt är det lagliga alternativet.
Cykla via Tauritio och upp till GC1 och följa motorvägen den korta biten till GC200 är enklast och det de flesta gör trotts att det är olagligt. Vet ingen som åkt fast. Däremot har flera fått böta för att de tog sig över där GC500 rasat.
TROR det blir längre att passera Arguineguin och köra via Filipinas, Soria och Förbjudnavägen för vidare färd på GC605 till Ayacata.

zur_mitte

Medlem
Hej expertpanelen,

Den allra enklaste lösningen att ta dig från Cura bort mot VOTT-hållet är nog att cykla till Puerto Rico och ta båten till Playa Mogan. Riktigt mysig båttur tyckte vi förra året. Båtarna verkar gå varje hel och halv timme även i år. Pico funkar via Arguineguin - Soria - ”Förbjudna vägen” - Ayacata

GoranS

Aktiv medlem
Hej expertpanelen,

Oerhört raskt test i RWGPS säger:

1) Cura-Arguineguin-förbjudna vägen-Pico: 61,5 km, 2530 hm
2) Cura-Maspalomas-San B.-Pico: 68,3 km, 2780 hm
3) Cura-Playa de Mogán-testbacken-Pico: 52,9 km, 2470 hm

Så, längst och flest höjdmeter av dessa ger vägen via Maspalomas.

Sen är ju det sista alternativet inte framkomligt längre men det visar ju i alla fall att båtalternativet som Paul D föreslog bör vara det kortaste/enklaste.

Kanske åka 1 upp till toppen och 3 (med båtersättning på slutet) hem? Ger lite variation och testbacken är roligare än förbjudna vägen utför.

Senast ändrad:
Topp