Äntligen nere på GC igen. Bor i Playa del Ingles och räknar med att få i alla fall en handfull cykeldagar de närmaste två veckorna 🤩 Fram till på torsdag ska det dock vara en riktigt stark Calima så vi får vänta ett par dagar till på härligheterna.
Hade tänkt ha med egen cykel hit, men det blev strul med KLM som vi flög med så vi fick lämna den hemma. Bor bara 100 meter från Free Motion där jag har hyrt ett antal gånger förr. Jag upplever att de är väldigt kompetenta, och jag har alltid varit supernöjd med cyklarna, men det är ganska opersonligt och också lite stelt där. Här i tråden har jag läst mycket gott från
@Paul D om Izz och Bike 10 Mil, så den här gången blir det till att testa där. Äldsta sonen och jag var och pratade med honom i eftermiddags och han kändes otroligt trevlig och som en cykelentusiast ut i fingerspetsarna.
Vi är tre i familjen som ska cykla; mest tillsammans men ibland enskilt. Nu gäller det bara att enas kring vilka rundor vi ska ta då vi är på lite olika nivå. Vår 16-åriga son (som går på riksidrottsgymnasiet i triathlon) har troligen högst FTP och är dessutom 15 kg lättare än jag är, men är inte lika van med långa dagar i sadeln. Min fru är nybörjare och började inte cykelträna någorlunda seriöst förrän i våras, och själv har jag hållit på i sex år. Jag har några frågor inför planeringen:
1. Sonen är sugen på både VOTT och Pico de las Nieves. Jag har en ganska låg FTP på 280W (3,3W/kg) men kör Ironman så jag är ganska uthållig. Sist sonen testades, vilket var strax innan han började på gymnasiet, låg hans FTP på 4W/kg, men han tävlar på sprintdistans och är nog inte så uthållig.
- Är det klokt av oss att ge oss på dessa klättringar eller är det bättre att slå dem ur hågen? Förra vintern körde vi PdI - Mogan - Testbacken - Ayacata - PdI, och mot slutet av klättringen upp mot Ayacata var han ganska trött 🤔
- Om vi kör dem, är det då bättre att vänja oss vid bergen först genom att köra ett antal lättare klättringar, eller är det bättre att köra dem tidigt under resan när benen fortfarande är fräscha?
- Är någon av dem en bättre upplevelse än den andra?
2. Ett par gånger är det tänkt att frun ska följa med. Hon är som sagt ny på cykling och den enda bergscyklingserfarenheten består av ett par rundor på Mallorca i somras. Då cyklade vi i runda slängar sex mil, med totalt ca 800 höjdmeter, per gång. Tror klättringarna låg på 5-7 % och 200-300 höjdmeter styck. Drömmen vore att ta med henne till testbacken eftersom det är så vackert där, men jag är rädd att den blir för tuff och att hon då blir avskräckt. Har ni några tips på lagom rundor, gärna med härlig utsikt, att ta med frun på? Hon var med mig upp på Monte Leon för några år sedan, men den gången hade hon hyrt en elcykel.